Oud 31-03-2004, 20:40
zomaar een mens
zomaar een mens is offline
Niet dat ik stotter, maar ik vind vaak de woorden niet, die ik moet gebruiken.

Vanmiddag hadden we een discussie bij maatschappijleer. Ik had veel dingen te zeggen, maar ik durfde het niet, omdat ik niet wist HOE ik het moest zeggen.

Ik heb dit thuis niet, maar op plaatsen waar ik me ongemakkelijk voel (dat zijn er heel veel).

Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel en dat jullie tips hebben over hoe ik dit probleem kan oplossen, want het is niet leuk.

Alvast bedankt.
Oud 31-03-2004, 20:45
Fantôme
Fantôme is offline
ik kan het moeilijk beoordelen uit deze korte post, maar het lijkt me dat je toch een vorm hebt van faalangst, aangezien je je op plaatsen waar je je op je gemakt voelt wel uit je woroden kan komen. (5 keer je in één zin). Misschien kan je met discussies van tevoren op papier zetten wat je precies wilt zeggen en welke woroden je wilt gebruiken. Als je je ongemakkelijk voelt overheerst dat gevoel namelijk, en dat is lastig omdat je dan niet optimaal kan nadenken e.d. Ik weet niet of je echt faalangst hebt... maar als dat zo is, bestaan hier ook nog cursussen voor om je hier vanaf te helpen, of iig het minder te maken.

xxx Wen
Oud 31-03-2004, 23:11
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Het probleem is mij niet onbekend dus ik zal proberen wat tips te geven. Hopelijk blijken ze nuttig te zijn.

-Kan je goed engels? Zoek dan een engels woord als dat beter uitdrukt wat je wilt zeggen. (doe ik tegenwoordig nog steeds)
-Kernwoorden noemen van wat jouw gedachte omschrijft. Als je die uittikt, kan je iemand al een richting in duwen, maar soms wordt je ook door die woorden getriggered op nauwkeurigere woorden of soms zelfs op de zin waarop je eigenlijk niet kon komen.
-Denk onder de douche of een ander moment voor jezelf, over dingen na. Beschouw ze na en evalueer ze. Zo leer je op een geleidelijk aan op natuurlijkere wijze zaken te omschrijven.
-Gebruik basisvragen voor jezelf:
*Vind ik iets stom?
*Ik vind dat ene stom
*Waarom vind ik dat stom?
*(hier zit je knelpunt vaak omdat je dan geneigd bent "gewoon" te zeggen)
*Mogelijkheden: Iets is saai, iets irriteert mij eraan, het zit mij niet lekker
*Welke woorden passen bij het kader wat ik hierboven gekozen heb? Iets kan saai zijn omdat het langdradig is of gecompliceerd overkomt. Iets kan je niet lekker zitten omdat de toon van een tekst of wat dan ook je niet aanstaat wat in zichzelf weer kan komen omdat die zeer gebiedend is of slijmerig of wat dan ook

Bij die laatste suggestie is het niet erg al die stappen aangegeven met een * hardop te maken. Soms denken mensen dat je in een keer een antwoord moet produceren terwijl het pad naar dat antwoord soms zelfs interessanter blijkt te zijn dan het antwoord zelf. Op deze manier kan je trouwens ook weer andere mensen triggeren op ideeen.

Zelf vind ik een benadering met kernwoorden om een gedachte over te brengen het makkelijkst om toe te passen.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2004, 08:33
Simon
Simon is offline
Niet zo heel raar hoor, vrijwel iedereen moet zich even over een bepaalde angst heenzetten, voordat ze in een grote groep durven te praten.

Wat bij mij altijd wel werkt als ik bijvoorbeeld een spreekbeurt heb, is bedenken dat het ook maar een paar klasgenootjes zijn die het horen. Grote kans dat ze dezelfde angsten hebben, of kennen.
En kijk eens om je heen: er zullen ongetwijfeld een aantal klasgenoten zijn die nooit iets zeggen. Jij probeert het in ieder geval.
Oud 01-04-2004, 08:45
vinniewebcammie
vinniewebcammie is offline
ik ook dat heb.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2004, 10:02
Verwijderd
ik ken het helemaal. Ook gister bij mijn frans mondeling.. dat was niet zo handig

ik zou zo gauw niet weten wat je eraan kunt doen, sorry
Met citaat reageren
Oud 01-04-2004, 10:21
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
een goede communicatie training is echt de oplossing!

Laatst gewijzigd op 01-04-2004 om 10:28.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2004, 13:36
Verwijderd
Heb ik ook last van, nu wat minder dan een paar jaar geleden, maar het komt toch nog weleens met enige regelmaat voor.
Er schijnen trainingen aangeboden te worden om er vanaf te komen/ er beter mee te kunnen omgaan. Misschien moet ik die ook eens bezoeken
Met citaat reageren
Oud 01-04-2004, 14:19
thabomb1986
thabomb1986 is offline
Zoals je in de reacties kan zien, ben je gelukkig niet de enige die hier last van heeft ...
Zelf heb ik het ook heel erg gehad, knalrood worden voor de klas als ik iets moest presenteren... ik kon wel door de grond zakken.
Tegenwoordig hou ik er nog steeds niet van om voor de klas te praten en deel te nemen in discussies enzo, maar het gaat wel veel beter. Mijn ervaringen is het leren door het te doen. Dan wen je vanzelf aan het publiek spreken. Als je op school een discussie hebt, kun je het ook bijv thuis oefenen, presentaties ook, dan zit je er al wat beter in. Het is gewoon een fase waar je ff doorheen moet.

iig veel suc6 rmee!!

grtz thabomb1986
Met citaat reageren
Oud 01-04-2004, 14:33
Bamboo
Bamboo is offline
Heb ik ook een tijdje gehad, nu is het gelukkig stukken minder. Ik heb het nu alleen nog als ik te snel wil praten of teveel wil zeggen.

Wat bij helpt is gewoon even stil zijn en goed nadenken wat je precies wil zeggen. De tips van Sponstanietje helpen denk ik ook. In ieder geval veel succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 01-04-2004, 14:41
zomaar een mens
zomaar een mens is offline
Bedankt voor alle goede tips!
Ik heb er wat aan!
Oud 01-04-2004, 15:10
Mother Earth
Mother Earth is offline
Ik heb ongeveer wel hetzelfde, maar ik weet wel wat ik wil zeggen (het woord) maar het komt gewoon niet uit mn mond. In het Nederlands praat ik er omheen.
In het Engels komt het nog vaker voor, dat het me niet lukt om een woord 'er uit te krijgen' zeg maar... En dna probeer ik er ook om heen te praten of het woord beschrijven
Oud 01-04-2004, 15:48
Verwijderd
Mijn hersenen zijn ook groter dan m'n hoofd, maar ik lach er maar om
Met citaat reageren
Oud 01-04-2004, 19:49
Princesita
Princesita is offline
Hier nog iemand die er last van heeft
Kheb niet echt een tip, maar vooral veel oefenen is denk ik wel goed! Zo kom je ook over je angst heen dat je het fout gaat zeggen denk ik...
Ik heb een tijdje gehad dat ik dacht: ik zeg maar niks, want dat begrijpen ze toch niet Ik doe nu een sociale opleiding en heb dus ook communicatielessen/training. Ik praat nu al veel vlotter omdat ik gewoon met iedereen contacten moet kunnen leggen en dus echt niet bang moet zijn of ik iets goed zeg of niet. Ik heb ook nog wel dagen dat het niet goed lukt, maar meestal kunnen mensen er dan wel om lachen
Met citaat reageren
Oud 01-04-2004, 19:56
jongen
jongen is offline
Ik had dat vroeger ook wel een beetje, maar nu praat ik juist heel veel. Ik denk dat je er wel overheen komt.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 16:50
Mother Earth
Mother Earth is offline
Citaat:
jongen schreef op 01-04-2004 @ 20:56 :
Ik had dat vroeger ook wel een beetje, maar nu praat ik juist heel veel. Ik denk dat je er wel overheen komt.
Ik heb dus (zie post hier boven) ook zeg maar een soort van spraakgebrek (tenminste zo noem ik het altijd maar) maar dat weerhoudt me er echt niet van om niet te praten hoor
Oud 02-04-2004, 19:25
stereophonic
stereophonic is offline
ik kom ook slecht uit mijn woorden.. en ik heb een tijd gehad dat ik daarom maar gewoon vrij weinig ging zeggen, waardoor mensen dachten dat ik verlegen of dom was ofzo.. en toen heb ik op en gegeve moment besloten dat ik gewoon weer ga praten en het kon me ff niet schelen hoe het eruit kwam als ik maar vertelde wat ik vond, ook had ik het mensen verteld dat ik er moeite mee had, daardoor gave ze me extra tijd enz.. en probeerde mij zo te helpen. en na een tijdje went het, en dan ga je je op steeds meer plaatsen makkelijker voelen. naja dat geld dan voor mij.
maar ik heb er ook nog steeds wel moeite me, bijv bij een grote groep mensen ( voor de klas ) of waneer ik bij mensen ben die ik niet ken.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 19:39
Mastermind
Mastermind is offline
Dat had ik vroeger ook, maar tegenwoordig gaat het me vrij goed af. Ten minste in de 'professionele sfeer', op privégebied heb ik er wel nog moeite mee, maar dat gaat ook al een heel stuk beter dan voorheen. Bij mij is het verbeterd doordat ik een studie ben gaan doen waar spreken van belang is, dan leer je het vanzelf wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten