Oud 14-03-2004, 18:33
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Per week?

Ik momenteel een uur of 10, en dat worden er meer.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-03-2004, 18:44
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
ik ben 24/7 bezig met mijn atheïsme.

anders zal ik branden in de hel, snap je?
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 18:46
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Screaming Slave schreef op 14-03-2004 @ 19:44:
ik ben 24/7 bezig met mijn atheïsme.

anders zal ik branden in de hel, snap je?
Snap ik, ja.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 18:48
Screaming Slave
nu ga ik bidden tot stephen hawking.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 18:54
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Beneden ligt de parsha (wekelijks stuk Tora met commentaren) op me te wachten. Verveel me hier kapot. Dus ik ga aan de slag.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 18:55
Screaming Slave
vaya con dios.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 19:32
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Screaming Slave schreef op 14-03-2004 @ 19:55:
vaya con Di*s.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 20:10
Isa
Isa is offline
wat is mijn geloof? mijn geloof is een geestesgesteldheid die ik 24/7 proberen te berieken.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 20:54
Anne
Anne is offline
Citaat:
Isa schreef op 14-03-2004 @ 21:10:
wat is mijn geloof? mijn geloof is een geestesgesteldheid die ik 24/7 proberen te berieken.
Inderdaad. En het lukt niet altijd. Sterker nog: het lukt heel vaak niet. Maar ik ga niet 'alleen maar' naar de kerk en bid voor en na mijn eten, het is veel meer.
Oud 15-03-2004, 11:40
Raakaap
Raakaap is offline
De hele dag. In principe vind ik dat dat voor iedereen geldt.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 12:56
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Ik ben er 24/7 mee bezig, maar als je bedoeld hoeveel uur ik aan mijn studie bezig ben? 2 á 3 uur op een normale dag (uitzonderingen naar beneden en boven daargelaten) in het weekend veel langer.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 13:53
Fortuynist
Fortuynist is offline
Ik ben meer bezig met leren, bekritiseren van filosofische en religieuze boeken. Geloof verandert en daarom lijkt het me beter daar niet al te veel tijd aan te besteden.
Oud 15-03-2004, 14:33
Verwijderd
ik hooguit 10 minuten per dag.. denk dan eigenlijk alleen na over de dood, hemel, schepping v/d aarde etc. meer filosoferen dus.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 15:01
Verwijderd
Ik lees elke dag toch wel 10 minuten Fleet Admiral-posts....
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 15:33
Verwijderd
Citaat:
wouszer schreef op 15-03-2004 @ 16:01:
Ik lees elke dag toch wel 10 minuten Fleet Admiral-posts....
zo kan je natuurlijk ook geloven
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 16:33
JaJ
JaJ is offline
mijn streven is toch wel de gehele (bewuste) dag lang te leren...
Oud 15-03-2004, 17:55
Verwijderd
Ik verwonder me meerdere keren per dag over het leven. Soms denk ik er dan even over na. Soms ook niet.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 23:30
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Ik heb geen geloof waarbij ik regeltjes volg als heilige boeken lezen, bidden op gezette tijden etc.

Maar mijn levenshouding, die toch vrij spiritueel is, is met mijn hele leven verweven. Bijv. dat ik me vaak schuldig voel als ik iets doe wat ik in mijn ogen niet zo moet doen (gemeen zijn tegen mijn ouders/ vriend), mijn besef van goed en kwaad (ieder mens moet zo goed mogelijk leven), het nadenken over of ik wel goed en zinvol bezig ben, het meemaken van toevalligheden enz en daar dan over nadenken en ga zo maar door.

Vooral het schuldbesef is groot en continu aanwezig: ik doe dit fout, ik weet dat ik mezelf moet veranderen maar ik doe het maar niet.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 22:20
Isa
Isa is offline
Citaat:
Tulpje6 schreef op 16-03-2004 @ 00:30:
Ik heb geen geloof waarbij ik regeltjes volg als heilige boeken lezen, bidden op gezette tijden etc.

Maar mijn levenshouding, die toch vrij spiritueel is, is met mijn hele leven verweven. Bijv. dat ik me vaak schuldig voel als ik iets doe wat ik in mijn ogen niet zo moet doen (gemeen zijn tegen mijn ouders/ vriend), mijn besef van goed en kwaad (ieder mens moet zo goed mogelijk leven), het nadenken over of ik wel goed en zinvol bezig ben, het meemaken van toevalligheden enz en daar dan over nadenken en ga zo maar door.

Vooral het schuldbesef is groot en continu aanwezig: ik doe dit fout, ik weet dat ik mezelf moet veranderen maar ik doe het maar niet.
jammer is dat besef van goed en kwaad niet uitgestrekt tot besef van rein en onreinheid in jouw geval, noch het besef dat je mij daarmee negatieve emoties laat ervaren omdat dat besef dat er bij mij wel is
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 18:31
Verwijderd
Hmmm..

Ik lees boeken, ik denk na, ik probeer naar mijn eigen inzichten te leven. Eigenlijk wel 24/7, maar niet zo dat ik iedere dag studeer of weet ik wat
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 20:27
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
Isa schreef op 16-03-2004 @ 23:20:
jammer is dat besef van goed en kwaad niet uitgestrekt tot besef van rein en onreinheid in jouw geval, noch het besef dat je mij daarmee negatieve emoties laat ervaren omdat dat besef dat er bij mij wel is
Dat heet smetvrees broeder
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 21:00
Unexplained
Unexplained is offline
Zoals Herman Finkers het zegt:

Ik ben atheïst, maar doe er al een tijd niets meer aan.
Oud 17-03-2004, 23:01
Akites
Akites is offline
Ik vind de begrippen "geloof" en "bezig zijn met" nogal tegenstrijdig.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 08:16
Anne
Anne is offline
Citaat:
Uitverkorene schreef op 18-03-2004 @ 00:01:
Ik vind de begrippen "geloof" en "bezig zijn met" nogal tegenstrijdig.
Ja. En ook het feit dat gezegd wordt: "ik ben er zoveel uur mee bezig." Komt een beetje opschepperig over, alsof het fout is als een ander er minder uur per dag/week mee bezig bent.
Oud 18-03-2004, 09:54
Isa
Isa is offline
Citaat:
Tulpje6 schreef op 17-03-2004 @ 21:27:
Dat heet smetvrees broeder
en dat is een negatieve emotie, en als je daar geen rekening mee houd bij andere mensen dan ben je dus bezig met dingen die je in jouw donkere sferen terecht kunnen laten komen. overigens heeft god heus wel rein en onreinheid geschapen daar is de bijbel duidleijk over, en ook dat boek komt ech wel voor in het boek waar jij je sferenbetoog vandaan hebt gehaald.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-03-2004, 19:30
beaming eye
beaming eye is offline
Citaat:
Anneee schreef op 18-03-2004 @ 09:16:
Ja. En ook het feit dat gezegd wordt: "ik ben er zoveel uur mee bezig." Komt een beetje opschepperig over, alsof het fout is als een ander er minder uur per dag/week mee bezig bent.
ook weer idd..

het Gaat God om het Hart...
Tuurlijk wil die dat we tijd met hem doorbrengen, maar hij wil ook dat we genieten en gewoon leven!

Maar ik kan wel zeggen dat ik veels te weinig tijd altijd voor God heb.... Dat probeer ik te veranderen want de tijden dicht bij God
zijn gaaf...... Maar ook niet altijd makkelijk, God zoeken is echt niet altijd makkelijk....
Soms zijn we zo aan het worstellen met vragen...
Heb ook zoveeeeel twijfels over de bijbel, al die tegenspraken of misschien moet ik ze schijnbare tegenspraken noemen, maken het niet makkelijk... maar Toch weet ik ondanks al die duizende vragen dat God er zeker wel is, daar kom ik niet onderuit.(en dat wil ik ook niet. ha!)
En door al die vragen leren we denk ik ook hem steeds meer aanbidden! We leren hem te vragen en hem ook wel meer te kennen..... Veel vragen stellen over het geloof, critisch zijn is dus na mijn mening ook goed voor je relatie met God.. (der is ook en tijd van vragen..(prediker..!)
en die vragen hebben/opzoeken/ect is ook misschien ook wel bezig zijn met je geloof! ha!
Oud 18-03-2004, 19:48
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik bedoel gewoon hoeveel tijd je besteed aan het leren van dingen.

Overigens krijg ik de indruk dat het bij het christendom veel minder draait om leren en meer om doen, klopt dit?

In het jodendom is leren minstens even belangrijk als doen - leren is zelfs een van de belangrijkste dingen die er zijn.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 20:02
beaming eye
beaming eye is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 18-03-2004 @ 20:48:
Ik bedoel gewoon hoeveel tijd je besteed aan het leren van dingen.

Overigens krijg ik de indruk dat het bij het christendom veel minder draait om leren en meer om doen, klopt dit?

In het jodendom is leren minstens even belangrijk als doen - leren is zelfs een van de belangrijkste dingen die er zijn.
hmm nou denk zowiezo dat dit niet in een hokje te stoppen is..
Maar ik denk dat het een combinatie van beiden is.. eerst leren dan doen.? zoiets..
Bedoel als we niet eerst iets leren over wat we gaan doen, zouden we dan niet in het duister aan het taste zijn?
Oud 18-03-2004, 20:27
Isa
Isa is offline
Citaat:
beaming eye schreef op 18-03-2004 @ 21:02:
hmm nou denk zowiezo dat dit niet in een hokje te stoppen is..
Maar ik denk dat het een combinatie van beiden is.. eerst leren dan doen.? zoiets..
Bedoel als we niet eerst iets leren over wat we gaan doen, zouden we dan niet in het duister aan het taste zijn?
lees hoe jezus sprak over de nedeirgheid van kinderen en hoe zei in het koninkrijk van de Vader kwamen... denk je dat zei de hele dag met hun neus in de boeken zaten?
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 08:03
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
Isa schreef op 18-03-2004 @ 21:27:
lees hoe jezus sprak over de nedeirgheid van kinderen en hoe zei in het koninkrijk van de Vader kwamen... denk je dat zei de hele dag met hun neus in de boeken zaten?
Ze geloven in een valse mensg-d dus of ze veel leerden of niet... dat maakt voor hun niets uit...
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 10:50
Screaming Slave
hooray 4 kortzichtige flamende gelovigen. trieste boel hoor.

mijn god is beter dan die van jou
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 16:12
Tiño
Tiño is offline
elke dag zijn er wel enkele momenten van overpeinzing en dergelijken,maar niet gericht tot een ''god'' oid, die is in mijn ogen totaal niet aanwezig.Dat neemt niet weg dat het nut kan hebben iets langer stil te staan bij bepaalde zaken, en er iets langer over na te denken alvorens over te gaan tot een dwaze ondoordachte actie...
Oud 19-03-2004, 16:18
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Isa schreef op 18-03-2004 @ 21:27:
is dat niet domweg omdat kinderen "nog engelen zijn"?

- of ben ik nu in de war met de islam?
Oud 19-03-2004, 16:45
Verwijderd
Ik bid één keer dag, lees een paar bladzijden uit de Bijbel en lees zo nu en dan boeken over christendom en islam.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 09:42
beaming eye
beaming eye is offline
Citaat:
Gatara schreef op 19-03-2004 @ 17:18:
is dat niet domweg omdat kinderen "nog engelen zijn"?

- of ben ik nu in de war met de islam?
een beetje..

Denk dat Isa doelt op het verhaal waarde kinderen op Jezus schoot zitten, en dan zeggen ze dicipelen, "zullen we die kinderen even weg matten van Jezus" (rare vertaling)
laat alle kinderen tot mij komen, en wie zoals hun is zal mij zien(iets in die trand..)

Maar wat Isa denk ik bedoelde is dat toen die kinderen bij god op schoot zaten en om hem heen hangde, waren ze vast niet braaf hun huiswerk aan het maken maar waren ze aan het genieten, auwehoeren, hoopjes! ect...
Oud 20-03-2004, 11:38
Verwijderd
Alhoewel ik wel gelovig ben, besteed ik maar weinig tijd aan geloven. Ik denk er wel eens over na, maar dat is het ook.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 11:57
Amisha
Amisha is offline
Ik bid alleen als mijn moeder het zegt tijdens godsdienstige feestdagen. God heeft nooit tegen mij gezegd dat ik moest bidden, waarom zou ik anders?
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 12:53
Verwijderd
Ik ben niet gelovig. Ik heb slechts ideeën. En die schaaf ik regelmatig bij. Toch fijn, als je niet echt vastzit aan iets.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 12:55
Verwijderd
Trouwens, ik ben van mening dat je als gelovige niet per definitie een beter mens bent dan een niet-gelovige. Ook de bijbel/tora/weet ik het allemaal blindelings op kunnen dreunen maakt je geen goed mens mijns inziens. Goedheid zit in je hart, en niet in je hoofd.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 14:25
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef op 22-03-2004 @ 13:55:
Trouwens, ik ben van mening dat je als gelovige niet per definitie een beter mens bent dan een niet-gelovige. Ook de bijbel/tora/weet ik het allemaal blindelings op kunnen dreunen maakt je geen goed mens mijns inziens. Goedheid zit in je hart, en niet in je hoofd.
Daar ben ik het mee eens. Wanneer je vanuit een atheistisch oogpunt vindt dat je mensen met respect moet behandelen, heb ik daar persoonlijk meer waardering voor dan iemand die vanuit een religie vindt dat hij/zij meer waard is, simpelweg omdat hij/zij het 'ware geloof' aanhangt.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 14:30
wakko
wakko is offline
Leve de paus
Met citaat reageren
Oud 01-04-2004, 20:13
Severus
Severus is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 22-03-2004 @ 13:53 :
Ik ben niet gelovig. Ik heb slechts ideeën. En die schaaf ik regelmatig bij. Toch fijn, als je niet echt vastzit aan iets.
Citaat:
Dobermann schreef op 22-03-2004 @ 13:55 :
Prachtig gesproken! Ik sluit me er helemaal bij aan!
Oud 02-04-2004, 15:18
~Third Day~
~Third Day~ is offline
Ik denk dat ik ook wel aan de (minstens) 10 uur kom, praten over het geloof, naar de kerk gaan, catechesatie enz. Maar je persoonlijke relatie met God, dat moet je toch wel uitdragen in je leven. Niet dat ik 24 uur per dag zit te bidden, maar bij keuzes die ik maak denk ik er goed bij na (WWJD- What would Jesus do?).
Oud 06-04-2004, 16:28
honour
honour is offline
ik probeer in mezelf te geloven en das af en toe al moeilijk genoeg voor me
Oud 07-04-2004, 08:20
Verwijderd
Ik besteed eigenlijk nooit tijd uit aan mijn geloof. Maar ik moet maar wel weer beginnen met in de bijbel lezen. Als ik weer begin, dan ga ik denk ik eens het O.T. lezen. Aangezien onze vrienden, de joden dat deel ook hebben.

Citaat:
SimShalom schreef op 19-03-2004 @ 09:03 :
Ze geloven in een valse mensg-d dus of ze veel leerden of niet... dat maakt voor hun niets uit...
Even politiek correct blijven graag. Typ in een geval als dit:

"Naar mijn mening geloven ze in een valse mensg-d".

Alleen omdat jij Jezus niet erkent als de Zoon van G-d, wil niet zeggen dat het dan ook niet waar is. Als iedereen met respect praat over jou geloof, dan eis ik hetzelfde over mijn geloof.
En zo argumenteer je niet met iemand die een ander geloof heeft.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 16:27
combatguy
combatguy is offline
Het klinkt misschien erg ongelovig:
Maar ik ben 7 dagen lang 24 uur per dag bezig met mijn geloof.
Ik ben joods.Er zijn regels voor het dagelijks leven en als je gewoon aan die regels houdt ben je met je geloof bezig.

Wat versta je onder besteden aan je geloof?
Het leren van de bijbel (torah,koraan etc)?of het leren van andere stukken???

Wat is je mening hierop?
Oud 11-04-2004, 18:46
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
combatguy schreef op 11-04-2004 @ 17:27 :
Wat versta je onder besteden aan je geloof?
Het leren van de bijbel (torah,koraan etc)?of het leren van andere stukken???
Dat bedoel ik, ja.

Dus de tijd dat je echt specifiek met je geloof bezig bent. Dus echt actief.

Bidden, studeren...
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 19:23
RockGuru
RockGuru is offline
Ik geloof niet in een "god", maar ik bestudeer soms wel heilige boeken enzo.

Al is het alleen maar om andere mensen aan te tonen dat er toch heel wat tegenstrijdigheden in hun geloven zitten.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2004, 21:23
MazeMouse
MazeMouse is offline
Bewust: vrij weinig tot helemaal niks.

Tja, dat heb je als je je nooit druk hoeft te maken of god het allemaal weg goedkeurt omdat je niet geloofd dat god bestaat
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten