Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-10-2004, 18:54
G.T.C.
G.T.C. is offline
Hoe zit het met hoge- en lage bloed druk?

Hoe krijg je het? En als je hoge bloed druk hebt wat kan je er dan aan doen om ervan af te komen?
Oud 28-10-2004, 19:00
Verwijderd
'hoe zit het' is een beetje een aspecifieke vraag
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 19:03
Ndimension
Ndimension is offline
Bij een hoge bloeddruk stroomt het bloed sneller dan bij een lagere bloeddruk.
Je kunt het krijgen door vet eten (cholesterol) enzo. Hoe je er van af kunt komen? Sporten enzo, gezond eten.
Maar ja, dat is maar mijn basiskennis Er zullen vast wel experts hier zitten
Oud 28-10-2004, 19:04
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
google kan hier heel goed bij helpen .
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 19:06
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Ndimension schreef op 28-10-2004 @ 20:03 :
Bij een hoge bloeddruk stroomt het bloed sneller dan bij een lagere bloeddruk.
Het gaat in de eerste plaats om de druk, niet zozeer om de snelheid. Het hart pomp het bloed met een bepaalde "druk".
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 19:22
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
Sarah schreef op 28-10-2004 @ 20:00 :
'hoe zit het' is een beetje een aspecifieke vraag
haha ja naja...ik wilde dat graag weten.
Mijn vriendin is naar de huisarts geweest en had een beetje hoge bloed druk. Dat was overigens niet de reden waarom ze naar de huisarts moest.
Maar ze vroeg zich af hoe ze van die hoge bloed druk af kon komen.

Ze houd ook wel erg veel van Chocola. Dus ze wilde eigenlijk ook wel weten of ze daar hoge bloed druk van kreeg?
Oud 28-10-2004, 19:33
Verwijderd
de makkelijkste manier om je bloeddruk te verlagen (als je geen overgewicht hebt) is minder zout eten...
ik wist precies hoe dat kwam, maar nu niet meer het heeft iets met je nieren te maken...
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 19:44
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Sarah schreef op 28-10-2004 @ 20:33 :
de makkelijkste manier om je bloeddruk te verlagen (als je geen overgewicht hebt) is minder zout eten...
ik wist precies hoe dat kwam, maar nu niet meer het heeft iets met je nieren te maken...
Is het niet zo dat als je zout eet dat je nieren dan veel vocht onttrekken en dat daardoor het bloed dikker wordt en dat je hart dan harder moet pompen om het rond te krijgen? En dat als je dus minder zout gaat eten dat je nieren minder vocht uit je bloed halen zodat je bloed dunner blijft en het makkelijker en met minder kracht is rond te pompen.

Zoiets dacht ik iig.
Oud 28-10-2004, 20:17
Auntie M
Auntie M is offline
Verder is het geloof ik ook van belang wat hoog is. De onderdruk of de bovendruk. Het schijnt dat als je onderdruk hoog is er sprake is van een 'hoge bloeddruk' in de zin dat het niet gezond is. Je bovendruk kan schommelen omdat dat weer te maken heeft met emoties die je ondergaat (bijv als je zenuwachtig bent kan hij hoger zijn).

Om er vanaf te komen is het goed om op je voeding te letten. Inderdaad niet te veel zout, niet te vet. Mensen met overgewicht hebben ook vaak een te hoge bloeddruk. Bewegen is natuurlijk altijd goed. Tsja en als dat allemaal niet helpt is er natuurlijk de medicatie, maar daar wil je niet zo snel aan beginnen omdat ik begrepen heb dat je daar redelijk lang zo niet altijd aan vast zit.
Maar of het echt allemaal zo is zoals ik beschrijf durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het is een beetje een klepelverhaal.

Laatst gewijzigd op 28-10-2004 om 20:19.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 09:01
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Weet je de exacte meting?
Bovendien als er maar een keer gemeten is hoef je je nergens druk om te maken, dat is vaak niet representatief (het kan zelfs zo zijn dat het de volgende keer gemeten wordt je een te lage druk hebt). En wat noem je hoog? 120/80 is ideaal, maar heel weinig mensen hebben dat. Om de bovendruk hoef je je helemaal geen zorgen te maken als die hoog is, door de zenuwen/spanning kan die zo de lucht inschieten. Ik had laatst ook een bloeddruk van 148 (ja ik was zenuwachtig ) / 88 maar ik kan me daar niet druk over maken.

Maar gezond eten, dus alles eten wat moet, en niet drinken (alcohol) en niet roken. Door te gaan sporten kan je soms je bloeddruk omlaag brengen. En als het echt hoog is, dan zijn er natuurlijk medicijnen.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 17:44
thatssarah
thatssarah is offline
ik heb een lage bloeddruk en dat is bepaald niet leuk.
waarschijnlijk geervd van mijn moeder.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 22:33
Pakistaan
Pakistaan is offline
Citaat:
G.T.C. schreef op 28-10-2004 @ 19:54 :
Hoe zit het met hoge- en lage bloed druk?

En als je hoge bloed druk hebt wat kan je er dan aan doen om ervan af te komen?
Veel sojabonen eten en minder eieren binnenproppen.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 23:22
zak
zak is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 28-10-2004 @ 20:44 :
Is het niet zo dat als je zout eet dat je nieren dan veel vocht onttrekken en dat daardoor het bloed dikker wordt en dat je hart dan harder moet pompen om het rond te krijgen? En dat als je dus minder zout gaat eten dat je nieren minder vocht uit je bloed halen zodat je bloed dunner blijft en het makkelijker en met minder kracht is rond te pompen.

Zoiets dacht ik iig.
het is juist precies het tegenovergestelde:

je lichaam probeert het gehalte aan zouten en eiwitten in je bloed op een constante waarde te houden. als je nu veel zout eet (wat in je bloed terecht komt), gaat dat gehalte omhoog. dus moet dat gecompenseerd worden door het vasthouden van vocht (de nieren gaan minder vocht uitscheiden).
zo krijg je dus meer bloed en hoe meer bloed, hoe hoger de bloeddruk. vergelijk het met een ballon die je met water vult, hoe meer water hoe hoger de druk in de ballon.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 23:33
zak
zak is offline
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 29-10-2004 @ 10:01 :
Weet je de exacte meting?
Bovendien als er maar een keer gemeten is hoef je je nergens druk om te maken, dat is vaak niet representatief (het kan zelfs zo zijn dat het de volgende keer gemeten wordt je een te lage druk hebt).
onder normale omstandigheden is zo'n meting (het zijn er dan wel vaak 3 achter elkaar geweest) wel gewoon representatief. wel kan er op dat moment een aanwijsbare oorzaak zijn, zodat er niet sprake is van een pathologische situatie.

Citaat:

En wat noem je hoog? 120/80 is ideaal, maar heel weinig mensen hebben dat. Om de bovendruk hoef je je helemaal geen zorgen te maken als die hoog is, door de zenuwen/spanning kan die zo de lucht inschieten. Ik had laatst ook een bloeddruk van 148 (ja ik was zenuwachtig ) / 88 maar ik kan me daar niet druk over maken.

Maar gezond eten, dus alles eten wat moet, en niet drinken (alcohol) en niet roken. Door te gaan sporten kan je soms je bloeddruk omlaag brengen. En als het echt hoog is, dan zijn er natuurlijk medicijnen.
als je bovendruk incidenteel hoog is door bijvoorbeeld inspanning of gewone spanning is dat dus inderdaad geen reden tot ongerustheid. als je bovendruk echter altijd te hoog is, is dat wel degelijk reden tot ongerustheid, in ieder geval tot het treffen van bloeddrukverlagende maatregelen.
zoveel mogelijk niet-medicamenteus inderdaad, hoewel de oorzaak van de hoge bloeddruk vaak niet duidelijk is zodat er dan wel medicamenteus wordt behandeld.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 12:06
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
zak schreef op 30-10-2004 @ 00:33 :
onder normale omstandigheden is zo'n meting (het zijn er dan wel vaak 3 achter elkaar geweest) wel gewoon representatief. wel kan er op dat moment een aanwijsbare oorzaak zijn, zodat er niet sprake is van een pathologische situatie.
Mijn boeken beweren wat anders (theorie), en bovendien krijg je pas medicijnen nadat er meerdere keren, op meerdere tijdstippen een te hoge bloeddruk is gemeten, medicijnen krijg je nooit zomaar (meestal een keer of drie is gemeten) (praktijk).
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 13:46
MieX
MieX is offline
Citaat:
zak schreef op 30-10-2004 @ 00:33 :
Je hebt ook nog "witte jassen hypertensie", dan is zo'n meting ook niet bepaald representatief, hoewel die meting dan ook onder normale omstandigheden kan zijn gedaan

Regels voor berichten