Advertentie | |
|
![]() |
|
charmedkiz schreef op 21-12-2003 @ 22:04:
Sorry dat ik je teleurstel maar ik noem mijn ouders ook gewoon jij, en iedere andere moslim die ik ken ook. En dat uitschelden van ouders nee dat doe ik niet. Ik heb respect voor mijn ouders. Mijn ouders schelden mij niet uit en ik hun niet. (ik wist niet dat het niet uitschelden van je ouders iets slechts wat by the way). Dus bij integratie hoort ook het uitschelden van je ouders? Ik ben nog nooit van mijn leven geslagen door mijn ouders. Wel heb ik straf gekregen, maar slaag heb ik gelukkig nog nooit gekregen. Bij belangrijke beslissingen word ik ook geraadpleegd. Sterker nog ze vragen het meestal eerst aan mij of ze iets zo of zo moeten doen. Ik praat niet over seksualiteit met mijn ouders. Dat is iets van onze cultuur. Mijn moeder heeft even veel in te brengen als mijn vader en ze is zeker niet minder waard. Ik word echt moe van jou, je leest gewoon telkens niet goed wat er staat. Nee natuurlijk is het uitschelden van je ouders niet goed, nee natuurlijk hoort dat niet bij een goede integratie ![]() Het ging mij er alleen om de VERSCHILLEN tussen een moslimgezin/ cultuur en een westers/ NL gezin/ cultuur aan te geven, of het een nou beter is of slechter dan de ander heb ik buiten beschouwing gelaten. Sommige dingen in een NL gezin vind ik ook niet zo geweldig, zoals dat kinderen niet meer zoveel respect hebben voor hun ouders -het in ieder geval niet meer echt tonen-, daar zijn moslimgezinnen dan weer 'beter' in. De reden waarom ik deze verschillen aangaf,was (ja lekker offtopic) omdat iemand daar om vroeg: noem dan eens een aantal verschillen. Dus deed ik dat. Dat het verder niet veel/ niet direct met hoofddoekjes te maken heeft weet ik ook wel. Over slaag krijgen heb ik het trouwens niet eens gehad. Zoals ik al zij hebben mijn ouders even veel inbreng en ik respecteer mijn ouders, maar ik kan me geen reden bedenken waarom ik dat niet zou doen. Mijn vader is zeker niet afstandelijk. Je zegt natuurlijk geldt dit niet voor ieder moslimgezin maar gek genoeg ken ik alleen maar moslimgezinnen die net als mij gewoon een goeie thuissfeer hebben. Daar ben ik blij om. In de islam moeten de mannen én de vrouwen maagd zijn wanneer ze trouwen, natuurlijk houd niet iedereen zich daar aan maar dat is hun eigen zaak. En ik snap ook niet wat dit allemaal met een hoofddoek te maken heeft. En je noemt zowat bij iedere punt, dit geldt niet voor iedere moslim of sommigen of enkelen. Als het er zo weinig zijn waarom maak je je dan zo druk . [/B][/QUOTE] Ja ik weet dat zowel man als vrouw maagd moeten zijn, echter op vrouwen wordt veel meer controle uitgevoerd. Mannen kunnen verder in principe doen wat ze willen: je kan het toch niet nagaan, ze hebben niet zoiets als een maagdenvlies. Als ze het zelf echt belangrijk vinden en goed moslim zijn zullen ze dit natuurlijk niet doen maar vaak genoeg gebeurt het gewoon wel terwijl de meiden simpelweg niet kunnen vanwege het maagdenvlies en de controle. Vrouwen hebben het maagdenvlies en moeten bloeden bij de ontmaagding (overigens bloed lang niet iedere vrouw bij de ontmaagding en vaak echt niet zoveel....dus een probleem als je niet bloed terwijl je wel gewoon nog maagd bent). Ik heb niet gezegd dat het er 'zo weinig' zijn....ik denk dat er best wel wat moslimsgezinnen hier in NL zijn die 1 of meerdere van mijn genoemde aspecten erin hebben zitten. Laatst gewijzigd op 22-12-2003 om 16:52. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik snap je niet meer... |
![]() |
|||||
Citaat:
En ik denk dat jij zelf maar beter moet gaan lezen wat je schrijft want je hebt het wel over slaag gehad. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik kan er niet genoeg op hameren: tolereer elkaar nu eens . |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Je kan je echter afvragen wat ie daarmee bedoelde, vooral gezien de context van de tijd: in de tijd dat hij dat zei liepen de vrouwen nog rond met ontbloot bovenlijf en werden ze aangerand door mannen en weet ik veel wat nog meer. Er is helemaal niet zeker of hij wel bedoelde dat je ook je hoofd moet bedekken (of alleen borsten/ hals), dat is maar net hoe je het interpreteert. Verder: is het tegenwoordig nog wel nodig om zo'n hoofddoek te dragen? In de maatschappij van toen is het goed voor te stellen ja, maar tegenwoordig toch niet echt meer. Wordt het niet eens tijd dat jullie geloof een stukje evalueert? |
![]() |
||
Citaat:
Ieder mens wil dan bovendien zoals ik al zei, zn eigen recht opeisen ten aanzien van 'het zichzelf ten volle kunnen uiten': een gebedsruimte op school, vrijstelling van sommige lessen en ga zo maar door........ik vind dat een school er is om te leren, niet om te bidden of te leven volgens je geloof (dus niet gymen en sommige lessen niet volgen). Bovendien: over ALLE religies lesgeven wordt een beetje erg veel. Dat past niet in je lestijd. en met de weinige lestijd die je dan hebt, heb je ook nog eens kans dat je niet helemaal volledig kan zijn en dat je dan dus onvolledigheden de wereld in helpt wat weer kan lijden tot discriminatie. |
![]() |
||
Citaat:
Ik vind het anders aardig verschillen, de gezinsculturen en de opvattingen over rolpatronen voor vrouw/ man en hierarchie......en die VERSCHILLEN lijden aardig vaak tot BOTSINGEN. Kijk maar naar sommige moslimmensen in Nederland die bekneld zitten tussen hun geloof, hun thuiscultuur (=strenger op een aantal punten) en de nederlandse samenleving (niet bepaald zedig en kuis te noemen).....dat kan best lastig zijn voor sommige moslims. Best knap vind ik, om in een samenleving als deze toch vast te houden aan je geloof en niet te zondigen. In zekere zin verdient dat wel respect (alhoewel ik verder de Islam maar niks vind, maar tis toch knap als je t kan). |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Je bent blijkbaar te dom om te snappen wat ik schrijf. Daar kan ik dan verder ook niks meer aan doen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
1. Voor jou en voor iedereen die het gewoon niet wil is het niet zeker. In de islam zijn er 2 belangrijke bronnen en dat zijn de koran en de overleveringen van de profeet en in de overleveringen wordt duidelijk gezegd dat een vrouw zich vanaf haar menstruatie moet bedekken op handen en gezicht na. Dat wist je waarschijnlijk niet maar dan moet je dergelijke uitspraken ook niet doen. Verder is elke vrouw vrij om te zeggen dat ze dat gebod niet na wil leven, maar ga het dan niet proberen te ontkennen via al die omwegen. 2. Dat is aan ieder voor zich om te bepalen. Deze maatschappij is anders dan de samenleving in de tijd dat de islam werd geopenbaard maar dat wil niet zeggen dat we het geloof maar elk jaar bij moeten gaan schaven. Hoe ziet het geloof er dan over 100 jaar uit??? Het geloof bestaat uit fundamentele normen en waarden en richtlijnen voor de rest van je leven, dat is niet aan modernisering onderhevig. Waarom is het tegenwoordig niet meer voor te stellen dat iemand haar haren wil bedekken? Is het over een aantal jaar niet normaal meer als je broeken met lange pijpen draagt? Moet je je geloof daar van af laten hangen? Nee. Nogmaals, emancipatie of vooruitgang ligt niet in het verwisselen van je bedekkende kleding (incl. hoofddoek) voor onthullende kleding.
||
Citaat:
ik weet niet op wat voor achterlijke JIJ school zit, maar het idee van levensbeschouwing op school is dat je van alle religies de basisbeginselen leert, en niet dat je de religie leert die toevallig bij jou school past (islamitisch, christelijk etc) ik heb les gehad uit de "wegen-serie", boekjes die opweg, weg opnieuw etc etc heten, over alle wereld godsdiensten. verder heb ik les gehad uit "Insjah Allah" en een boek over het hindoeisme. en dat terwijl ik op een protestants Christelijke school zit. klaar.
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
wederom klaar edit: yousra reageert ook net ![]()
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() laat ook maar. twee moslima's, veel eigelijk he
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Maar goed, mensen moeten verplicht hoofddoek dragen en bloeden bij de ontmaagding, heel sneu maar nu weer back on topic graag...
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Het christendom is ook een beetje geevolueerd met de tijd: meisjes mogen nu bijv. ook misdienaar zijn etc. Ik vind een beetje emancipatie in een geloof geen kwaad kunnen. Een samenleving verandert immers en als het geloof precies dezelfde waarden en normen en gedragsregels blijft houden, wordt het een star iets, iets wat bestaat uit regeltjes waarvan iedereen weet dat het in 'het boek' staat, maar waar soms het echte nut ver van is te zoeken. Als je het geloof aanpast aan de veranderende samenleving, wordt het geloof vatbaarder voor mensen, reeler, snappen ze meer waarom ze iets doen, het heeft dan meer zin. Natuurlijk blijven de acherliggende waarden en normen voor een deel hetzelfde, maar de gedragsregels kun je soms best aanpassen. Ik denk dat dat noodzakelijk is zo op zn tijd. Natuurlijk hoef je niet ineens de omslag te maken tot naveltruitjes en minirokjes. Maar ik vind dat je best bepaalde overleveringen in de vorm van die van de profeet of de koran eens historisch-maatschappelijk onder de loep kan nemen: hoe was de samenleving toen? Waarom werden toen deze gedragsregels opgesteld? (Is dat tegenwoordig nog nodig of gewenst?) Welke waarde zit achter die gedragsregel? Hoe kan ik die gedragsregel zo aanpassen dat je niet deze achterliggende waarde echt aantast? Zoiets dus. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Je loopt trouwens ook erg achter wat betreft het onder de loep nemen van koran en overleveringen, dat is al lang breed gebeurd en die interpretaties duren ook nog steeds voort. Ik denk niet dat jij je daar ooit in verdiept hebt terwijl ik er dagelijks mee bezig ben. Maar nu weer over het onderwerp en de zogenaamde botsing, leg uit m.b.t. de hoofddoek aub.
||
Citaat:
ok, crisis! is er iemand in de zaal met een goed argument voor de monarchie? nutteloze dingen moeten de sameleving uit, alarm! red de koningin. tradities zijn vaak iets van oude tijden, soms actueel, soms niet. wat mij betreft hoeven ze sowieso niet weg indien ze niets belemmeren, en het is niet aan jou of mij om te zeggen of ze nodig zijn. waarschijnlijk halen miljoenen mensen dagelijks troost uit hun hoofddoek, of zelfvertrouwen, of het idee dat ze goed leven. dat is reden genoeg. van vrouwelijke misdienaren willen ze al weer af op sommige plaatsen ![]() owja, dan had k graag nog het practisch nu van naveltruitjes gehad. (kleren zijn voor warmte, weet je)
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Als je niet denkt zoals ieder ander maar kritisch bent over een aantal dingen wordt je hier al gauw voor dom uitgemaakt. Zielig toch dat Nederland hardstikke tolerant is, behalve als het gaat om intolerantie (in zekere zin). ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ow, ik bedoel natuurlijk anders tussen de oren dan ik ![]() nee, als iemand iets tussen zijn oren heeft tegen zo'n doek, dient de doek af te gaan, want de doek af is makkelijker dan de hersenoperatie. maar het slag volk waar we tegen aan het discussieren gaan heeft absoluut geen hersenafwijking hoor.
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 22-12-2003 om 19:19. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
hee, iemand zou mij links noemen denk ik, maar zeg niet dat ik niet kritisch ben. ik heb meermaals lijnrecht tegenover moslims gestaan (ik heb Yousra zelfs een keer "een beetje boos" gekregen), maar dat lost zich meestal wel weer op. (met andere mensen ook trouwens)
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
@ tulpje, ik had nog wat over godsdienst op scholen getypt. is dat nog de moeite waard om op te reageren? het staat een eindje omhoog
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]() denken kan iedereen wel, redeneren ook genoeg voor een topic als dit. iedereen heeft beschikking over google als hij hier zit, dus documentatie kan geen probleem zijn. en het feit dat de interresse bij dit forum ligt... dan zou dom zijn op geinformeerd zijn berusten...
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
![]() Tis altijd handig natuurlijk in tijden van nood: neus snuiten, ogen afvegen, monddoekje als er hier plots SARS uitbreekt, zeem, dweil, sjaal, WC papier (moet je natuurlijk wel een 2e op zak hebben), je kan er dingen onderstoppen die je gaat jatten uit de winkel ![]() (ik ben ook helemaaaaaaaal niet beledigend ![]() Zelf ben ik ook niet meteen voor naveltruitjes (ik heb ze zelfs nog nooit zelf gedragen). Ik ben zelf ook tegen dat de hoeveelheid seks tegenwoordig (zie lifestyle topic over seks op TMF e.d) maar ik zei dit erbij omdat Yousra meteen reageerde met dat ze dan zeker dr hoofddoek om moet ruilen voor naveltruitjes e.d. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Opvallend nieuws #1 Kitten | 500 | 22-04-2010 19:07 | |
Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school? Jabotinsky | 84 | 02-11-2004 01:12 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
sluierverbod (betoog) Nederlands bayirgul | 12 | 26-03-2004 10:59 | |
Integratie allochtonen geheel of gedeeltelijk geslaagd; integratiebeleid mislukt. Gatara | 68 | 04-02-2004 15:13 | |
Andere kijk op multicultuur door een moslimbroeder Boosoog | 2 | 20-10-2003 14:10 | |
Antisemitisme in Nederland: enkele verhalen Rabbi Daniel | 179 | 13-08-2003 13:41 |