Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-10-2004, 23:27
NoemMijMaarZo
NoemMijMaarZo is offline
kon geen andere toepasselijke titel bedenken daarom deze.
ik zit al een hele tijd met dezelfde gedachte... NU moet ik er toch echt voor gaan!!

ik doe een studie aan een universiteit, welke is niet boeiend.
maar waar het omgaat is dat ik aan het begin van het jaar flink loop te stressen, ik wil graag alle vakken halen en heb ook genoeg tijd om er echt voor te gaan zitten.

maar, er komt altijd een maar... maar ik heb er gewoon geen zin in!
ik doe liever andere dingen..dan toch nog maar ff op msn, dan nog maar ff bellen..oohww die film die nu komt is ook wel leuk.
zulke dingen.
hier gaat mijn studie denk ik zeker onder lijden.

mijn vraag is nu heb je soms manieren waardoor je er makkelijker aan gaat zitten (je schoolwerk)
want ik heb namelijk nog maar zelden gehad dat ik dacht "heey laat ik nu maar er eens lekker voor gaan zitten en studeren".

misschien is het niet een heel duidelijk verhaal...sorry daarvoor..

hulp is welkom.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-10-2004, 23:35
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
switchen naar een studie die je wel leuk vindt?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 00:36
bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
NoemMijMaarZo schreef op 21-10-2004 @ 00:27 :
kon geen andere toepasselijke titel bedenken daarom deze.
ik zit al een hele tijd met dezelfde gedachte... NU moet ik er toch echt voor gaan!!

ik doe een studie aan een universiteit, welke is niet boeiend.
maar waar het omgaat is dat ik aan het begin van het jaar flink loop te stressen, ik wil graag alle vakken halen en heb ook genoeg tijd om er echt voor te gaan zitten.

maar, er komt altijd een maar... maar ik heb er gewoon geen zin in!
ik doe liever andere dingen..dan toch nog maar ff op msn, dan nog maar ff bellen..oohww die film die nu komt is ook wel leuk.
zulke dingen.
hier gaat mijn studie denk ik zeker onder lijden.

mijn vraag is nu heb je soms manieren waardoor je er makkelijker aan gaat zitten (je schoolwerk)
want ik heb namelijk nog maar zelden gehad dat ik dacht "heey laat ik nu maar er eens lekker voor gaan zitten en studeren".

misschien is het niet een heel duidelijk verhaal...sorry daarvoor..

hulp is welkom.
heb ik al jaren
de stres komt bij mij pas als ik tentamen heb of dingen moet inleveren....
Oud 21-10-2004, 11:43
Eend
Eend is offline
Hmm, ik herken dit wel. Dan heb ik zoiets van: Nou, oké, dan kijk ik eerst die film en dan ga ik daarna rustig mn huiswerk maken.
En dan val ik tijdens die film in slaap
Oud 21-10-2004, 11:49
Verwijderd
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 21-10-2004 @ 00:35 :
switchen naar een studie die je wel leuk vindt?
Er bestaan geen studies die alleen maar leuk zijn.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 12:10
ware man
ware man is offline
Begeerte kennen als de oorzaak van het lijden. No thinking, no problem.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 13:06
evanescence
evanescence is offline
je moet jezelf motiveren (wat ik zelf ook niet kan haha),

ruim je bureau op, neem iets lekkers drinken en eten mee...(zet des noods een rustgevend muziekje op).....zet de timer van je telefoon op 30 min, en studeerd dan ook die 30 min, daarna mag je jezelf belonen met 30 tot 60 min pauze...en zo ga je door tot je 3 uur geleerd hebt...(dit kan je eigenlijk alleen doen als je vrij bent en niet naar school moet die dag) zo heb ik gestudeerd toen ik tentame week had, vorig jaar...je merkt dat je in het begin moeilijk vind om weer 30 min te gaan lezen/leren, maar na een paar keer, neem je geen uur pauze meer maar 15 min,omdat je verder wil lezen!! want des te eerder ben je klaar!

tis moeilijk ik ken het helemaal! een tis eigenlijk een kutgevoel want je voelt je schuldig als je leuke dingen doet en niet met school bezig bent....(iig dat is bij mij zo)
Oud 21-10-2004, 13:11
ware man
ware man is offline
Citaat:
evanescene schreef op 21-10-2004 @ 14:06 :
je moet jezelf motiveren (wat ik zelf ook niet kan haha),

ruim je bureau op, neem iets lekkers drinken en eten mee...(zet des noods een rustgevend muziekje op).....zet de timer van je telefoon op 30 min, en studeerd dan ook die 30 min, daarna mag je jezelf belonen met 30 tot 60 min pauze...en zo ga je door tot je 3 uur geleerd hebt...(dit kan je eigenlijk alleen doen als je vrij bent en niet naar school moet die dag) zo heb ik gestudeerd toen ik tentame week had, vorig jaar...je merkt dat je in het begin moeilijk vind om weer 30 min te gaan lezen/leren, maar na een paar keer, neem je geen uur pauze meer maar 15 min,omdat je verder wil lezen!! want des te eerder ben je klaar!

tis moeilijk ik ken het helemaal! een tis eigenlijk een kutgevoel want je voelt je schuldig als je leuke dingen doet en niet met school bezig bent....(iig dat is bij mij zo)
Ik heb gewoon meer dat ik het wel zou kunnen, maar dat de wil gewoon ontbreekt om dingen te leren waar ik geen zin in heb om die te leren.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 13:24
Verwijderd
Je zult wel vaker dingen moeten gaan doen waar je eigenlijk geen zin in hebt.. maar dan moet je het toch doen. Ik zou me gewoon niet zo aanstellen en doen wat je moet doen. De opluchting als je iets gepresteerd heb geeft een veel beter gevoel dan dat je je tijd aan bijv. msn verdoet.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 14:26
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-10-2004 @ 12:49 :
Er bestaan geen studies die alleen maar leuk zijn.
Misschien niet, ik denk van wel.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 14:32
Verwijderd
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 21-10-2004 @ 15:26 :
Misschien niet, ik denk van wel.
Dat verandert nog wel als je zelf studeert.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 15:01
ware man
ware man is offline
Ik denk dat nare gelijk heeft, zeker in het huidige bestel, waarin er bij veel studies veel aandacht is voor saaie loopbaanvoorbereidingen en zijsporen.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 15:10
Verwijderd
Onzin natuurlijk, want ook zonder loopbaanoriëntaties en zijsporen kunnen er gewoon geen studies zijn die alleen maar leuk zijn.

Je moet gewoon accepteren dat je soms wel eens dingen moet doen waar je geen zin in hebt, om bijv. later iets te kunnen doen wat wél leuk is. Of om beter te worden in datgene wat je wél leuk vindt.

Dat is ook onderdeel van volwassen worden - inzien dat je niet bij de eerste tegenslag bij de pakken moet gaan neerzitten en soms ook wel eens dingen moet doen die minder leuk zijn.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 15:38
evanescence
evanescence is offline
Citaat:
ware man schreef op 21-10-2004 @ 14:11 :
Ik heb gewoon meer dat ik het wel zou kunnen, maar dat de wil gewoon ontbreekt om dingen te leren waar ik geen zin in heb om die te leren.
misc is je studie niet leuk genoeg? moet je iets vinden wat je wel leuk vind om te leren....wat interessant is voor je...die wil dat is je motivatie...en die heb je dus niet....ik weet niet wat voorn studie je doet, maar misc iets anders dat dat beter is...of ga er anders een jaartje tussenuit..ga ergens werken, dan zie je hoe kut het is zonder diploma leuk werk te moeten vinde, dan wil je na een jaar weer lekkr studeren...

ik weet het verder ook niet...

je moet het jezelf kwalijk nemen....niks anders...jij moet die wil zien terug te vinden..
Oud 21-10-2004, 16:18
Fade of Light
Fade of Light is offline
Een studie zoeken die je leuk vindt is een mogelijke oplossing. Relevant is de vraag of er zo'n studie er is. MAar het hoofdprobleem is toch wel de eeuwenoude en algemeen geldende "motivatie".
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 16:19
Verwijderd
Waugh! Studies zijn niet 'leuk'. Je kunt zien dat er hier vrijwel geen mensen zijn die echt al bijna klaar zijn met hun studie, want die zullen je allemaal vertellen dat ze wel eens iets verschrikkelijks zijn tegengekomen tijdens hun studie. Het is gewoon nóóit altijd maar 'leuk'.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 17:02
Fade of Light
Fade of Light is offline
Man, na 2 jaar plus een beetje kan ik wel zeggen datmijn studie iig niet _zo leuk is_. Althans niet voor mij. Als je van je hobbie je studie kunt maken, kan het misschien best zijn dat er een studie is, die je helemaal geweldig vindt.

Na 5 jaar je studie gedaan te hebben kun jij (ook) niks over andere studies zeggen en (ook) niks over 'iedereen'. Jij hebt alleen ervaring dat jouw studie (en misschien 2 andere die je even gedaan hebt?) jou op zich erg aanspraken en dat er toch niet leuke dingen zijn. Doch heb je voor het grote deel wel gelijk. Een grote groep mensen gaat een studie doen waar ze een deel niks aan vinden. Maar het gaat in dit topi volgens mij niet over 1 saai lesje per week.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 17:06
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 21-10-2004 @ 18:02 :
Man, na 2 jaar plus een beetje kan ik wel zeggen datmijn studie iig niet _zo leuk is_. Althans niet voor mij. Als je van je hobbie je studie kunt maken, kan het misschien best zijn dat er een studie is, die je helemaal geweldig vindt.
Mensen vinden een hobby leuk omdat ze die zelf kunnen inrichten en beoefenen. Daardoor weten ze er vaak wel veel van, maar dat is fragmentarisch en vaak niet coherent.

Als jij van je hobby je studie maakt, dan zul je tot de ontdekking komen dat de methode anders is, dat je dingen niet weet, dat je dingen verkeerd weet, enz. Dat kan ook heel vervelend zijn. Het leuke van een hobby is nou juist dat je hem zo kunt inrichten als je zelf wilt.

Citaat:
Na 5 jaar je studie gedaan te hebben kun jij (ook) niks over andere studies zeggen en (ook) niks over 'iedereen'. Jij hebt alleen ervaring dat jouw studie (en misschien 2 andere die je even gedaan hebt?) jou op zich erg aanspraken en dat er toch niet leuke dingen zijn. Doch heb je voor het grote deel wel gelijk. Een grote groep mensen gaat een studie doen waar ze een deel niks aan vinden. Maar het gaat in dit topi volgens mij niet over 1 saai lesje per week.
Het gaat er gewoon om dat het onzin is om te denken dat er studies zijn die 'alleen maar leuk' zijn. Het leven is niet alleen maar leuk. Dat moeten mensen leren. Maar goed, ik bemoei me er wel niet meer mee. Zal mij ook worst wezen.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 17:48
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-10-2004 @ 18:06 :
Mensen vinden een hobby leuk omdat ze die zelf kunnen inrichten en beoefenen. Daardoor weten ze er vaak wel veel van, maar dat is fragmentarisch en vaak niet coherent.

Als jij van je hobby je studie maakt, dan zul je tot de ontdekking komen dat de methode anders is, dat je dingen niet weet, dat je dingen verkeerd weet, enz. Dat kan ook heel vervelend zijn. Het leuke van een hobby is nou juist dat je hem zo kunt inrichten als je zelf wilt.
Hmm misschien wel ja, maar het gaat om de hoeveelheid die saai is, dnek ik zo.

Citaat:
Maar goed, ik bemoei me er wel niet meer mee. Zal mij ook worst wezen.
Geldt dat niet voor vrijwel alles op het forum?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 17:55
ware man
ware man is offline
Studeren is geweldig, vooral omdat je vrij bent om zelf te beslissen geen tijd aan je kutstudie te besteden.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 18:15
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 21-10-2004 @ 18:48 :
Geldt dat niet voor vrijwel alles op het forum?

Dat is een ander verhaal
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 19:20
coopergirl
coopergirl is offline
In mijn optiek is het een kwestie van zelfdiscipline. Ikzelf ben (eveneens) het type dat veel schoolse zaken uit dreigt te stellen... Jezelf een schop onder je aarsch geven en je afvragen waar je nu mee bezig bent, kan wellicht helpen?

Take care, enne leg die denkbeeldige lat voor jezelf niet te hoog
Oud 23-10-2004, 19:00
JJ13
JJ13 is offline
ik heb zelf ook zoiets. ik heb 1,5 jaar gestudeerd aan de uni, maar ben naar het HBO gegaan, maar nu ben ik weer niet tevreden met mn studie. deze studie is ook niet echt motiverend, want het gaat best makkelijk en dan heb ik ook geen zin om er veel voor te doen.
Oud 23-10-2004, 19:43
Daboman
Daboman is offline
Het valt me op dat nog niemand het volgende heeft genoemd :

VASTE TIJDEN INPLANNEN VOOR HET STUDEREN!!!

dan weet je ook gewoon van jezelf van nu moet ik studeren en mag ik geen tv kijken. Zo ga je je er ook veel beter op afstemmen en kan je je beter concentreren op de stof. En als dat kan, gaat het nog sneller ook!

Het werkt bij mij in ieder geval uitstekend. Tijdens studeren denk ik aan studeren, tijdens andere dingen niet.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2004, 22:33
Verwijderd
Citaat:
JJ13 schreef op 23-10-2004 @ 20:00 :
ik heb zelf ook zoiets. ik heb 1,5 jaar gestudeerd aan de uni, maar ben naar het HBO gegaan, maar nu ben ik weer niet tevreden met mn studie. deze studie is ook niet echt motiverend, want het gaat best makkelijk en dan heb ik ook geen zin om er veel voor te doen.
Dat geintje kun je ook niet al te lang uithalen, want niet alleen kost het je studiefinanciering maar je zult toch ook ooit eens iets moeten áfmaken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-10-2004, 23:42
Nona
Nona is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-10-2004 @ 17:19 :
Waugh! Studies zijn niet 'leuk'.
Mijn studie is wel leuk. En niet omdat ieder onderdeel ervan helemaal geweldig is, maar omdat het grootste gedeelte ervan leuk en interessant is. Dat maakt de minder leuke dingen een heel stuk minder erg.

Zoals Daboman zegt: plan je studie gewoon in je dagschema. Van zo laat tot het eten studeer je, dan mag je in de avond die leuke film kijken. En geen computer aan, geen tv aan waar je toevallig naar kunt gaan kijken, gewoon je studieboeken voor je en studeren.
En dat is niet zo makkelijk eigenlijk.
Oud 24-10-2004, 00:50
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 24-10-2004 @ 00:42 :
Mijn studie is wel leuk. En niet omdat ieder onderdeel ervan helemaal geweldig is, maar omdat het grootste gedeelte ervan leuk en interessant is. Dat maakt de minder leuke dingen een heel stuk minder erg.
1. Ook dan zijn er minder leuke dingen, alleen jij beweert nu dat het geheel gemiddeld genomen 'leuk' is.

2. Jij bent net eerstejaars, je komt vast nog wel eens dingen tegen waar je ongelooflijk geen zin in hebt.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 10:31
Verwijderd
Ach, je hoeft niet alles in één keer te halen. In ons jaar heeft 20% van de mensen zijn propedeuse in één jaar gehaald - en dat is van de mensen die ook werkelijk door zijn gaan studeren met dezelfde studie.

Verder: tsja, motivatie. Persoonlijk kan ik ook alleen presteren onder deadlines. Dat is niet zo'n probleem, maar levert wel stress op tijdens tentamenweken omdat je dan in één keer heel erg veel moet studeren.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 12:33
Verwijderd
Mijn broertje had z'n P TN wel in 1 jaar
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 12:42
Lorelei
Lorelei is offline
Jezus, geef jezelf een schop onder je kont en ga werken. Niet gaan piekeren over of je wel gemotiveerd bent of niet, gewoon doen. Desnoods knip je de voedingskabel van je computer maar door. Je hebt nogal een 'luxe-probleem' (imo) en dat is heel makkelijk op te lossen door het gewoon te doen dus doe dat dan ook en ga geen jaren aan tijd en geld verspillen met dit gezeur.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 12:57
phensicske
phensicske is offline
Alle begin is moeilijk...

Ik moet ook nog in gang schieten voor school, maar ik merk wel (uit vorige jaren) dat als ik eenmaal me ervoor zet, dat het studeren op zich motiverend werkt en ik er dan ook wel helemaal voor ga.

Bedenk altijd hoe saai een vak ook wel mag wezen, dat het toch wel iets zal bijdragen aan je ontwikkeling of je visie in 't leven, al is het dan maar onrechtstreeks.

Vaste tijden kunnen wel werken, maar in mijn geval niet zo super, want ik begin dan altijd schema's te maken over hoe ik het zal aanpakken. Dus verlies ik daar mijn tijd mee en heb ik de illusie dat ik toch al iets gedaan heb voor school (die planning dus...).

En zoals er hier al gezegd is, begin er niet over te piekeren, gewoon doen.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 13:32
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 24-10-2004 @ 13:33 :
Mijn broertje had z'n P TN wel in 1 jaar
Ik niet, want ik heb wél een vriendin.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 13:38
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-10-2004 @ 14:32 :
Niet zo hatelijk doen
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 14:06
Nona
Nona is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-10-2004 @ 01:50 :
1. Ook dan zijn er minder leuke dingen, alleen jij beweert nu dat het geheel gemiddeld genomen 'leuk' is.

2. Jij bent net eerstejaars, je komt vast nog wel eens dingen tegen waar je ongelooflijk geen zin in hebt.
1. Ja.
2. Ik ben net tweedejaars en ik heb ook niet altijd zin om een paper te schrijven als het moet. Dus? Over het algemeen genomen is het leuk dus met dat ene paper zit ik niet, zoals ik al zei.
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-10-2004 @ 14:32 :
Ik heb een schat van een vriend en ik heb mijn p ook in een jaar gehaald, zonder hertentamens.
Oud 24-10-2004, 23:39
Nanaki
Nanaki is offline
Alleen jij doet geen Technische Natuurkunde? 0_o
Oud 25-10-2004, 07:49
marrel
marrel is offline
k heb zelf dat ik mijn computer het liefst aan zet en dan kom ik ook niet meer aan huiswerk toe, meestal komt het er dan op neer dat ik gewoon zoveel stekkers van dat ding eruit trek dat het teveel tijd kost om ze er weer in te doen. Verderz kun je miss afspraken maken met je vrienden en ouders, dat je bijv. geen tv aan mag voor een bepaalde tijd, of dat je vrienden en jij niet naar de film gaan voordat je een bepaald vak afhebt ofzo.

En idd niet elke studie is altijd leuk maar zie je wel het nut in van je studie, en wil je ook echt gaan werken in die richting of is het zo dat je het gewoon helemaal niet leuk vind...
Oud 25-10-2004, 08:02
Verwijderd
Ik heb het zo dat ik mijn studie wel leuk vind, maar maar niet aan het werk kom. Ik heb er geen zin in. Ik vind mijn studie echt wel leuk, en volg ook graag de lessen, maar op een of andere manier kom ik niet aan mijn werk..
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 10:17
ilse
ilse is offline
ik heb het ook wel. het is zo veel, en ik zie er elke keer zo tegenop om te beginnen. want ik weet dat er daarna nog zooo veel is...

nu toch maar gedaan en je ziet het gewono verminderen wat je nog moet doen. elke keer als ik tv ging kijken of ging computeren voelde ik me schuldig omdat ik nog van alles moest doen. nu is dat minder

hooewel ik nu eigenlijk ook wel wat zou moeten doen, maarja. een ochtendje niets doen mag wel (strax alleen een tentamen dan daarna wel weer hard aan t werk!)
Oud 25-10-2004, 12:12
El Kim
El Kim is offline
Tja, voor mij werkt het alleen als ik op externe locatie studeer. Wat ik dus doe is altijd een schoolboek meenemen in de trein, bus ed. Ook blijf ik vaak 's avonds nog even op de universiteit om te studeren. Als ik thuis ben kan ik dat gewoon niet (kan ook aan het huis liggen).
Oud 25-10-2004, 13:15
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 25-10-2004 @ 09:02 :
Ik heb het zo dat ik mijn studie wel leuk vind, maar maar niet aan het werk kom. Ik heb er geen zin in. Ik vind mijn studie echt wel leuk, en volg ook graag de lessen, maar op een of andere manier kom ik niet aan mijn werk..
Precies, te veel andere dingen die ik ook leuk en belangrijk vindt. Ik weet ook vrijwel zeker dat ik mijn eerste tentamen niet gehaald heb . En dat terwijl het allemaal wel superinteressant is (ok al die waslijsten met Latijnse nemen leren dat is niet leuk).
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 15:01
saartje 88
saartje 88 is offline
met andere, gemotiveerde leerlingen samen huiswerk gaan maken.
goede cijfers zijn echt heel erg motiverend.
dat helpt bij mij altijd wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten