![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Lomborg is een wetenschappelijke debiel en een relschopper. Ik kan me best voorstellen dat mensen bang voor hem zijn, want hij dramt net zo lang door tot hij zijn gelijk krijgt. het kan hem niet schelen of hij gelijk heeft. zo stelt hij dat de olievoorraden niet op zullen raken. dat vind ik zo apart. iets dat ooit is ontstaan en waar niets meer van bij komt en enkel van af gaat, dat gaat ooit op. vrij logisch. maar lomborg, genie dat ie is (daarom is hij het vast met je eens) zegt dat het niet opgaat. vind ik heel knap van hem. en ik begrijp niet hoe je "rel" "links" en "extremistisch" aan elkaar kan linken in deze context... en T_ID, onze planeet zit nog niet aan zijn plafond, dat is waar, maar dat is denk ik ook het enige positieve dat daarover te zeggen valt. als we zo doorgaan, of malthus nou gelijk had of niet, dan blijft de wereldbevolking groeien. en krijgen we dus steeds minder ruimte om te leven en dingen om dat leven mogelijk te maken te laten groeien. op een gegeven moment is dat niet meer te doen. we zitten nu al op het punt dat het niet zo leuk meer is. vrouwen in arme landen worden zelfs steeds fertieler, omdat ze beter te eten krijgen. hun lichamen schakelen uit hongerstand en dan is het logische om te doen (voor het lichaam dan hè): voortplanten. ik schrijf weer zo onsamehangend als de pest, maar ik hoop dat jullie me dat kunnen vergeven ![]() |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Sterker nog, ik zag zojuist Al Gore z'n presentatie geven bij Oprah Winfrey. Ik ben nu nog meer overtuigd van de noodzaak om iets te doen aan het probleem. Het is niet alsof Gore dit uit zijn duim heeft gezogen. Hij heeft het ook gebaseerd op wat wetenschappers hem verteld hebben (één ervan citeert hij in het fragment dat ik zoeven zag). Ik vind dat betrouwbaarder en plausibeler dan die Lomborg. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
ik ben het met beiden niet eens. lomborg schiet te veel de "er zijn geen problemen" kant op en al gore ziet juist overal problemen... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() Broeikaseffect? Opwarming? Uitlaatgassen? Co2? Menselijke invloeden? "Na ons de zondvloed", ja. ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
ik hou niet van mensen, denk dat de wereld beter af is zonder ze, dus laat die "zondvloed" maar komen |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
dus wie is er nou arrogant en egoistisch? |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Daarom denk ik dat onze 'evolutie' niet zo snel gaat als ie had kunnen gaan en dat het toch een versie is van de omgeving aanpassen aan onszelf.
||
Verwijderd
|
Citaat:
maar je hebt helemaal gelijk... mensen proberen tegen de bestaande selectie in te gaan |
![]() |
||
Citaat:
![]() Er is zeker een dysgenisch effect door wat jij beschrijft, misschien dat het interessant zou kunnen zijn om over de mogelijkheden van de menselijke evolutie te discussiëren. |
![]() |
||
Citaat:
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
"Fout nummer twee. Gore zegt dat door de opwarming malaria terug zal komen en geeft Nairobi als voorbeeld. Daar zou vroeger nooit malaria zijn voorgekomen. Het is juist omgekeerd volgens de Wereldgezondheidsorganisatie. In de jaren twintig en dertig van de afgelopen eeuw was er malaria in Nairobi. Tegenwoordig niet meer." Tegenwoordig is er geen malaria in Nairobi, zegt Elsevier, en voert dat aan als 'bewijs' tegen de bewering van Gore dat daar in de *toekomst* malaria voor zal komen? ![]() Laatst gewijzigd op 25-01-2007 om 22:38. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
In dit kader is het opvallend dat Europa, dat wel meedoet aan het Koyoto-verdrag, in de periode 2003-2004 een hogere toename van de CO2-uitstoot kende dan de VS. Citaat:
Elsevier geeft echter gefundeerd aan dat de hele basis voor deze stelling onjuist is: Nairobi kende vroeger, in tegenstelling tot wat Gore beweerd, wel degelijk malaria en is daar juist nu vanaf. |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Maar je draait er weer om heen. Ga nu eens een pagina terug en reageer eens op de door mij aangedragen argumenten. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Als je je namelijk met voorspellende en beschrijvende modellen bezig houdt die het klimaat modelleren en voorspellen, dan zul je merken dat je geen goed werkend klimatologisch model meer kan maken zonder de invloed van de mens er in te stoppen. Er zijn dus ook binnen die groepen eigenlijk geen uitgesproken skeptici en zelfs het (zeer diplomatieke) IPCC vind dat het 'zeer waarschijnlijk' is dat de mens verantwoordelijk is voor de klimaatsverandering.
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Als er geen opwarming van de aarde door kwam, wat gebeurde er dan?
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
De mens kan het patroon echter best doorbreken omdat we zo'n grote invloed op de aarde hebben. Maar we kunnen dit patroon alleen doorbreken zolang we de mogelijkheden hebben om dit te doen en dat ook daadwerkelijk doen. Op het moment dat wij ophouden met de beinvloeding van het klimaat, zal het zijn normale systeem weer voortzetten. Dat doet het op dit moment ook wel, maar ik kan me voorstellen dat die veranderingen niet snel genoeg gaan om relevant te zijn voor dit vraagstuk.
||
Citaat:
Maargoed, misschien denk ik teveel op de lange termijn. Hoewel dat volgens mij ook belangrijk is; ik vraag me namelijk af of de mensheid een ijstijd zou kunnen overleven. En stel dat we dan inderdaad enige invloed kunnen uitoefenen op de mondiale temperatuur, dan is het misschien alleen maar beter dat de temperatuur tegen die tijd wat hoger ligt, zodat de komende ijstijd minder streng is. Nouja, over op de korte termijn. |
![]() |
||
Citaat:
Opmerkelijk is wel dat studies naar ijstijden hebben aangetoont dat er sprake was van een hogere CO2-gehalte in de atmosfeer nadat de mondiale temperatuur was gestegen. |
![]() |
||
Citaat:
Wat ik al zei: als die CO2 niet zoals CO2 doet de aarde opwarmt, wat is er dan mee gebeurd? Chemisch gezien is het effect onontkoombaar nadat uitstoot plaats heeft gevonden (wat sinds de industriële revolutie al gebeurd) dus is logisch dat de gevolgen er naar zijn, tenzij er een andere uitleg voor is.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Je vergeet bovendien dat vulkanen andere stoffen uitstoten en vooral stof de atmosfeer in schieten dat zorgt voor afkoeling omdat het zonlicht tegen houdt. Tegen de tijd dat dat effect weggeëbd is hebben de oceanen het uitgestoten Co2 opgenomen en blijft de balans bewaard. Dat is niet te zeggen wanneer de mens zonder dergelijke compensatie kilotonnen broeikasgassen in de atmosfeer brengt.
|||||
Citaat:
Citaat:
Zoals het er nu staat, zegt het niets. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Verder zegt dat tijdsverloop niks, je zou een periode van 1950-heden moeten nemen voor een goed beeld.
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |