Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het gaat er gewoon om, dat je wat je geleerd hebt over Lancashire, ook kunt toepassen op andere gebieden. En dat is in dit geval Twente. Op het examen krijg je dus misschien een bron over Twente. En dan zal de vraag bijvoorbeeld zijn, hoe verliep dat en dat in twente? Dan denk jij gewoon, nou, in Lancashire verliep dat zo en zo... dus in Twente ook! En dat schrijf je dan gewoon op. Snap je?
||
Citaat:
![]() in Engeland was het eerder, de omstandigheden die ze in Lancashire hadden waren ook anders (bijv. de goede zeevaart, handelen met India etc.) en in Lancashire begon het eerder Wat Amare al zegt, zoiets krijg je... |
![]() |
|
Verwijderd
|
in het begin van dit topic hadden we het over de betoog opdracht. nou en k aan het oefenen op www.werkplaats.wolters.nl en daar staat in de eindtoets van Lancashire vragen van
Op het examen krijg je een stelling voorgelegd, waarover je een beargumenteerd betoog moet schrijven. In dat betoog zul je aan de hand van voorbeelden je mening moeten toelichten en onderbouwen. Die voorbeelden zijn belangrijk: ze vormen het bewijs voor je antwoord. Stel dat je het eens bent met de volgende stelling: over nederland stelde ze niet zlke vragen in de eindtoets. betekend het nou dat we over LAancashire een betoog vraag krijgen of toch over Nederland? ![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Bombazijn was een combinatie van katoen en linnen... en werd vooral gebruikt toen de productie/import van katoen verboden was. Zodat het niet hoefde te concurreren met de suprieure katoentjes uit India. Hierna is iedereen over gestapt op katoen omdat het veel goedkoper was. Dacht ik...
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
{ben der alleen nog steeds niet achter waarom het in Lancashire wel mocht ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() maar het lijkt mij (ff economisch) dat men een zo hoog mogelijke prijs wilde... dus.. als het een lage prijs is, dan deden ze weinig spullen op de markt brengen, zodat de prijs wel moest stijgen, omdat het product schaars was... en daarna was het een hoge prijs en gooide de kooplieden alles weer op de markt... dan daalde de prijs weer, omdat er genoeg was... snappie beetje :$ ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Blz 17 van t boek: Met de loep op Lancashire |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() iig was het in Nederland voornamelijk in Twente en in Tilburg {beetje Haarlem} (daar begon het) en dat was toch in de 19e eeuw... ik had volgens mij bij Gezagsdragers er iets van gelezen ![]() Iig, op http://www.sporen.nl moet er iets over staan... en dan moet je naar "bij de lessen" 4/5 havo en dan uhm naar Haarlem industrialiseert! Oja hier staat ook iets globaal klik Laatst gewijzigd op 22-05-2004 om 17:32. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Maar het kan wel zo zijn dat je een bron krijgt uit 1805 en dat je aan de hand van je kennis diverse dingen moet vertellen. Dat moet je wel weten wat er in 1805 al wel was en wat nog niet, want als jij het dan over de Reform Bill gaat hebben bijvoorbeeld, is je antwoord natuurlijk fout. (die komt pas uit 1832). Ik heb al zovaak van dat soort fouten gemaakt in m'n SE's dat ik dit keer echt ga onthouden wanneer welk gebeuren was.
||
Citaat:
||
Citaat:
"Ook in 1774 stuurde deze firma een petitie naar het parlement waarin verzocht werd de Calico Acts (blz. 12) af te schaffen, wat in hetzelfde jaar nog gebeurde." Ik denk van wel ;o |
![]() |
||
Citaat:
Paars 1 (en 2 ![]() Zoals je ziet zijn dat partijen die ver uit elkaar staan, met name de PvdA en de VVD. Met PvdA links en VVD rechts was er toch een behoorlijk probleem. D'66 kan nog een beetje als brug dienen tussen die twee andere partijen, maar feit blijft dat er grote verschillen in opvattingen zijn. Willen die partijen tóch samen regering, dan moeten ze wel gigantisch vaak compromissen sluiten. De naam 'poldermodel' komt daar ook vandaan: het poldermodel is hetzelfde als consensuspolitiek.
||
Citaat:
het enige wat in mijn boekje over nederland staat is het Dorplein van Lucien Dor. ![]() en dat er in de zaanstreek windmolens waren die steeds meer toenamen (in het historisch kader wordt dat genoemd) meer staat er in mijn boekje niet over nederland! HELP (?!)
||
![]() |
Citaat:
Maargoed... Dolle Mina is in 1969 opgericht en de stoommachine van Watt in 1982. dat is wat er in mijn boek staat.
||
Verwijderd
|
Citaat:
de mule wordt in mijn boek bij 1775 en 1779 gezet en in het boek van mijn vriendin (vwo ander boek) in 1777 en 1771. daar snapte ik dus echt niks meer van. ben naar mn leraar gegaan en die zei van: je hoeft niet precies het jaartal te weten. alleen dat de mule halverwege de jaren 70 van de 18e eeuw is. dus nu onthoud ik maar 1775. volgens mij is meer de chronologische volgorde hierbij belangrijker van die machines, dnek ik althans |
![]() |
|
http://www.cherevo.nl/examen/ Hier staan examenfilmpjes van de havo (staat ergens anders ook int forum
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
- Dolle Mina's: januari 1970 - Stoommachine: 1782 (1787 in combinatie met spinmachine) - Mule: 1779
||
Citaat:
In 1950 was de verzuiling eral. Je hoeft dus niet te weten wanneer die begon, alleen dat het al jaren aanwezig was. In de jaren 60 zette de ontzuiling in.
||
![]() |
Citaat:
thnx!
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Waar geschiedenis studeren? miramichi | 16 | 06-11-2011 13:26 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Geschiedenis 1 turtlez | 2 | 16-04-2008 14:09 | |
Studeren |
Geschiedenis UVA/VU Verwijderd | 2 | 06-07-2007 11:39 | |
Algemene schoolzaken |
Enquete over vakken Duits en Geschiedenis Nishu | 24 | 05-05-2007 20:07 | |
Studeren |
geschiedenis (alweer) universitair of hbo? Verwijderd | 5 | 02-12-2004 23:43 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 |