Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-05-2004, 09:54
Fleurop
Fleurop is offline
Ik vond hem heel leuk
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-05-2004, 10:30
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
scrolllock schreef op 15-05-2004 @ 22:55 :
uhm.. probeer maar es 10 jaar oorlog in 2 uur te proppen, ik vind het verhaal nog best netjes, alleen kkon me doodergeren aan paris, al werd hektor en koning priamos goed gespeeld. brad pitt vond ik niet eens zo tegenvallen, zijn tweestrijd met hektor was geweldig, en het acteerwerk vond ik best goed.
*nieuwsflits*

de illias gaat helemaal niet over het beleg van Troje
Oud 21-05-2004, 11:09
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 21-05-2004 @ 11:30 :
*nieuwsflits*

de illias gaat helemaal niet over het beleg van Troje
de illias gaat over de periode na de trojaanse oorlog... vooral over de terugkeer van Odysseus naar Ithaca. Dat verliep niet zo soepeltjes doordat hij de god van de zee beledigd had...
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 11:26
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Goes15 schreef op 21-05-2004 @ 12:09 :
de illias gaat over de periode na de trojaanse oorlog... vooral over de terugkeer van Odysseus naar Ithaca. Dat verliep niet zo soepeltjes doordat hij de god van de zee beledigd had...
*nieuwsflits*

Je hebt het over de odysseia, niet over de illias
Oud 21-05-2004, 11:32
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Joostje schreef op 21-05-2004 @ 12:26 :
*nieuwsflits*

Je hebt het over de odysseia, niet over de illias
*nieuwsflits*

de illias verteld hoe de oorlog van Troje is verlopen en dan voornamelijk de laatste dagen van de oorlog, de rest gebeurd in flashbacks
Oud 21-05-2004, 11:35
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Joostje schreef op 21-05-2004 @ 10:14 :
Nee, het zoog allemaal. Daarnaast komt het
Spoiler
niet eens in de illias voor
ga weg man, Hele teams van archeologen hebben gezocht of paarden zoals in de illias echt hebben bestaan, en ze hebben bewijs gevonden van wel op de muren van Troje (laag 7 dacht ik). Houten paarden gelijk toen werden voortbewogen op rollen en gebruikt voor offers, in de paarden (of andere dieren zoals stieren) deden ze dan offeranders. Ook had je de kleine houten dieren die gebruikt werden voor wijn uit te schenken.
Oud 21-05-2004, 11:37
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Apomes schreef op 21-05-2004 @ 12:32 :
*nieuwsflits*

de illias verteld hoe de oorlog van Troje is verlopen en dan voornamelijk de laatste dagen van de oorlog, de rest gebeurd in flashbacks
Inderdaad, maar het gaat over de wrok van Achilles.

O, de laatste dagen komen er geloof ik niet in voor.
Oud 21-05-2004, 11:38
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Apomes schreef op 21-05-2004 @ 12:35 :
ga weg man, Hele teams van archeologen hebben gezocht of paarden zoals in de illias echt hebben bestaan, en ze hebben bewijs gevonden van wel op de muren van Troje (laag 7 dacht ik). Houten paarden gelijk toen werden voortbewogen op rollen en gebruikt voor offers, in de paarden (of andere dieren zoals stieren) deden ze dan offeranders. Ook had je de kleine houten dieren die gebruikt werden voor wijn uit te schenken.
Ik had het niet over Illion, maar over de Illias.
Oud 21-05-2004, 20:23
Amisha
Amisha is offline
Ik heb Troy net gezien en ik had er meer van verwacht! Het boek(en dat verhaal) is veel en veel leuker! Sommige dingen snapte ik niet, waarom ging Achilles Briseis zoeken nadat de Grieken eindelijk in Troje waren. Met de goden erin zou het veel en veel leuker zijn!
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 20:52
Sithan
Sithan is offline
Mensen de film heet TROY, niet de Illias, noch de oddysee, kortom het gaat over het beleg van Troje en dat mr Wolfgang het niet zo nauw nam met mooie dichtwerken is wel gebleken aan hoe het afliep met Agamemnon, Menelaus en Paris...
Oud 22-05-2004, 07:14
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Sithan schreef op 21-05-2004 @ 21:52 :
Mensen de film heet TROY, niet de Illias, noch de oddysee, kortom het gaat over het beleg van Troje en dat mr Wolfgang het niet zo nauw nam met mooie dichtwerken is wel gebleken aan hoe het afliep met Agamemnon, Menelaus en Paris...
Mjah, stom
Oud 22-05-2004, 15:50
Hyphen
Hyphen is offline
nee leuk.
ik had al een recensie gelezen voordat ik naar de film ging en deze meldde dat het geen 'meesterwerk' is, maar wel gewoon leuk. dus ik had ook geen hoge verwachtingen ofzo, daarom vond ik hem juist heel leuk! ik ken de Ilias in grote lijnen van KCV daarom wist ik niet van Achilles' romance met Briseis, dat was koel. en verder mooie 'gevechten' ed..
Oud 22-05-2004, 16:39
Verwijderd
Ja. Mooie kleding. Mooie set. Goede acteurs. Maar hij greep me niet.

Ik had er meer van verwacht, moet ik zeggen. Wel leuk om gezien te hebben maar het 'pakte' me maar heel weinig momenten. Misschien vind ik dat er teveel uit is gegaan van het feit dat mensen het verhaal al kennen ofzo. In ieder geval hadden de karakters van mij veel meer uitgediept mogen zijn. Achilles is gewoon een arrogante lul. Paris is een mooi mietje. En waarom wordt Achilles in godsnaam zo verliefd op Briseis dat hij ineens heel Troje door wil spitten? Wat maakt haar zoveel specialer dan zijn eerdere neukpoppetjes?

En waarom is Paris eerst een gigantische rokkenjager en nu zo'n trouw hondje, wat maakt Helena zoveel specialer. Hoe ontstaat die romance? Waarom laat zij haar koninkrijk in de steek voor hem wetende wat er gaat gebeuren?

Nee, het was voor mij een film die alle feiten liet zien op een indrukwekkende manier. Maar me echt meeslepen in het verhaal is totaal niet gelukt.

Vermakelijk, meer niet.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 16:53
Verwijderd
Citaat:
Sithan schreef op 21-05-2004 @ 21:52 :
Vergeet Ajax niet.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 10:57
Silverchoice
Silverchoice is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef op 22-05-2004 @ 17:39 :
En waarom is Paris eerst een gigantische rokkenjager en nu zo'n trouw hondje, wat maakt Helena zoveel specialer. Hoe ontstaat die romance? Waarom laat zij haar koninkrijk in de steek voor hem wetende wat er gaat gebeuren?
Zoals ze het in de film brengen, lijkt Paris inderdadd een of andere debiel die een oorlog ontketent voor een vrouw. Als je het verhaal kent weet je dat het toch iets anders ligt; Paris wil niet 'de koningin van Sparta', maar de mooiste vrouw van de wereld (dit is Helena). Zij is hem toegezegd door de godin van de liefde Aphrodite, omdat Paris deze godin als de mooiste uitriep. Omdat deze godin de liefde van Helena aan Paris geeft en andersom is het dus niet echt een keuze voor de 'koningin van Sparta', maar meer een lotsbepaling door bemoeienis van de goden (die in de film erg slecht tot hun recht komen overigens).
Oud 23-05-2004, 11:00
Silverchoice
Silverchoice is offline
Citaat:
Hyphen schreef op 22-05-2004 @ 16:50 :
ik ken de Ilias in grote lijnen van KCV daarom wist ik niet van Achilles' romance met Briseis, dat was koel.
In de Ilias is er ook geen spannende romance met Briseis; zij is enkel Achilles' 'favoriete slavin' (voor zover ik weet ook helemaal niet afkomstig uit Troje). Typisch zo'n romance die ze in het verhaal stoppen omdat het anders geen bioscoophit wordt
Oud 23-05-2004, 11:28
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Silverchoice schreef op 23-05-2004 @ 12:00 :
In de Ilias is er ook geen spannende romance met Briseis; zij is enkel Achilles' 'favoriete slavin' (voor zover ik weet ook helemaal niet afkomstig uit Troje). Typisch zo'n romance die ze in het verhaal stoppen omdat het anders geen bioscoophit wordt
In de illias wordt duidelijk vermeld dat Achilles verliefd op haar is, niet zo fel als in de film maar toch. Een van de reden dat Achilles de oorlog wilt verlaten is omdat Agammemon Briseis heeft afgenomen. je wilt geen oorlog verlaten als ze je alleen maar je"pleziertje" hebben afgenomen (jaja de dood van Achilles neef Per. was ook een reden)

Achilles tegen Agammemon
Achilles: Geef ze terug of ik bol hem hier
Oud 23-05-2004, 11:31
melkpakje
melkpakje is offline
ik kan de trailer niet bekijken maar ik heb net de makingoff gezien op MTV, ik denk dat het wel een coole film is
Oud 23-05-2004, 14:03
Silverchoice
Silverchoice is offline
Citaat:
Apomes schreef op 23-05-2004 @ 12:28 :
In de illias wordt duidelijk vermeld dat Achilles verliefd op haar is, niet zo fel als in de film maar toch. Een van de reden dat Achilles de oorlog wilt verlaten is omdat Agammemon Briseis heeft afgenomen. je wilt geen oorlog verlaten als ze je alleen maar je"pleziertje" hebben afgenomen (jaja de dood van Achilles neef Per. was ook een reden)

Achilles tegen Agammemon
Achilles wilde imho de oorlog verlaten, omdat hij Agamemnon haatte (wat wederzijds was; Agamemnon had hem alleen nodig voor de oorlog). Dat Aga Briseïs 'afpakt' van Ach is meer de bekende druppel die de emmer doet overlopen; Ach wil niet meer voor hem vechten. Dat hij overweegt om terug naar Griekenland te varen (en B dus bij Aga achter te laten) geeft al aan dat zijn liefde voor haar niet zooo groot was.
En de dood van Per was juist de reden om weer aan de oorlog deel te nemen
Oud 23-05-2004, 14:19
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Apomes schreef op 23-05-2004 @ 12:28 :
In de illias wordt duidelijk vermeld dat Achilles verliefd op haar is, niet zo fel als in de film maar toch. Een van de reden dat Achilles de oorlog wilt verlaten is omdat Agammemon Briseis heeft afgenomen. je wilt geen oorlog verlaten als ze je alleen maar je"pleziertje" hebben afgenomen
Achilles tegen Agammemon
Oud 23-05-2004, 14:20
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Silverchoice schreef op 23-05-2004 @ 15:03 :

En de dood van Per was juist de reden om weer aan de oorlog deel te nemen
woops

Troy soundtrack: , vooral Remember ME, de rest is vooral instrumentaal
Oud 23-05-2004, 14:42
Alistar
Alistar is offline
Ik vond t een spectaculaire film, mooi gemaakt. Ik vond Achilles wel een arrogante kwal in het begin. Echt zo van: "Ik weet dat ik de beste ben". Werd gelukkig later wel wat minder.
Maar ik vond het wel een boeiende film
Oud 23-05-2004, 21:52
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Silverchoice schreef op 23-05-2004 @ 12:00 :
(voor zover ik weet ook helemaal niet afkomstig uit Troje).
Een van de steden rondom.

Hoe het precies met Briseïs zat in de Ilias weet ik niet, heb teveel literatuur 'rondom' gelezen om het allemaal nog goed uit elkaar te houden, maar ik neig naar wat Apomes zegt.
Oud 23-05-2004, 23:04
Silverchoice
Silverchoice is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 23-05-2004 @ 22:52 :
Een van de steden rondom.

Hoe het precies met Briseïs zat in de Ilias weet ik niet, heb teveel literatuur 'rondom' gelezen om het allemaal nog goed uit elkaar te houden, maar ik neig naar wat Apomes zegt.
Jou geloof ik direct
Oud 24-05-2004, 07:59
Verwijderd
Citaat:
Silverchoice schreef op 23-05-2004 @ 11:57 :
Zoals ze het in de film brengen, lijkt Paris inderdadd een of andere debiel die een oorlog ontketent voor een vrouw. Als je het verhaal kent weet je dat het toch iets anders ligt; Paris wil niet 'de koningin van Sparta', maar de mooiste vrouw van de wereld (dit is Helena). Zij is hem toegezegd door de godin van de liefde Aphrodite, omdat Paris deze godin als de mooiste uitriep. Omdat deze godin de liefde van Helena aan Paris geeft en andersom is het dus niet echt een keuze voor de 'koningin van Sparta', maar meer een lotsbepaling door bemoeienis van de goden (die in de film erg slecht tot hun recht komen overigens).
Ja, goed, ik ken het verhaal wel. Maar al die vragen vind ik dus niet goed gebracht in de film. Ik kan de meeste zelf ook wel beantwoorden, maar dat komt door de les die ik erover heb gehad en niet door de film die ik heb gezien.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 10:27
Verwijderd
Op het einde van de film, in de aftiteling, staat er ook levensgroot A Movie Inspired by Homer 'Illias'. En dat is maar goed ook, want het klopt geen hout met wat er 'echt' (we gokken alleen maar of het echt is gebeurd of niet desondanks de bevindingen met al die lagen) afspeelde in de verhalen. Maar goed op zich een vermakelijke film!
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 12:34
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Silverchoice schreef op 24-05-2004 @ 00:04 :
Jou geloof ik direct
Oud 25-05-2004, 18:29
Apomes
Apomes is offline
Ik dacht als ik me goed herinner dat Agammemon Briseis van het eiland Lemnos haalde.
Oud 25-05-2004, 18:39
koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
ik vond hem echt tegenvallen! Ik vond het dus echt helemaal niks! Te lange dialogen, een te nep landschap/stad. En ik miste heel erg veel van het verhaal. Het enige leuke shot waren al die schepen....

Maar goed inhoudelijk:
Het hele Paris Oordeel laten ze gewoon weg! Alsof die Helena zomaar voor die Paris ging! Daarnaast heb ik toch echt uit de Illias begrepen dat die Paris een schoft was die haar gebruikte en Menelaus een goede liefhebbende man. En zo heb ik nog veel meer dingen gemist. Dat met Briseis vond ik overdreven!

Naja ik heb er een hele beschouwing over geschreven voor KCV want ik was gewoon echt een beetje boos!

Laatst gewijzigd op 25-05-2004 om 18:43.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 18:46
Dree
Dree is offline
Verhaal is slap, Orlando is slap, maar Brad maakt een heleboel goed!
Oud 25-05-2004, 19:02
Verwijderd
Citaat:
koekiemonstertje schreef op 25-05-2004 @ 19:39 :
ik vond hem echt tegenvallen! Ik vond het dus echt helemaal niks! Te lange dialogen, een te nep landschap/stad. En ik miste heel erg veel van het verhaal. Het enige leuke shot waren al die schepen....

Maar goed inhoudelijk:
Het hele Paris Oordeel laten ze gewoon weg! Alsof die Helena zomaar voor die Paris ging! Daarnaast heb ik toch echt uit de Illias begrepen dat die Paris een schoft was die haar gebruikte en Menelaus een goede liefhebbende man. En zo heb ik nog veel meer dingen gemist. Dat met Briseis vond ik overdreven!

Naja ik heb er een hele beschouwing over geschreven voor KCV want ik was gewoon echt een beetje boos!
Duh dat ze het Paris oordeel weglieten, het was vantevoren al bekend dat de goden er niet in zouden voorkomen.

Het landschap hoort volgens mij wel zo en het shot met die schepen vond ik juist gaar, echt een camerastandpunt waar Petersen te veel op geilt.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 07:58
Thompson
Thompson is offline
Citaat:
Maar die komt dus wel op scholieren.com te staan ? Kheb em gister gezien en kvond em vet. Mensen die zeggen dat de dialogen te lang duren snappen gewoon niet hoe een echte film in elkaar zit. Kvind ze sterk en op de juiste plaats. De dialogen en de actie worden goed afgewisseld. Veel dingen zijn jammergenoeg weggelaten omdat de film anders veel te lang zou duren, bijv het bouwen van het paard van Troye. Khoop wel dat als de dvd uitkomt er een extra lange versie van komt.
Oud 31-05-2004, 12:12
TwistedJunkie
TwistedJunkie is offline
Ik ben gister geweest en het is zkr geen goede film, maar wel een leuke. Van het verhaal klopt niet echt veel en de regisseur is er nogal losjus mee omgegaan, maar het is op zich een leuke film om te zien, soms ook ontroerend en mooi.
Ik vond vooral Eric Bana en Peter O'Toole erg sterk in hun rollen als Hektor en Priamus. Brad Pitt vond ik ietsje mindur, nadruk lag vooral op de arrogantie van Achilles.
Wazug vond ik het stuk als Paris zo'n pijlen en boog aan Aeneas geeft. Komt nogal over alsof ze het personage Aeneas ook nog ff dr in moesten moffelen, mjaa.
Oud 31-05-2004, 12:22
Verwijderd
Ik vond het een erg mooie film. Brad Pitt was geweldig knap.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 12:28
zus en zo
zus en zo is offline
ik weet niet of het al eerder is gezegd, maar mij viel op dat de zon meedere malen opkwam in Troje, terwijl Troje toch echt aan de westkust ligt (de zon komt op in het oosten).

Ik vond het ook wel grappig dat ze in het ene shot een hele korte schaduw hadden en in het volgende shot een hele lange
Oud 31-05-2004, 13:17
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Citaat:
freakjuh schreef op 31-05-2004 @ 13:22 :
Brad Pitt was geweldig knap.
Zijn weinig 40+mannen die er zó uit kunnen zien... *jammie*
Oud 31-05-2004, 13:21
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Bellenblaas schreef op 31-05-2004 @ 14:17 :
Zijn weinig 40+mannen die er zó uit kunnen zien... *jammie*
Ik vind Johnny Depp toch beter
Maar hij mag er ook wel zijn
Oud 31-05-2004, 14:27
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 31-05-2004 @ 14:21 :
Ik vind Johnny Depp toch beter
Vandaar dat ik 'weinig' zei en niet geen
Oud 31-05-2004, 14:47
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
TwistedJunkie schreef op 31-05-2004 @ 13:12 :
Ik ben gister geweest en het is zkr geen goede film, maar wel een leuke. Van het verhaal klopt niet echt veel en de regisseur is er nogal losjus mee omgegaan, maar het is op zich een leuke film om te zien, soms ook ontroerend en mooi.
Ik vond vooral Eric Bana en Peter O'Toole erg sterk in hun rollen als Hektor en Priamus. Brad Pitt vond ik ietsje mindur, nadruk lag vooral op de arrogantie van Achilles.
Wazug vond ik het stuk als Paris zo'n pijlen en boog aan Aeneas geeft. Komt nogal over alsof ze het personage Aeneas ook nog ff dr in moesten moffelen, mjaa.
Aeneas heeft een belangrijke rol, mss niet in Troje maar wel als hij vlucht naar Rome, tenslotte Julias Caesar Stampt af van Aeneas (zegt hij toch)
Oud 31-05-2004, 14:49
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
TwistedJunkie schreef op 31-05-2004 @ 13:12 :
Aeneas heeft een belangrijke rol, mss niet in Troje maar wel als hij vlucht naar Rome, tenslotte Julias Caesar Stamt af van Aeneas (zegt hij toch), en dat heeft grote gevolgen want Aeneas was een halfgod (moeder was Aphrodithe), hierdoor zegt Julius Caesar ook dat hij een "God" is....
Oud 31-05-2004, 15:07
Lionheart
Na wat ik er over gehoord heb lijkt dit me toch niet zo'n leuke film.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 15:15
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Apomes schreef op 31-05-2004 @ 15:49 :
Aeneas heeft een belangrijke rol, mss niet in Troje maar wel als hij vlucht naar Rome, tenslotte Julias Caesar Stamt af van Aeneas (zegt hij toch), en dat heeft grote gevolgen want Aeneas was een halfgod (moeder was Aphrodithe), hierdoor zegt Julius Caesar ook dat hij een "God" is....
Dat is de Romeinse versie (Aeneis), in de Griekse versie gaat Aeneas dood.
Oud 31-05-2004, 16:02
Lunae
Lunae is offline
ik heb hem gister gezien, en ik vond erg leuk. soms een beetje ongeloofwaardig, maar zeker wel leuk
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 16:29
Geflipte Banaan
Geflipte Banaan is offline
Ik heb m een tijdje geleden gezien en ik vond hem super leuk!!!

Vond alleen dat ze het verhaal wat verneukt hebben, pity...
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 20:57
ABrules
ABrules is offline
tja dat het niet het verhaal volgt vind ik niet zo erg... maar wel had ik het idee toen ik wegliep uit de bios dat er "iets" aan miste, maar kon me vinger dr niet echt op leggen wat het was...

ik vond Pitt toch wel erg ruig... zeker hoe arrogant die acteert is gewoon vet als ie in het begin tegenover dat leger staat van: Is there no one else?!!

Eric Bana was ook veel beter dan in de Hulk

Laatst gewijzigd op 31-05-2004 om 21:00.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2004, 08:33
TwistedJunkie
TwistedJunkie is offline
Citaat:
Apomes schreef op 31-05-2004 @ 15:49 :
Ik weet wie Aeneas is...
Oud 03-06-2004, 00:36
Verwijderd
Net gezien en ik vond het een matige film. De dialogen zijn onaannemelijk, het acteerwerk is matig, de special fx niet erg vernieuwend, de cinematografie cliché, de karakters zijn te weinig uitgediept en het verhaal een aaneenrijging van feit en fictie.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 09:36
Briseïs
Briseïs is offline
Ik ga er waarschijnlijk vanavond heen. Ben benieuwd.
Oud 04-06-2004, 00:50
Briseïs
Briseïs is offline
Zojuist gezien. Vond m niet echt boeiend vanwege uiteenlopende redenen waarop voor mij al uitgrebeid is ingegaan. Waar ik mij het meest aan geërgerd heb (afgezien van de ontzettend intelligente dialogen):
- de afwezigheid van Cassandra
- de minieme rol van Odysseus
- de vermindering van de tijdspanne van tien jaar naar 20 dagen

Tsja, ik wist waar ik aan begon, maar ik vond dat ik m toch moest zien.

Briseïs was
Oud 04-06-2004, 07:59
chris9 tje
chris9 tje is offline
ik miste deze zin: " ik wantrouw de grieken zelfs al komen ze met geschenken" (o.i.d.)
Reageren

Regels voor berichten