Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Rechtvaardigheid is zoiets ongrijpbaars. Ik vind het al heel moeilijk om voor mijzelf te definiëren wat rechtvaardigheid is. Het heeft zoveel facetten. Er zitten aspecten aan van genoegdoening en wraak, van leedtoevoeging, van efficiëntie en effectiviteit m.b.t. de preventie, van een redelijke strafrechtspleging, etcetera. Het is zo ontzettend gecompliceerd. Ik durf het niet te definiëren als uitsluitend één van die facetten, daarmee zou ik aan het complexe karakter van de samenleving en de mensen erin geen recht doen. Maar om toch maar een poging te doen: rechtvaardig is voor mij de straf waarmee de dader gestraft wordt naar evenredigheid van zijn schuld, waarmee de ernst van het delict wordt onderkend, waarmee de wraakgevoelens van de samenleving bevredigd worden en waarmee een maximaal preventief effect bereikt wordt. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 05-09-2003 om 13:16. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Maar over het algemeen geloof ik niet echt dat je zulk soort personen nog normaal in de samenleving kan voegen. En om ze nou jarenlang tbs te laten volgen..
||||||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
[QUOTE]Assasin schreef op 05-09-2003 @ 14:42:
Wat vind jij dan wel in verhouding, een seriemoordenaar die twintig vrouwen aan een pianosnaar heeft opgehangen en dat ook nog op film heeft gehad zodat hij wat te rukken had en dan wegloopt met levenslang? lekker theoretisch. hoevaak is dit in nederland nou gebeurt?? precies, nog nooit. daarnaast zeg je dat je vindt dat mensen die gedeeltelijk ontoerekeningsvatbaar zijn ook de doodstraf moeten krijgen. dit kan natuurlijk niet; iemand die verminderd toerekeningsvatbaar is, zou zonder zijn ontoerekeningsvatbaarheid niet tot zijn daad gekomen zijn. en zo iemand kan er niets aan doen dat hij ontoerekeningsvatbaar is; dit is vrijwel altijd een psychische afwijking; een ziekte dus. kan je het iemand kwalijk nemen dat hij ziek in zijn hoofd is?? en als je het hem niet (geheel) kwalijk kan nemen, dan kan je hem er toch niet om doden?? en aangezien moordenaars vrijwel altijd TBS krijgen, zijn ze allemaal gestoord (wat gezien hun daden ook niet al te verwonderlijk is) en mogen ze de doodstraf dus niet krijgen. daarnaast heb je ook nog steeds het volgende niet uitgelegd: de staat heeft een beperkte macht. deze macht kan nooit zover reiken, dat de staat over leven en dood mag beslissen; ik zou iemand niet de controle over mijn leven willen geven, en ik denk dat niemand dat wel zou doen. de staat heeft dus niet het recht hierover te bepalen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Natuurlijk vind ik dat tegemoet gekomen moet worden aan wraakgevoelens, maar de straf die daaruit volgt mag in beginsel niet hoger worden dan de verdiende straf van de dader. Dat mag slechts in uitzonderlijke situaties. In feite offer je dan een individu als voorbeeld op aan het collectief en dat kan onder omstandigheden wel gerechtvaardigd zijn, maar dan hebben we het over zeer ernstige delicten en zeer klemmende redenen. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik ben ieg tegen:
wat al duizend keren is genoemd : de staat mag zijn onderdanen niet het leven afnemen. en opsluiten is veel erger dan er een einde aan maken, gewoon die moordenaars tientallen jaren achterelkaar laten werken voor de staat... en kijk maar naar Amerika, de Death Row........ een groot aantal onschuldigen zitten daar in de cel omdat de autoriteiten gewoon een verdachte moeten hebben, als hij dood is kan hij zich ook niet meer verdedigen....
|
Ik zal nog maar eens zeggen waarom ik tegen de doodstraf ben...
Ten eerste is de doodstraf geen straf. In mijn perceptie dient de dader in te zien dat hij met zijn daad verkeerd was en dat hij mensen ernstig benadeeld heeft in het voortzetten van hun leven. Bij de doodstraf hoeft de dader niet in te zien dat hij in strijd met de rechten van ieder mens, zijn gelijke, gehandeld heeft. Doodstraf bevredigt louter wraakgevoelens, een oplossing is niet gekomen. Samengevat door Joostje: "ik zie het rechtssysteem niet als een systeem van geinstitutionaliseerde wraak, maar als een manier om de dader weer op het rechte pad te krijgen." De doodstraf lost niets op. Een fout verbeter je, je krast die niet door. Hetzelfde geldt voor geweldsplegers, vind ik. Kan ik een staat wel vertrouwen die haar eigen burgers vermoordt zonder gestraft te worden? Terwijl "Het Proces" van Kafka in mij opdoemt zeg ik: Nee! De staat dient haar burgers te beschermen en niet de een voor de ander te trekken. Daarnaast dient ze ervoor te zorgen dat al haar burgers goed zullen functioneren in de maatschappij. Evenzo ben ik tegen omdat je nooit 100% zeker kan zijn of het proces wel eerlijk is verlopen. Een doodsvonnis kan je niet terugdraaien, mochten er fouten zijn gevonden. Schandaligerwijs was daarvoor dan al de praesumptio innocentiae genegeerd... Daarnaast zeggen sommigen dat de doodstraf afschrikwekkend werkt. Cijfers hebben aangetoond dat dit niet zo is, veel geweld gebeurt in een opwelling en anders niet met de strafmaat in het achterhoofd. Mensen dien je ook niet te doden om anderen af te schrikken, daarmee misbruik je de dode, alsof een mens een middel is, geen doel op zich. (Ja ik doe aan recyclage.)
Laatst gewijzigd op 05-09-2003 om 23:47. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
verder slaat je vergelijking als een koe op een tang ![]() als een soldaat niet zou doden, zou hij gedood worden. puur noodweer dus. als je een moordenaar doodt heeft dat met noodweer niets te maken; das gewoon uit wraak
|
Ik vind de gedachte van de doodstraf al even erg als de gedachte van een misdaad. Als er iets erg gebeurd is, willen mensen meestal wraak. En het liefst zo erg mogelijk. Die mensen denken dan hetzelfde als die crimineel. Die vermoort meestal ook om wraak. Als je zo denkt vind ik dat je even slecht bent als die crimineel.
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 07-09-2003 om 21:10. |
![]() |
||
Citaat:
1) vergelding 2) algemene preventie 3) speciale preventie wraak is wel degelijk een reden om te straffen, alleen niet de enige
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
en natuurlijk moet er wel plaats zijn voor wraak in het strafrecht; iemand die iets fout gedaan heeft verdient een straf
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je kunt moeilijk heen om het feit dat vergelding en het dempen van de geschokte rechtsorde door middel van straffen een wezenlijk onderdeel is van het strafrecht, al is het, heel pragmatisch, slechts bedoeld om een spontane revolte te voorkomen. |
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 07-09-2003 om 17:04. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
en lekker...t is maar waar je van houdt...als je ziekenhuiseten lekker vindt... trouwes een junk komt veel sneller in een verslavingskliniek oid dus je verhaaltje gaat niet op
||
Verwijderd
|
Citaat:
Pompe is hoogleraar geweest hier in Utrecht, tot de jaren zestig geloof ik. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Laat ik het zo formuleren:
De strafmaat wordt bepaald door de ernst van de overtreding, en niet door de wraakgevoelens van de nabestaanden/slachtoffer. Bijvoorbeeld, een moord met voorbedachte rade zal niet hoger bestraft worden omdat zn vrouw/man zoveel van hem hield.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hoewel ik sterk utilistisch ingesteld ben en niet snel zal toegeven aan emoties die onder het plebs leven, ben ik hier toch geneigd om te zeggen dat in sommige gevallen aan die wens tegemoet gekomen moet worden. We weten allemaal dat het gezag van rechters direct verbonden is met de mate waarin hun uitspraken door het publiek onderschreven worden. Het kan niet zo zijn dat de rechters van een land zichzelf zover distantiëren van het volk waarover ze recht spreken, dat niemand zich meer in die uitspraak kan vinden. De rechter moet rekening houden met de gevoelens die onder het volk leven. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
amerikaanse cellen zijn gewoon inhumaan
||
Verwijderd
|
Citaat:
Laatst gewijzigd op 09-09-2003 om 19:45. |
![]() |
|
Verwijderd
|
als ze de straffen nou zo hoog maken dat iedereen zich wel een keer bedenkt voordat ze het doen, werkt het, ik zeg niet dat ze mensen dood moeten martelen, maar in singapour (zeker fout geschreven maar goed
![]() en ja wraak zit nou eenmaal in een mens, het begint niet met moord maar eindigt daar vaak bij. bijv. als er ruzie is tussen familie's beginnen ze niet met moorden, maar met kleine dingen, en dat loopt steeds verder hoger tot moord, dus een daad straffen met een hogere straf dan dat dit persoon zelf deed zit gewoon in de mens en klinkt dus rechtvaardig, zelf ben ik tegen, ik vind dat je naar elk geval apart moet kijken en wat voor elke moordenaar het meest straffend is, toepassen |
![]() |
|
Maar voor het vervuilen zullen we ook nooit een doodstraf invoeren. De gevallen waarbij we zouden kunnen overwegen om de doodstraf in te voeren zijn seriemoordenaars, serieverkrachters en dergelijke. Deze mensen zullen over het algemeen niet terugdeinzen voor de doodstraf. Ze zullen er waarschijnlijk niet eens bij nadenken.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Zou iemand mijn betoog kunnen bekijken? Drater | 0 | 19-02-2013 21:06 | |
Fries! Odin | 33 | 25-03-2006 17:19 | |
nederlands kutprinter | 0 | 30-08-2004 11:54 | |