Oud 10-06-2002, 23:58
Simon
Simon is offline
Nadat mijn collega Rollo Tomasi in zijn recensie had geschreven dat Das Experiment nog heftiger was dan Requiem of a Dream, wist ik het zeker: deze film moest ik zien.

Zojuist terug en nog steeds onder de indruk. Deze film is niet lief, maar wel ont-zet-tend goed.

Stelling: voor dit soort films zou strenge leeftijdscontrole gehouden moeten worden, dit soort dingen laten zien aan kinderen is onverantwoord.

of ?
Oud 10-06-2002, 23:59
Simon
Simon is offline
Ik ben er zelf nog niet over uit.
Oud 11-06-2002, 06:00
Anonymous John
Anonymous John is offline
Deze film moet ik dan ook maar zien...

En ja, leeftijdscontrole....de Kijkwijzer laat niemand onder de 16 binnen en ouders zullen maar zelf moeten weten of hun kind het aankan.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2002, 10:39
Verwijderd
over het algemeen ben ik tegen leeftijdscontrole (ja ik ben zelf pas 13 ) want: ik vind dat iedereen voor zichzelf moet beslissen of hij/zij er klaar voor is, en als je het echt te heftig vindt worden kan je ook weg gaan. bij leeftijdscontroles zou je er eigenlijk ook rekening mee moeten houden dat een 12-jarige er soms beter tegen kan dan iemand van 30.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2002, 11:55
Verwijderd
Wat issut voor film? Ik ken ze allebei niet..
Met citaat reageren
Oud 11-06-2002, 12:02
Verwijderd
http://www.scenez.nl/recensies/dasexperiment.htm

klinkt leuk misschien ook maar es gaan zien, ze draaien hem in het Filmhuis Den Haag??
Met citaat reageren
Oud 11-06-2002, 12:56
Sciza
Sciza is offline
Requiem for a Dream vond ik persoonlijk fantastisch.
Deze week ga ik dan ook zeker nog naar Das Experiment, morgen denk ik...

Ik ben onwijs verkocht door dit soort films, zijn echt onwijs tof...

Maar over die leeftijdsgrens:
- Een kind kan pas zelf oordelen wanneer hij/zij de film gezien heeft. Was de film te eng/erg/afschuwelijk? Ja, dan is dat kind mooi onwijs geshokeerd... Daarom bestaat er een soort team dat grenzen vast stelt, natuurlijk zijn er kinderen die de films dan nog niet eng vinden, maar ook genoeg die dat wél vinden.
Daarom ben ik vóór die leeftijdsgrenzen....
Oud 11-06-2002, 13:14
Verwijderd
owjah over die film hebben we t op school gehad, en we hebben het stukje film gezien waar de film oorspronkelijk naar gemaakt is ofzow...lijkt me wel gave film
Met citaat reageren
Oud 11-06-2002, 14:16
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
eXo schreef:
http://www.scenez.nl/recensies/dasexperiment.htm

klinkt leuk misschien ook maar es gaan zien, ze draaien hem in het Filmhuis Den Haag??
*checkt www.bios.nl *

Yup.

Mooi dat je er een topic over maakt Simon, wilde ik ook al doen, maar was er even bij ingeschoten.

Maar goed, het is dus zeker een heftige film. Vanaf 16 jaar is zeker niet te streng, lijkt me. Natuurlijk zijn er mensen van 13 die er tegen kunnen, en mensen van 30 die dat niet kunnen, maar er moet nu eenmaal ergens een grens gesteld worden.
Oud 11-06-2002, 14:18
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Oh, op www.prisonexp.org kun je een verslag zien van het experiment waar de film het idee vandaan heeft.
Oud 11-06-2002, 14:42
Uice
Uice is offline
Ik vind dat iedereen zelf wel kan beslissen wat hij aan kan, zonder daar en zeikerige Kijkwijzer voor nodig te hebben. Kijk, als er een paar kleuter naar binnen willen, okee, maar mensen van 13 jaar en ouder moeten toch zeker binnen gelaten worden.
Oud 11-06-2002, 22:05
Simon
Simon is offline
Citaat:
Juice schreef:
Ik vind dat iedereen zelf wel kan beslissen wat hij aan kan, zonder daar en zeikerige Kijkwijzer voor nodig te hebben. Kijk, als er een paar kleuter naar binnen willen, okee, maar mensen van 13 jaar en ouder moeten toch zeker binnen gelaten worden.
Toch vind ik dit het type film dat bewijst dat leeftijdsgrenzen op zijn plek zijn.
Ik moest na de film weer leren ademen, omdat ik dat tijdens de film vergeten was te doen zeg maar...
Ik ben een behoorlijke filmfanaat, maar heb nog nooit zoiets gezien.

Deze film is zo meeslepend, zo shockerend, zo'n aanslag op je gemoedstoestand - dat kan geen enkele dertienjarige aan. Denk ik.

Voor de mensen die de film gezien hebben: wat jullie?
Oud 12-06-2002, 08:21
Verwijderd
damn damn damn jullie hebben mij benieuwd gemaakt
Met citaat reageren
Oud 12-06-2002, 16:28
Verwijderd
Ik ga vanavond!!!!!!!

Is toch gebasseerd op dat Stanford experiment?
Aantal mensen als gevangen, vervolgens aantal mensen als hun bewakers en dan zien wat er gebeurt?
Met citaat reageren
Oud 12-06-2002, 16:30
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Andijvie schreef:
Ik ga vanavond!!!!!!!

Is toch gebasseerd op dat Stanford experiment?
Aantal mensen als gevangen, vervolgens aantal mensen als hun bewakers en dan zien wat er gebeurt?
Yup.

www.prisonexp.org
Oud 14-06-2002, 16:20
Verwijderd
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
*checkt www.bios.nl *

Yup.

Mooi dat je er een topic over maakt Simon, wilde ik ook al doen, maar was er even bij ingeschoten.

Maar goed, het is dus zeker een heftige film. Vanaf 16 jaar is zeker niet te streng, lijkt me. Natuurlijk zijn er mensen van 13 die er tegen kunnen, en mensen van 30 die dat niet kunnen, maar er moet nu eenmaal ergens een grens gesteld worden.
Ik werd niet toegelaten tot blade II zonder legitimatiebewijs. Op dit moment zou ik nu in een bioscoopzaal moeten zitten en genieten van bloeddorstige vampieren. Het moment dat mij het kaartje werd geweigerd had ik de neiging gehad om de aardige mevrouw achter de kassa haar hoofd in elkaar te laten smijten met een enorme hamer. Grenzen voor das experiment kan ik begrijpen, grenzen aan een gemiddelde actie-film waarin evenveel geweld zit als de gemiddelde tekenfilm is ook begrijpelijk, maar als een 12-jarig jongentje meer geweld op tv ziet, waarom in friggin' hel wordt ik niet toegelaten tot Blade II?!!!

Excuseert u nu mij terwijl ik me ga afrukken terwijl ik kijk naar anale fistsex gedownload op het internet.....
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 16:24
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
CycLoner schreef:

Excuseert u nu mij terwijl ik me ga afrukken terwijl ik kijk naar anale fistsex gedownload op het internet.....
Toch wel minderjarige meisjes, he?
Oud 14-06-2002, 16:26
Verwijderd
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Toch wel minderjarige meisjes, he?
...die ook puppy's afmaken in de achtergrond
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 18:00
Simon
Simon is offline
Citaat:
CycLoner schreef:

...die ook puppy's afmaken in de achtergrond
Das Experiment blijft heftiger.
Oud 14-06-2002, 18:03
Verwijderd
waar draait ie???
k wil um zien, maar bij bios.nl staat ie niet in het rijtje bij films...
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 18:04
Verwijderd
Citaat:
vleermuissie schreef:
waar draait ie???
k wil um zien, maar bij bios.nl staat ie niet in het rijtje bij films...
ow, laat maar
ik zat bij de D te kijken, maar hij staat bij de E
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 18:20
ZHAzha
ZHAzha is offline
das experiment??? NOOIT van gehoord???!!

Is het een nieuwe bioscoop film???
Oud 14-06-2002, 18:35
Verwijderd
Citaat:
ZHAzha schreef:
das experiment??? NOOIT van gehoord???!!

Is het een nieuwe bioscoop film???
tja, ik had er ook nog nooit van gehoord
en hij draat ook niet in alle bioscopen, in maar heel weinig eignelijk
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 20:16
ruub
ruub is offline
vooral gaan zien....erg beangstigend..in 1973 is dit experiment excht gehouden en voortijdig afgebroken....liep ook al uit de hand...

Ruben 'horrorcypher.nl'
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 06:21
ZHAzha
ZHAzha is offline
Citaat:
vleermuissie schreef:

tja, ik had er ook nog nooit van gehoord
en hij draat ook niet in alle bioscopen, in maar heel weinig eignelijk
kheb de bios gebeld.. en gelukkig draait ie ergens in de buurt... iemand weet wanneer hij draait??? of draait hij nu al? dan ga ik accuut vanavond biosse
Oud 20-06-2002, 13:39
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
ruub schreef:
vooral gaan zien....erg beangstigend..in 1973 is dit experiment excht gehouden en voortijdig afgebroken....liep ook al uit de hand...

Ruben 'horrorcypher.nl'
1971.

Citaat:
ZHAzha schreef:

kheb de bios gebeld.. en gelukkig draait ie ergens in de buurt... iemand weet wanneer hij draait??? of draait hij nu al? dan ga ik accuut vanavond biosse
www.bios.nl

Hij draait nu nog in de bios ja.
Oud 20-06-2002, 14:47
Spoeleh
Spoeleh is offline
idd erg sterke film. eigenlijk niet meer veel aan toe te voegen....
maar voor mij blijf requim beter
Oud 20-06-2002, 15:47
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
hihi heb Requiem nog steeds niet gezien....
als das experiment nog erger is dan moet ik RfoD eerst maar ff bekijken
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 21:18
waaromniet?
waaromniet? is offline
Om daar over te kunnen oordelen moet ik de film eerst zien. Maar over het algemeen denk ik wel dat het nuttig kan zijn, mits die grenzen niet door een paar muffe conservatieven ballen worden bepaald, aangezien sommige leeftijdsgrenzen op dit moment werkelijk nérgens op slaan (IMHO dan hè).
Oud 20-06-2002, 21:28
Roxy
Roxy is offline
Citaat:
CycLoner schreef:

Ik werd niet toegelaten tot blade II zonder legitimatiebewijs. Op dit moment zou ik nu in een bioscoopzaal moeten zitten en genieten van bloeddorstige vampieren. Het moment dat mij het kaartje werd geweigerd had ik de neiging gehad om de aardige mevrouw achter de kassa haar hoofd in elkaar te laten smijten met een enorme hamer. Grenzen voor das experiment kan ik begrijpen, grenzen aan een gemiddelde actie-film waarin evenveel geweld zit als de gemiddelde tekenfilm is ook begrijpelijk, maar als een 12-jarig jongentje meer geweld op tv ziet, waarom in friggin' hel wordt ik niet toegelaten tot Blade II?!!!

dat zijn regels, er moeten ergens grenzen zijn... want anders gaan allerlei 12 jarige jochies oowk omdat dat natuurlijk kei stoer is... ik vind het heel goed dat ze die leeftijdsdingen hebben, en oowk dat alleen die van 16 verplicht is want op jongere leeftjiden verschilt het veel meer qua karakter... als je 16 bent dan ben je in de meeste gevallen volwassen genoeg om zelf te beslissen of dat je naar die film gaat of nie... en over die aardige mevrouw achter die kassa, ik werk in een bios en ik weet hoe het zit, die bios moet duizenden guldens betalen als iemand eracht komt dat ze iemand hebben toegelaten die onder de 16 was... en geloof me dat word weleens gecontroleert enzow...
Oud 21-06-2002, 15:58
Verwijderd
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Yup.

www.prisonexp.org
Ik heb het helemaal gelezen en het is echt super ontzettend interessant.. ik ga die film zeker zien!
Met citaat reageren
Oud 21-06-2002, 16:53
Sciza
Sciza is offline
Citaat:
Pebbles schreef:

Ik heb het helemaal gelezen en het is echt super ontzettend interessant.. ik ga die film zeker zien!
*eens*

Ik ga morgen!
Oud 21-06-2002, 18:02
-Meisje-
-Meisje- is offline
Bij ons spelen ze hem al laaaang ni meer

En in de videotheken is hij ook nog ni uit.. En kwil em ook zien!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2002, 00:50
Fallen
Fallen is offline
ik vind deze film dus echt niet te vergelijken met Req for a dream.

in das experiment hadden ze veel meer kunnen doen met het psychologische wat er allemaal bij kwam kijken.
het was het gewoon net niet. + dat ik duits niet echt super vind.

***** evt spoiler!!!!! ******
maar eh ook dat die gozer dan af en toe van z'n kort daarvoor one night stand vrouw "droomt" vind ik niet echt ergens op slaan.
enne het einde was ook gewoon flauw.
hopikee bijna allemaal dood, en tsja.......
***** einde evt spoiler!!!!!! ******

nouja kvond het dus niet echt goeie film. en jammer, want het had wel een hele goeie film kunnen worden. als ze dus maar wat dieper op het psychologische in zouden gaan.

wie is het met me eens, en wie niet. en waarom?

oh enne wie Requiem For A Dream nog niet heeft gezien................. DOEN!
hier een linkje: http://www.geocities.com/TelevisionC...e/4204/req.htm
Met citaat reageren
Oud 24-06-2002, 10:24
Verwijderd
RFAD ken ik dus niet, maar ik vond Experiment dus écht wel vet. Maar dan moet ik dus die andere maar es gaan kijken,, is dat ding op video uit?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2002, 12:00
Spoeleh
Spoeleh is offline
Citaat:
eXo schreef:
RFAD ken ik dus niet, maar ik vond Experiment dus écht wel vet. Maar dan moet ik dus die andere maar es gaan kijken,, is dat ding op video uit?
ja kwam in maart dit jaar op video uit. kheb hem thuis in de kast staan. je moet hem zeker een keer huren! vooral die moeder is heel goed gespeeld vinnik (had ik maar zo'n ma )
Oud 24-06-2002, 12:18
Sciza
Sciza is offline
Ik heb hem gezien, maar er waren stukjes die het verhaal echt verkrachten... Dat was jammer... Als ik hem sterretjes moet geven krijgt hij ern 3 uit 5.
Oud 24-06-2002, 13:58
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
snees schreef:
over het algemeen ben ik tegen leeftijdscontrole (ja ik ben zelf pas 13 ) want: ik vind dat iedereen voor zichzelf moet beslissen of hij/zij er klaar voor is, en als je het echt te heftig vindt worden kan je ook weg gaan. bij leeftijdscontroles zou je er eigenlijk ook rekening mee moeten houden dat een 12-jarige er soms beter tegen kan dan iemand van 30.
Ja maar je kan pas iets beslissen nadat je de film hebt gezien... Ik weet wel dat toen ik 15 was, dat ik 8 mm wilde huren. 16 jaar moet je ervoor zijn. Ik had natuurlijk al veel meer 16 jaren films gezien, maar deze mocht ik niet meenemen van de persoon van de videotheek. Waardoor ik nog nieuwsgieriger werd. Nu heb ik die film gezien en ik snap heel goed dat daar 16 voor staat. Het is een vreselijk film vind ik. Ik kijk alle hororfilms zonder kotsen of wat dan ook, maar deze film was vreselijk vond ik, veel te realitisch en weet ik het wat... dit moet je iemand van 14 echt niet laten zien...
Oud 24-06-2002, 21:34
Verwijderd
Maar om even bij het secundaire onderwerp te blijven.

Nee ik vind niet dat ze de toegang moeten ontzeggen aan kinderen die jonger dan.. 13/16/18 zijn. Het is de verantwoordelijkheid van de ouders én van het kind zelf. En bovendien, een film kijken is toch redelijk ongevaarlijk.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2002, 20:53
Hannibal
Hannibal is offline
Geweldige film!
Oud 25-06-2002, 21:04
vosje16
vosje16 is offline
Ik heb de film zelf nog niet gezien maar wat is er eigenlijk zo erg aan?
Met citaat reageren
Oud 26-06-2002, 12:23
Verwijderd
Citaat:
eXo schreef:
Het is de verantwoordelijkheid van de ouders én van het kind zelf. En bovendien, een film kijken is toch redelijk ongevaarlijk.
Ouders, ok, maar een kind van 10 kan niet oordelen of de film te eng is vóórdat hij hem gezien heeft, kan onmogelijk zijn verantwoordelijkheid zijn. En of een film kijken redelijk ongevaarlijk is? Man, stap op! Er zijn kinderen die films na gaan doen, omdat ze het óf zo cool vinden, óf denken dat het cool is. Niet als spelletje, nee echt nadoen. Daarnaast zijn er kinderen die een film zien die té eng is, en er vervolgens een heus trauma aan overhouden. Het zijn nog maar kinderen, die moet je beschermen en dáárvoor is die kijkwijzer.

Echt achterlijk als mensen denken dat die kijkwijzer voor niets is, tsss, kan ik me écht kwaad om maken.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2002, 12:24
Verwijderd
Citaat:
vosje16 schreef:
Ik heb de film zelf nog niet gezien maar wat is er eigenlijk zo erg aan?
Is best afschuwelijk... vooral als je je bedenkt dat een groot gedeelte écht is gebeurd (in de film hebben ze het soms nogal overdreven).
Met citaat reageren
Oud 26-06-2002, 13:24
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef:

Ouders, ok, maar een kind van 10 kan niet oordelen of de film te eng is vóórdat hij hem gezien heeft, kan onmogelijk zijn verantwoordelijkheid zijn. En of een film kijken redelijk ongevaarlijk is? Man, stap op! Er zijn kinderen die films na gaan doen, omdat ze het óf zo cool vinden, óf denken dat het cool is. Niet als spelletje, nee echt nadoen. Daarnaast zijn er kinderen die een film zien die té eng is, en er vervolgens een heus trauma aan overhouden. Het zijn nog maar kinderen, die moet je beschermen en dáárvoor is die kijkwijzer.

Echt achterlijk als mensen denken dat die kijkwijzer voor niets is, tsss, kan ik me écht kwaad om maken.
Een trauma overhouden aan een film? Sorry hoor, ik ben geen kinderpsycholoog of wat dan ook, maar ik denk wel dat een kind heus het verschil kan zien tussen wat echt is en wat op het grote scherm gebeurd. Wat niet echt is dus. En wat naspelen betreft, ik denk dat de meeste kinderen wel weten dat iemand doodslaan met een wapenstok of brandblusser toch wel erg fout is.. maar goed ik heb verder niet veel verstand van de kinderpsyche...
Met citaat reageren
Oud 26-06-2002, 15:36
Fallen
Fallen is offline
Citaat:
eXo schreef:

Een trauma overhouden aan een film? Sorry hoor, ik ben geen kinderpsycholoog of wat dan ook, maar ik denk wel dat een kind heus het verschil kan zien tussen wat echt is en wat op het grote scherm gebeurd. Wat niet echt is dus. En wat naspelen betreft, ik denk dat de meeste kinderen wel weten dat iemand doodslaan met een wapenstok of brandblusser toch wel erg fout is.. maar goed ik heb verder niet veel verstand van de kinderpsyche...
hoe komt het dan dat kinderen toch soms dat soort dingen doen? (iemand doodslaan met wat voor voorwerp dan ook)

ook is het zo dat een kind misschien wel kan weten dat het niet echt is, maar dat het toch onbewust invloed uitoefent op bijv. nachtmerries ofzo.

heb jij niet weleens gedacht: iew dat was zo ranzig/schokkend, dat had ik liever niet willen zien.
dat heb ik ieder geval wel. dan had ik het liever nooit gezien, maar als, dan liever op oudere leeftijd dan op jongere leeftijd.
het heeft gewoon impact. bij het ene kind minder dan bij het andere. maar waarom risico's lopen?

ook hoor ik weleens van kinderen (13 bijv.) dat niets ze meer doet schrikken/shockeren. die kinderen hebben dan dus ook weinig meer te schrikken als ze op hun 18e of later bijv. requiem for a dream zien.
ik vond het juist wel leuk om het wel als "heftige" film te kunnen zien. met mijn volle verstand, zodat ik het ook nog een beetje kan bevatten.

kheb gewoon maar wat van me gedachten opgeschreven
Met citaat reageren
Oud 27-06-2002, 15:53
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Andijvie schreef:

Is best afschuwelijk... vooral als je je bedenkt dat een groot gedeelte écht is gebeurd (in de film hebben ze het soms nogal overdreven).
Mwoah, het Stanford experiment is vrij snel stopgezet....
Oud 28-06-2002, 18:41
Verwijderd
Citaat:
Fallen schreef:
hoe komt het dan dat kinderen toch soms dat soort dingen doen? (iemand doodslaan met wat voor voorwerp dan ook)
Nog nooit echt meegemaakt. Je hoort het wel vaak in het nieuws, dan wordt er gesuggereerd dat het kijken naar gewelddadige films de aanleiding is, maar als je even nadenkt dan weet je dat dat onzin is.
Citaat:
Fallen schreef:
ook is het zo dat een kind misschien wel kan weten dat het niet echt is, maar dat het toch onbewust invloed uitoefent op bijv. nachtmerries ofzo.
Dat klopt ja, maar goed, in hoeverre zijn nachtmerrie's 'slecht', het lijkt me tamelijk overdreven dat je er een echt trauma aan overhoudt.
Citaat:
Fallen schreef:
heb jij niet weleens gedacht: iew dat was zo ranzig/schokkend, dat had ik liever niet willen zien.
Jawel (niet bij Das Experiment trouwens), maar ik vind het niet nodig om mensen dan te verbieden om naar een film te gaan, en al helemaal als dat verbod gebaseerd is op leeftijd. Er zijn kinderen in 3e wereldlanden die échte dingen hebben gezien die véél gruwelijker zijn.. eigenlijk een slecht voorbeeld maja..
Citaat:
Fallen schreef:
dat heb ik ieder geval wel. dan had ik het liever nooit gezien, maar als, dan liever op oudere leeftijd dan op jongere leeftijd.
het heeft gewoon impact. bij het ene kind minder dan bij het andere. maar waarom risico's lopen?
Conclusie: ik ben nog steeds van mening dat het kijken van een fictionele film zonder écht gevaar is.

Mijn 2 eurocentjes..

Laatst gewijzigd op 28-06-2002 om 18:43.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2002, 18:42
Verwijderd
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Ja, wel intressant om te lezen ook, zeker als je die film hebt gezien of gáát zien. (doen!)
Met citaat reageren
Oud 03-07-2002, 21:36
cup a soup
cup a soup is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
ja na 6 dagen, maar toen was het al ernstig, echt niet normaal... dingen met wc potten enzo die je echt niet wil weten..

jajaja ik heb de kijk van deze maand weer gelezen, ik wil die film/documentaire trouwens nog wel kijken, weet iemand wanneer die herhaald ofzo wordt??
Oud 03-07-2002, 21:41
cup a soup
cup a soup is offline
ehmm.. volgens mij heb je een documentaire en een film die nu in de bios is..
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten