Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-10-2004, 09:12
watnuweer
watnuweer is offline
Oh jee, ik zit in 5 VWO, en ik ken al die rekenregeltjes niet uit mn hoofd.

Dingen als: hoe werk je gebroken en negatieve exponenten weg en hoe schrijfje 1/5x anders op, het lukt me gewoon niet heeft iemand een overzichtje van dat soort regeltjes ergens staan???... zou fijn zijn
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-10-2004, 13:56
Fat_Bastard
Fat_Bastard is offline
Heb je geen formulekaart gekregen? Daar heb je recht op namenlijk, ff vragen bij je docent.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 15:15
liner
liner is offline
Citaat:
watnuweer schreef op 08-10-2004 @ 10:12 :

Dingen als: hoe werk je gebroken en negatieve exponenten weg en hoe schrijfje 1/5x anders op, het lukt me gewoon niet heeft iemand een overzichtje van dat soort regeltjes ergens staan???... zou fijn zijn
in de formulekaart zouden genoeg regeltjes staan....als er een bewerking met getallen niet staat en die je toch wilt kennen..laat het dan weten
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 15:16
Ndimension
Ndimension is offline
Formule kaart? Die heb ik ook nooit gehad of nooit van gehoord...Zit btw in 5 havo.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 16:42
Global
Global is offline
eigenlijk heb je ook geen formulekaart nodig. ( als je netjes je huiswerk maakt krijg je ze vanzelf wel in je kopie)

maar probeer google: zoek naar formulekaart wiskunde
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 18:41
liner
liner is offline
Citaat:
Ndimension schreef op 08-10-2004 @ 16:16 :
Formule kaart? Die heb ik ook nooit gehad of nooit van gehoord...Zit btw in 5 havo.
ik dacht dat elke leerling met wis. A of B zo'n kaart krijgt..
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 18:42
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
liner schreef op 08-10-2004 @ 19:41 :
ik dacht dat elke leerling met wis. A of B zo'n kaart krijgt..
ik heb er ook nog nooit van gehoord en niemand op onze school
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 18:54
liner
liner is offline
Citaat:
onderkoffer schreef op 08-10-2004 @ 19:42 :
ik heb er ook nog nooit van gehoord en niemand op onze school
misschien hangt dat van het soort onderwijs en de gebruikte methode... in de 2e fase krijg je binas voor NA en Sk. en bio data voor biologie en zo'n formule kaart voor wiskunde..

ik kan wel aan kopie van zo'n formulekaart komen en die vervolgens scannen en op een site zetten...
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 20:03
Saycheese
Saycheese is offline
Op het centraal examen mag je een formulekaart of Wisforta gebruiken. Wisforta is een formulekaart voor Havo en Vwo in boekvorm, met daarnaast de tebel van de normale en binomiale verdeling erin (stamt nog uit de tijd van voor de GR's). Wij moesten Wisforta gebruiken, maar moesten dat pas aan het begin van Vwo6 kopen. Het kan zijn dat jij de kaart/het boekje ook pas in de zesde krijgt. Maar welk boek gebruik je? Ik had Getal&Ruimte, en daar stonden ze altijd wel netjes in blokjes bij het hoofdstuk. Je zou dus voor jezelf een formulekaart kunnen maken, totdat je iets van school krijgt/moet kopen.
Oud 08-10-2004, 20:04
swie
swie is offline
Citaat:
watnuweer schreef op 08-10-2004 @ 10:12 :

5x^-1 is het anwoord op uw voorbeeld.
wat is de regel daarvoor alweer
ales onder de breuk mag je schrijven met een negatief exponent

voorbeeld

2/x^3= 2 x^ -3

en bij het vermeenigvuldigen gewoon de exponenten optelen

bij deelen gewoon exponenten aftreken

dat is toch wat je wilde weten want lijkt mij nogal simpel voor 5de jaar
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 20:14
watnuweer
watnuweer is offline
ik ga wel even googlen op formulekaart

en ja, het is ook vrij simpel voor het 5e jaar, maar ik wil alles gewoon ff open een rijtje hebben.. en wiskunde is niet mn sterkste vak
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 20:30
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
liner schreef op 08-10-2004 @ 19:54 :
misschien hangt dat van het soort onderwijs en de gebruikte methode... in de 2e fase krijg je binas voor NA en Sk. en bio data voor biologie en zo'n formule kaart voor wiskunde..

ik kan wel aan kopie van zo'n formulekaart komen en die vervolgens scannen en op een site zetten...
binas voor bio sk en na
verder niets
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 22:51
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Wij mogen bij het examen ook gewoon een formulekaart gebruiken
Oud 09-10-2004, 17:53
sdekivit
sdekivit is offline
volgens mij mag een school het gebruik van een wisforta (niet de blauwe formulekaart die bij netwerk zit of een andere --> alleen wisforta) niet verbieden omdat het een door de CEVO goedgekeurd hulpmiddel is.

bij biologie zijn binas en biodata toegestaan d8 ik.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2004, 18:38
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 09-10-2004 @ 18:53 :
volgens mij mag een school het gebruik van een wisforta (niet de blauwe formulekaart die bij netwerk zit of een andere --> alleen wisforta) niet verbieden omdat het een door de CEVO goedgekeurd hulpmiddel is.

bij biologie zijn binas en biodata toegestaan d8 ik.
Wij hebben wel een blauwe.
Oud 09-10-2004, 18:59
sdekivit
sdekivit is offline
ik heb dus ook een blauwe formulekaart gekregen bij de methode netwerk en die wordt ook gegeven bij de methode moderne wiskunde --> deze mag NIET op het examen worden gebruikt --> staat ook op de kaart zelf

--> wisforta is trouwens ook gedeeltelijk blauw

hoef mer er trouwens niet meer druk om te maken ergens in het verre verleden ooit wiskunde examen gedaan
Met citaat reageren
Oud 09-10-2004, 20:50
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 09-10-2004 @ 19:59 :
ik heb dus ook een blauwe formulekaart gekregen bij de methode netwerk en die wordt ook gegeven bij de methode moderne wiskunde --> deze mag NIET op het examen worden gebruikt --> staat ook op de kaart zelf
(..)
Dat vind ik hoogst ververvelend, aangezien onze wiskunde lerares wel toestemming gaf deze te gebruiken op verschillende schoolexamens.
Oud 09-10-2004, 22:07
Verwijderd
Citaat:
TheRedArrow schreef op 09-10-2004 @ 21:50 :
Dat vind ik hoogst ververvelend, aangezien onze wiskunde lerares wel toestemming gaf deze te gebruiken op verschillende schoolexamens.
Ach, op mijn examen kende ik geen drol van al die rekenregeltjes.

Maar ondertussen kan ik ze dromen.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2004, 22:12
liner
liner is offline
Citaat:
TheRedArrow schreef op 09-10-2004 @ 21:50 :
Citaat:
In Uitleg, Gele katern 23 april 2003, nr. 12, pagina 32 t/m 38 (CEVO-03-238) staat de Regeling toegestane hulpmiddelen eind- en staatsexamens.
Hieronder wat nadere informatie (ook uit andere bronnen).

formulekaart
Bij de examens nieuwe stijl is een door de CEVO goedgekeurde formulekaart toegestaan. De oorspronkelijke formulekaart is gepubliceerd in Uitleg, Gele katern 1998, nr. 12a, (CEVO-98/257).
Een html versie hiervan staat op deze website.
Ook is de formulekaart te download (o.a. als Word-document) via de downloadpagina. In 2003 is een iets gewijzigde versie gepubliceerd. Van een door de CEVO geodgekeurde formulekaart is ook iedere deelverzameling toegestaan.
Kaarten waarop andere formules staan, zijn niet toegestaan op het centraal examen.
De NVvW heeft een boekje uitgegeven (wisforta) waarin opgenomen een formulekaart havo en een formulekaart vwo. Deze vormen geen echte deelverzamelingen van de in Uitleg gepubliceerde versie. Dit boekje mag eveneens bij de centrale examens nieuwe stijl worden gebruikt. De eerste uitgave van wisforta bevat enige drukfouten. Men kan deze kaarten gratis bij de uitgever omwisselen voor een goed exemplaar. De foute uitgave van Wisforta is herkenbaar aan het volgende: Op de pagina links van de inhoudsopgave staat bovenaan 0 1 2 3 4 / 04 03 02 01 00. De regel begint dus met 0. Als de regel begint met 1 heeft men de goede uitgave.
Als leerlingen op het centraal in een antwoord(bewijs) verwijzen naar een stelling die niet op de (CEVO) formulekaart staat, dan mogen de voor dat onderdeel bestemde punten niet, of niet ten volle worden toegekend. Het is van belang dat leerlingen hierop gewezen worden.

Laatst gewijzigd op 09-10-2004 om 22:16.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2004, 23:50
Luego
Luego is offline
Enige is dat op een formulekaart regels staan voor goniometrie en integreren, niet voor het omschrijven van breuken.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 11:01
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Luego schreef op 10-10-2004 @ 00:50 :
Enige is dat op een formulekaart regels staan voor goniometrie en integreren, niet voor het omschrijven van breuken.
Zie voor de regels voor het rekenen met breuken mijn eerste reply in http://forum.scholieren.com/showthre...hlight=breuken
Reageren

Regels voor berichten