Oud 08-02-2002, 22:20
JJzD
JJzD is offline
ftp server voor persoonlijk gebruik (dus niets delen ofzo) en internet delen op een pentium zetten op me eigen lijntje

zal ik windows draaien dat ken ik goed en is makkelijker met php aangezien ik die scripts in windows maak

of zal ik er linux opzetten dat ik nog nooit gezien heb en totaal nie ken maar natuurlijk wel stabieler is

is het de moeite waard om een nieuw OS te leren??
mzzl
JJ
Oud 08-02-2002, 22:30
@pie
@pie is offline
Citaat:
JJzD schreef:
ftp server voor persoonlijk gebruik (dus niets delen ofzo) en internet delen op een pentium zetten op me eigen lijntje

zal ik windows draaien dat ken ik goed en is makkelijker met php aangezien ik die scripts in windows maak

of zal ik er linux opzetten dat ik nog nooit gezien heb en totaal nie ken maar natuurlijk wel stabieler is

is het de moeite waard om een nieuw OS te leren??
mzzl
JJ

neem windows 2000 of XP, is stabiel zat
Oud 08-02-2002, 22:32
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
@pie schreef:
neem windows 2000 of XP, is stabiel zat
pentium 1??
met 16 mb ram?? en 1 gig hd

Oud 08-02-2002, 22:36
Edwin uit Kaasstad
Edwin uit Kaasstad is offline
Citaat:
JJzD schreef:
pentium 1??
met 16 mb ram?? en 1 gig hd

werkt 2000/xp niet op misschien nt4.

en als je php scripts schrijft heb je je ftp server dan nodig evt. kan je multiboot proberen.
dan gebruik je windows als je met je site gaat spelen en linux asl hij gewoon server moet zijn.

Groeten

Edwin
Oud 08-02-2002, 22:51
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
JJzD schreef:
Wat is het voor een verbinding? In de meeste gevallen is dit redelijk simpel te doen met Linux.

Citaat:
Gezien de hardware die je gebruikt (P1 16MB 1GB HD), zul je niets anders dan Windows 9x kunnen gebruiken. Het is misschien nog wel te doen, maar met Linux haal je betere performance door minimalisme.

Citaat:
Persoonsafhankelijk. Als je bereid bent ervoor te leren, kun je het zeker proberen. Wel is het handig als je goed verstand van computers hebt en de commandprompt niet als iets 'engs' ziet
Met citaat reageren
Oud 08-02-2002, 22:55
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Marc S schreef:
Persoonsafhankelijk. Als je bereid bent ervoor te leren, kun je het zeker proberen. Wel is het handig als je goed verstand van computers hebt en de commandprompt niet als iets 'engs' ziet

commandprompt is geen probleem
ben nog uit het disk operating system tijdperk

maar je raad dus op zich aan om er linux op te zetten??

het is een 2de computer die all1 de servertaken op zich neemt
voor de rest hoef ik er niets mee te doen

Oud 08-02-2002, 22:57
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Als je bereid bent te leren (en niet binnen een uur je systeem klaar wilt hebben) is Linux dé oplossing, zeker voor een low-end systeem als dat van jou.

Mijn server/routertje hier draait (min of meer) op een 66MHz. Cyrix 486 met 16MB RAM. Probeer daar 2000 maar op te draaien.

Conan... is ook met Linux begonnen uit nieuwsgierigheid, maar gaat het steeds meer waarderen
Met citaat reageren
Oud 08-02-2002, 23:03
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
JJzD schreef:
commandprompt is geen probleem
ben nog uit het disk operating system tijdperk

Citaat:
maar je raad dus op zich aan om er linux op te zetten??
Ik heb zelf zeer tevreden met Linux als serversysteem (ben inmiddels wel meer gericht op de BSD's, maar daar moet je niet te vroeg mee beginnen).

Citaat:
het is een 2de computer die all1 de servertaken op zich neemt
voor de rest hoef ik er niets mee te doen
Hmm, in dat geval zou ik (ook gezien de hardware) een minimalistische distributie nemen die daarvoor goed geschikt is. Neem Debian Linux. Het is conservatief ingericht, maar voor jouw eisen meer dan voldoende en bevat genoeg documentatie

www.debian.org
Met citaat reageren
Oud 08-02-2002, 23:10
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
Conan... is ook met Linux begonnen uit nieuwsgierigheid, maar gaat het steeds meer waarderen
Marc... is 3 jaar geleden direct begonnen met FreeBSD, maar kwam erachter dat op Linux alles veel eenvoudiger werkte

Nu spring ik nog steeds regelmatig tussen verschillende Linux distributies en FreeBSD. Op de server heb FreeBSD grotendeels onder de knie en waardeer het zelfs meer dan Linux, aan de andere kant mis ik soms de eenvoudigheid van Linux...

Ik kan nu niet in alle gevallen zomaar even de source ergens vandaan downloaden en compileren, maar moet vaak wachten op patches en ondersteuning voor FreeBSD :/

*kon bijv. E17 CVS niet compileren op FreeBSD*
Met citaat reageren
Oud 08-02-2002, 23:54
Questor
Questor is offline
Citaat:
Marc S schreef:

Ik kan nu niet in alle gevallen zomaar even de source ergens vandaan downloaden en compileren, maar moet vaak wachten op patches en ondersteuning voor FreeBSD :/

*kon bijv. E17 CVS niet compileren op FreeBSD*
Dat zijn relatief kleine probleempjes Ik zit met een Alpha EV5 waar veel sniffers niet eens op WILLEN compileren.

Oud 08-02-2002, 23:56
JJzD
JJzD is offline
zou het een probleem zijn als ik niet precies weet hoe de netwerkkaarten heten??
Oud 09-02-2002, 00:24
Conan the Librarian
Citaat:
JJzD schreef:
zou het een probleem zijn als ik niet precies weet hoe de netwerkkaarten heten??
Je moet ff zien uit te vogelen wat voor kaartjes het zijn, inderdaad. Grote kans dat ze van Realtek of 3Com zijn. Staat vast wel ergens.

Conan... die denkt dat als het PCI-kaartjes zijn ze misschien automagisch gevonden worden
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 08:10
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Questor schreef:
Dat zijn relatief kleine probleempjes Ik zit met een Alpha EV5 waar veel sniffers niet eens op WILLEN compileren.

Het is ook geen wereldramp, daar niet van. Maar soms mis ik zulke dingen wel. Jij gebruikt wel meer exotische (in mijn onwetende ogen dan) hardware, geloof ik
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 08:13
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Conan... die denkt dat als het PCI-kaartjes zijn ze misschien automagisch gevonden worden
Dat hangt erg van de gebruikte distributie af.

Het is wel belangrijk dat je precies weet welke hardware je gebruikt. Neem het zekere voor het onzekere en onderzoek dat eerst even. Vooral wanneer dingen niet direct werken, is het zeer belangrijk.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 11:26
The Iceman
The Iceman is offline
Citaat:
JJzD schreef:

Even die bak openvijzen en zien wat er op die kaartjes staat
The Iceman - Je hebt 0 nieuw(e) bericht(en) sinds je laatste bezoek (07-09-2002 23:09). (c) 20/03/2005 - Terug van weggeweest :)
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 16:40
Koen
Koen is offline
Citaat:

Debian doet in ieder geval niet aan dat soort duistere n00b praktijken
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 16:45
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Koen schreef:

Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 17:16
Conan the Librarian
Citaat:
Koen schreef:
Nóg niet, nee.

Conan... denkt niet dat het een probleem is btw
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 17:41
Koen
Koen is offline
Citaat:
Nóg niet, nee.
En laat dat mooi zo blijven

Citaat:

Conan... denkt niet dat het een probleem is btw
Is het ook niet. De meeste modules zijn simpel te vinden door even te kijken wat er op de chips van de desbetreffende kaart staat. In 9 van de 10 gevallen weet je dan toch wel elke module je nodig hebt.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 17:52
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Koen schreef:
Is het ook niet. De meeste modules zijn simpel te vinden door even te kijken wat er op de chips van de desbetreffende kaart staat. In 9 van de 10 gevallen weet je dan toch wel elke module je nodig hebt.
Wat ik vervelend vind aan Debian is dat het zo hopeloos achterloopt met zijn pakketten

Als je een beetje actueel Debian systeem wilt, moet je alles gaan updaten naar testing :/

*is daar niet zo blij mee*
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 17:52
MilieuGaatVoor
MilieuGaatVoor is offline
Ik wil ook een webservertje opzetten, met min of meer dezelfde specificaties als JJzD hier, maar ik heb uit ouwe computers nog wat extraatjes weten te plukken waardoor-ie nu meer intern geheugen heeft dan dit machientje waar ik nu op zit , heeft een 100 mhz processortje en er zit 500 mb harde schijf in (waar ik een evengrote extra schijf bij wil doen, ook al lukt dat (nog) niet want ik weet niet zo goed hoe dat moet).
Ik wil het gebruiken als webserver en router, die een win2000-machine, een win98-machine en een win_xp-machine van kabel internet gaat voorzien. Is linux daar goed voor (ik heb al zóóóveel probs gehad met het netwerk) en zal het ook werken als ik op de win98-bak een dualboot maak met win_xp (ik móet 98 houden vanwege m'n scanner die geen drivers boven win98 levert )?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 18:04
Koen
Koen is offline
Citaat:
Marc S schreef:
Wat ik vervelend vind aan Debian is dat het zo hopeloos achterloopt met zijn pakketten

Als je een beetje actueel Debian systeem wilt, moet je alles gaan updaten naar testing :/

*is daar niet zo blij mee*

Stable is in dat geval wel erg stable ja

Ik draai gewoon unstable op m'n servertje. Dan heb je redelijk gegarandeerd de nieuwste software (moet natuurlijk altijd eerst een deb pakketje van gemaakt worden als je alles dpkg'd). Dat draait ook prima..
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 18:26
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Koen schreef:
Ik draai gewoon unstable op m'n servertje. Dan heb je redelijk gegarandeerd de nieuwste software (moet natuurlijk altijd eerst een deb pakketje van gemaakt worden als je alles dpkg'd). Dat draait ook prima..
Ja, unstable/SID is echter ook unstable

Debian testing zou ik nog wel aandurven in een produktie-omgeving, aangezien de packages toch aan stricte eisen moeten voldoen eer ze van unstable naar testing worden verplaatst.

Ach ja, op de server ben ik nu wel gecharmeerd van FreeBSD. FreeBSD 4.5R is een goed georganiseerd en actueel systeem en alles heb je binnen no-time geinstalleerd.

Voor newbies echter niet zo geschikt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten