Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-10-2004, 23:55
Hyperspeed
Hyperspeed is offline

Director:

Michael Mann

Cast:

Tom Cruise
Jamie Foxx
Jada Pinkett Smith

Official Site:

http://www.collateral-themovie.com

Trailer:

Small
Medium
Large

Release NL:

-11 September 2004 (Film by the Sea Film Festival)
-30 September 2004

Gezien

-3 Oktober 2004

Review

Na twee sterke films (The Insider, Heat) is Michael Mann terug met Collateral. Een film die veel voeten in aarde heeft gehad, zo werd ooit Collin Farrell, Edward Norton en Russell Crowe de hoofdrol in deze film aangeboden. Verder is er voor de regie eerst overwogen om Spike Lee, Martin Scorsese en Steven Spielberg te nemen. Het zijn uiteindelijk Tom Cruise en Michael Mann geworden.
Wat betreft Cruise kan je wel spreken van een aparte cast, Cruise die de laatste tijd niet meer weg te krijgen is van het grote scherm (Last Samurai, Minority Report) kruipt hier in de huid van een huurmoordenaar, niet dat het bijzonder is dat hij een badguy speelt, want dit was al eerder het geval in Interview with the Vampire, maar het feit dat het hier gaat om iemand die op de rand van de maatschappij leeft en zich in leven houdt met zaken die het daglicht niet kunnen verdragen, maakt het dat het een aparte casting is voor Tom Cruise.

Na het zien van de trailer wist ik het. Tom Cruise is geknipt voor deze rol. Voor mij was Jamie Foxx een totale onbekende, dus daar kon ik van te voren niks over zeggen. Desalniettemin was de trailer genoeg voor mij om de film zeker te gaan bekijken.

Het verhaal in het kort zonder al te veel spoilers. Vincent (Tom Cruise) is een huurmoordenaar die vijf mensen moet doden in een avond. Max (Jamie Foxx) is de ongelukkige taxidriver die Vincent in de taxi vervoerd. Hij heeft onder de omstandigheden helaas geen andere mogelijkheid om mee te werken met Vincent en hem van plaats naar plaats te rijden.

De film is ontzettend apart gefilmd. In mijn ogen zien we steeds meer urban-feel achtige films. Films waarbij het leven van de gewone mens centraal staat, Phone Booth is hier een goed voorbeeld van. Mocht je de stijl uit Phone Booth goed vinden, dan zal je deze film zeker waarderen. Het ontbreken van een steadycam plus een ontzettend goede editting maakt van de film dat het zijn rust neemt op de goede momenten en hij snel en flitsend is als het nodig is. Je kan duidelijk zien dat het gebruik van een digitale camera zich perfect leent voor dit soort films. Dit alles met een sterke soundtrack onderbouwt maakt van deze film een must-see als je binnenkort toch van plan bent om een film te gaan bekijken.

Voor goede actiescenes heb je duidelijk Michael Mann nodig. Wie herinnerd zich niet de beruchte snelweg shootout uit Heat? Een ander soort actiescene maar zeker niet minder in deze film is een complete chaos in een discotheek. Een ontzettend mooi opgenomen actiescene waarbij je echt het gevoel hebt midden in de actie te zitten. Aparte camerashots zorgen ervoor dat het een adrealinerush is die je op het puntje van je stoel laat zitten.

7,5/10
Oud 03-10-2004, 23:59
Severus
Severus is offline
Op het eerste gezicht leek het mij eigenlijk een kutfilm. Maar ja, eerste indrukken kloppen niet altijd.

En ligt het aan mij, of is Tom Cruise met zijn grijzige haar daar net een Richard Gere look-alike?
Oud 03-10-2004, 23:59
Hyperspeed
Hyperspeed is offline
Citaat:
Severus schreef op 04-10-2004 @ 00:59 :

En ligt het aan mij, of is Tom Cruise met zijn grijzige haar daar net een Richard Gere look-alike?

Veel beter ..
Oud 04-10-2004, 00:14
Retarded
Retarded is offline
zo'n lovende review, en dan een 7,5? nee een dikke 8 krijgt de film wel van me hoor.. ik ben niet zo kritisch als de cijfers op IMDb, en deze film verdiend meer dan een 7,5.
Oud 04-10-2004, 00:16
Dinalfos
Dinalfos is offline
De film verdient een zeven als je, zoals ik, niet aan halve cijfers doet.
Oud 04-10-2004, 00:48
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Hier kan ik het mee eens zijn.

Ik vond alles heel mooi gefilmd, heel sfeervoel, je 'voelt' de grote stad, het 'voelt' alsof je in die taxi zit en op LA uitkijkt.
Er zit de nodige rust in de film, de nodige opbouw (vooral de beginscene, die op het eerste gezicht los lijkt te staan van de rest van de film), maar ook de nodige actie, die ook heel goed in beeld is gebracht. Vooral de scene waarin Cruise af moet rekenen met de één of andere Chinees in een overvolle discotheek is filmisch super uitgewerkt!
En Jamie Foxx overtuigt op het eind, doordat zijn personage nou eens géén Bruce Willis is, die precies weet wat hij moet doen.

Met citaat reageren
Oud 04-10-2004, 03:04
Anonymous John
Anonymous John is offline
^^^ Mee eens. Een van de beste films van het jaar in mijn boek.
Oud 04-10-2004, 10:26
legatus
legatus is offline
Ik was minder onder de indruk. Mooie vogelperspectief shots, maar soms ook erg chaotisch camerawerk met continuïteitsproblemen in de disco-scène, waar iedereen begint te rennen na een kogelschot. Maar als later weer een kogelschot klinkt lijkt dezelfde groep weer te gaan vluchten. Merkwaardig. Ook de manier waarop Cruise en Foxx's hoofden vaak afgesneden worden door compositie, vond ik niet mooi. Nergens werd het echt spannend voor mij. Dat een personage uit het begin weer zou opduiken, en de manier waarop, schemerde al heel vroeg door. De momenten waar Foxx en Cruise met elkaar praten in de taxi waren voor mij de beste.
Oud 04-10-2004, 14:15
Verwijderd
Citaat:
legatus schreef op 04-10-2004 @ 11:26 :
De momenten waar Foxx en Cruise met elkaar praten in de taxi waren voor mij de beste.
Inderdaad, het was jammer dat het plot zo clichématig werd.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2004, 14:18
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Tom Cruise vond ik erg goed apart verhaal ook
Oud 05-10-2004, 09:19
Marcade
Marcade is offline
Ik heb gister de film thuis gekeken (ja gedownload). Ik begon me alleen af te vragen of 't een fout is in mijn film of dat het expres zo gedaan is dat er soms hele stukken geluidsfragmenten herhaald worden. Ik hoop een beetje dat 't een fout is in mijn kopie want ik werd er echt gestoord van.

Verder vond ik Tom Cruise, vooral ook kwa uiterlijk, me heel erg terug laten denken aan Robert De Niro in HEAT. Ook grijs haar en baardje enzo; alsof het een jongere versie was. Wel stoer.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 09:42
Stevill
Stevill is offline
Gister gezien wel een leuke wegkijk film maar echt niet iets bijzonders.
Oud 05-10-2004, 09:58
Hyperspeed
Hyperspeed is offline
Citaat:
Marcade schreef op 05-10-2004 @ 10:19 :
Ik heb gister de film thuis gekeken (ja gedownload). Ik begon me alleen af te vragen of 't een fout is in mijn film of dat het expres zo gedaan is dat er soms hele stukken geluidsfragmenten herhaald worden. Ik hoop een beetje dat 't een fout is in mijn kopie want ik werd er echt gestoord van.

Dat ligt aan je versie denk ik...

Citaat:

Verder vond ik Tom Cruise, vooral ook kwa uiterlijk, me heel erg terug laten denken aan Robert De Niro in HEAT. Ook grijs haar en baardje enzo; alsof het een jongere versie was. Wel stoer.
Logisch met Michael Mann
Oud 05-10-2004, 10:02
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Hyperspeed schreef op 05-10-2004 @ 10:58 :
Dat ligt aan je versie denk ik...

Logisch met Michael Mann
Gelukkig Dan wacht ik wel op de DVD.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 15:32
passé
passé is offline
Ik vond em eerlijk gezegd een beetje zwak... Tom op zich deed het wel leuk maar het verhaal vond ik toch net iets te vluchtig
Oud 05-10-2004, 17:30
hasseltboy
hasseltboy is offline
Lijkt me leuk!Doch niet leuk genoeg om er voor naar de bios te gaan...
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 20:58
Nefertem
Nefertem is offline
gave film!!!
Oud 05-10-2004, 21:37
Apomes
Apomes is offline
eerste deel was saai, tweede deel was beter...ongeloofelijk cliché! Ik wist het einde al van toen dat meisje in zijn taxi stapte
Oud 05-10-2004, 22:53
Hyperspeed
Hyperspeed is offline
Citaat:
Apomes schreef op 05-10-2004 @ 22:37 :
Ik wist het einde al van toen dat meisje in zijn taxi stapte

Klopt, dat was inderdaad behoorlijk doorzichtig. Maar ik vind het zeker niet de film naar beneden halen.

Volgens mij zit het met die soundtrack ook wel goed:

-Paul Oakenfold - Ready Steady Go
-Audioslave - Shadow On The Sun
Oud 08-10-2004, 23:20
Aurora
Aurora is offline
Kvond hem wel oké. Tom is een goede bad guy moet ik zeggen.

En ik hoorde steeds zo'n supergaaf nummer. Volgens mij was het Audioslave maar ik weet het niet zeker. Grmbl. Die man had in ieder geval zo'n heerlijke rookstem.

Oh well.
Oud 08-10-2004, 23:31
herz
herz is offline
klein detail: volgens mij staat hij op de foto met een walther P1 met een demper. Terwijl hij in de film alleen maar zijn normale pistool (Glock 18c?) gebruikt.

voor de rest vermakelijke film, maar cker niet beter als heat.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2004, 02:17
Anonymous John
Anonymous John is offline
Citaat:
herz schreef op 08-10-2004 @ 18:31 :
klein detail: volgens mij staat hij op de foto met een walther P1 met een demper. Terwijl hij in de film alleen maar zijn normale pistool (Glock 18c?) gebruikt.
Spoiler
Oud 09-10-2004, 10:01
waves
waves is offline
ik ben er gisteren naar toe geweest, maar raakte een kwartier voor de pauze nogal afgeleid door de persoon naast me..

wat ik er van gezien heb was wel leuk.. wil um nog wel een keer helemaal zien

was trouwens wel even wennen, Tom Cruise met grijs haar...
Oud 09-10-2004, 15:10
Hyperspeed
Hyperspeed is offline
Citaat:
Aurora schreef op 09-10-2004 @ 00:20 :

En ik hoorde steeds zo'n supergaaf nummer. Volgens mij was het Audioslave maar ik weet het niet zeker. Grmbl. Die man had in ieder geval zo'n heerlijke rookstem.
Is inderdaad Audioslave zoals ik al aangaf in mijn post boven die van jou.

Shadow On The Sun

zo heet het..
Oud 10-10-2004, 05:13
Lionheart
Die wil ik zeker zien.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-10-2004, 08:12
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
Lionheart schreef op 10-10-2004 @ 06:13 :
Die wil ik zeker zien.
Oud 10-10-2004, 08:57
Souris
Souris is offline
gister gezien
was een goede film
Oud 16-10-2004, 16:17
Verwijderd
Citaat:
legatus schreef op 04-10-2004 @ 11:26 :
Ik was minder onder de indruk. Mooie vogelperspectief shots, maar soms ook erg chaotisch camerawerk met continuïteitsproblemen in de disco-scène, waar iedereen begint te rennen na een kogelschot. Maar als later weer een kogelschot klinkt lijkt dezelfde groep weer te gaan vluchten. Merkwaardig. Ook de manier waarop Cruise en Foxx's hoofden vaak afgesneden worden door compositie, vond ik niet mooi. Nergens werd het echt spannend voor mij. Dat een personage uit het begin weer zou opduiken, en de manier waarop, schemerde al heel vroeg door. De momenten waar Foxx en Cruise met elkaar praten in de taxi waren voor mij de beste.
Die continuïteitsfoutjes mogen op de koop toegenomen worden; de scène is behoorlijk strak geregisseerd. Verder is de kadrering een weloverwogen esthetische keuze geweest die in zijn geheel niet slecht uitpakt. Smaken verschillen wat dat betreft; maar er valt sowieso wat te zeggen voor deze compositie.
Dat de verwachting -dat het desbetreffende personage later in het verhaal weer opduikt- wordt ingelost heeft méér met kennis van marketingzaken dan met narratologische kunde te maken.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 16:19
legatus
legatus is offline
Citaat:
Schwarzkopf schreef op 16-10-2004 @ 17:17 :
Die continuïteitsfoutjes mogen op de koop toegenomen worden; de scène is behoorlijk strak geregisseerd.
Het stoorde me enigzins, wel kundig geregiseerd. Onlangs had ik hetzelfde probleem met COLD CREEK MANOR, waar Dorff twee keer op de grond valt. Heeft niemand dat opgemerkt in de montage?

Citaat:
Verder is de kadrering een weloverwogen esthetische keuze geweest die in zijn geheel niet slecht uitpakt.
Het is guerilla-stijl geschoten en daardoor ontkwam Mann er niet aan vanwege zijn keuze om dicht op de personages te zitten op momenten en te schieten in scope-formaat.

Citaat:
Dat de verwachting -dat het desbetreffende personage later in het verhaal weer opduikt- wordt ingelost heeft méér met kennis van marketingzaken dan met narratologische kunde te maken.
Ja en nee. Vanuit marketingsperspectief laat je een bekende naam niet zomaar verdwijnen, maar daarbij is het een karakterboog. Foxx maakt voor de ontdekking een keuze waarna hij geconfronteerd moet worden, het échte obstakel.
Reageren

Regels voor berichten