Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2004, 00:48
bamiPoep
bamiPoep is offline
ik gebruik em alleen vooral voor downen/spelen van muziek en films (vooral muziek), voor school en msn en andere standaarddingen. ik game niet zoveel, eigenlijk (bijna) helemaal neit. ben van plan om over half jaar op kamers te gaan (als het goed is heb ik dan kamer...) vandaar dat ik aan een laptop denk. verder heb ik geen echte vereisten eigenlijk.

wat zijn de voor en nadelen van een laptop tov een desktop, behalve dat een laptop draagbaar en duurder is

geef ook een richtprijs + specs zijn altijd wel handig
Oud 15-10-2004, 01:18
Kurogane
Kurogane is offline
laptop is veel zuiniger hij is gemaakt om zuinig te zijn.
scheelt weer stroom-rekeningkosten! upgraden is niet echt nodig wat je ermee doet. dvd-brander wel handig als ff je hdd vol is. voor jouw type gebruik is laptop goed wacht tot aldi met die geweldige actie komt dat is meestal wel complete laptop.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2004, 06:36
Enlightenment
Enlightenment is offline
Stroomverbruik is niet zo'n issue als je bij AMD blijft, helemaal niet als je voor een Athlon 64 kiest. Vooral omdat je niet zo'n snelle videokaart nodig hebt, die slurpen ook stroom. En een plat TFT scherm verbruikt ook veel minder stroom dan een traditionele CRT monitor.

Ik zeg altijd: neem een desktop computer tenzij je niet anders kunt. Desktops zijn minder kwetsbaar, zijn sneller en goedkoper. Een laptop is een leuk speledingetje, maar zitten ook nadelen aan. Ze worden snel gejat, zijn fragiel, reparatie buiten de garantieperiode is duur en voor dezelfde performance (snelheid) als een desktopcomputer betaal je gewoon minstens twee keer zoveel.
Oud 15-10-2004, 07:44
Koen
Koen is offline
Er is niks zo zonde als een laptop kopen die het hele jaar op een zelfde plek blijft staan. Dan is het hele idee van een laptop weg. Ben je toch niet van plan je PC ergens mee naartoe te nemen, neem dan zonder meer een desktop. Wil je dat wel en ben je bereid te leven met de risico's en nadelen die dat met zich meebrengt zoals Enlightenment die noemt, dan kan je een notebook overwegen.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 01:00
bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 15-10-2004 @ 07:36 :
Stroomverbruik is niet zo'n issue als je bij AMD blijft, helemaal niet als je voor een Athlon 64 kiest. Vooral omdat je niet zo'n snelle videokaart nodig hebt, die slurpen ook stroom. En een plat TFT scherm verbruikt ook veel minder stroom dan een traditionele CRT monitor.

Ik zeg altijd: neem een desktop computer tenzij je niet anders kunt. Desktops zijn minder kwetsbaar, zijn sneller en goedkoper. Een laptop is een leuk speledingetje, maar zitten ook nadelen aan. Ze worden snel gejat, zijn fragiel, reparatie buiten de garantieperiode is duur en voor dezelfde performance (snelheid) als een desktopcomputer betaal je gewoon minstens twee keer zoveel.
maar laptops worden zo snel warm en dat is kut. want ik laat em de hele dag aanstaan om te downen.
Oud 17-10-2004, 01:03
bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
bamiPoep schreef op 15-10-2004 @ 01:48 :

geef ook een richtprijs + specs zijn altijd wel handig
maarjah wat is een beetje een goede laptop of pc die aan mijn voorwaarden voldoet?
owjah en hij moet wel een jaar of 2/3 meegaan....
Oud 17-10-2004, 09:45
TIGEK
TIGEK is offline
Hoeveel Euro heb je?
Oud 17-10-2004, 11:37
LB06
LB06 is offline
Een laptop is om mobiel te zijn, dus koop je die alleen als je ook mobiel wilt zijn. Als je bijv op de uni veel gebruik wilt gaan maken van je pc (en toegang wilt hebben tot SurfNET )
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 12:45
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
bamiPoep schreef op 17-10-2004 @ 02:00 :
maar laptops worden zo snel warm en dat is kut. want ik laat em de hele dag aanstaan om te downen.
Daar is een laptop ook niet voor bedoeld. Koop dan een desktop computer ernaast. Een laptop is geen volwaardige vervanger van een desktop.
Oud 17-10-2004, 19:19
3rd Rock
3rd Rock is offline
als je wilt gamen (games like unreal enzo) lijkt het mij niet handig om een laptop te nemen. die zijn grafisch meestal wat minder.
en als je em niet op school nodig hebt, maar alleen thuis gebruikt is een desktop een veel betere optie. Al heb je wel wat meer ruimte nodig op je (toekomstige) kamer. Maar met een goed computermeubel en een TFT monitor hoeft dat nbiet zo'n probleem te zijn.
ik zou dus voor een desktop gaan. zeker omdat je voor minder dan 1000euro al een puike desktop incl tft kunt kopen en voor dat geld is het lastig een vergelijkbare laptop te vinden
Oud 17-10-2004, 19:32
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 15-10-2004 @ 07:36 :
AMD <3 <3 <3
Een Intel Centrino gebruikt ook helemaal niet veel stroom. Ik weet dat je ontzettend anti-Intel bent, maar daar kun je toch niet onderuit

Laatst gewijzigd op 17-10-2004 om 20:18.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 20:03
Energie
Energie is offline
Koop een desktop, zoals je zelf al zegt je wilt films kijken etc.

kleine opslag capaciteit
kleinere scherm
sloomer
lichterde
Duurder ! +/- 20 - 50 %

Desktop :
Thuis gebruik
krachtiger werkzaamheden
grote opslag capaciteit
grotere scherm
sneller
zwaarder
Goedkoper !!

dus weeg de voor en nadelen met elkaar af voor de dingen die jij wilt gebruiken
Oud 17-10-2004, 22:05
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@rco schreef op 17-10-2004 @ 20:32 :
Een Intel Centrino gebruikt ook helemaal niet veel stroom. Ik weet dat je ontzettend anti-Intel bent, maar daar kun je toch niet onderuit
Banias/Dothan zijn inderdaad erg energiezuinig, maar dat zijn notebookprocessoren en zijn erg duur als je performance ook nog belangrijk vindt. Qua desktop zit je 'opgescheept' met de Northwood en Prescott en die verbruiken erg veel energie.

Ik ben overigens niet anti-Intel. Qua produkten dan tenminste, Banias/Dothan vind ik een goede stap van Intel. Eindelijk af van de Netburst-architectuur van de Pentium 4. Wel vind ik Intel helemaal niet innovatief als velen stellen, terwijl zij als marktleider toch de trend zou moeten zetten. Nu is het zelfs zo dat ze achter AMD aanhuppelt (x86-64, on-die memory controller, no execute bit, clock throttling, performance ratings ipv MHz, etc). Maar vooral de politiek van het bedrijf kan op weinig sympathie van mijn kant rekenen.
Oud 17-10-2004, 23:38
M@rco
M@rco is offline
Nou ja, dat kan. Maar Pentium M processoren zijn energiezuiniger dan XP-M of Athlon 64 dus als je het over notebooks hebt dan vind ik die toch wel het vermelden waard

(Overigens dacht ik ten onrechte dat jij het in je post over notebooks had, maar dat was dus niet zo. In dat geval heb je helemaal gelijk )
Oud 18-10-2004, 03:58
Kurogane
Kurogane is offline
Is het echt zo dat TFT zuiniger zijn dan CRX, het lijkt me logisch. Maar ik las n artikel op tweakers dat t bijna geen verschil uit maakte. Iemand die dat weet?
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 17:55
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@rco schreef op 18-10-2004 @ 00:38 :
Nou ja, dat kan. Maar Pentium M processoren zijn energiezuiniger dan XP-M of Athlon 64 dus als je het over notebooks hebt dan vind ik die toch wel het vermelden waard
Daar tegenovergesteld is de performance weer lager dan een Athlon 64. Dus echt eerlijk vergelijken is dat natuurlijk niet.
Citaat:
Kurogane schreef op 18-10-2004 @ 04:58 :
Is het echt zo dat TFT zuiniger zijn dan CRX, het lijkt me logisch. Maar ik las n artikel op tweakers dat t bijna geen verschil uit maakte. Iemand die dat weet?
Mijn CRT verbruikt max 185W en mijn TFT zit tegen de 45W, dus veel verschil maakt het zeker uit. Alleen oude types 19" TFT zitten dan weer tegen de 95W, en ik heb ook een CRT van 115W gezien. Maar verschil is er zeker.
Oud 19-10-2004, 00:40
bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
TIGEK schreef op 17-10-2004 @ 10:45 :
Hoeveel Euro heb je?
desktop 500/600 (excl monitor) en voor laptop dubbele
Oud 19-10-2004, 00:41
bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
M@rco schreef op 17-10-2004 @ 20:32 :
intel centrino is duur
Oud 19-10-2004, 00:42
bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
Energie schreef op 17-10-2004 @ 21:03 :
Koop een desktop, zoals je zelf al zegt je wilt films kijken etc.

kleine opslag capaciteit
kleinere scherm
sloomer
lichterde
Duurder ! +/- 20 - 50 %

Desktop :
Thuis gebruik
krachtiger werkzaamheden
grote opslag capaciteit
grotere scherm
sneller
zwaarder
Goedkoper !!

dus weeg de voor en nadelen met elkaar af voor de dingen die jij wilt gebruiken
maarjah het voordeel is dat een laptop draagbaar is, kan moeilijk me pc elke week heen en terug in de trein nemen
Oud 19-10-2004, 00:44
bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
3rd Rock schreef op 17-10-2004 @ 20:19 :
als je wilt gamen (games like unreal enzo) lijkt het mij niet handig om een laptop te nemen. die zijn grafisch meestal wat minder.
en als je em niet op school nodig hebt, maar alleen thuis gebruikt is een desktop een veel betere optie. Al heb je wel wat meer ruimte nodig op je (toekomstige) kamer. Maar met een goed computermeubel en een TFT monitor hoeft dat nbiet zo'n probleem te zijn.
ik zou dus voor een desktop gaan. zeker omdat je voor minder dan 1000euro al een puike desktop incl tft kunt kopen en voor dat geld is het lastig een vergelijkbare laptop te vinden
ik neig nu ook meer naar desktop, alleen monitor (crt?) heb ik al.

dat brengt me weer op volgend punt; verschil tussen normale (crt?) en tft monitor, behalve dat tft dunner is...
Oud 19-10-2004, 06:36
Apomes
Apomes is offline
En beter voor jou ogen, lichter, betere beeldkwaliteit...
Oud 19-10-2004, 15:28
twain4me
twain4me is offline
beter voor je ogen ? in welk opzicht is het beter voor je ogen?
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 15:39
Verwijderd
Citaat:
bamiPoep schreef op 19-10-2004 @ 01:42 :
maarjah het voordeel is dat een laptop draagbaar is, kan moeilijk me pc elke week heen en terug in de trein nemen
Heb jij dat nodig dan?
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 15:43
Verwijderd
Een laptop is voor mijzelf voornamelijk handig om als ik bij mijn ouders ben, aan allerlei schooldingen te werken, bijvoorbeeld. Ik blijf niet slepen met bestanden op de ene pc en dan op de andere en dat ze dan niet geupdate zijn en... *zucht*
Maar dat is puur persoonlijk, niemand heeft er echt een nodig uiteraard, maar het ligt er maar net aan of JIJ het handig vindt. Zonder laptop kosten sommige dingen wat meer moeite, maar het bespaart een bult geld.

Overigens, en dat moet je niet onderschatten (deed ik wel ) is het heel irritant om constant op zo'n ding te moeten letten als je onderweg bent of iets dergelijks, in verband met diefstal. Je wordt zowat paranoia en of je dát ook leuk vindt...

Ik zou achteraf misschien een desktop pc gekozen hebben, maar misschien ook niet. Het is niet echt veel handiger, ofzo. Voor mij wel, maar ik doe veel meer dan alleen schoolwerk op mn pc, ik schrijf veel, en dat doe ik toch het liefste op mn eigen pc, bij mn eigen bestanden etc. Wel zo handig.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 15:46
Verwijderd
Citaat:
bamiPoep schreef op 19-10-2004 @ 01:41 :
intel centrino is duur
Ja. Maar de accu gaat daarmee wel drie keer zolang mee. Ik heb een laptop met een AMD 64 3000+ en die gaat op accu anderhalf uurtje mee, als ik de sims speel (daar kwam ik laatst achter was de stekker vergeten erin te doen, viel mn laptop uit)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-10-2004, 16:05
Drez
Drez is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 19-10-2004 @ 16:43 :
Een laptop is voor mijzelf voornamelijk handig om als ik bij mijn ouders ben, aan allerlei schooldingen te werken, bijvoorbeeld. Ik blijf niet slepen met bestanden op de ene pc en dan op de andere en dat ze dan niet geupdate zijn en... *zucht*
Maar dat is puur persoonlijk, niemand heeft er echt een nodig uiteraard, maar het ligt er maar net aan of JIJ het handig vindt. Zonder laptop kosten sommige dingen wat meer moeite, maar het bespaart een bult geld.

Overigens, en dat moet je niet onderschatten (deed ik wel ) is het heel irritant om constant op zo'n ding te moeten letten als je onderweg bent of iets dergelijks, in verband met diefstal. Je wordt zowat paranoia en of je dát ook leuk vindt...

Ik zou achteraf misschien een desktop pc gekozen hebben, maar misschien ook niet. Het is niet echt veel handiger, ofzo. Voor mij wel, maar ik doe veel meer dan alleen schoolwerk op mn pc, ik schrijf veel, en dat doe ik toch het liefste op mn eigen pc, bij mn eigen bestanden etc. Wel zo handig.
Dit had ik getypt kunnen hebben (:
Oud 19-10-2004, 16:21
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 16:24
Verwijderd
Ik moet ook regelmatig schuiven met bestanden, maar zoveel moeite is het toch niet om even die bestanden naar je e-mailadres te sturen of ergens te uploaden? Ik spaar me dan liever die meer dan duizend euro voor een laptop uit
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 17:49
Jolt
Jolt is offline
Koop je een mobile HDD bracket Stop je daar je schijf in en je kan je bestanden over mee nemen voor 39 euros

Naja, een laptop lijkt me wel handig als je vaak onderweg bent, beetje typen en zo, huiswerk maken in de trein.
Oud 19-10-2004, 23:51
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 19-10-2004 @ 17:24 :
Ik moet ook regelmatig schuiven met bestanden, maar zoveel moeite is het toch niet om even die bestanden naar je e-mailadres te sturen of ergens te uploaden? Ik spaar me dan liever die meer dan duizend euro voor een laptop uit
Als je schrijft, zoals ik, dan is het wel lekker om bij je ouders gewoon te kunnen gaan schrijven, zonder dat je vantevoren moet hebben bedacht dat je dat en dat verhaal mee had moeten nemen. Natuurlijk is een desktoppc goedkoper, maar ik kan niet goed zonder mijn laptop. Maar goed, als ik niet had geschreven had ik dat nooit gedaan.

Overigens, maar dat is weer geheel persoonlijk, vind ik een laptop heel fijn werken. Ik kan / wil er alleen niet al te lang aan werken i.v.m. RSI, maar voor de rest
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 01:18
bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-10-2004 @ 16:39 :
Heb jij dat nodig dan?
jahh over een half jaartje, dan hoor ik een kamer te hebben .
vandaar dat ik aan een latop denk
Oud 20-10-2004, 01:20
Jolt
Jolt is offline
Gewoon pc op kamer laten staan.

En miss een 2e hands laptopje op de kop tikken.
Oud 20-10-2004, 01:32
bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 19-10-2004 @ 16:43 :

dat is ook mijn idee, met een laptop kan ik schooldingen thuis beginnen/afmaken.
en me desktop die ik nu heb is al 3jaar oud ofzo en kan wel thuis blijven staan eigneljik
Reageren

Regels voor berichten