Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-03-2004, 15:30
Spongsiebob
Spongsiebob is offline
Ik hoop dat ik hier ook mag posten als nog twijfeld of iig nog niet overtuigd is van het feit dat er ''meer is tussen hemel en aarde''.

Mijn stelling: Hoe kun je in iets geloven wat niet tastbaar is?En dan heb ik het net zo goed over god, als over geesten. Bedoel...neem alleen al de hemel; Als ik overdag naar de lucht kijk, kan ik me dr nog iets bijvoorstellen, maar 's nachts...dan is de lucht of bezwaaid met prachtige sterren of met wolken. Nou als god dan in de hemel is...wat en waar is dan de hemel? Want als ik nu naar boven kijk, zou ik god dus moeten kunnen zien...Nja waarschijnlijk is dat ook mijn probleem...eerst zien dan geloven...En als god de wereld 'bestuurd' waarom regeltie dan niet dat er geen oorlog,ziekte etc. meer zijn in de wereld?

En waarom zijn geestverschijningen meestal 'snachts? Wat maakt het voor een geest nu toch uit oftie zich laat zien als het ligt is of als het donker is? En dat zou dus ook betekenen dat je all the time geesten rond je heb zitten eigelijk...Tjah tuurlijk ook ik 'voel' wel eens wat...
Genoeg fotos, geluiden, films gezien...Maar voor mij is dit geen officeel bewijs. En misschien wil ik het wel niet zien...Bedoel sommige komen in vrede maar je hoort ook vaak genoeg dat ze dat niet doen...

En dan nog even een vraagje...Ik droom van me eigen altijd behoorlijk heftig...En soms heb ik ook het gevoel dat er iemand bij me is in me droom, althans iemand die naar mij kijkt als ik droom...Dat heb ik t meestal als ik een lucide droom(zo heet dat toch?bewust dromen ) Zou dat kunnen?
Ik zout iig wel een fijn gevoel vinden als ik een beschermengel zou hebben...Maar tjah nja misschien ben ik wel te nuchter om naar mn bescherm engel ''te luisteren''.

Nja sorry was even aant brainstormen...al een hele poos eigelijk...Maar goed...hoe denken jullie drover?Lijkt me interesant om te weten en misschien dat ik mn mening aan kan passen?

Alvast bedankt
Oud 27-03-2004, 15:42
RockGuru
RockGuru is offline

Mensen zijn in een "God"* gaan geloven omdat ze de wereld niet snapten. En dit geld voor bijna elke religie waar dan ook op de wereld.

Bijvoorbeeld, je bent een Azteekse Priester en je staat op een berg naar de opkomende zon te kijken. Je weet dat je zelf dingen kunt maken, maar een simpele mens als jij kan geen "zon" maken. En aangezien je nog nooit van de oerknal hebt gehoord ga je waarschijnlijk denken dat er iets "hogers" is dat de zon heeft gemaakt.

En zo gaat het dan van "kwaad tot erger". (Niet dat ik iets tegen religies ofzo heb) Het is in een volk algemeen geaccepteerd dat er een "God" is, nu ben jij als priester van die "God" nogal een machtswellusteling. Hoe kun je macht krijgen? Door te zeggen dat jij in contact staat met die "God" en dat die "God" jouw allerlei voorspellingen heeft ingefluisterd. Je verklaart gewoon dat een of andere "geest" als boodschapper van jouw "God" heeft verklaard dat bijvoorbeeld de oogst mislukt. In een samenleving die weinig van de wereld afweet geeft je dit ontzettende status.

De verhalen zullen na verloop van tijd geromantiseerd worden, soms zelfs veranderd om bijvoorbeeld de legitieme macht van een of andere heerser te garanderen. Of zoals waarschijnlijk in het verhaal van Jezus, zullen feiten totaal worden verdraaid om als "waarheid" of legitieme religie door te kunnen.

En zo heb je uiteindelijk een religie, met Engelen, Goden, etc. Eigenlijk een mooi verhaal, soms zelfs met een goede moraal. En dat (zeker in wat slechtere tijden) spreekt mensen aan. En zo gaan sommige mensen dus in Goden geloven.

* = Vul hier de naam van je God naar keuze in

*EDIT* Dit gaat dan alleen over je stelling/vraag over hoe mensen in een niet-tastbaar iets kunnen geloven. Over je andere vragen is mijn kennis zeer beperkt.
Oud 28-03-2004, 18:50
whitedove
whitedove is offline
beroemde uitspraak van filosoof Epicurus:

Ofwel wil God het kwaad uit de wereld wegnemen, maar kan Hij het niet.
Ofwel kan Hij het , maar wil hij het niet wegnemen.
Ofwel wil Hij het niet en kan het niet.
Ofwel wil en kan Hij het.
Indien Hij wil en niet kan, is Hij onmachtig.
Indien Hij kan en niet wil, heeft Hij ons niet lief
Indien Hij wil noch kan, is hij niet de goede god en bovendien onmachtig.
Indien Hij kan en wil - en dat is het enige wat Hem als God toekomt - vanwaar komt dan het feitelijke kwaad en waarom neemt Hij het niet weg?

Oké, lastig stukje tekst ik snap het wel maar kan het niet goed uitleggen (uitleggen is niet mijn sterkste punt).

Ik geloof niet in een God, dwz dat deze wereld bestaat door toedoen van één almachtig persoon. Voor de rest weet ik niet wat nou wel en niet klopt over het ontstaan en nut van deze wereld, dus daar ga ik ook niets over zeggen.

Over geestverschijningen, ik geloof niet echt in de ziel, aura's enzo maar ik denk wel dat het op de een of andere manier met het onderbewustzijn te maken heeft. En dat de mensen die geesten zien op de een of andere manier beter hun onderbewustzijn 'beheersen' ofzo, maar ik denk niet dat die geesten geesten zijn in de zin van overleden personen enzo maar iets anders (jaja lekker vaag). Wat ik nu heb zitten lullen kan best allemaal shit zijn en dur zal wel geen reet van kloppen maar iets in die richting zal het wel zijn (vaaaaag)
Advertentie

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten