Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-06-2005, 11:06
Skilly
Skilly is offline
Hallo,

Hier komt het verhaal :

Op de manege staat er een (trek)pony. Deze was van een meisje maar omdat ze de kosten ed niet betaalde heeft de manege de trek(pony) van dat meisje (19 jaar) overgenomen.

Vanaf toen reed ik erop. Dat is al circa 2 jaar geleden. Wat mij opvielt was dat deze (trek)pony opeens erg onzeker werd van zich zelf. Van een pony die altijd mooi liep aan de teugel was er niks meer van te zien..Eerst dacht ik:,,Ok messchien ligt het aan mij (was toen net gevordende).’’ Maar zo was ze bij iedereen. Zelfs bij de betere ruiters.

Zo ging er dus 1 jaar voorbij en niemand wilde meer erop rijden, omdat het slow was en niet galopeerde.
Als we bijvoorbeeld allemaal achterelkaar moeten galoperen staat hij opeens stil. Blijft hij stokstijf staan en krijg je haar niet van de hoefslag af. Niet eens met een tik. Enige wat ze deed was haar staart omhoog tillen. (Wat duidelijk een teken is dat ze het niet leuk vindt)

Dus omdat niemand meer op haar wilde rijden. Besloot ik om er toch maar op te blijven rijden hoewel ik zo wat de enige was die erop reed. Langzaam kreeg ze een beetje zelfvertrouwen en volgde ze niet de voorganger zoals ze daarvoor deed. Het galoperen ging steeds beter

Maar ongeveer een half jaar geleden begon er een andere meisje op te rijden. Een beginner.... Omdat hij nogal onzeker was bij haar deed hij niks. Maar dat meisje kon ook niet echt rijden.
Ze rukte zowat de teugel uit het dier zijn mond en deed op stal alsof ze alles over deze pony wist.
Toen ze kon galoperen. Sloeg ze de pony keihard met de zweep. Toen had ik er wat van gezegt tegen de instructeur. Zei die :,,Ja want hij luisterd niet.’’ Totdat de pony haar van haar rug afbokte.
De pony kreeg de schuld en ze pakte haar keihard beet aan de teugel en stopte/rukte haar op stal. Daarna kwam het meisje en sloeg haar in de nek. (Wat geen effect heeft..alsof dat pony dat nog herinnerd)

Het was dus weer vanaf het begin ze werd weer wat onzeker en stopte altijd stil als we moesten galoperen. Als 1 haar klein1 tikje gaf ging ze wel galoperen. Maar heel langzaam alsof ze bang was om sneller te gaan. En als je haar aanspoorde ging ze ook niet sneller maar stopte ze juist...

Met springen was hetzelfde liedje. Ze stopte gewoon voor de hindernis.

Nu gaat het weer beter. Ze stopt niet meer bij een hindernis en gaat nu weer makkelijk in galop en met wat tempo erin . Maar soms doet ze nog steeds moeilijk en staat ze stil.

Maar het vreemde is. Als ik bijvoorbeeld voormezelf gaat rijden in me eentje in de bak dan doet ze wel normaal. Galopeerd ze gewoon zonder enige moeite. Dan heb ik eigenlijk geen zweep nodig.

-----------
Sorry voor dit lange verhaal. Maar me vraag is dus. Hoe kan ik haar zelfvertrouwen in de les weer terug krijgen. Want in de les doet ze altijd zo vreemd.

Wie heeft tips hoe kan je het beste met zo'n paard omgaan? Of zeggen jullie: Ze neemt me in de maling?

Al vast bedankt groetjes Skilly

Laatst gewijzigd op 15-06-2005 om 11:09.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-06-2005, 12:15
AngelLena
AngelLena is offline
Wat ik denk is dat deze pony overduidelijk niet geschikt is voor manege werk. Duidelijk een 1mans paardje die door 1 persoon, hoogstens 2 gereden moet worden en het dan erg leuk doet omdat het beestje het nodig heeft om te weten waar het aan toe is, wat hij kan verwachten en wat van het dier gevraad wordt. Als je er tig verschillende ruiters opzet die allemaal op een andere manier rijden, zal dat beestje totaal in de war raken, vooral gezien dat ze al wat onzeker is. Het is duidelijk geen paardje die rustig d'r rondjes kan hobbelen door de bak heen met iemand op de rug en wie het niet uitmaakt wie. Dit beestje heeft vertrouwen nodig in de ruiter en andersom. En dat bereik je alleen als het beestje 1 of 2 vaste ruiters heeft en niemand meer.
Oud 15-06-2005, 12:56
Mariekje*
Mariekje* is offline
Je hebt het hier over een 1 mans paard. Een onzeker dier dat zich enkel zal weten te ontplooien bij één vaste ruiter welke hem zekerheid weet te bieden, hem duidelijk kan vertellen waar het aan toe is en hem precies aanvoelt (wat hij van het dier kan verwachten en wat niet). Een dergelijk paard is totaal niet op zijn plaats in een manege, waar iedereen een andere manier van rijden heeft. Verkoop/lease zou dus waarschijnlijk de enige optie zijn, wil je dit paardje zich goed doen laten voelen .
Oud 15-06-2005, 14:56
Skilly
Skilly is offline
Op dit moment rijden er 2 vaste ruiters opminclusief ik. 1 meisje die net als ik in de gevordende zit en 1 beginner waarvan ik vertelde in me verhaal. Maar die beginner wil eraf dus blijven er 2 over.

Ook zijn er kinderen die er soms in de les op rijden niet vast.

Maar ik wil hem volgend jaar als alles goed gaat op de mbo in de huur nemen.
Dat houdt in dat het alle dagen van de maand behalve zaterdag en woensdag je eigen paard is. DUs je kan zeggen dan wordt het mijn paard.

Is dat een optie? Kost 105€ per maand wat vinden jullie is het het waard?
Oud 15-06-2005, 14:58
Skilly
Skilly is offline
Maar wat kunnen de gevolgen zijn kan dit paardje gaan leiden aan stress?? Moet wel zeggen die pony is bij mij altijd zeer close terwijl dat niet zo is bij die andere meiden.
Oud 15-06-2005, 15:12
AngelLena
AngelLena is offline
Dit is gewoon geen geschikt paard voor manegewerk. Daarmee punt. Die moet een vaste ruiter hebben, een vast iemand die het dier verzorgd. Op een manege kan dat niet uit, dus de optie die eigenlijk staat is dat de manege het dier zal moeten verkopen aan iemand die er genoeg tijd en aandacht voor heeft. Op een manege zal het beestje er niet gelukkiger op worden. En je kunt em dan wel een tijd in huur nemen, maar dat houdt ook een keer op, en daarna ben je weer terug bij af, wordt het dier ook niet gelukkiger van. Mijn advies: zoek een eigenaar voor het dier.
Oud 15-06-2005, 15:23
Skilly
Skilly is offline
hmm ok ik zal het met de eigenaar van de manege over hebben.
Oud 15-06-2005, 17:35
Qimm
Qimm is offline
Ik denk dat die pony niet happy is als manege pony.

[edit] maar dat was al gezegd
Oud 15-06-2005, 19:40
grandmommy
grandmommy is offline
ik ben het eens met wat al gezegd is, die pony moet gewoon door een iemand verzorgd worden en verder heeft niemand er op te rijden. ik weet zeker dat ie dan dingen kan bereiken die je niet voor mogelijk houd op dit moment. wat je nu vooral kan doen is echt heel veel belonen als hij iets goed doet, en met hele kleine dingen beginnen. vraag niet meteen van hem dat ie een hele les aanleuning heeft, maar beloon hem veel als ie ook maar lichtjes op je handen reageert. en corrigeer hem als hij iets fout doet,niet met lichamelijke reacties maar gebruik vooral je stem. laat ook duidelijk het verschil horen tussen belonen en corrigeren. zo leert het paard al een stukje zelfvertrouwen herwinnen. let echt op de kleine dingen en wees consequent. ik denk dat je hiermee al wel een klein beginnetje hebt met het vooruitgaan met het beestje. maar hij moet echt wel door iemand gekocht worden inderdaad. mijn pony heeft ook jarenlang als manegepony gelopen en dat is vreselijk zonde want ze was er totaal niet geschikt voor. toen ik d'r kocht en ze in een rustige omgeving stond kwam een klein stukje van het beste in haar naar boven en we gaan alleen nog maar vooruit.
Oud 15-06-2005, 20:53
Cookie
Cookie is offline
Eens met het bovenstaande. Het zal wel minderen maar als hij nog door anderen gereden wordt zal het wel niet helemaal over gaan denk ik. Pony heeft vastigheid nodig.
Oud 16-06-2005, 00:09
Skilly
Skilly is offline
Ja ze luisterd inderdaad wel goed. Als ik haar beloon gaat ze het beter doen in de les als we het bijvoorbeeld nog een keer moeten doen. Want nu wijkt ze. Terwijl ze vroeger het vertikte om te wijken. Door steeds te belonen als ze het bijvoorbeeld bij 1 stapje deed dopet ze het wel.

Ja ik kan coinsequent doen. Maar de andere kinderen dan? ZIjn er een stuk of 3.

Waty ik ook jammer vindt is dat deze paard wordt geschikt voor beginner ben enige gevordende en andere meisje die erop rijdt. Vindt dat de beginners zo die pony nog meer verpesten.

Want ik weet dat die pony het in zich heeft om ooit hoog te komen in springen want als ze spring springt ze fantastisch
Oud 16-06-2005, 09:44
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Skilly schreef op 16-06-2005 @ 01:09 :
Ja ze luisterd inderdaad wel goed. Als ik haar beloon gaat ze het beter doen in de les als we het bijvoorbeeld nog een keer moeten doen. Want nu wijkt ze. Terwijl ze vroeger het vertikte om te wijken. Door steeds te belonen als ze het bijvoorbeeld bij 1 stapje deed dopet ze het wel.
T kan ook zijn dat ze nog niet helemaal snapte wat de bedoeling was (misschien ook omdat ze steeds andere hulpen kreeg).
Oud 17-06-2005, 11:31
Skilly
Skilly is offline
Ja dat kan. Maar jullie hebben gelijk:Het is echt een pony die steun moet hebben bij 1 persoon die die kan vertrouwen. Is geen manege pony. Vraag me af waarom die nog steeds op de manege staat terwijl er bijna niemand op rijdt. Want de meeste pony's die niet veel rijden gaan weg
Reageren

Regels voor berichten