Een tijdje geleden heb ik het boek “De kracht van de kabbala” van Yehuda Berg gelezen. Hoewel er best een paar aardige dingen in staan, bevat het ook de nodige filosofische fouten, inconsistenties en wetenschappelijke onjuistheden. Het meest opmerkelijk vond ik echter dat de schrijver meent dat ook de kabbalisten (aanhangers van de kabbala, een geheime mystieke joodse leer) al eeuwen geleden inzichten habben die de wetenschap nu pas ‘ontdekt’ heeft. Daarop volgt natuurlijk de non sequitur dat daarom de hele leer wel juist moet zijn.
Het zijn dus niet alleen de moslims die dit ‘argument’ bedacht hebben, maar ook joden. Daarnaast zijn er ook christen die dergelijk dingen beweren (zie bijv. het boek “Moderne wetenschap in de Bijbel” van Ben Hobrink) en van Herman Philipse hoorde ik dat ook hindoes er een handje van hebben. Opmerkelijk dat aanhangers van verschillende ‘heilige’ boeken, die allemaal verschillende (en tegenstrijdige) dingen beweren, dit argument gebruiken om de waarheid van hun boek aannemelijk te maken.
Het is natuurlijk steeds dezelfde fout die proponenten van deze ‘argumenten’ maken: ze lezen in hun teksten wat ze willen lezen. Door passages die zodanig te interpreteren zijn dat ze overeenkomen met moderne inzichten er uit te lichten, en het gros van de passages die in strijd zijn met moderne inzichten over te slaan, krijg je natuurlijk een volstrekt vertekend beeld.