Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-06-2006, 00:50
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Sarah schreef op 24-06-2006 @ 11:34 :
ik heb weer een stomme vraag voor veganisten
Ik weet dat het hier helemaal niet om gaat maar om morele en ecologische dingen, maar: als je per ongeluk een vliegje inslikt, op de fiets ofzo, hoe voel je je daar dan bij?
De niet-serieuze reacties zijn al gemaakt, dus dan maar even een serieuze reactie

Over dat schuldig voelen.. ja.. daar voel ik me wel even schuldig over, maar kan wel doorleven hoor . Een vliegje in je mond kan gebeuren e.d. Dat gaat nou eenmaal zo. Een olifant trapt ook wel eens een mier dood e.d.
Oud 27-06-2006, 02:28
Frostbite
Frostbite is offline
Is er een winkel of site waar ik de cartoon hieronder als poster zou kunnen kopen?
Het lijkt me erg onwaarschijnlijk maar als iemand het weet is het een van jullie.

Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 12:55
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 27-06-2006 @ 03:28 :
Is er een winkel of site waar ik de cartoon hieronder als poster zou kunnen kopen?
Het lijkt me erg onwaarschijnlijk maar als iemand het weet is het een van jullie.

[afbeelding]

Geen idee. Hij is wel geniaal

Ken wel heel wat vegetarian shops, maar volgens mij weinig gezien met posters.
Oud 27-06-2006, 13:17
suvórov
suvórov is offline
http://www.metropool.nl/programma.php?actID=513125
Oud 27-06-2006, 13:44
George
George is offline
VET!

Overigens fiets ik nooit met m'n mond wijdopen, maar dat zal wel aan mij liggen.
Oud 27-06-2006, 21:36
TechXP
TechXP is offline
Als je dan toch in die regio zit rond die dag:

---------
DEMONSTRATIE BIJ KLANTEN VAN HUNTINGDON LIFE SCIENCES
As vrijdag 30 juni zal Respect voor Dieren opnieuw demonstreren bij twee belangrijke klanten van het dierproefcentrum HLS. Vanaf 12.30 staan we bij Astellas. Astellas is een Japans farmabedrijf en maakt al jaren gebruik van HLS. Zo heeft Astellas in het verleden de opdracht gegeven om de botten te breken van beagles! Om 15:00 is het de beurt aan Abbott. Abbott heeft in 2005 meerdere malen HLS gebruikt. De huichelaars van Abbott stuurden vorige week nog een brief naar de gemeente Zwolle met de leugen dat zij geen banden hebben met HLS! We zullen Abbott confronteren met het dierenleed dat zij financieren EN de leugens die zij verspreiden.

HLS kan enkel functioneren dankzij de miljoenen van de opdrachtgevers. De opdrachtgevers zijn bekent en we zullen ze uit HLS verdrijven. Kom naar de demonstraties en maak het verschil voor de dieren.

OM 12.30 protest bij:

Astellas Manufacturing
Hogemaat 2
7942JG Meppel

Om 15:00 protest bij:

Abbott Laboratories B.V.
Rieteweg 21
8041 AJ Zwolle
Telefoon : 038 - 42 79 500
Fax : 038 - 42 25 138

Voor meer informatie:
www.respectvoordieren.org
respectvoordieren@yahoo.com
------------------------------------------------------------

Komen jullie ook?
Oud 27-06-2006, 23:01
Verwijderd
Met zo'n positief protest weet ik zeker dat 'Astellas' en 'Abbott' onverwijld zullen besluiten geen gebruik meer te maken van 'Huntingdon'
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 23:59
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Snees schreef op 28-06-2006 @ 00:01 :
Met zo'n positief protest weet ik zeker dat 'Astellas' en 'Abbott' onverwijld zullen besluiten geen gebruik meer te maken van 'Huntingdon'
Tuurlijk uiteindelijk wel. Er zijn al meer dan 200 bedrijven voorgegaan die gestopt zijn met HLS. Kwestie van tijd.
Oud 28-06-2006, 08:04
suvórov
suvórov is offline
Citaat:
TechXP schreef op 27-06-2006 @ 22:36 :

Komen jullie ook?
Als ik niet moest werken wel.

Waar heb je die data vandaan?
Oud 28-06-2006, 08:06
suvórov
suvórov is offline
Citaat:
Snees schreef op 28-06-2006 @ 00:01 :
Beste cynische man,

Het gaat erom dat hoemeer je de directe confrontatie met dat soort bedrijven aangaat, hoemeer verschil je zal uitmaken.
Oud 28-06-2006, 10:16
Black Soul
Black Soul is offline
Misschien een dom vraagje, maarreeh..wat is HLS
Oud 28-06-2006, 10:38
suvórov
suvórov is offline
Citaat:
Black Soul schreef op 28-06-2006 @ 11:16 :
Misschien een dom vraagje, maarreeh..wat is HLS
http://www.insidehls.com/
Oud 28-06-2006, 11:23
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 28-06-2006 @ 00:59 :
Tuurlijk uiteindelijk wel. Er zijn al meer dan 200 bedrijven voorgegaan die gestopt zijn met HLS. Kwestie van tijd.
Dat komt omdat bedrijven veranderen van afnemer of dierproeven (tijdelijk) niet meer nodig zijn.

Citaat:
suvórov schreef op 28-06-2006 @ 09:06 :
Beste cynische man,

Het gaat erom dat hoemeer je de directe confrontatie met dat soort bedrijven aangaat, hoemeer verschil je zal uitmaken.
Leuke stelling, maar denk je niet dat alle bedrijven die sowieso dierproeven doen weten dat daar vrij veel maatschappelijke tegenstand tegen is? Ik kan me niet voorstellen dat een Raad van Bestuur het hele beleid omgooit vanwege 150 activisten.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 11:25
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
suvórov schreef op 28-06-2006 @ 09:04 :
Als ik niet moest werken wel.

Waar heb je die data vandaan?
Via het actiekanaal
Oud 28-06-2006, 11:30
suvórov
suvórov is offline
Citaat:
Snees schreef op 28-06-2006 @ 12:23 :
Leuke stelling, maar denk je niet dat alle bedrijven die sowieso dierproeven doen weten dat daar vrij veel maatschappelijke tegenstand tegen is? Ik kan me niet voorstellen dat een Raad van Bestuur het hele beleid omgooit vanwege 150 activisten.
Het ligt maar net aan de hoeveelheid negatieve publiciteit die een bedrijf door dergelijke acties krijgt. Zo is foie gras bij de Makro uit de schappen gehaald en bij de KLM van het menu geschrapt vanwege dergelijke acties. Ook worden er nu nauwelijks kant en klare legbatterij-eieren meer verkocht door dergelijke acties.
Oud 28-06-2006, 11:30
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Snees schreef op 28-06-2006 @ 12:23 :
Dat komt omdat bedrijven veranderen van afnemer of dierproeven (tijdelijk) niet meer nodig zijn.

Nee, het gaat om 200 bedrijven die middels een verklaring aan hebben gegeven niet meer met HLS in zee te gaan.. nu niet.. en in de toekomst ook niet meer. Las vandaag dat er weer een bedrijf gestopt is. Super.

HLS staat op rand van faillisement. Dat is zeer goed.

Citaat:
Nee, niet elk bedrijf zal dat doen. Er is wel meer voor nodig wil je zorgen dat men stopt met dierproeven.

De acties zullen resultaten hebben natuurlijk. En HLS zal zeker failliet gaan. Dat is een kwestie van tijd. Maar bedrijven gaan dan vast wel zelf een lab oprichten of bij een ander bedrijf proeven laten doen. Toch is het belangrijk dat activisten bezig blijven met dat actievoeren en zorgen dat bedrijven stoppen met samenwerken met dierproeflabs e.d. Want het brengt het onderwerp constant onder de aandacht en je bereikt er ook veel publiek mee waar door je de maatschappij houdt als anti-dierproeven. De meerderheid is wel tegen.

Daarnaast moet je het ook op andere fronten aanpakken natuurlijk. Ikzelf ben bezig met een dossier over dierproeven. Bij veel mensen en politiek is weinig/niets bekend over dat dierproeven gevaarlijk zijn voor volksgezondheid. Dat het dus verkeerde resultaten geeft etc. Ik probeer al die wetenschappelijke info, maar ook deels ethisch, te binden in een dossier.

Dat komt over een tijd hier te staan: http://www.infodierproeven.nl/
Oud 29-06-2006, 00:36
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
TechXP schreef op 27-06-2006 @ 13:55 :
Geen idee. Hij is wel geniaal

Ken wel heel wat vegetarian shops, maar volgens mij weinig gezien met posters.
Das minder, en inderdaad hij is geniaal.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 18:21
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Ik vond een recepten-database (in het Engels) en een restaurant-database (ook Engels). Er staan (nog) geen Nederlandse veggie restaurants in de DB.

http://veganworldorder.com/index.php?m=recipes

Voor de inspiratie, of het delen van recepten/restaurants
Oud 03-07-2006, 10:40
Azaelia
Azaelia is offline
Over dat protest, hoe is dat gegaan? Nog iets bereikt. Over het algemeen zijn het niet die 150 mensen die er staan die er verandering in brengen maar meer de angst voor negatieve publiciteit inderdaad suvórov.

Verder over dat vliegje in je mond, uiteraard niet leuk maar weinig tegen te doen hè. Hetzelfde dat mensen die met hun mond open slapen ook wel eens een spin opeten. Niet leuk maar weinig tegen te doen.

Ik vraag me af of hier ook vegetariërs bij zitten die bijvoorbeeld een baan niet meer zouden willen uitvoeren als er leer of dergelijke verkocht zou worden. Zelf werk ik in een winkel waar we laatst bokkenlederentassen verkochten, vorm nog zichtbaar. Het is erg tegen mijn principes en het liefst wil ik een verfspuitbus meenemen iedere keer als ik ga werken, maarja... meningen gewenst.
Oud 08-07-2006, 11:51
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Azaelia schreef op 03-07-2006 @ 11:40 :
Over dat protest, hoe is dat gegaan? Nog iets bereikt. Over het algemeen zijn het niet die 150 mensen die er staan die er verandering in brengen maar meer de angst voor negatieve publiciteit inderdaad suvórov.

Welk protest? Tegen Astellas en Abott? Oh, dat

Nou dat was wel interessant verlopen. 2 mensen opgepakt van ons. 1tje vanwege spugen oid (een man pakte poster af (jatten dus!!!) ) en andere vanwege bedreiging naar medewerker. Was geen bedreiging gevallen... en daarnaast.. men vertelt het hele verhaal niet en de politie doet alsof dat niet gebeurd is en wil niet eens de beveiligingsvideocams opvragen e.d.
Er werd namelijk 1 van de activisten aangereden door een medewerker in de auto. Express was dat. Nu heeft diegene last van haar voet. De vriend van haar werd boos en gaf als reactie een klap op de auto (niet hard genoeg om vernielingen aan te richten..), maar meer als teken van dat die normaal moest doen.
Toen kwam beveiligingsman die onnodig de hond die vriend liet bijten. Politie doet alsof die dingen niet gebeurd zijn.. erg apart... in de pers is het ook geweest, maar toen is niet eens ons verhaal erin gekomen. We hebben ook alles op video vastgelegd, dus het is duidelijk wat er gebeurd is. Maar ik geloof dat morgen ofzo ons verhaal wel in de pers komt te staan. Regionaal komt dat.

Maar we staan er al maandenlang voor de deur zonder enige incidenten en nu dit gedoe van hun...

Citaat:
Ik vraag me af of hier ook vegetariërs bij zitten die bijvoorbeeld een baan niet meer zouden willen uitvoeren als er leer of dergelijke verkocht zou worden. Zelf werk ik in een winkel waar we laatst bokkenlederentassen verkochten, vorm nog zichtbaar. Het is erg tegen mijn principes en het liefst wil ik een verfspuitbus meenemen iedere keer als ik ga werken, maarja... meningen gewenst.
Ik ben zo principieel dat ik daardoor erg selectief in mijn keuzes ben wat betreft klanten en ook banen. Ik ga niet werken voor bedrijven die met dierenleed te maken hebben dus. Dus niet waar leer verkocht wordt etc.
Oud 15-07-2006, 23:36
Verwijderd
Ik vraag me af hoe het kan dat als veganisme zo gezond is dat er dan toch mensen zijn die er na een x aantal jaar gedwongen mee stoppen omdat ze gezondheidsproblemen krijgen? Dit omdat ik zelf ook overweeg alleen nog vegan te gaan eten. Thanks.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2006, 04:27
suvórov
suvórov is offline
Geen idee.
Oud 16-07-2006, 10:50
Verwijderd
Citaat:
Rogue schreef op 16-07-2006 @ 00:36 :
Ik vraag me af hoe het kan dat als veganisme zo gezond is dat er dan toch mensen zijn die er na een x aantal jaar gedwongen mee stoppen omdat ze gezondheidsproblemen krijgen? Dit omdat ik zelf ook overweeg alleen nog vegan te gaan eten. Thanks.
vitamine B12 tekort, misschien? Als je een beetje op let dat je voldoende eiwitten en vetten binnenkrijgt (die willen mensen nog wel eens per ongeluk mislopen met een vegan dieet) en vitamine B12-tabletten gebruikt (multivitaminepil kan ook, maar is overbodig), krijg je geen gezondheidsproblemen.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2006, 13:14
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Sarah schreef op 16-07-2006 @ 11:50 :
vitamine B12 tekort, misschien? Als je een beetje op let dat je voldoende eiwitten en vetten binnenkrijgt (die willen mensen nog wel eens per ongeluk mislopen met een vegan dieet) en vitamine B12-tabletten gebruikt (multivitaminepil kan ook, maar is overbodig), krijg je geen gezondheidsproblemen.
Nee, vitamine b12 tekort komt wel voor onder veganisten, maar is niet een groot probleem. Veganisten letter er meer op. En zeker als ze bij bloedtest zien dat het laag is komt het daarna niet meer zo snel voor.

Sommige zijn wat gemakkelijk bezig soms.
Oud 16-07-2006, 13:19
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Rogue schreef op 16-07-2006 @ 00:36 :
Ken je dan veganisten die stoppen door gezondheidsproblemen?

Ik ken er eigenlijk geen een volgens mij. Wel ken ik wel een aantal ex-veganisten die nu flexanistisch of vegetarisch leven, omdat ze of 'kaas' wilden gaan eten of omdat ze denken dat het beter is in de sociale contacten.

Wat ik wel kan bedenken is dat ze B12 tekort krijgen inderdaad. Of dat ze een ziekte krijgen en de dokter zegt dat ze beter geen veganist kunnen zijn en dan de dokter volgen...

Dat ze tekort krijgen lijkt me dan toch vaak dat ze dan niet zo heel erg op b12 hebben gelet e.d. of gewoon ongezond hebben geleefd. Ook als veganist kan je ongezond eten hoor

Wat ik zelf veel hoor is dat mensen die vegan zijn geworden vaak snel verbeteringen zien qua gezondheid. Je kan het natuurlijk gewoon proberen en goed letten op B12 en dat je goed gevarieerd eet. Dan moet het geen probleem zijn.
Oud 16-07-2006, 15:20
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 16-07-2006 @ 14:14 :
Nee, vitamine b12 tekort komt wel voor onder veganisten, maar is niet een groot probleem. Veganisten letter er meer op. En zeker als ze bij bloedtest zien dat het laag is komt het daarna niet meer zo snel voor.

Sommige zijn wat gemakkelijk bezig soms.
Weet ik, maar dat leek me toch de meest waarschijnlijke optie, want verder kan veganisme toch geen kwaad. Bij alle voedingsdeficienties die ik geleerd heb, stond alleen bij vitamine b12-tekort veganisme als mogelijke oorzaak, dus een andere deficientie kan dan in theorie niet door veganisme veroorzaakt worden . Zelfs een B12 tekort wordt meestal nog veroorzaakt door een opnamestoornis en niet door een tekort in het eetpatroon.

Laatst gewijzigd op 16-07-2006 om 15:22.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2006, 15:34
TechXP
TechXP is offline
Ah ok. Ik weet zelf niet of ik alles wel goed op peil heb. Zou maar eens mijn bloed moeten laten checken
Oud 16-07-2006, 22:43
girl-in-trouble
girl-in-trouble is offline
Klopt het dat als je vegetarisch bent, dat je dan ook sneller ijzertekort hebt als dat je gewoon vlees eet? Ik ben ook vegetarisch en heb er regelmatig last van...
Oud 16-07-2006, 23:45
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
girl-in-trouble schreef op 16-07-2006 @ 23:43 :
Klopt het dat als je vegetarisch bent, dat je dan ook sneller ijzertekort hebt als dat je gewoon vlees eet? Ik ben ook vegetarisch en heb er regelmatig last van...
Nee, gaat even snel

Alleen vaak is het zo dat men gewoon niet goed eet als men ijzertekort krijgt en vaak overgevoeligheid ervoor speelt ook wel mee. De een neemt sneller ijzer op dan de andere.

Als je het dus regelmatig hebt is het handig als je vertelt wat je per dag allemaal eet. Misschien eet je te weinig ijzerrijke producten en/of neem je te weinig opname verbeteraars van ijzer (stoffen die de opname van ijzer bevorderen). Daarnaast kan je ook te veel innemen wat de ijzeropname tegenhoudt.

Drink je bijvoorbeeld veel koffie of thee? Neem je bij ijzerrijke producten ook bijvoorbeeld sinaasappelsap (vitamine C)? etc.
Wat eet je op een dag allemaal?

Dat de kans op ijzertekort vaak als hoog wordt geacht bij vegetariers ligt niet aan dat het dieet in principe slecht is, maar doordat de gemiddelde nederlander/mens vaak niet zo let op voeding en als vegetarier ook nog niet gezond/goed leven.
Oud 16-07-2006, 23:52
girl-in-trouble
girl-in-trouble is offline
Citaat:
TechXP schreef op 17-07-2006 @ 00:45 :
Nee, gaat even snel

Alleen vaak is het zo dat men gewoon niet goed eet als men ijzertekort krijgt en vaak overgevoeligheid ervoor speelt ook wel mee. De een neemt sneller ijzer op dan de andere.

Als je het dus regelmatig hebt is het handig als je vertelt wat je per dag allemaal eet. Misschien eet je te weinig ijzerrijke producten en/of neem je te weinig opname verbeteraars van ijzer (stoffen die de opname van ijzer bevorderen). Daarnaast kan je ook te veel innemen wat de ijzeropname tegenhoudt.

Drink je bijvoorbeeld veel koffie of thee? Neem je bij ijzerrijke producten ook bijvoorbeeld sinaasappelsap (vitamine C)? etc.
Wat eet je op een dag allemaal?

Dat de kans op ijzertekort vaak als hoog wordt geacht bij vegetariers ligt niet aan dat het dieet in principe slecht is, maar doordat de gemiddelde nederlander/mens vaak niet zo let op voeding en als vegetarier ook nog niet gezond/goed leven.
Niet veel bijzonders volgens mij. Meestal 1 stuk fruit, boterham, beker sojamelk en 's avonds groente, pasta of meergranenrijst, en een vegetatische burger. Verder nog een vitamine C pil. (Koffie en thee lust ik niet.)

Ik was wel sinds een week begonnen met iedere dag 3 eetlepels Roosvicee Ferro te nemen. Dat helpt gelukkig wel iets.
Oud 17-07-2006, 00:36
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
girl-in-trouble schreef op 17-07-2006 @ 00:52 :
[B]Niet veel bijzonders volgens mij. Meestal 1 stuk fruit, boterham, beker sojamelk en 's avonds groente, pasta of meergranenrijst, en een vegetatische burger. Verder nog een vitamine C pil. (Koffie en thee lust ik niet.)
1 boterham? Witbrood of bruin/volkoren brood? Ik zou het aantal bruine boterhammen maar vermeerderen tot 4 a 6. En misschien dan op je brood tomaten nemen of andere ijzerrijke producten.

Het beste is denk om bij je avondeten ook te zorgen dat er vitamine c wordt meegenomen voor de opname.

Maar is dit bovenstaande alles wat je eet op een dag? Het is belangrijk om goed te eten. 3 keer per dag lijkt me juist goed. Dus goed ontbijten.. misschien een vruchtenpapje van noten, zaden en vruchten/fruit en sinaasappelsap. En in de middag toch een goede lunch, met genoeg boterhammen met groente erbij. Of een lekkere spread.
Goed eten over de dag zorgt ook er goed voor dat je lichaam goed werkt. Anders gaat je lichaam te veel stoffen opslaan ipv effectief inzetten
Afvallen werkt ook niet goed bijvoorbeeld als je minder gaat eten. Belangrijkste is dan altijd om goed te eten, maar niet te weinig en niet te veel. Net goed dus

Verder... een vleesvervanger ala vegetarische burger betekent niet direct dat het ook daadwerkelijk iets vervangt of goed vervangt. Het is meer dat deze het plekje naast de groente en aardappelen vervangt.
Oud 26-07-2006, 13:22
suvórov
suvórov is offline
http://www.veganisme.org/?activiteit=31 -> Aanwezig.
Oud 26-07-2006, 14:05
TechXP
TechXP is offline
Leuk Ik ben er ook aanwezig
Oud 26-07-2006, 14:40
Verwijderd
Ik snap nog steeds niet hoe dat in z'n werk gaat en of er ook daadwerkelijk iets specifieks zal zijn waarover gemediteerd wordt en waarover je eerst voorgelicht wordt.

Want demonstreren, goede zaak natuurlijk, maar als de helft van de demonstranten eigenlijk niet zo goed weet wat ze precies aan het doen zijn dan schiet het niet op. Met name als er media bij komt kijken en ze vragen waarom er precies voor mediteren gekozen is en waarom het effect daarvan beter is dan bijvoorbeeld het ouderwetse rondlopen met borden en leuzen scanderen - waarop geantwoord wordt "JA UHhh.." Ik heb het idee dat dit voor meer negatieve publiciteit kan zorgen dan dat 't goed doet, met name omdat mensen sowieso al een slecht beeld hebben van demonstranten - hiermee zou dan het idee versterkt kunnen worden dat de demonstranten in kwestie zelf niet weten wat ze aan het doen zijn, waardoor ze in de toekomst (nog) minder serieus genomen worden.

Daarbij stel ik ook vraagtekens bij de spirituele kant van het verhaal, als je er van uitgaat dat je wel degelijk iets kunt bereiken met meditatie(/bidden/mantra's, komt allemaal op hetzelfde neer) dan kan het onverantwoordelijk of onkundig doen van zoiets meer schade aanrichten dan dat de beestjes in het BPRC er baat bij hebben. (Daarom eigenlijk ook de verbonden vraag - de mensen die er heen gaan, als er geen begeleiding is, hoe zouden jullie het mediteren aanpakken? Nieuwsgierigheid.)

Maar ik wil er op zich ook wel bijzijn, omdat demonstreren natuurlijk altijd goed is en ook omdat ik benieuwd ben naar wat er precies gaat gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2006, 18:33
TechXP
TechXP is offline
Je moet het protest natuurlijk met een knipoog bekijken. Het is ludiek bedoeld en om de pers zover te krijgen het in beeld te brengen en daarmee ook de discussie over het BPRC weer in de spotlight te krijgen.

Het mediteren doe je voor de dieren, dat ze ooit vrij zijn van de kwelling bij BPRC.

Dit soort acties zijn erg neutraal. Ze brengen niets negatiefs over zich heen.

Het werkt vooral positief. Namelijk aandacht genereren. De vorm is dit keer mediteren voor de dieren. Erg ludiek.

Overigens ga ik niet mee mediteren Ik ben er als fotograaf.
Oud 26-07-2006, 20:16
Verwijderd
Ik zou er niet al teveel op rekenen dat dit het NOS-journaal gaat halen.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2006, 22:14
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 26-07-2006 @ 19:33 :
Je moet het protest natuurlijk met een knipoog bekijken. Het is ludiek bedoeld en om de pers zover te krijgen het in beeld te brengen en daarmee ook de discussie over het BPRC weer in de spotlight te krijgen.

Het mediteren doe je voor de dieren, dat ze ooit vrij zijn van de kwelling bij BPRC.

Dit soort acties zijn erg neutraal. Ze brengen niets negatiefs over zich heen.

Het werkt vooral positief. Namelijk aandacht genereren. De vorm is dit keer mediteren voor de dieren. Erg ludiek.

Overigens ga ik niet mee mediteren Ik ben er als fotograaf.
Nee, dat klopt, maar toch vind ik het raar. Het doel is aandacht vragen - stel die aandacht komt er en er is een verslaggever van 'n een of ander iets, die aan een willekeurig iemand vraagt wat de actie precies inhoudt. Dan kun je moeilijk zeggen, "nou meneer, u hier krijgen, haha! Opdat alle beestjes vrij zijn!". Waarom dan meditatie en niet stil zitten? Nachtwaken? Van top tot teen beschilderd een toneelstuk opvoeren? Etc? Zo opvallend is mediteren niet - terwijl het (indien je daarin gelooft) zeker voor resultaat kan zorgen. Het is alleen al snel negatief resultaat, wanneer het verkeerd gedaan wordt. (En dat bedoel ik niet in de praktische zin maar in de meest zweverige zin van 't woord, dus lekker niet te bewijzen enzo. )

'Voor de dieren' vind ik ook maar een gebrekkig antwoord, want dat het geen meditatie was voor de McDonalds snapte ik ook wel.

Eerlijk gezegd vind ik het ook een beetje uit z'n verband gerukt. Het heeft iets van de bidmarathons vanuit het Christendom, gestoken in een Boeddhistisch jasje en gebruikt voor het onder de aandacht brengen van een Westerse kwestie? Met name voor de mensen die er serieus mee bezig zijn lijkt dit me enigszins beledigend.

Maar goed, ludiek zeg je. Ok.

Ik blijf het maar raar vinden.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2006, 22:22
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Snees schreef op 26-07-2006 @ 21:16 :
Ik zou er niet al teveel op rekenen dat dit het NOS-journaal gaat halen.
Al haalt het 1 krant.. dan is het ook al goed. Maar goed.. er is een bekende NL'er bij dus.. dan heb je wel wat kans op pers
Oud 26-07-2006, 22:28
TechXP
TechXP is offline
Iedereen weet duidelijk van te voren waarom ze er zijn. Dus dat moet geen probleem zijn. De mensen die nu komen zijn ook mensen die wel wat uitgebreider antwoord kunnen geven

Citaat:
Eerlijk gezegd vind ik het ook een beetje uit z'n verband gerukt. Het heeft iets van de bidmarathons vanuit het Christendom, gestoken in een Boeddhistisch jasje en gebruikt voor het onder de aandacht brengen van een Westerse kwestie? Met name voor de mensen die er serieus mee bezig zijn lijkt dit me enigszins beledigend.
Even voor de duidelijkheid.. het is georganiseerd door mensen die al enorm lang aan acties meedoen (zelfs langer nog dan mij... veeeel langer... ). Die er echt serieus mee bezig zijn voor zeer lange tijd. Dus het is niet beledigend bedoeld. Het is echt ludiek en met een knipoog, maar wel voor iets serieus.

Maar ik begrijp wel dat je het een beetje apart of raar kan vinden. Vind ik ook hoor.. maar er zijn gewoon verschillende soort manieren om 'actie te voeren'.
Oud 26-07-2006, 22:49
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 26-07-2006 @ 23:28 :
Iedereen weet duidelijk van te voren waarom ze er zijn. Dus dat moet geen probleem zijn. De mensen die nu komen zijn ook mensen die wel wat uitgebreider antwoord kunnen geven
Nee, ik weet dat bijvoorbeeld niet, en ik ben toch wel aan het denken om er heen te gaan.

Citaat:
Even voor de duidelijkheid.. het is georganiseerd door mensen die al enorm lang aan acties meedoen (zelfs langer nog dan mij... veeeel langer... ). Die er echt serieus mee bezig zijn voor zeer lange tijd. Dus het is niet beledigend bedoeld. Het is echt ludiek en met een knipoog, maar wel voor iets serieus.
Nee, natuurlijk is het niet beledigend bedoeld, dat snap ik. En ook niks tegen de mensen die 't georganiseerd hebben. Het is alleen dat mediteren niet een van de meest effectieve manieren is om aandacht te vestigen op iets. En juist dát het met een knipoog is, kan als schertsend worden ervaren door mensen wiens geloof het is. Het is een beetje als geen Christen zijn maar tóch gaan bidden en wel of de sjamaan de magische paddestoelen gauw vindt zodat je dorp kan kijken naar waar de bizon dit jaar graast. Bij wijze van.

[zweefteef] Daarbij - meditatie is geen speelgoed, zeker als het met veel mensen gebeurt. [/zweefteef]

Citaat:
Maar ik begrijp wel dat je het een beetje apart of raar kan vinden. Vind ik ook hoor.. maar er zijn gewoon verschillende soort manieren om 'actie te voeren'.
Ja, daar ben ik ook zeker van op de hoogte. Maar ik vind het voornamelijk raar omdat er zo veel betere/nuttigere/effectievere manieren zijn om protest te voeren, óók ludiek en óók vreedzaam en neutraal, maar minder twijfelachtig.

Ik vind het haast jammer dat het zo'n actie is, aangezien ik echt graag zou willen demonstreren tegen het BPRC, maar ik weet niet of ik me in deze manier van protesteren kan vinden, of het niet tegen mijn andere principes indruist. (Ik moet ook zeggen, meer informatie op de site zou een heel stuk schelen.)

Hmmm.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2006, 23:57
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 26-07-2006 @ 23:49 :
Nee, ik weet dat bijvoorbeeld niet, en ik ben toch wel aan het denken om er heen te gaan.

Ik zal je vragen even doorgeven aan de organisatie

Citaat:
Het is alleen dat mediteren niet een van de meest effectieve manieren is om aandacht te vestigen op iets. En juist dát het met een knipoog is, kan als schertsend worden ervaren door mensen wiens geloof het is. Het is een beetje als geen Christen zijn maar tóch gaan bidden en wel of de sjamaan de magische paddestoelen gauw vindt zodat je dorp kan kijken naar waar de bizon dit jaar graast. Bij wijze van.
Mediteren is niet iets van een geloof hoor. Het is gewoon een manier om je gedachten op een rijtje te zetten, rustiger te worden, te gaan 'filosferen' etc. Dat zeg je eigenlijk ook richting BPRC, dat ze eens goed moeten nadenken, dat ze eens moeten gaan mediteren erover

Het mediteren is onderdeel van het ludieke protest. De vorm is ludiek protest. En is zoals ik eerder zei vooral bedoeld om discussie te krijgen, om aandacht er op te vestigen. Het enige doel dat het bereikt is aandacht. En dat zeer goed. Is ook onderdeel van wat nodig is om dingen te veranderen.

Denk ook niet dat je met 1 actie iets kan doen. Kijk.. er zijn diverse soorten manier van iets aanpakken. Lobbyen bij politiek of bedrijven, flyer acties, ludieke actie (persaandacht verkrijgen, veel publiek bereiken, opvallend), intimiderende acties (met megafoons, kabaal etc.. de oorzaak van dierenleed hard aanpakken.. geweldloos wel), directe acties (vandalistisch, dieren bevrijden).
De laatste kan wel vaak.. dus als het vandalistisch is, negatieve reacties veroorzaken.. de rest is vaak wel redelijk positief. Ook betreft het bereiken van een doel.

Citaat:
Ja, daar ben ik ook zeker van op de hoogte. Maar ik vind het voornamelijk raar omdat er zo veel betere/nuttigere/effectievere manieren zijn om protest te voeren, óók ludiek en óók vreedzaam en neutraal, maar minder twijfelachtig.
Hoe zou jij het aanpakken?

Citaat:
Ik vind het haast jammer dat het zo'n actie is, aangezien ik echt graag zou willen demonstreren tegen het BPRC, maar ik weet niet of ik me in deze manier van protesteren kan vinden, of het niet tegen mijn andere principes indruist. (Ik moet ook zeggen, meer informatie op de site zou een heel stuk schelen.)
Ik wil ook wel andere acties tegen BPRC. Jammer genoeg kan ik niet alles organiseren. Ik zou wel ondersteunend bezig willen zijn (anderen ook).

Wellicht kan je zelf ook over een tijdje zelf een demonstratie organiseren. Wil wel helpen hoe je het kan aanpakken enzo. als je niet weet hoe het precies in zijn werk gaat enzo.
Oud 30-07-2006, 12:04
G. -
G. - is offline
.
Oud 30-07-2006, 12:04
Bloem
Bloem is offline
Je zit nu vast in het verkeerde topic
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 15:02
G. -
G. - is offline