![]() |
|
![]() Director: Michael Mann Cast: Tom Cruise Jamie Foxx Jada Pinkett Smith Official Site: http://www.collateral-themovie.com Trailer: Small Medium Large Release NL: -11 September 2004 (Film by the Sea Film Festival) -30 September 2004 Gezien -3 Oktober 2004 Review Na twee sterke films (The Insider, Heat) is Michael Mann terug met Collateral. Een film die veel voeten in aarde heeft gehad, zo werd ooit Collin Farrell, Edward Norton en Russell Crowe de hoofdrol in deze film aangeboden. Verder is er voor de regie eerst overwogen om Spike Lee, Martin Scorsese en Steven Spielberg te nemen. Het zijn uiteindelijk Tom Cruise en Michael Mann geworden. Wat betreft Cruise kan je wel spreken van een aparte cast, Cruise die de laatste tijd niet meer weg te krijgen is van het grote scherm (Last Samurai, Minority Report) kruipt hier in de huid van een huurmoordenaar, niet dat het bijzonder is dat hij een badguy speelt, want dit was al eerder het geval in Interview with the Vampire, maar het feit dat het hier gaat om iemand die op de rand van de maatschappij leeft en zich in leven houdt met zaken die het daglicht niet kunnen verdragen, maakt het dat het een aparte casting is voor Tom Cruise. Na het zien van de trailer wist ik het. Tom Cruise is geknipt voor deze rol. Voor mij was Jamie Foxx een totale onbekende, dus daar kon ik van te voren niks over zeggen. Desalniettemin was de trailer genoeg voor mij om de film zeker te gaan bekijken. Het verhaal in het kort zonder al te veel spoilers. Vincent (Tom Cruise) is een huurmoordenaar die vijf mensen moet doden in een avond. Max (Jamie Foxx) is de ongelukkige taxidriver die Vincent in de taxi vervoerd. Hij heeft onder de omstandigheden helaas geen andere mogelijkheid om mee te werken met Vincent en hem van plaats naar plaats te rijden. De film is ontzettend apart gefilmd. In mijn ogen zien we steeds meer urban-feel achtige films. Films waarbij het leven van de gewone mens centraal staat, Phone Booth is hier een goed voorbeeld van. Mocht je de stijl uit Phone Booth goed vinden, dan zal je deze film zeker waarderen. Het ontbreken van een steadycam plus een ontzettend goede editting maakt van de film dat het zijn rust neemt op de goede momenten en hij snel en flitsend is als het nodig is. Je kan duidelijk zien dat het gebruik van een digitale camera zich perfect leent voor dit soort films. Dit alles met een sterke soundtrack onderbouwt maakt van deze film een must-see als je binnenkort toch van plan bent om een film te gaan bekijken. Voor goede actiescenes heb je duidelijk Michael Mann nodig. Wie herinnerd zich niet de beruchte snelweg shootout uit Heat? Een ander soort actiescene maar zeker niet minder in deze film is een complete chaos in een discotheek. Een ontzettend mooi opgenomen actiescene waarbij je echt het gevoel hebt midden in de actie te zitten. Aparte camerashots zorgen ervoor dat het een adrealinerush is die je op het puntje van je stoel laat zitten. 7,5/10
|
![]() |
||
Citaat:
Veel beter .. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Dat ligt aan je versie denk ik... Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Klopt, dat was inderdaad behoorlijk doorzichtig. Maar ik vind het zeker niet de film naar beneden halen. Volgens mij zit het met die soundtrack ook wel goed: -Paul Oakenfold - Ready Steady Go -Audioslave - Shadow On The Sun ![]()
||
Citaat:
Spoiler
||
Citaat:
Shadow On The Sun zo heet het..
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat de verwachting -dat het desbetreffende personage later in het verhaal weer opduikt- wordt ingelost heeft méér met kennis van marketingzaken dan met narratologische kunde te maken. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Films, TV & Radio |
The 77th Academy Awards King Ralph | 22 | 27-01-2005 10:15 | |
Films, TV & Radio |
Collateral Verwijderd | 2 | 13-11-2004 18:47 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
filmverslag Collateral ZaNe | 0 | 25-10-2004 09:48 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Terroristische nonsense Skyrise | 75 | 17-08-2004 09:45 | |
'Videoband aanslagen in Amsterdam of Brussel gemaakt' Plusmarktboy | 78 | 30-03-2004 20:46 | |
Nederland moet UIT de Navo stappen Blitzkrieg Bop | 140 | 15-02-2003 14:39 |