Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-04-2002, 13:07
*fledermous*
*fledermous* is offline
Got ist tot.
Oud 20-04-2002, 14:43
alienx
alienx is offline
Citaat:
lady_x schreef:
Het geloof is een uitvinding omdat het een troost, een steun is voor 'zwakkere' mensen.
*amen*
Akkoord...
Volgens atheïsten is geloof een zwakheid van de mens omdat men geen leven wil leiden waar de zin van het leven ver te zoeken is. Zonder 'iets' na de dood heeft de 'zwakkere' mens geen reden meer om te leven. Daarom stellen atheïsten dat je pas volwaardig mens wordt, alsje het geloof niet meer nodig hebt...
Maar het geloof op zich doet geen kwaad, als een depressieve zijn dagelijks pilletje nodig heeft om blij en met de nodige levenslust door het leven te gaan, geef hem dat dan.
Misschien is God wel uitgevonden door de mens. Maar stel dat er toch iets groters is, zelfs atheïsten sluiten die mogelijkheid niet uit, iets dat ons verstand te boven gaat, dan is het nog irrelevant van dat iets te aanbidden. Men aanbidt immers altijd een afgod, een god die eigenschappen bezit die je zelf wil dat ze die bezit. Daarom: Ik wil wel geloven, maar mijn gezond verstand verbiedt het mij!
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 14:26
Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
REIE schreef:
God is een oplossing van de mens voor allerlei problemen.

REIE
oplossing? Hoe dan? Misschien om iets te verklaren, maar geen oplossing. Het helpt voor geen meter. Het vult een eigen gecreeerd gat op (heb ik hierboven uitgelegd).

Citaat:
REIE schreef:
Dieren doen niet aan religie omdat ze te doem zijn om er over na te denken, en er niet bewust van zijn of er al dan niet een god is.
REIE
dat weet je niet. Als er iets dom is, is het wel wat de mens doet: zelfdestructie. Iets dommer kan ik niet bedenken.

Citaat:
*fledermous* schreef:
Got ist tot.
Ja, en Nietsche is ook dood.
Oud 21-04-2002, 14:48
Verwijderd
Citaat:
alienx schreef:

Akkoord...
Volgens atheïsten is geloof een zwakheid van de mens omdat men geen leven wil leiden waar de zin van het leven ver te zoeken is. Zonder 'iets' na de dood heeft de 'zwakkere' mens geen reden meer om te leven. Daarom stellen atheïsten dat je pas volwaardig mens wordt, alsje het geloof niet meer nodig hebt...
Maar het geloof op zich doet geen kwaad, als een depressieve zijn dagelijks pilletje nodig heeft om blij en met de nodige levenslust door het leven te gaan, geef hem dat dan.
Misschien is God wel uitgevonden door de mens. Maar stel dat er toch iets groters is, zelfs atheïsten sluiten die mogelijkheid niet uit, iets dat ons verstand te boven gaat, dan is het nog irrelevant van dat iets te aanbidden. Men aanbidt immers altijd een afgod, een god die eigenschappen bezit die je zelf wil dat ze die bezit. Daarom: Ik wil wel geloven, maar mijn gezond verstand verbiedt het mij!
Precies... Maareh, er is nu al gigantisch veel dat mijn verstand te boven gaat (oneindigheid, bijv), daar ben ik geen god voor nodig
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten