Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-09-2001, 16:23
Hoi mensen, ik heb voor Nederlands de opdr8 gekregen een stuk tekst te herschrijven, en ALLE fouten eruit te halen. (zoals kommmas te veel, hoofdletters, verkeerd woordgebruik, verkeerde verwijzingen) etc...
dit is heeeel belangrijk, en telt ook mee voor schoolexamens.
Ik vraag aan jullie of jullie PLEAAAAAASE ff die tekst hieronder willen lezen, dat is wat ik ervan heb gemaakt, als jullie nog fouten zien, of iets weten wat misschien beter is, post dat dan PLEAAAAASE ff ok??
alvast bedankt!!
de tekst :

Rotterdam, 13 december 1992

Een zieke Elaphe guttata (albino)

Ernst Baardmans kwam naar me toe met een zieke Elaphe guttata albino die niet meer wilden eten. Hij had de slang bij een niet-erkende reptielenzaak gekocht met het gevolg dat zij ziek was.
Omdat de slang met geen mogelijkheid aan het eten was te krijgen, had hij haar apart gezet in een kweekbakje van 50x30x30 cm.
Toen de Heer Baardmans kwam vragen of ik de slang eens wilde nakijken, kwam ik tot de ontdekking dat zij een darminfectie moest hebben, omdat de ontlasting slijmerig en groen was, met wat bloed erin.
Ik heb de slang in een kweekbakje van 40x30x30 cm gedaan, met een warmtekussen om de temperatuur op 30 graden te houden. In de nacht dat de slang ziek was, kon je dat ook zien aan de huid en de lengte van de slang (de huid was slap en gerimpeld, en de lengte van de slang was 29 cm na vijf maanden, dus zij had ook een groei achterstand). De slang had de lengte van een slang die pas uit het ei komt. Het gewicht was 675 gram. Het was een erg verzwakt diertje. Ik ben toen een kuur gaan geven met vitamine V12 extra, en een antibioticum (sulvanetasine). Omdat de slang haar eten niet binnen kon houden, heb ik een injectiespuit genomen, en daar een dun slangetje aan bevestigd, om zo het voedsel in haar maag te krijgen. Het voedsel bestond uit kattenvoer, en dat had succes. Na een paar weken was haar ontlasting normaal, en ging hij zelfstandig eten. Dat waren weer eendaagse muisjes, en zienderogen ging de slang er steeds beter uitzien, en was zij weer gezond en levensluchtig. Haar gewicht nam ook weer toe.
Als je de moed niet opgeeft, en wat moeite overhebt voor de dieren, dan zijn ze toch te redden. Het vergt wel veel tijd en aandacht, maar als je dat niet op kunt brengen, moet je niet aan reptielen beginnen. Het zijn toch diertjes die ook de nodige zorg nodig hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-09-2001, 21:41
A loved one
A loved one is offline
... de Heer... (regel 6)

Moet volgens mij met kleine letter, heer, omdat het geen eigen naam is.

Love
Met citaat reageren
Oud 06-09-2001, 15:13
knuffelke
knuffelke is offline
Citaat:
boejjuhh schreef:
Rotterdam, 13 december 1992

Een zieke Elaphe guttata (albino)

Ernst Baardmans kwam naar me toe met een zieke Elaphe guttata albino die niet meer wilden eten. Hij had de slang bij een niet-erkende reptielenzaak gekocht, met het gevolg dat zij ziek was.
Omdat de slang met geen mogelijkheid aan het eten was te krijgen, had hij haar apart gezet in een kweekbakje van 50x30x30 cm.
Toen de heer Baardmans kwam vragen of ik de slang eens wilde nakijken, kwam ik tot de ontdekking dat zij een darminfectie moest hebben, omdat de ontlasting slijmerig en groen was, met wat bloed erin.
Ik heb de slang in een kweekbakje van 40x30x30 cm gedaan, met een warmtekussen om de temperatuur op 30 graden te houden. In de nacht dat de slang ziek was, kon je dat ook zien aan de huid en de lengte van de slang (de huid was slap en gerimpeld, en de lengte van de slang was 29 cm na vijf maanden, dus zij had ook een groeiachterstand). De slang had de lengte van een slang die pas uit het ei komt. Het gewicht was 675 gram. Het was een erg verzwakt diertje. Ik ben toen een kuur gaan geven met vitamine V12 extra, en een antibioticum (sulvanetasine). Omdat de slang haar eten niet binnen kon houden, heb ik een injectiespuit genomen, en daar een dun slangetje aan bevestigd, om zo het voedsel in haar maag te krijgen. Het voedsel bestond uit kattenvoer, en dat had succes.

Beter vind ik passen "Het voedsel bestond uit kattevoer, wat succes had."

Na een paar weken was haar ontlasting normaal, en ging hij zelfstandig eten. Dat waren weer eendaagse muisjes, en zienderogen ging de slang er steeds beter uitzien.
Ze was weer gezond en levensluchtig. Haar gewicht nam ook weer toe.
Als je de moed niet opgeeft, en wat moeite overhebt voor de dieren, dan zijn ze toch te redden. Het vergt wel veel tijd en aandacht, maar als je dat niet op kunt brengen, moet je niet aan reptielen beginnen. Het zijn toch diertjes die ook de nodige zorg nodig hebben.
Laatste zin: "Het zijn toch ook diertjes die de nodige zorgen nodig hebben!"

Ik kan niet garanderen dat dit 100% juist is, ik heb enkel verbeterd wat ik persoonlijk anders zou doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten