![]() |
|
![]() |
Een gelijkaardige topic stond al in Psychologie : http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1214678
maar ik vond het interessant om hem ook hier te plaatsen, hier zal er meer volk op reageren. Welk evolutionair voordeel levert het op om muziek graag te horen ? Waarom zien we liever mooie gebouwen dan lelijke appartementsblokken ? Mijn mening hieromtrent is de volgende : Ik denk niet dat er een rechtstreekse oorzaak is. Er is geen rechtstreeks evolutionair voordeel aan verbonden. Ik zou het houden op een grote natuurwet : hetgeen harmonieus, in verhouding is, is vaak beter. Een rechthoek geconstrueerd volgens de gulden snede (op te vatten als een bepaalde verhouding nl. 1.62) bijvoorbeeld wordt door mensen als mooi ervaren. Het blijkt dat de natuur deze verhouding vaak gebruikt, niet omdat deze mooi is (mooi vinden is subjectief) maar omdat deze in bepaalde constructies een optimaal evenwicht biedt, bvb weinig bouwmateriaal tov een grote stevigheid en ruimte bij bvb het slakkehuis. Er zijn mensen die menen dat in bepaalde stukken van Mozart de gulden snede terug te vinden is. Natuurlijk, deze verhouding is niet het enigste dat efficiëntie (en dus schoonheid) verbetert, er is bijvoorbeeld ook symmetrie. Een persoon met een onsymmetrisch gezicht vinden we niet knap. Waarom niet ? Onder andere omdat meer genetische informatie nodig is om 2 verschillende gezichtshelften te maken. Symmetrie is dus in dit geval beter. We zijn zodanig geëvolueerd dat we de kenmerken mooi vinden van wat 'goed' is, wat evolutionair voordeel geeft. Hier gaat het eigenlijk helemaal niet over evolutie, maar over natuurwetten, de evolutie doet de levensvormen zich hieraan aanpassen. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Maar gevoel voor kunst ontstaat toch niet zomaar, dunkt me. Citaat:
De cultuur waarin je leeft zal best wel bepalen waarnaar je luistert, maar niet zozeer wat je echt mooi vindt, lijkt me zo. Het is natuurlijk wel zo dat sommige muziek pas mooi is, als je er een paar keer naar geluisterd hebt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Nu vraag je naar hoe het kan dat muziek je gemoedstoestand kan beinvloeden, dat is een hele andere vraag, ik hoop dat je dat verschil ziet. Deze vraag is veel moeilijker te beantwoorden voor mij, dat kun je misschien beter aan een psycholoog ofzo vragen. Ik stel alleen vast dat het gebeurt, hoe het precies kan dat het gebeurt weet ik niet, maar dat was ook niet wat je vroeg. Wat betreft je tweede vraag: Waarom zien we liever mooie gebouwen dan lelijke appartementsblokken? Dit is in mijn ogen een verkeerde vraag. 'Mooi' betekent in feite ongeveer zoiets als 'dat wat je liever ziet'. Dan zou je vraag dus zoiets worden als: waarom zien we liever gebouwen die we liever zien? En dat is een stomme vraag, zoiets als: waarom is een ronde bal rond?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De vraag waarom zien we liever gebouwen die we liever zien is in deze context hetzelfde als waarom vinden we het ene gebouw mooier dan het andere en dit is net de vraag die ik stel aan jullie. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Een ronde hut is beter dan een scheve hut met palen die er dwars doorheensteken, dus we zullen die ronde mooier vinden, omdat het ons een evolutionair voordeel oplevert, nl. het zal langer standhouden. We vinden mooier wat beter is, met behulp van algemene regels zoals symmetrie, harmonie, regelmaat ... Muziek lijkt me een bijverschijnsel, we zijn zodanig geëvolueerd dat we alles wat regelmaat vertoont (en dergelijke), mooi vinden , en dus, sommige muziek ook. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Kunst heeft weinig met de mens op zich te maken. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Kunst die gemaakt word door mensen , is kunst die ontstaat vanuit het menselijke bewustzijn. Zoals ik al zei is kunst een abstractie , en word het een expressie als we dit uiten/vertalen ![]() Als ik het fout heb , vertel me dan hoe het wel is ![]()
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Jij denkt dat wat mensen creëren een vorm van expressie is, dat kan best wel zo zijn, maar dat is niet de evolutionaire reden. We voelen ons nu eenmaal goed bij dingen die mooi zijn, en dus maken we er ook. Met de mens heeft het weinig te maken, omdat we bijvoorbeeld zeepaardjes mooi vinden, en deze zijn niet gemaakt door mensen. Jij ziet het veel te nauw. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En tja, wat kunst is, daar kan je eindeloos over discussiëren, maar daar gaat het in dees topic niet over. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() En de topic is toch muziek /kunst? Am at the hotel California ![]()
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Mooi --> gezond het handicap-principe inzicht in kunst --> intelligentie, en die eigenschap wil je best wel aan je nageslacht doorgeven, etc. 'k Zou zeggen, lees er toch maar eens dat boek over na Geoffrey Miller, The Mating Mind Sorry, mijn lunchpauze op mijn vakantiejob is bijna om, dus kan ik niet uitgebreider antwoorden ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Immers, we vinden (zoals eerder gezegd) zeepaardjes mooi, maar dat helpt ons niet vooruit om ons voort te planten, als je het bekijkt vanuit sex. sel. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Inzicht in kunst? enig idee hoeveel apen er zijn die ook "kunst" maken? tenminste dat als "kunst" verkocht word. ![]() ps:lees dan ook een wat boeken over het spel der verleiding. Niet alle middelen die daarin gebruikt worden zijn oprecht , maar enkel bedoeld als middel tot het doel(=sex). ![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Maar goed : waarom fluiten vogels behoorlijk goed klinkende melodiëen ipv een serie onharmonische geluiden ? Waarom zien dieren er zo mooi uit ? Zouden wij mensen de enigsten zijn die hen mooi vinden ? Waarom maak je zo'n verschil tussen mensen en andere dieren ? Citaat:
Ik zeg dat 'mooi vinden' er evolutionair ingebakken is. Daar heb ikzelf dus weinig over te zeggen. Laatst gewijzigd op 13-07-2005 om 11:36. |
![]() |
||
Citaat:
![]() De ontwikkeling van het brein is er (vooral) gekomen door seksuele selectie, niet omwille van de grote bijdragen voor de overleving... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]() Kunst is heel breed , maar is enkel een begrip of gedachte dat door mensen gebruikt word. Of zal een spin zijn web als een kunstwerk zien? En natuurlijk vind een varken een zeug geil als ie er zin in heeft , is daarmee een zeug dan ook geil voor ons? Zou een gnoe een pauw mooi vinden? Zou een olifant een beer sterk vinden? enz Ik maak dat verschil , omdat jij beweerde dat men aangetoont had , dat een dier op basis van het begrip "kunst" een keuze gemaakt zou hebben. Ik vroeg aan je hoe dat aangetoont was , maar vooralsnog blijf je me het antwoord schuldig. Ook heb je nog geen antwoord gegeven op de mijn vraag: Waarom heeft "kunst" niets , maar dan ook niets met de mens opzich te maken? (dit beweer je ook) ![]() Citaat:
![]() Maar wat probeer je nu eigenlijk te zeggen? Dat we dingen ontwikkelen onafhankelijk van evolutie of dat sommige ontwikkelingen geen voordeel opleveren? ![]()
Laatst gewijzigd op 13-07-2005 om 15:10. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
2) Herlees mijn openingspost, want je trekt er vreemde conclusies uit. 3) ga naar de psychiater in verband met je knipoog-syndroom. |
![]() |
||
Citaat:
hoewel mensen dan ook express geen drie kunnen gaan kiezen
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Ik ben Plato, de opper a-seksuele mens (verhaal) Verwijderd | 226 | 27-11-2005 11:00 | |
Muziek |
waar is de muziek? Sirenie | 34 | 21-04-2005 09:16 | |
De Kantine |
om welke situatie lag jij helemaal in een deuk? Goeniegoegoe | 77 | 17-12-2004 08:14 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
attributen van de goden BleuQueen | 2 | 01-03-2004 15:43 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
'Mislukken integratie schuld PvdA' Atje85 | 148 | 13-01-2004 21:26 | |
Psychologie |
Vertel je wens(en), droom(-o+en) en hoe denk je die te kunnen realiseren? iamre18 | 27 | 19-12-2002 15:35 |