Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Het is volgens mij niet dat het dit jaar opeens zo is; ik heb begrepen dat het elk jaar hetzelfde verhaal is, nu zijn er toevallig nogal wat nederlanders de dupe
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik ben vorig jaar naar sziget geweest en toen is de tent van mij en mijn zus helemaal overhoop gehaald. Heel de rugzak leeg en alles verspreid in onze tent. Mijn paspoort lag buiten en gelukkig is alleen mijn telefoon gestolen. Mijn andere waardevolle spullen had ik bij me. Verder zijn er van de mensen die met ons mee waren 2 telefoons gestolen, 1 gasstel en een maclight. En daarvoor de hele dag op het politie bureau (op het terrein) gezeten.. Was trouwens wel erg gezellig. Zelfs allemaal belangrijke gasten en filmploegen langsgekomen omdat er zoveel gestolen werd op het festival. Om ons heen is ook iedere dag wel iemand bestolen.. Ik werd zowat elke ochtend wakker door mensen die aan het schelden en schreeuwen waren. Gewoon hele rugzakken weg terwijl ze er naast lagen te slapen .. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
ze wilden de kaartjes van ons en een backpacker zien en toen bleek dat we geen geldig bewijs hadden moesten we uitstappen en 2500 forint betalen ![]() nja we hadden geen zin in ruzie dus we betaalden maar gewoon. ![]() misschien waren ze wel 'echt' maar het was nogal vreemd dat ze alleen ons controleerden en we moesten uitstappen en een handje contantje vaag bedrag moesten betalen ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Sziget in de spits. Jeuj.
![]() http://spitsnet.nl/nieuws.php/13/778..._de_donau.html Elk jaar komen er meer en meer op het Hongaarse popfestival Sziget: Nederlanders. Dit jaar waren het er een paar duizend per dag. Ze komen voor de goede sfeer. En die halve liters bier voor een euro, die helpen ook wel. BOEDAPEST - Het Szigetfestival, vlak bij de Hongaarse hoofdstad Boedapest, timmert aan de weg. Wat dertien jaar geleden begon als een grap is nu een van de grootste festivals op Europees grondgebied. Het kan zich makkelijk meten met andere groten, zoals Roskilde, Glastonbury en ons eigen Lowlands. Dit jaar telde het festival, dat een week duurde en gisteren eindigde, 80.000 bezoekers per dag, waaronder telkens tussen de drie- en vierduizend Nederlanders. In totaal kwamen er 350.000 mensen langs. Behalve voor de programmering (dit jaar onder andere Radiohead, dEUS, Franz Ferdinand, Placebo en Iggy and the Stooges) komen de Nederlanders ook om de prijzen. "Reken maar uit'', vertelt de 23-jarige Mark Vandervoort uit Amsterdam terwijl hij in elke hand drie bier vastheeft. "Op Lowlands betaal je een paar euro voor een drankje, terwijl je daar hier een hele maaltijd voor koopt. Je moet hier echt moeite doen om je geld stuk te slaan.'' Hij komt hier al twee jaar en ziet ook steeds meer Nederlanders komen. "Je haalt de rit of zelfs je vliegticket er zo uit. Met een low-budgetmaatschappij ben je hier voor een appel en een ei. Het weer is hier in augustus ook vaak beter dan in Nederland. Ik heb op Lowlands al zó vaak meegemaakt dat het hele terrein blank stond.'' Ook de rest van West-Europa weet het festival inmiddels te vinden. Tot ver buiten het festival staan de auto's geparkeerd met Nederlandse, Duitse en Franse nummerborden. Zelfs Engelsen, die 's zomers toch echt geen tekort aan festivals op hun eiland hebben, maken de oversteek naar het vasteland. Voor hen is de alcohol hier pas écht spotgoedkoop, zodat je ze 's avonds uitgeteld onder bosjes en naast de biertap kan vinden. Oost-Europa zorgt voor de rest van de bezoekers, zodat je op Sziget bijna alle volkeren van het continent kan vinden. Sziget begon na de val van de Muur, in 1993. De organisatoren hadden 's zomers niets meer te doen. Tijdens de communistische tijd was er altijd het jeugdzomerkamp geweest, maar dat was weggevallen. In arren moede begonnen ze een muziekfestival op een groot riviereiland ('sziget' in het Hongaars) in de Donau. Het eilandfestival heeft nog altijd wel iets weg van een jongerenkamp. Behalve de optredens kan je er namelijk ook leren pottenbakken, manden vlechten, boogschieten of gewoon in het zwembad hangen. Wat actiever? De bungee-jumpkraan staat vlak naast het hoofdpodium en via een abseillijn land je er zowat ín. Als je plotselinge vaderlandsliefde voelt opkomen, kun je leren schieten en je daarna aanmelden bij het Hongaarse leger. Als je genoeg hebt van de optredens op het hoofdpodium, zijn er nog een stuk of zestig andere, waar mindere goden spelen. Vooral Balkanbands zijn (terecht) heel populair; ze hebben geen sterallures en geen behoefte om zich te bewijzen. Ze zijn hier om te spelen voor eigen publiek: Hongaren, Serviërs, Oekraïners, Roemenen. Ze doen dat zo goed dat ze makkelijk de meeste West-Europese bands van het podium blazen. Hetzelfde geldt voor de zigeuners, die in hun eigen tent Roma-muziek spelen. Bij het Gothic-dorp kom je alleen terecht als je zwart draagt, maar in het Afrikaanse dorp is iedereen welkom en als je zin hebt kan je leren trommelen. Door het kneuterigheidsgehalte is de grote commercie vooralsnog weggebleven. De cafés van sponsor Nescafé blijven nogal leeg: wie gaat er dan ook koffiedrinken als er bier is? Je vindt hier niet het overgeorganiseerde plezier als in Nederland, zoals de strenge rijen met uniforme tentjes dit jaar op Dance Valley. Waar plek is, daar zet je je tentje neer. Tot op een tiental meters van het hoofdpodium wordt gebivakkeerd. Of, als je geen zin hebt in een tent, dan slaap je gewoon onder een struik. Tot het volgende optreden.
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
ook niks van diefstal gemerkt ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|