![]() |
||
Citaat:
![]() |
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() er staat alleen dat ik me er aan erger wat ik dus ook doe ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 30-04-2004 om 11:07. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zeg ik dat de straf beoordeeld moet worden aan de hand van de geschoktheid van de samenleving? Volgens mij niet. Ik zeg alleen dat ik vijf jaar (ook met TBS) erg weinig vind voor moord en daar blijf ik bij. |
![]() |
||
Citaat:
Men vergeet ook dat Murat geen leven meer heeft. Ze hebben het over: 'de familie heeft levenslang'. Murat zelf ook. Natuurlijk was het zijn eigen schuld, maar toch. Die jongen zal dit altijd met zich mee dragen. Hij zal altijd als moordenaar behandeld worden. Hij zal naar waarscihjnlijkheid geen (goede) baan meer vinden... Je kunt wel zeggen dat hij naar 5 jaar misschien vrij komt, maar er zit ook nog eens TBS bij. Als Murat niet 'beter' is, komt Murat helemaal niet vrij. Ik vind het niet waarschijnlijk dat die jongen in herhaling gaat vallen. Hij was 'gewoon' boos op zijn leraar. En op deze leeftijd laat je je dan wel eens gaan. Natuurlijk doet Murat dat op een verkeerde manier, maar hij is nog maar een kind. Kennelijk zag hij geen andere uitweg. En daar ligt het probleem. Waar wij een gezonde rationele beslissing kunnen nemen, kon Murat het niet. Daarom moeten we hem helpen. Je kunt hem wel 20 jaar geven, maar dan heeft ie er echt niets van geleerd, hij zal misschien er nog wel verbitterder uitkomen. Terwijl als je hem helpt, en dat gebeurt, hij krijgt niet voor niets TBS, is er nog kans dat hij 'geneest'...
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() het si echt niet zo dat hij na 5 jaar alweer buiten staat ofzo. ik vind het een 'prima' straf. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Er zijn veel onderzoeken gedaan bij mensen die geen baat hadden bij zogenaamde vrijheidsontneming. Andersoortige behandelingen bleken weldegelijk te werken bij deze mensen, maar ze waren te duur om uit te voeren. Waar hebben we het dan nog over? Als we zelfs deze mensen kunnen helpen, maar dat om het geld niet willen doen, vind ik niet dat wij deze mensen mogen veroordelen, maar eerst maar eens naar onszelf moeten kijken. Je trekt je het lot van een slachtoffer aan, maar bent niet bereid je in te leven in de psyche van een dader. Je bent niet bereid over te gaan tot humane preventie. Maar laat ik wel zeggen dat er genoeg mensen zijn die wel baat hebben bij een vrijheidsontneming. Ik heb het hier over de mensen die dat niet blijken te hebben...
|||
Citaat:
Citaat:
No way hosee. ![]()
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Als een uitspraak echt flagrant onredelijk is of onjuist of whatever, dan kan ik het er natuurlijk niet mee eens zijn. Maar vijf jaar is in dit geval niet onredelijk en niet onrechtvaardig. Let wel, ik formuleer het bewust negatief. Ik zeg niet dat het de enige juiste straf is, maar ik zeg wel dat het niet kennelijk onjuist is. Ik leg dus helemaal geen 'grens' bij vijf jaar. Citaat:
Het grootste gedeelte van de mensen die strafbare feiten plegen is niet of niet voldoende in staat te zien wat er gebeurt. Ze hebben een verminderd besef van goed of kwaad, weten niet waarom ze straf krijgen, willen het zelf vaak niet eens, kunnen zichzelf niet in de hand houden. De groep criminelen die welbewust, dus alles in ogenschouw nemend en een koele afweging makend, een misdaad pleegt, is maar heel erg klein. Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik zeg niet dat hij zonder meer levenslang moet krijgen, maar er is een nogal behoorlijk groot verschil tussen 5 en 20 jaar. Zolang ze hem vast houden ivm die TBS als hij nog steeds 'ziek' is, prima. Dat is meer waar het mij om gaat. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
En nogmaals: zolang ze hem vast houden ivm die TBS als hij nog steeds 'ziek' is, prima. Dat is meer waar het mij om gaat. Als hij idd ziek is, dan is het gevaar dat hij het nog een keer doet in mijn ogen toch ietsjes te groot om hem na die 5 (of nog minder) jaar gewoon weer op straat te zetten. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Een misdaad kan nog zo 'erg' zijn, iemand moet er ook schuld aan hebben. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Zou zelf kiezen voor een zeer lange straf uiteraard. Kan hij wennen aan zijn nieuwe vriendjes en nieuwe omstandigheden. Hij zou het zeker en vast wel naar z'n zin hebben en zo niet, dan niet. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
@GMB: zeker, helemaal mee eens. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() 20 jaar is de maximale straf daarna komt levenlang wat eigenlijk 30 jaar is of 40 ofzo weenie precies hoezo staat op moord automatisch levenslang ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
En er staat niet automatisch levenslang op moord.
||
Citaat:
![]() En wanneer krijg je dan wel levenslang? + ik dacht dat ik in het topic had gelezen dat hij volgens het volwassenenrecht was gestraft. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
De enige manier om dan nog vrij te komen is als je gratie krijgt van de koning(in). Dit gebeurd niet vaak, en als het al gebeurd na een erg lange tijd. Voor moord KAN levenslang worden opgelegt, of een "tijdelijke" straf van maximaal 20 jaar. Er bestaat echter geen standaard omdat elk geval nou eenmaal anders is. Het strafrecht is nou eenmaal geen eenheidsworst. Levenlsang zou je bijvoorbeeld kunnen krijgen voor een volledig toerekenbare massamoord, maar ook voor minder. Dat hangt compleet van de omstandigheden van het geval af.
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() maar nare man wat is levenslang nou eigenlijk is dat altijd levenslang of kan je dan weer vrij komen ? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Murat heeft een rechtvaardige straf gekregen voor Nederlandse maatstaven: 5 jaar: net niet te weinig ook niet te veel. Waarom sluiten we hem niet levenslang op? 1.) omdat Nederland nog niet weet hoe ze met probleemjongeren om moet gaan, ze moet begeleiden en het sociale beleid aan het afbrokkelen is (CDA/VVD bedankt) 2.) omdat Nederland niet weet hoe ze met allochtonen/xe-generatie allochtonen om moet gaan dus.. goed gedaan rechtbank ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Vragen over politie in een moskee Gatara | 76 | 23-06-2009 00:23 | |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah' Verwijderd | 500 | 07-10-2005 00:33 | |
Murat in hoger beroep ijscoman | 118 | 28-05-2004 16:38 |