Hee, ik herken veel in de kenmerken van je aanval.
Twee jaar geleden kreeg ik opeens een paniekaanval in de klas. Ik begon onregelmatig te ademhalen, werd misselijk, de dingen leken van verweg te komen, mijn handen begonnen te tintelen en het leek elk moment of ik flauw kon vallen.
Het liefste was ik dat moment de klas uitgerend, maar ik bleef zitten, omdat ik niet durfde. Uiteindelijk zakte mijn aanval en was het weg. Maar vanaf dat moment was ik voortaan bang om zo'n aanval terug te krijgen.
Steeds als ik op school was, was die angst om het terug te krijgen het ergste, omdat ik dat dat daar voor het eerst kreeg.
Nou, doordat ik dus zo bang was om het terug te krijgen riep ik het juist op. Op school kwamen de aanvallen dus steeds vaker terug en 's ochtends stond ik misselijk op, omdat ik wist dat ik weer naar school toe moest waar ik die paniekaanvallen kreeg. Ik wilde alleen maar thuis zijn, want thuis was het veilig. Het ging helemaal mis met me, en ik heb drie weken thuis gezeten. Ik was helemaal depressief. Durfde niets meer. Want uiteindelijk kreeg ik het ook in de stad, waar mijn ouders zelfs bij waren. Zelfs de vertrouwde omgeving hielp niet meer. Zo ver was ik al met mijn paniekaanvallen. Ik kon niets meer. Ik heb drie weken in bed gelegen. Het uiteindelijke besluit; Naar de dokter. Want zo kon het niet langer.
Daar kreeg ik medicijnen. Liever had ik het gewoon op een andere manier willen oplossen maar ik kon het niet. Dus de enige uitweg was nog medicijnen. Ik heb een halfjaar aan de anti-depressiva gezeten en uiteindelijk mocht ik dus afbouwen.
Nu ben ik dus alweer twee jaar verder, zonder medicijnen en ik heb er nog wel eens last van, maar dan niet zo sterk. En ik kan het nu eerder van me afzetten.
Je moet gewoon proberen, als je zo'n aanval krijgt, aan iets anders te denken. Zoek afleiding. Zoek iets anders, maar denk niet aan die aanval. Het is super moeilijk, ik kon het zelf ook niet. Maar uiteindelijk is het me toch gelukt (wel even met behulp van medicijnen), maar nu kan ik ook zonder.
|