Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ben blij dat je het snapt. Al heb je nog zoveel wetenschappers die zus of zo roepen, alleen bewijs (de waarheid) telt in de wetenschap. Consensus, m'n aars ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Bovendien zul je, als je de wereld als een systeem bekijkt, merken dat de mens een enorme indirecte invloed heeft. Deze invloed kan je helaaz niet zomaar bewijzen. Over het algemeen kan je gewoon stellen dat de invloed die de mens op de aarde heeft gehad op directe of indirecte wijze invloed heeft gehad op die temperatuurssteiging. Je zult eerder zien dat er maar een klein deel van die temperatuursverandering puur natuurlijk is als je op een of andere manier het hele systeem kan ontrafelen. Citaat:
Als de aarde af koelt dan kom je gelukkig in een situatie terecht die voor de manier waarop de mens leeft redelijk goed te doen is. Dit betekend namelijk dat er veel gebieden waar op dit moment geen landbouw bedreven kan worden dat redelijk snel weer wel kan, terwijl relatief weinig landbouwgrond verloren zal gaan. Ik maak me ook echt geen zorgen over de aarde, maar ik kan me heel goed voorstellen dat de veranderingen die kunnen (zullen) gaan plaatsvinden veranderingen teweeg brengen die ons als mens totaal niet uitkomen. Gelukkig heeft de aarde daar tijdens onze evolutie nooit rekening mee gehouden.
||
Citaat:
"Bewijs eerst maar eens dat 3-4-3 een meer aanvallende opstelling is dan 9-0-1, coach," antwoorden Benfatto. "Komop Bennie, dat is toch logisch. Daar zijn we het allemaal toch wel over eens?" "Consensus, m'n aars," zei Benfatto. Tot zijn grote verbazing werd hij niet serieus genomen. Benfatto, consensus is gebaseerd op de huidige aanwezigheid van bewijs. m.a.w. Consensus geeft aan wat de huidige inzichten van de wetenschap betekenen. Net zoals het lang heeft geduurd voordat mensen de wetten (sorry, theorie) der evolutie doorhad, heeft het een tijd geduurd voordat de wetenschap de invloed van de mens op klimaatsverandering onder ogen durfte te zien. Er is op dit moment geen serieuze wetenschappelijke tegenstand meer tegen de evolutietheorie en omdat de bewijsvoering over dit onderwerp dermate compleet is, is de evolutie theorie dus ook een wetenschappelijke consensus. Hetzelfde geld voor de menselijke invloed op de klimaatsverandering.
||
Citaat:
||
Citaat:
Het gaat er om dat wij het systeem van de aarde beinvloeden. Hoeveel procent? Geen idee. Ik weet alleen wel dat er zo veel verschillende processen worden beinvloed dat wij zelf de keuze krijgen om onze wereld ingrijpend te veranderen. We hebben de keuze om zelf te bepalen wat onze invloed zal zijn en het maakt niet uit hoeveel invloed je uitoefend zodra er fundamentele veranderingen optreden op aarde. Zodra Groenland ontdooit en het permafrost verdwijnt zal (een van) de grootste koolstof voorraden ter wereld veranderen van een bron van koolstofdioxide. Koolstof dioxide zal de aarde verder opwarmen totdat er gewoon weer heel veel CO2 in de lucht zit. Je kan me vragen hoeveel dat is, wat de veranderingen op aarde zullen zijn, maar dat weet ik gewoon niet. Ik weet alleen dat wat het ook is, het de aarde heel erg kan veranderen en een biodiversiteitscrisis kan opleveren zoals de aarde nog nooit heeft meegemaakt.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Zo is het ook een drogidee dat tropische regenwouden koolstof vastleggen. Veen-achtige gebieden en de oceanen zijn onze enige echte grote carbon sinks.
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
according to a flash animation on the front page of the IPCC's website, the people contributing to the IPCC 4AR include: * 2500+ scientific expert reviewers * 850+ Contributing authors * 450+ lead authors from over 130 countries, contributing for the last 6 years. of these, the contributors to the Working group 1 report (including the summary for policy makers) included [8] * 600 authors from 40 countries * Over 620 expert reviewers * a large number of government reviewers * Representatives from 113 governments Deze mensen hebben allemaal vastgesteld dat het zeker is dat de mens invloed heeft op de opwarming op de aarde. Maar ja, Dusterboy ontkent dit liever, of gelooft misschien liever de omgekochte wetenschappers van Exxon, omdat.... eh... omdat... ... Zeg, welk belang heb jij eigenlijk bij het negeren van wetenschappelijk vaststaande feiten en waarschuwingen die betrekking hebben op jouw leefomgeving? |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Als je in plaats daarvan nu gewoon over feiten zou discussiëren... Je hebt voor je standpunt materiaal genoeg, doe er wat mee.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik denk dat in de exacte uitwerking en vooral in het aanpakken van de vervuiling onze standpunten nogal ver uit elkaar liggen. Zo ben ik vrij rigide in een pragmatische benadering, wat mij tot de conclusie leidt dat kernenergie voor Nederland en met name China en de VS de oplossing is om Co2 reductie te bereiken. Voor de mensen die ondanks alles nog heilig geloven in windmolentjes is dat echter vloeken in de kerk. Dat China ondertussen tegen 2010 Amerika voorbij zal zijn als grootste vervuiler... Tja, daar is vanuit dat kamp geen oplossing voor. Dat is vreemd, want globale problemen vereisen globale oplossingen, maar dat is misschien meer een discussie voor W&F, waarom mensen de neiging hebben de context van de wereld buiten te sluiten. Maar ik reageer inderdaad ook op jou specifiek, het stoort me dat je zelfs met een rapport als van het IPCC achter de hand het nog nodig vindt anderen op de persoon af te kraken. Duik een paar minuten Scopus in en je hebt je visie onderbouwd, dus waarom dan weer op de persoon spelen?
|||
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 23-02-2007 om 00:09. |
![]() |
||
Citaat:
1 - Vervuiling die het klimaat veranderd op mindere en grotere schaal (CO2) 2 - Vervuiling die een veel sterk, maar lokaler effect heeft (kernafval) Uiteindelijk kunnen beiden even vervuilend zijn, maar als we kijken naar onze huidige manier van leven is het niet eens zo'n rare suggestie. Toch is CO2 een natuurlijk voorkomend molecuul dat kan worden afgebroken, met andere woorden: we kunnen manieren verzinnen om de CO2 in de atmosfeer te verminderen. Kernafval valt niet zo 1-2-3 op te ruimen. Het is een keuze die we moeten maken. Mensen denken daar verschillend over.
||
Citaat:
||
Citaat:
'Invloed op het klimaat' is net zo iets als roepen dat 20% van de mensen aan balsport doet en jij vraag mij vervolgens hoeveel van die mensen voetbalt. Misschien bedoelen ze wel voetbal met een balsport, misschien bedoelen ze allen sporten waar op wat voor manier een bal in voorkomt. Dat kan ik niet er zo uit halen. Bovendien ga je een beetje aan mijn punt voorbij. Je legt de nadruk op het 'niet weten' in plaats van 'hoe kom je bij die inschatting'. Stel a.j.b. volledige vragen en niet van die vage vragen. Leg uit wat je wil weten en leg uit waarom je dat wil weten. Bijvoorbeeld een goede vraag die jij zou kunnen stellen met uitleg: Dus je zegt dat het onbekend is hoeveel invloed wij op het klimaat hebben? Op deze manier kan ik je lekker in de hoek drukken en leg ik de last van bewijs bij jou. Tot nu toe heb je al mijn vragen weten te beantwoorden en staat je bewijs nog steeds sterk. Helaas kan ik mijn verlies niet toegeven en weet ik te weinig van het onderwerp om een gedegen vraag te stellen. Daarom vraag ik je nu dit zodat ik je verder in een hoek kan drijven. p.s. Ik heb nog niet gereageerd op je vorige stukken en ga dat ook niet doen omdat ik te weinig van het onderwerp weet Laat mij een wedervraag stellen: Wat is jouw mening over het onderwerp, op wat voor bronnen heb je je mening gebaseerd en wat voor opleiding heb je gevolgd waardoor je een mening kan vormen over dit onderwerp.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
En verder gaat het niet in op mijn vraag.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Bovendien lijkt elke vraag te zeggen: "Als je hier het antwoord niet op weet vervalt je hele onderbouwing en heb je net een hele wetenschappelijke tak nutteloos verklaard" Ik heb al vaker mijn mening gegeven over de kwaliteit van de bronnen die jullie noemen en de manier waarop je mijn antwoorden benaderd. En elke keer komt er opnieuw een reactie waar ik niet echt iets mee kan, dus daarom vraag ik mij af wat voor onderwijs jullie hebben gehad zodat ik daar het niveau van mijn antwoorden op aan kan passen. Het is namelijk zo dat afhankelijk van het genoten onderwijs ik iets uit kan leggen of dat ik moet volstaan met een antwoord in de trand van: "dat is nou eenmaal zo". Het is gewoon heel irritant om zo week na week benaderd te worden en als ik dan een keer iets van jullie vraag, dat ik dan antwoorden krijg over mijn kritiek, in plaats van echte reacties. Nu weer zit ik te schrijven om een vraag van mij uit te leggen in plaats van een antwoord van mijn vraag. Ik ben niet uit op insuniaties die mij steeds aan de voeten worden gelegd en je zal wel gelijk hebben als mijn laatste lange reactie niet even netjes was, maar ik was geirriteerd. So sue me.
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
En ik weet het niet omdat het ongelovelijk moeilijk te classificeren is. Ik zou gewoon het rapport moeten lezen om dat zeker te weten.
||
Citaat:
Wou je ook zeggen dat het hele biodieselverhaal onzin is? Dat oceanen het meeste opnemen zal te maken hebben met de omvang. Per m² oppervlakte neemt een boom toch veel meer op dan waterplantjes? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
We beginnen bij fotosynthese. Hierbij wordt koolstofdioxide in koolwaterstoffen (KWS) en zuurstof veranderd. Die KWS worden vervolgens of opgenomen in de plant of gebruikt voor het onderhouden van de plant. Hierbij wordt het terug omgezet naar CO2 en water. Dat is de eerste emissie. Vervolgens kunnen de opgeslagen/verwerkte KWSen in de plant blijven en worden ingezet als vruchten of afsterven met de plant (die gaan uiteindelijk altijd dood). Dan worden de KWS'en gebruikt door mesotroof (dieren, schimmels, etc) weer gebruikt als voedsel en omgezet tot CO2 en water. Uiteindelijk wordt dus alles weer helemaal uitgestoten... behalve als het niet verrot. In bossen is er altijd een deel dat in het systeem blijft, daar heb je gelijk in. Een goed bos kan iets van 300 ton koolstof per hectare opsluiten (geloof ik). Het verschil is echter dat een paar bomen en wat humus (30-40cm) bij lange na niet zoveel koolstof vasthouden als een veen, dat tot meters dicht opeengepakt veen kan hebben. Ik weet geen cijfers, maar ik gok dat een hectare veen 3-4 keer zoveel koolstof kan opsluiten. De oceanen sluiten op ongeveer dezelfde manier koolstof op en dit kan, in principe, op ten duurt leiden tot een vermindering van de CO2 uitstoot, maar de oceanen kunnen bij lange na niet op tegen de enorme uitstoot die de mens op dit moment te weeg brengt. Want hoewel er veel koolstof afzinkt naar de bodem, komt er ook veel weer omhoog, vooral bij de polen. Slechts een miniem percentage komt echt niet meer naar boven en wordt olie/gas o.i.d. (geen details hier). En we weten allemaal wat we daar mee doen. Dus dan is de cirkel weer rond. Ik zet er zo nog wat extras bij. Vraag maar raak.
|
kijk, wat mij dus boeit, is of de mens nu daadwerkelijk zo gevaarlijk is voor zichzelf/het milieu als beweerd word door de politiek/media.
het is natuurlijk makkelijker om te praten over een abstracte dreiging als CO2 en het milieu. ik kan dus goed voorstellen dat de politiek dit opblaast om er zelf voordeel me te slaan. daarom ben ik dus geinteresseerd in hoeverre de mens invloed heeft op het klimaat. als het zelfs het IPCC dat niet bepaald, waarom zouden wij het dan serieus nemen?
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat mij dus interesseert, is waarom jij (en zoveel anderen met jou) zo vastberaden koppig blijven en je met hand en tand blijven verzetten tegen wetenschappelijke bevindingen. Wat levert het jou op? Welk belang heb jij bij het verder opwarmen van de aarde; het verder vervuilen van de lucht? Waarom ben je tegen 'beter voorkomen dan genezen' of 'baadt het niet dan schaadt het niet'? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Ga er maar vanuit dat wij nu onze gewoontes zelf moeten veranderen of de veranderingen op de aarde zullen dat voor ons doen. (zie bijv. nuances in het weeralarm)
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|