Hallo,
Hier komt het verhaal

:
Op de manege staat er een (trek)pony. Deze was van een meisje maar omdat ze de kosten ed niet betaalde heeft de manege de trek(pony) van dat meisje (19 jaar) overgenomen.
Vanaf toen reed ik erop. Dat is al circa 2 jaar geleden. Wat mij opvielt was dat deze (trek)pony opeens erg onzeker werd van zich zelf. Van een pony die altijd mooi liep aan de teugel was er niks meer van te zien..Eerst dacht ik:,,Ok messchien ligt het aan mij (was toen net gevordende).’’ Maar zo was ze bij iedereen. Zelfs bij de betere ruiters.
Zo ging er dus 1 jaar voorbij en niemand wilde meer erop rijden, omdat het slow was en niet galopeerde.
Als we bijvoorbeeld allemaal achterelkaar moeten galoperen staat hij opeens stil. Blijft hij stokstijf staan en krijg je haar niet van de hoefslag af. Niet eens met een tik. Enige wat ze deed was haar staart omhoog tillen. (Wat duidelijk een teken is dat ze het niet leuk vindt)
Dus omdat niemand meer op haar wilde rijden. Besloot ik om er toch maar op te blijven rijden hoewel ik zo wat de enige was die erop reed. Langzaam kreeg ze een beetje zelfvertrouwen en volgde ze niet de voorganger zoals ze daarvoor deed. Het galoperen ging steeds beter
Maar ongeveer een half jaar geleden begon er een andere meisje op te rijden. Een beginner.... Omdat hij nogal onzeker was bij haar deed hij niks. Maar dat meisje kon ook niet echt rijden.
Ze rukte zowat de teugel uit het dier zijn mond en deed op stal alsof ze alles over deze pony wist.
Toen ze kon galoperen. Sloeg ze de pony keihard met de zweep. Toen had ik er wat van gezegt tegen de instructeur. Zei die :,,Ja want hij luisterd niet.’’ Totdat de pony haar van haar rug afbokte.
De pony kreeg de schuld en ze pakte haar keihard beet aan de teugel en stopte/rukte haar op stal. Daarna kwam het meisje en sloeg haar in de nek. (Wat geen effect heeft..alsof dat pony dat nog herinnerd)
Het was dus weer vanaf het begin ze werd weer wat onzeker en stopte altijd stil als we moesten galoperen. Als 1 haar klein1 tikje gaf ging ze wel galoperen. Maar heel langzaam alsof ze bang was om sneller te gaan. En als je haar aanspoorde ging ze ook niet sneller maar stopte ze juist...
Met springen was hetzelfde liedje. Ze stopte gewoon voor de hindernis.
Nu gaat het weer beter. Ze stopt niet meer bij een hindernis en gaat nu weer makkelijk in galop en met wat tempo erin

. Maar soms doet ze nog steeds moeilijk en staat ze stil.
Maar het vreemde is. Als ik bijvoorbeeld voormezelf gaat rijden in me eentje in de bak dan doet ze wel normaal. Galopeerd ze gewoon zonder enige moeite. Dan heb ik eigenlijk geen zweep nodig.
-----------
Sorry voor dit lange verhaal. Maar me vraag is dus. Hoe kan ik haar zelfvertrouwen in de les weer terug krijgen. Want in de les doet ze altijd zo vreemd.
Wie heeft tips hoe kan je het beste met zo'n paard omgaan? Of zeggen jullie: Ze neemt me in de maling?
Al vast bedankt groetjes Skilly