|
|
Bekijk resultaten poll: Vind jij dat Nederland een republiek moet worden? | |||
Ja, een monarchie is ondemocratisch en kost de staat te veel geld |
![]() ![]() ![]() ![]() |
39 | 45.88% |
Nee, de monarchie moet blijven maar moet wel gemoderniseerd worden (het zgn. Zweedse model) |
24 | 28.24% |
Nee, de monarchie moet blijven zoals hij is. |
20 | 23.53% |
Nee, de monarchie moet zelfs uitgebreid worden met meer bevoegdheden voor hare Majesteit |
2 | 2.35% |
Aantal stemmers: 85. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() en vergeet niet dat de koningin niet alleen maar lintjes doorknipt, Bea werkt ook aardig hard voor dat geld dat ze krijgt. Verder verdienen top bestuurders in t bedrijfsleven ook minimaal zoveel.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
het is gebaseerd op de rijksbegroting en een schatting van Dr. P.C van Welden, staatsrechtgeleerde en Oranje-kenner ![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() maar nogsteeds een aanzienlijk bedrag.
||
Citaat:
|
![]() |
Volgens mij is er een tegenstelling tussen ''eigen verantwoordelijkheid'', ''werken voor je geld'' en ''het koningshuis''.
Ik vind niet dat op basis van waar iemand is geboren of wie zijn/haar mammie of pappie is diegene speciale voorrechten mag verkrijgen.
|
Verwijderd
|
De monarchie moet blijven zoals zij nu is. Het vervelende van die republikeinen is altijd dat ze roepen dat de monarchie ondemocratisch is en dus moet worden afgeschaft. Ik heb echter nog nooit éen voorbeeld gehoord van een staatsrechtelijk probleem of vraagstuk, waarvan duidelijk is dat het in een monarchie in de praktijk onwenselijke resultaten heeft opgeleverd en waarvan met zekerheid gezegd kan worden dat die situatie in een republiek níet die nadelige gevolgen had gehad.
Wat dat betreft heb ik nog meer begrip voor de antimonarchisten die als argument gebruiken dat niemand op grond van afkomst of erfopvolging bijzondere rechten mag krijgen. Beetje idealistisch en hippie-achtig, maar dat is tenminste nog een gefundeerd oordeel, zij het subjectief. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
Beste discussievrienden,
Het vaste meubilair van dit forum kent mij nog wel (denk ik)... I.v.m. vakantie, aanschaf van een nieuwe computer met de nodige rompslomp en veel andere (studie)verplichtingen hebben jullie mij een tijdje moeten missen, maar goed... Ga ik nu over tot het discussieonderwerp. ![]() Ik ben zeer voor een republiek aangezien ik een niet gekozen staatshoofd dat deel uitmaakt van de regering, ons landsbestuur, als een smet op de Nederlandse democratische rechtsstaat zie. Ook al mogen we er van uit gaan dat Bea niet veel zeggenschap heeft bij JP&co, formeel staatsrechtelijk vind ik het niet kunnen. Ook vind ik het onredelijk dat er onderscheid wordt gemaakt tussen leden van het koninklijk huis en normale burgers. Daarnaast speelt nog in mindere mate voor mij mee de hoeveelheden geld die deze poppenkast ons jaarlijks kost. Enige reden die ik kan bendenken om een monarchie te laten bestaan is de geschiedenis en die gaat van de huidige familie ook 'maar' terug tot 1814. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
geen paleizen nodig geen hofhouding geen gouden koets geen familie die onderhouden moet worden door de staat geen dure verjaardagsfeestjes en bijzettingen geen bespottelijk dure jurken en hoeden lijkt me niet zo heel moeilijk om zelf te bedenken, toch?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Optie 1, en mijn argumenten zijn al genoemd door Blitzkrieg Bop en NN.
![]() Citaat:
![]()
|
Monarchie moet blijven zoals hij nu is. De koninklijke familie zorgt voor goede contacten met vele andere landen, dit pakt vaak genoeg positief uit voor de economie in Nederland.
Daarnaast zorgt de monarchie voor een soort van eenheid in Nederland. En ik hou van Oranje, ben een nationalist met een kritische blik ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik zie echt niet in waarom een peperduur koningshuis in stand moet blijven. Ik zit me echt op te vreten als ik eerst in de krant lees dat mensen in de bijstand gekort worden om vervolgens te lezen dat die uitzuigers in Den Haag, Zeist en waar dat scum zich nog meer mag bevinden weer een paar miljoen Euro bijgeschreven krijgen. Terwijl ik dit stukje typ word stijgt mijn bloeddruk. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
- Onze wetgeving is consistent genoeg, zeker met de senaat erbij. - Polarisatie van wat? Republikeinen en Orangisten? Die is er nu ook al.
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Continuïteit van de verhoudingen, ja. Ik vind dat een goed punt. Een ondemocratisch element in het staatsrecht waakt voor al te lichtvaardige veranderingen. Niet alle macht hoeft bij het volk te liggen.
Onze wetgeving zou aan consistentie kunnen inboeten naarmate het staatsrecht democratiseert, bijvoorbeeld in de vorm van een gekozen president met vergaande bevoegdheden. Dat vind ik een slecht zaak. Het volk is dom en zwalkt van links naar rechts. Dat wil ik liever niet. Polarisatie voorkomt zij doordat de politiek altijd afhankelijk is van de Koning, onafhankelijk en ongekozen. Zij staat boven de partijen. Welke kleur de grootste partij ook heeft, hij moet altijd langs de Koning. Met een gekozen president wordt de deur opengezet naar waaninvloeden en overhaaste besluiten aan de top. Stel je voor dat Pim president was geworden! Je moet er toch niet aan denken? Verder vind ik het aanhalen van de prijzen van de jassen en hoeden van de Koningin, met alle respect, een beetje een zwaktebod. |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
dynamiek en stagnatie in de republiek justcindy23 | 7 | 16-07-2010 07:21 | |
VWO |
GS: Dynamiek en Stagnatie in de Republiek justcindy23 | 14 | 22-05-2010 18:48 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Kunsttaal, wie? FreeZzze | 500 | 02-05-2006 18:59 | |
De Kantine |
Als je een politieke partij zou maken III Needle_damage | 427 | 03-11-2003 22:11 | |
De Kantine |
De stembus Verwijderd | 307 | 16-05-2003 21:11 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Margarita uit beschuldigingen op tv Cameo | 91 | 07-03-2003 10:50 |