Oud 22-05-2004, 11:15
anjali
anjali is offline
Als dat het enige is, waarom zou je dan extra overTwente moeten leren?
Advertentie
Oud 22-05-2004, 11:28
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
anjali schreef op 22-05-2004 @ 12:15 :
Jah daarom...bij ons is dat ook niet gezegt, alleen dat je beetje moet weten hoe het verliep en dat het op Lancashire leek
Oud 22-05-2004, 11:29
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
deels hetzelfde? wat dus niet? en wat dus wel? kan iemand het op een rijtje zetten?
Oud 22-05-2004, 11:31
Amare
Amare is offline
Citaat:
anjali schreef op 22-05-2004 @ 12:15 :
Je hoeft waarschijnlijk ook niet echt iets meer te weten over Twente.
Het gaat er gewoon om, dat je wat je geleerd hebt over Lancashire, ook kunt toepassen op andere gebieden. En dat is in dit geval Twente.
Op het examen krijg je dus misschien een bron over Twente. En dan zal de vraag bijvoorbeeld zijn, hoe verliep dat en dat in twente?
Dan denk jij gewoon, nou, in Lancashire verliep dat zo en zo... dus in Twente ook! En dat schrijf je dan gewoon op.

Snap je?
Oud 22-05-2004, 11:48
anjali
anjali is offline
Thanx Amare ik was al bang van nou moet ik nog meer leren!
Oud 22-05-2004, 11:54
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
IjSbLoKiE schreef op 22-05-2004 @ 12:29 :
deels hetzelfde? wat dus niet? en wat dus wel? kan iemand het op een rijtje zetten?
nou
in Engeland was het eerder, de omstandigheden die ze in Lancashire hadden waren ook anders (bijv. de goede zeevaart, handelen met India etc.) en in Lancashire begon het eerder

Wat Amare al zegt, zoiets krijg je...
Oud 22-05-2004, 13:31
Verwijderd
in het begin van dit topic hadden we het over de betoog opdracht. nou en k aan het oefenen op www.werkplaats.wolters.nl en daar staat in de eindtoets van Lancashire vragen van
Op het examen krijg je een stelling voorgelegd, waarover je een beargumenteerd betoog moet schrijven. In dat betoog zul je aan de hand van voorbeelden je mening moeten toelichten en onderbouwen. Die voorbeelden zijn belangrijk: ze vormen het bewijs voor je antwoord. Stel dat je het eens bent met de volgende stelling:

over nederland stelde ze niet zlke vragen in de eindtoets. betekend het nou dat we over LAancashire een betoog vraag krijgen of toch over Nederland?

Oud 22-05-2004, 13:37
marleentje86
marleentje86 is offline
Ik denk niet dat iemand dat kan weten.
Ikzelf denk dat we een essay-vraag (betoog) krijgen over
nederland. Dat ze dan vragen over hoe een bepaalde zuil/partij
over verschillende onderwerpen dacht...
Oud 22-05-2004, 13:39
Rachel
Rachel is offline
hmm ik denk ook dat je daar niets over kan zeggen
dat is gewoon een verrassing. Ze kunnen het ook nog over Lancashire vragen natuurlijk, maar dan iets anders?
Oud 22-05-2004, 13:52
Amare
Amare is offline
Zoals Marmaidgirl4 eerder in dit topic al heeft verteld, staat dit in de examenbundel van geschiedenis:

Stelopdracht ; in het examen zit altijd een stelopdracht. Zo'n stelopdracht heeft betrekking op meerdere paragrafen uit de stofomschrijving. De stelopdracht kan een betoog zijn, waarbij een stelling of hoofdvraag het uitgangspunt is. De stelopdracht kan ook een inlevingsopdracht zijn, waarbij je de ervaringen moet beschrijven van een verzonnen persoon in een bepaald tijdvak uit de voor het examen bestudeerde periode. Een stelopdracht kan ook beginnen met de zin: 'stel je bent een historicus die onderzoek doet naar .... en dan kunnen er allerlei onderwerpen volgen. In het examen van 2004 zal de stelopdracht zitten in het onderwerp: Nederlanders en hun gezagsdragers 1950-1990 . Een stelopdracht kan betrekking op de hoofdvraag of de deelvragen van het betreffende onderwerp. Zorg dus dat je die goed bestudeerd hebt. De stelopdracht kost veel tijd, maar kan ook heel wat punten opleveren (meestal rond de vijftien punten). Zorg dus dat je de stelopdracht hebt geoefend. Bedenk dat je voor de stelopdracht ongeveer 30 minuten de tijd hebt.

Casus ; op het examen kun je ook een casus verwachten uit het onderwerp Met de loep op Lancashire, katoen en samenleving 1750-1850 . Een casus is een historische kwestie waarover de meningen verdeeld zijn, bijvoorbeeld welke invloed had de industrialisatie op de levensstandaard van arbeidersgezinnen. Over zo’n casus krijg je dan enkele bronnen onder ogen. Het is bij een casusopdracht de bedoeling dat je in de antwoorden je basiskennis en de informatie van de aangeboden bronnen gebruikt.
Let op!: Het is op het examen vrijwel altijd de bedoeling dat je de informatie in de aangeboden bronnen gebruikt! Ook als je een antwoord helemaal kan baseren op eigen kennis moet je toch ook elementen uit de examenbron eraan toevoegen.

Bovenstaande tekst staat letterlijk in de examenbundel van Geschiedenis. De casusoefeningen staan ook in de uitgaven van Werkplaats.

Wat dus betekent dat de stelopdracht over de Gezagsdragers zou gaan, en een eventuele Casus, over Lancashire.
Oud 22-05-2004, 13:52
mR
mR is offline
Populariteit bombazijn nam rond 1820 af door groei katoenindustrie.
Waarom ?
Oud 22-05-2004, 14:00
marleentje86
marleentje86 is offline
Citaat:
mR schreef op 22-05-2004 @ 14:52 :
Populariteit bombazijn nam rond 1820 af door groei katoenindustrie.
Waarom ?
Euhm..Doordat mensen over gingen op katoen. Dat was hygienische en goedkoper.. Lijkt me?
Oud 22-05-2004, 14:05
Amare
Amare is offline
Citaat:
marleentje86 schreef op 22-05-2004 @ 15:00 :
Euhm..Doordat mensen over gingen op katoen. Dat was hygienische en goedkoper.. Lijkt me?
Katoen was vooral goedkoper, ja
Bombazijn was een combinatie van katoen en linnen... en werd vooral gebruikt toen de productie/import van katoen verboden was. Zodat het niet hoefde te concurreren met de suprieure katoentjes uit India.
Hierna is iedereen over gestapt op katoen omdat het veel goedkoper was.

Dacht ik...
Oud 22-05-2004, 14:16
mR
mR is offline
Citaat:
Amare schreef op 22-05-2004 @ 15:05 :
Bombazijn was een combinatie van katoen en linnen... en werd vooral gebruikt toen de productie/import van katoen verboden was. Zodat het niet hoefde te concurreren met de suprieure katoentjes uit India.

Dacht ik...
Alleen de bedrukte katoen was toch verboden te importeren vanuit India? Calico Act ... ?
Oud 22-05-2004, 14:16
justlikeme!
justlikeme! is offline
owkej, ik heb ff een vraag. In het boekje van lancashire staat dit: (blz 39)
"De koopman-fabrikanten probeerden door voorraadvorming de prijs van katoenproducten te beinvloeden. Als de prijs laag was, brachten zij maar weinig producten op de makrt, maar bleven wel produceren. Steeg de prijs daardoor weer, dan konden zij hun voorraad verkopen"

Ik snap het niet helemaal, als de prijs laag was, zorgden zij er dus voor dat het aanbod ook laag was. Als de prijs dan weer steeg (omdat het aanbod dus laag was, en de goederen dus voor een hogere prijs verkocht werden) dan boden ze alles weer aan?

* ik geloof dat ik het begin te snappen *
raar nooit problemen gehad met geschiedenis haha majah wel met economie
Oud 22-05-2004, 14:25
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
mR schreef op 22-05-2004 @ 15:16 :
Alleen de bedrukte katoen was toch verboden te importeren vanuit India? Calico Act ... ?
Klopt, alleen Lancashire had niets met die Calico Act te maken, daarom is het ook daar begonnen, vanwege vele voordelen en dit was er 1 van... 1 uitvinder van een machine (ja ik ben het ff kwijt wie en van wat :$) die is daarna ook naar de overheid gegaan en heeft gevraagd of die Act opgeheven kon worden, omdat de mensen toch wel in katoen liepen omdat het in Lancashire niet verboden was...

{ben der alleen nog steeds niet achter waarom het in Lancashire wel mocht }
Oud 22-05-2004, 14:28
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
justlikeme! schreef op 22-05-2004 @ 15:16 :
owkej, ik heb ff een vraag. In het boekje van lancashire staat dit: (blz 39)
"De koopman-fabrikanten probeerden door voorraadvorming de prijs van katoenproducten te beinvloeden. Als de prijs laag was, brachten zij maar weinig producten op de makrt, maar bleven wel produceren. Steeg de prijs daardoor weer, dan konden zij hun voorraad verkopen"

Ik snap het niet helemaal, als de prijs laag was, zorgden zij er dus voor dat het aanbod ook laag was. Als de prijs dan weer steeg (omdat het aanbod dus laag was, en de goederen dus voor een hogere prijs verkocht werden) dan boden ze alles weer aan?

* ik geloof dat ik het begin te snappen *
raar nooit problemen gehad met geschiedenis haha majah wel met economie
deze vraag heb ik bij een oefening gehad volgens mij maar goed waar heb ik die antwoorden gelaten

maar het lijkt mij (ff economisch) dat men een zo hoog mogelijke prijs wilde... dus..

als het een lage prijs is, dan deden ze weinig spullen op de markt brengen, zodat de prijs wel moest stijgen, omdat het product schaars was... en daarna was het een hoge prijs en gooide de kooplieden alles weer op de markt... dan daalde de prijs weer, omdat er genoeg was...

snappie beetje :$
Oud 22-05-2004, 14:37
mR
mR is offline
Citaat:
Rach-: schreef op 22-05-2004 @ 15:25 :
Klopt, alleen Lancashire had niets met die Calico Act te maken, daarom is het ook daar begonnen, vanwege vele voordelen en dit was er 1 van... 1 uitvinder van een machine (ja ik ben het ff kwijt wie en van wat :$) die is daarna ook naar de overheid gegaan en heeft gevraagd of die Act opgeheven kon worden, omdat de mensen toch wel in katoen liepen omdat het in Lancashire niet verboden was...

Pruikenmaker Richard Arkwright was dat, uitvinder Waterframe.
Oud 22-05-2004, 14:43
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
Citaat:
Rach-: schreef op 22-05-2004 @ 15:25 :

ik geloof dat je wel gelijk had met die calico act dat het niet in lancashire gold maar waar staat dat ook al weer ? enne een uitvinder die vroeg om die act op te heven? waar dan ik zit nu bij H5 van Lanca en het begin is me alweer wat weggevallen geloof ik
Oud 22-05-2004, 14:49
mR
mR is offline
Citaat:
IjSbLoKiE schreef op 22-05-2004 @ 15:43 :
ik geloof dat je wel gelijk had met die calico act dat het niet in lancashire gold maar waar staat dat ook al weer ? enne een uitvinder die vroeg om die act op te heven? waar dan ik zit nu bij H5 van Lanca en het begin is me alweer wat weggevallen geloof ik
Psst! 1 post boven je.

Blz 17 van t boek: Met de loep op Lancashire
Oud 22-05-2004, 14:52
amerie
amerie is offline
Ik vroeg me af of iemand misschien de antwoorden heeft van de eindtoetsen die in de boekjes staan heeft? Of heeft iemand misschien een website waar die antwoorden opstaan, bij werkplaatswolters staan ze namelijk niet.
Oud 22-05-2004, 14:53
Verwijderd
vraagje: ik lees eigenlijk altijd een beetje over de jaartallen heen, aangezien we die voor de SE's nooit hoefde te kennen (natuurlijk wel periodes maar niet echt de jaartallen) weet iemand of dit nodig is voor de eindexamens? heb wel oefenexamens gemaakt en daar werd er niet naar gevraagd, maar vraag het toch maar even voor de zekerheid
Oud 22-05-2004, 14:55
Verwijderd
Citaat:
Amare schreef op 22-05-2004 @ 15:05 :

Dacht ik...
daarnaast waren er ook meer mogelijkheden met katoen qua bewerken, mooie dunne stoffen ervan maken, maar ook grovere werkkleding
Oud 22-05-2004, 15:06
mR
mR is offline
Citaat:
amerie schreef op 22-05-2004 @ 15:52 :
Ik vroeg me af of iemand misschien de antwoorden heeft van de eindtoetsen die in de boekjes staan heeft? Of heeft iemand misschien een website waar die antwoorden opstaan, bij werkplaatswolters staan ze namelijk niet.
Die stonden toch op de cdrom ?
Oud 22-05-2004, 17:09
fib
fib is offline
Wanneer kwam wat het proces industrialisatie in Nederland? En wat was het afzetgebied?
Oud 22-05-2004, 17:23
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
fib schreef op 22-05-2004 @ 18:09 :
Wanneer kwam wat het proces industrialisatie in Nederland? En wat was het afzetgebied?
Jah ff zoeken
iig was het in Nederland voornamelijk in Twente en in Tilburg {beetje Haarlem} (daar begon het) en dat was toch in de 19e eeuw... ik had volgens mij bij Gezagsdragers er iets van gelezen

Iig, op http://www.sporen.nl moet er iets over staan... en dan moet je naar "bij de lessen" 4/5 havo en dan uhm naar Haarlem industrialiseert!

Oja hier staat ook iets globaal klik

Laatst gewijzigd op 22-05-2004 om 17:32.
Oud 22-05-2004, 17:24
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
mR schreef op 22-05-2004 @ 16:06 :
Die stonden toch op de cdrom ?
Ik dacht dat ze wel op de site van werkplaats stonden :$
Oud 22-05-2004, 17:29
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
sann schreef op 22-05-2004 @ 15:53 :
vraagje: ik lees eigenlijk altijd een beetje over de jaartallen heen, aangezien we die voor de SE's nooit hoefde te kennen (natuurlijk wel periodes maar niet echt de jaartallen) weet iemand of dit nodig is voor de eindexamens? heb wel oefenexamens gemaakt en daar werd er niet naar gevraagd, maar vraag het toch maar even voor de zekerheid
Mijn leraar zei van wel.. maar op een andere school hier, hadden ze gezegt van niet (bij Lancashire dan)... Bij gezagdragers, leer ik gewoon het globale.. wel de belangrijke gebeurtenissen zoals 1966 met die nacht van smelzer.. maar voor de rest beetje globaal, wanneer de verzuiling etc. afnam
Oud 22-05-2004, 18:15
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
Citaat:
mR schreef op 22-05-2004 @ 15:49 :
Psst! 1 post boven je.

Blz 17 van t boek: Met de loep op Lancashire
daar staat niet van dat die act werd opgeheven?
Oud 22-05-2004, 18:27
Balance
Balance is offline
Citaat:
sann schreef op 22-05-2004 @ 15:53 :
Er wordt nooit gevraagd: wanneer was dit en dit.
Maar het kan wel zo zijn dat je een bron krijgt uit 1805 en dat je aan de hand van je kennis diverse dingen moet vertellen. Dat moet je wel weten wat er in 1805 al wel was en wat nog niet, want als jij het dan over de Reform Bill gaat hebben bijvoorbeeld, is je antwoord natuurlijk fout. (die komt pas uit 1832).
Ik heb al zovaak van dat soort fouten gemaakt in m'n SE's dat ik dit keer echt ga onthouden wanneer welk gebeuren was.
Oud 22-05-2004, 18:32
mario
mario is offline
Citaat:
Rach-: schreef op 22-05-2004 @ 18:29 :
Mijn leraar zei van wel.. maar op een andere school hier, hadden ze gezegt van niet (bij Lancashire dan)... Bij gezagdragers, leer ik gewoon het globale.. wel de belangrijke gebeurtenissen zoals 1966 met die nacht van smelzer.. maar voor de rest beetje globaal, wanneer de verzuiling etc. afnam
je moet inderdaad hele belangrijke jaartallen wel kennen maar ze zullen niet zo rechtstreeks gevraag worden je moet ze chronologisch kunnen plaatsen, rond de juiste jaartallen das als het 1965 is bv en jij zegt de jaren 60 is dat goed.
Oud 22-05-2004, 18:36
mR
mR is offline
Citaat:
IjSbLoKiE schreef op 22-05-2004 @ 19:15 :
daar staat niet van dat die act werd opgeheven?
Uit t boek:
"Ook in 1774 stuurde deze firma een petitie naar het parlement waarin verzocht werd de Calico Acts (blz. 12) af te schaffen, wat in hetzelfde jaar nog gebeurde."

Ik denk van wel ;o
Oud 22-05-2004, 19:26
Rachel
Rachel is offline
haha
maarree... jah dan is het goed
geen zin om alles te gaan stampen haha
Oud 22-05-2004, 19:45
Lil_DarkAngel
Lil_DarkAngel is offline
hoihoi,

ik heb ff een vraagje over nederlanders en gezagdragers.
de volgorde qua jaren waren toch: consensus, polarisatie en dan weer consensus.
ik weet er alleen geen periodes erbij, iemand wel?
jaren '50 was er volgens mij consensus, maar verder??

alvast bedankt.
Oud 22-05-2004, 20:10
Rachel
Rachel is offline
Omslagpunt was toch de nacht van Smelzer?
(das 1966).. toen kwam D'66 derbij en de partijen stonden toen flink tegen over elkaar?
enne ja sinds Paars 1 is het toch weer beetje consensus..
moet laatste hoofdstuk nog doen :$
Oud 22-05-2004, 20:31
mR
mR is offline
Eerst; Concensus (Harmoniemodel / Pacificatie democratie)
Dan volgt de nacht van Smelzer ('66); Conflictmodel / Polarisatie
Vervolgens ('88); Consensus (Polder model / zwevende kiezers)
Oud 22-05-2004, 20:55
Suzuki
Suzuki is offline
Hoe komt men er in godsnaam bij dat wij geinteresseerd zijn in de katoensamenleving van Lancashire?
Oud 22-05-2004, 21:51
anjali
anjali is offline
Ik heb alles al geleerd, maar ben bang dat ik alles vergeet! Heeft iemand dit ook?
Oud 22-05-2004, 22:02
Balance
Balance is offline
Citaat:
Rach-: schreef op 22-05-2004 @ 21:10 :
enne ja sinds Paars 1 is het toch weer beetje consensus..
niet een beetje.. een beetje heel erg.
Paars 1 (en 2 ) bestonden uit PvdA, D'66 en VVD.
Zoals je ziet zijn dat partijen die ver uit elkaar staan, met name de PvdA en de VVD. Met PvdA links en VVD rechts was er toch een behoorlijk probleem. D'66 kan nog een beetje als brug dienen tussen die twee andere partijen, maar feit blijft dat er grote verschillen in opvattingen zijn. Willen die partijen tóch samen regering, dan moeten ze wel gigantisch vaak compromissen sluiten.
De naam 'poldermodel' komt daar ook vandaan: het poldermodel is hetzelfde als consensuspolitiek.
Oud 22-05-2004, 22:28
Fantôme
Fantôme is offline
ik had net mir (~~dolce~~) aan de telefoon.
waarom zeggen onze boekies beide andere dingen? wordt er best gek van eigenlijk.
haar boekje beweerd dat dolle mina in 1970 is opgericht.
mijn boekje beweerd dat dolle mina in 1969 is opgericht.
Welk jaartal klopt nou?
en wanneer kwam de stoommachine van James Watt (om even over te schakelen op lancashire). mijn boekje zegt tegelijkertijd met het Waterframe in 1769. haar boekje beweerd 1782 (!!) dat ligt wel heel erg uit elkaar!! Ik vind het erg vreemd dat er verschillende data worden genoemd eigenlijk!
Oud 22-05-2004, 22:31
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Rach-: schreef op 22-05-2004 @ 18:23 :
Jah ff zoeken
iig was het in Nederland voornamelijk in Twente en in Tilburg {beetje Haarlem} (daar begon het) en dat was toch in de 19e eeuw... ik had volgens mij bij Gezagsdragers er iets van gelezen

Iig, op http://www.sporen.nl moet er iets over staan... en dan moet je naar "bij de lessen" 4/5 havo en dan uhm naar Haarlem industrialiseert!

Oja hier staat ook iets globaal klik
omg, moet je dat weten?
het enige wat in mijn boekje over nederland staat is het Dorplein van Lucien Dor.
en dat er in de zaanstreek windmolens waren die steeds meer toenamen (in het historisch kader wordt dat genoemd) meer staat er in mijn boekje niet over nederland! HELP (?!)
Oud 22-05-2004, 23:44
Lil_DarkAngel
Lil_DarkAngel is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 22-05-2004 @ 23:28 :
waarom zeggen onze boekies beide andere dingen? wordt er best gek van eigenlijk.
Welk jaartal klopt nou?
en wanneer kwam de stoommachine van James Watt (om even over te schakelen op lancashire). mijn boekje zegt tegelijkertijd met het Waterframe in 1769. haar boekje beweerd 1782 (!!) dat ligt wel heel erg uit elkaar!! Ik vind het erg vreemd dat er verschillende data worden genoemd eigenlijk!
Zeker vreemd dat jullie boekjes zoveel verschillen. Moet toch eigenlijk niet kunnen?!
Maargoed... Dolle Mina is in 1969 opgericht en de stoommachine van Watt in 1982.
dat is wat er in mijn boek staat.
Oud 23-05-2004, 07:19
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 22-05-2004 @ 23:28 :
Welk jaartal klopt nou?
echt heel stom is dat ja. er staan meer van dat soort fouten in de 2 boeken. in minj boek staat dolle mina bij 1970 en de stoommachine in 1782.
de mule wordt in mijn boek bij 1775 en 1779 gezet en in het boek van mijn vriendin (vwo ander boek) in 1777 en 1771. daar snapte ik dus echt niks meer van. ben naar mn leraar gegaan en die zei van: je hoeft niet precies het jaartal te weten. alleen dat de mule halverwege de jaren 70 van de 18e eeuw is. dus nu onthoud ik maar 1775. volgens mij is meer de chronologische volgorde hierbij belangrijker van die machines, dnek ik althans
Oud 23-05-2004, 10:15
Rachel
Rachel is offline
ik had dat ook met een vriendin van me
bij mij stond 1730 en bij haar 1733

Maarree neej je moet alleen maar weten dat het in NL later op gang kwam, maar voor de rest is het hetzelfde
daar stond globaal wat info op
Oud 23-05-2004, 10:17
Lil_DarkAngel
Lil_DarkAngel is offline
ff nog een vraagje, ik ben nu bezig met leren maar kan het zo snel ff niet vinden.
verzuiling? van wanneer tot wanneer was dat?
en wanneer begon de ontzuiling?

alvast bedankt.
Oud 23-05-2004, 10:24
Rachel
Rachel is offline
http://www.cherevo.nl/examen/ Hier staan examenfilmpjes van de havo (staat ergens anders ook int forum ) maar bij Geschiedenis en dan bij min. 7.55 Zegt dat vrouwtje dat je bronnen krijgt en dat niet perse over Lancashire moeten gaan maar die kunnen ook over NL gaan
Oud 23-05-2004, 10:34
Balance
Balance is offline
Citaat:
tumtummetje-86 schreef op 23-05-2004 @ 08:19 :
echt heel stom is dat ja. er staan meer van dat soort fouten in de 2 boeken. in minj boek staat dolle mina bij 1970 en de stoommachine in 1782.
de mule wordt in mijn boek bij 1775 en 1779 gezet en in het boek van mijn vriendin (vwo ander boek) in 1777 en 1771. daar snapte ik dus echt niks meer van. ben naar mn leraar gegaan en die zei van: je hoeft niet precies het jaartal te weten. alleen dat de mule halverwege de jaren 70 van de 18e eeuw is. dus nu onthoud ik maar 1775. volgens mij is meer de chronologische volgorde hierbij belangrijker van die machines, dnek ik althans
In mijn boek staat:
- Dolle Mina's: januari 1970
- Stoommachine: 1782 (1787 in combinatie met spinmachine)
- Mule: 1779
Oud 23-05-2004, 10:36
Balance
Balance is offline
Citaat:
Lil_DarkAngel schreef op 23-05-2004 @ 11:17 :
ff nog een vraagje, ik ben nu bezig met leren maar kan het zo snel ff niet vinden.
verzuiling? van wanneer tot wanneer was dat?
en wanneer begon de ontzuiling?

alvast bedankt.
Ons boek loopt van 1950 tot ongeveer 1990.
In 1950 was de verzuiling eral. Je hoeft dus niet te weten wanneer die begon, alleen dat het al jaren aanwezig was.
In de jaren 60 zette de ontzuiling in.
Oud 23-05-2004, 10:41
Lil_DarkAngel
Lil_DarkAngel is offline
Citaat:
Balance schreef op 23-05-2004 @ 11:36 :
Ons boek loopt van 1950 tot ongeveer 1990.
In 1950 was de verzuiling eral. Je hoeft dus niet te weten wanneer die begon, alleen dat het al jaren aanwezig was.
In de jaren 60 zette de ontzuiling in.
oh oke in de jaren '60 dus.
thnx!
Oud 23-05-2004, 10:49
justlikeme!
justlikeme! is offline
in het boekje staat dat ManVrouwMaatschappij ontstaan is in 1968, maar wanner is Dolle Mina precies ontstaan? Wel tussen '68 en '70, maar jaartal lijkt me ook wel belangrijk?!

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten