Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-08-2005, 16:21
Verwijderd
Citaat:
Coléoptère schreef op 04-08-2005 @ 18:38 :
Ik heb de Da Vinci Code ook gelezen en ik vond het echt een geweldig boek!
Maar als ik het vergelijk met het Bernini Mysterie, vind ik dat toch nog wel een stuk beter, want het is nog spannender en minder voorspelbaar. Al lijken de plots wel op elkaar, vind ik...
bernini misterie ben ik nu aan het lezen. gaat wel weer op precies dezelfde stijl verder. ahc je moet iets met je vrije tijd
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-08-2005, 17:13
Verwijderd
Wat ik zo jammer vind aan Dan Browns boeken, is dat de hoofdpersoon een held is die vrijwel elke keer weet wat hij moet doen en slim en sterk en knap enzo is.. En dat hij dezelfde trucjes gebruikt in elk boek, of in ieder geval soortgelijke trucjes om de 'vijand' te verslaan. Ook staat het me niet aan dat de persoon die zo omschreven wordt dat hij een goed mens is uiteindelijk slecht blijkt te zijn en de persoon die slecht omschreven wordt is dan uiteindelijk goed. Like: Góh, wat een verrassing!
Nee, leuk om te lezen, maar ik ben er niet weg van !
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 14:44
joes
joes is offline
Citaat:
is dat de hoofdpersoon een held is die vrijwel elke keer weet wat hij moet doen en slim en sterk en knap enzo is..
dat is wel zo, maar wat een waardeloze hoofdpersoon zou hij zijn, als hij er niet uit kwam.

Ik vind duidelijk Bernini beter, al vind ik het einde egt heel flauw. Alsof de schrijver vast zat en zo iets had van 'nou, wat kunnen we nu eens doen? Oh, ohja dat, dat is wel leuk'. Het zijn boeken met een fantastisch leesvermaak, maar niet heel hoogstaand ofzo. Gelukkig weet ik niets af van anti-materie enzo, maar ik heb gelezen dat daar ook weer geen flikker van klopt enzo. Jammer.
Oud 17-08-2005, 17:45
Nolos
Nolos is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 30-07-2005 @ 16:33 :
Lord of the Rings, Harry Potter
De eerste reeks vond ik inderdaad niet zo bijzonder goed, zelfs voor een fantasie was het geen erg goede reeks. De tweede reeks daarentegen is wel het lezen waard, wat strookt met mijn uitspraak waar ik toch duidelijk ruimte over laat voor een uitzondering op de regel. Vergeet hierbij niet dat één van de best gelezen Nederlandse auteur het lege sierharnas, Harry Mulisch, is.
De hype rondom Da Vinci Code is inderdaad geen reden om het een slecht boek te vinden, echter de kennis dat de Vinci Code een slecht boek is, samen met het idee dat het een bestseller is sterkt mij in het idee dat de kopers geen smaak hebben.
Hiermee doel ik niet per se op het hebben van een goede of slechte smaak, hierover valt niet te twisten, ze hebben überhaupt geen smaak kunnen ontwikkelen. Mensen weten te weinig van boeken af, dus kopen ze de populaire boeken. Dit terwijl dit hoogst zelden de goede boeken zijn, helaas weten ze niet het bestaan van goede boeken.
Met andere woorden: het is geen kwestie van smaak, maar van ervaring.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 18:48
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Hmm, ik ben het gedeeltelijk met je eens.
Je zegt dat mensen weinig van literatuur afweten en daarom boeken kopen die populair zijn; natuurlijk doen ze dat, het zou stommer zijn als een boek kopen wat over het algemeen niet gewaardeerd wordt. Mensen volgen mensen; 'de massa' zal altijd blijven bestaan en zal elke dag nieuwe aanhangers krijgen. Mensen hebben een voorbeeld nodig, de meeste kunnen niet zomaar iets doen zonder dat ze het eerst iemand anders hebben zien doen (of horen van), dat is logisch en menselijk.
Zoiets is op zich zelf niet slecht, wat wel minder is, is dat mensen een boek goed vinden omdat iedereen het goed vind, DAT moeten ze niet doen, een boek kopen wat iedereen goed vind is prima.

Dit is trouwens erg interesant .
Oud 18-08-2005, 12:44
86dagreed
86dagreed is offline
Er kan ook een ander effect aanhangen. Ik trek even een parallel met muziek.

Mensen horen een band op de radio ( en dan denken ze 'hej dat is leuke muziek. die cd moet ik even opsporen'.
En in de cd zaak vinden ze daar een cd van.

Echter, na 20 keer geluisterd te hebben willen ze wel eens wat nieuws, het liefst in het straatje zoals dit, maar misschien dat bepaalde elementen van die cd hen voornamelijk aanspraak. Het mag misschien wat heftiger, dan gaan ze daar op onderzoek, langzamerhand leren ze nieuwe bands kennen en ook kwaliteit te onderscheiden.

Overigens word ik doodmoe van die kutzooi als 'geheimen van davinci code'. HET IS GODVERDOMME EEN BOEK.
Oud 18-08-2005, 13:10
Nolos
Nolos is offline
Citaat:
86dagreed schreef op 18-08-2005 @ 13:44 :
Er kan ook een ander effect aanhangen. Ik trek even een parallel met muziek.
Een eigen smaak en kennis van Muziek is dankzij Kazaa en zijn voorgangers extreem verbeterd. Ik heb alleen geen idee hoe je dit zelfde effect met boeken kan bereiken, daar waar niemand een boek graag op Internet leest
Citaat:
Overigens word ik doodmoe van die kutzooi als 'geheimen van da vinci code'. HET IS GODVERDOMME EEN BOEK.
Daar sluit ik me geheel bij aan, daarnaast is Leonardo da Vinci één van de grootste genieën die ooit heeft rondgelopen, het is dan ook zonde dat een onbenul als Dan Brown de naam van deze universele mens zo verkracht.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 15:19
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
Nolos schreef op 18-08-2005 @ 14:10 :
Een eigen smaak en kennis van Muziek is dankzij Kazaa en zijn voorgangers extreem verbeterd. Ik heb alleen geen idee hoe je dit zelfde effect met boeken kan bereiken, daar waar niemand een boek graag op Internet leest

Daar sluit ik me geheel bij aan, daarnaast is Leonardo da Vinci één van de grootste genieën die ooit heeft rondgelopen, het is dan ook zonde dat een onbenul als Dan Brown de naam van deze universele mens zo verkracht.
Mensen die toch een boek besluiten te kopen kunnen na het gelezen te hebben wellicht mee rinteresse in boeken vertonen.
Gebeurt honderden malen minder dan bij muziek, maar de markt is ook kleiner.

Hoezo vind je overigens dat Dan Brown Da Vinci's naam verkracht?
Oud 18-08-2005, 15:31
Changshan
Changshan is offline
Citaat:
86dagreed schreef op 18-08-2005 @ 16:19 :
Dat zou ik ook wel willen weten; Dan Brown doet namelijk niets anders dan hem ophemelen. (Behalve misschien in de ogen van streng gelovigen. )
Oud 18-08-2005, 15:33
Nolos
Nolos is offline
Citaat:
86dagreed schreef op 18-08-2005 @ 16:19 :
Leonardo da Vinci een universele mens, het schoolvoorbeeld van de Uomo universale, hij was bekwamen op veel gebieden en wist waarschijnlijk bijna alles wat er in die tijd te weten viel. Dan Brown daarentegen gebruikt da Vinci om een matig boek te schrijven over "Feiten" die al toen hij het schreef bekend stonden als onwetenschappelijk en stomweg onjuist.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 16:11
Norrage
Norrage is offline
Citaat:
Nolos schreef op 18-08-2005 @ 16:33 :
Leonardo da Vinci een universele mens, het schoolvoorbeeld van de Uomo universale, hij was bekwamen op veel gebieden en wist waarschijnlijk bijna alles wat er in die tijd te weten viel. Dan Brown daarentegen gebruikt da Vinci om een matig boek te schrijven over "Feiten" die al toen hij het schreef bekend stonden als onwetenschappelijk en stomweg onjuist.
Mierengeneuk is ook een vak....-_-
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 16:37
Nolos
Nolos is offline
Citaat:
Norrage schreef op 18-08-2005 @ 17:11 :Mierengeneuk is ook een vak....-_-
Pardon, waarin mierenneuk ik dan als ik vragen mag?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 18:29
Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
Changshan schreef op 18-08-2005 @ 16:31 :
Dat zou ik ook wel willen weten; Dan Brown doet namelijk niets anders dan hem ophemelen. (Behalve misschien in de ogen van streng gelovigen. )
Voor mij als christen boeit het me weinig wat een onbenul over Leonardo da Vinci schrijft. Het probleem is dat die onbenul met zijn onjuiste feiten, het christelijk geloof aanvalt. Deze onjuiste feiten worden vervolgens door andere onbenullen gebruikt om zich tegen het christelijk geloof af te zetten. Het ontzenuwen van die onjuiste feiten neemt vervolgens weer gigantisch veel tijd en werk met zich mee.
Oud 18-08-2005, 19:17
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Norrage schreef op 18-08-2005 @ 17:11 :
Mierengeneuk is ook een vak....-_-
Hij mierenneukt niet.
Oud 19-08-2005, 14:08
Verwijderd
Erg fijn boek Wat ik echter ook had was dat ik ook al voor dat sophie en robert het hadden opgelost ik al wist waar de oplossing in was te vinden. Ook vond ik de verwijzingen naar kunstwerken ed iets te veel, omdat ik me dan niet voor de geest kan halen.

Edit: Er is ook een geillustreerde boek te koop met daar in illustraties die verwijzen naar onderwerpen uit de da vince code
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 21:57
Mahonie
Mahonie is offline
Ik heb het boek vandaag uitgelezen en ik vond het goed.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 14:55
Verwijderd
Citaat:
Nolos schreef op 18-08-2005 @ 16:33 :
Dan Brown heeft geen wetenschappelijk boek geschreven over bepaalde 'feiten', hij heeft een roman geschreven, waarschijnlijk heeft hij getracht iets vermakelijks of literairs te schrijven, dat is iets heel anders.

De boeken van Dan Brown zijn inderdaad niet wetenschappenlijk, dat valt makkelijk aan te tonen door aan te tonen dat de inhoud niet klopt. Dat wil echter niet zeggen dat de boeken slechte romans zijn. Of de inhoud van een roman overeenkomt met de werkelijkheid, is geen criterium voor goede boeken of literaire werken en dat is het ook nooit geweest. Dan Brown heeft een hoop verzinsels gepresenteerd als feiten in een ROMAN, niet in een wetenschappelijk werk. Diegene die een roman bekritiseert omdat er dingen in staan die onwerkelijk zijn, is een idioot en weet niets van literatuur. Een roman om zo'n reden bekritiseren is ongeveer hetzelfde als bij Charlie and the Chocolate Factory achter in de bioscoopzaal te gaan zitten en keihard door een megafoon 'DAT KAN TOCH HELEMAAL NIET MAN!' gaan zitten brullen, dat is gewoon lachwekkend. Je kunt wel kritiek leveren op de manier waarop Brown de werkelijkheid heeft verdraaid en dingen heeft verzonnen, maar je kunt geen kritiek leveren op het gebruik van complete nonsens an sich, want dan maak je jezelf gewoon belachelijk en je valt dan ook door de mand als iemand die beweert dat hij veel van literatuur weet.

Overigens vind ik de boeken niet geweldig, maar ik vind het knap dat Brown erin is geslaagd zulke bestsellers te schrijven. Immers, uit zijn eenvoudige schrijfstijl, de manier waarop hij zijn titel gebruikt om een boek te verkopen en zijn eigenlijk bijna goedkoop aandoende vooruitblikken om het verhaal nog spannender te maken blijkt duidelijk dat dat zijn bedoeling is geweest. Ik moet toegeven dat ik het ook best leuk vond om één van zijn boeken te lezen. Waarschijnlijk wilde hij ook mensen op de kast jagen door onwaarheden over het christendom enzo te schrijven. Uit deze topic blijkt maar weer dat dat hem is gelukt.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 11:42
bagel
bagel is offline
ik vond het een heel gaaf boek.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 19:15
Nolos
Nolos is offline
Citaat:
perseus schreef op 01-09-2005 @ 15:55 :
Dan Brown heeft geen wetenschappelijk boek geschreven over bepaalde 'feiten', hij heeft een roman geschreven, waarschijnlijk heeft hij getracht iets vermakelijks of literairs te schrijven, dat is iets heel anders.
Daar heb je waarschijnlijk gelijk in, echter denken veel fans dat Dan Brown zijn verhaal vol met feiten zit. Sommige van deze idioten schreeuwen zelfs dat dit boek geniaal is, dit terwijl (over smaak valt te twisten, over genialiteit van dit boek niet) dit absoluut niet het geval is.

Maar ik erger me niet enkel aan de fans, ik erger me op de manier hoe Dan Brown een naam gebruikt in zijn boeken, in zijn titel, die absoluut daar niets te zoeken heeft. Ik zag per ongeluk een draak van een film "The Young Einstein" Oid, weer een voorbeeld van een idioot die de naam van een genie (hoewel Einstein niet te vergelijken is met Da Vinci) misbruikt voor zijn eigen wansmaak.

Laatst gewijzigd op 09-09-2005 om 19:18.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 20:39
Crystall Girl
Crystall Girl is offline
Natuurlijk is er niets mis mee als de boeken pure fictie zijn, maar dan moet hij niet voor in het boek zetten 'de priorij van sion heeft echt bestaan', en op televisie gaan lopen verkondigen (zag toevallig programma op NGC) dat 'alles in de Da Vinci Code waarheid is'.

Dat slaat gewoon helemaal nergens op; als het niet waar is moet hij het ook als fictie presenteren.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 15:44
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
Crystall Girl schreef op 09-09-2005 @ 21:39 :
Natuurlijk is er niets mis mee als de boeken pure fictie zijn, maar dan moet hij niet voor in het boek zetten 'de priorij van sion heeft echt bestaan', en op televisie gaan lopen verkondigen (zag toevallig programma op NGC) dat 'alles in de Da Vinci Code waarheid is'.

Dat slaat gewoon helemaal nergens op; als het niet waar is moet hij het ook als fictie presenteren.
misschien is het zijn waarheid
ik heb ooit 'bernini mysterie' gelezen, maar heb het wel gehad met dan brown. een flinterdun verhaal verpakt met 400 wetenschappelijke feitjes. Het is als een grap, 1e keer is het leuk, maar daarna wordt het echt wel minder.
Oud 16-09-2005, 21:33
Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
ik ben nu devils and angels en digital fortress aan het lezen, voor engels dus wle in het engels.
en die man kan goed spanning en plotwendingen maken zeg
Oud 21-10-2005, 21:44
Realist
Realist is offline
Ik sluit me aan bij Crystall Girl.

Laten we realistisch zijn: miljoenen lezers van De Da Vinci Code hebben geen idee wat nou de feiten zijn, en wat nou fictie is. Dit is o.a. te wijten aan Brown's misleidende opmerking voorin zijn boek.

Bovendien zijn feiten en verzinsels volledig door elkaar heen gemixt. Het onderscheid is totaal zoek.

Maar hier is een uitgebreid overzicht van de vele fouten, vergissingen en blunders in De Da Vinci Code:

http://www.DeDaVinciCode.TK
Oud 21-10-2005, 22:02
Changshan
Changshan is offline
JK Rowling zal ook zeggen dat de tovenaarswereld echt bestaat, en voorin haar boek zou zij daar ook melding van kunnen maken alsof ze er zelf in zit. Ik ben er nog steeds vrij zeker van dat Dan Brown ervanuit ging dat men wel kon zien dat het allemaal fictie is. Dus geen "fouten, vergissingen en blunders".
Oud 21-10-2005, 23:07
Realist
Realist is offline
Je blinde vertrouwen in de goede bedoelingen van Brown zijn natuurlijk bewonderenswaardig.

Maar het feit is dat hij beweert dat alle omschrijvingen van architectuur in zijn boek waarheidsgetrouw zijn. Ten onrechte.
Hij beweert dat alle beschrijvingen van documenten waarheidsgetrouw zijn. Ten onrechte.
Hij beweert dat alle beschrijvingen van kunstwerken waarheidsgetrouw zijn. Ten onrechte.

En als je mijn website even had bekeken, had je kunnen zien dat Brown in een interview zelfs heeft beweert dat alle geschiedenis die in het boek staat waar is, zie http://www.bordersstores.com/feature...?file=browndan (eerste vraag).
Reageren

Regels voor berichten