![]() |
|
Ik hoop dat ik hier de juiste categorie te pakken heb.. ik weet niet zo goed waar dit te plaatsen. Enige tijd geleden kwam ik een website tegen waarvan ik behoorlijk schrok. Ik wilde het liever niet geloven, maar de inhoud is zo goed onderbouwd incl. bronnen, dat ik niet anders kan dan aannemen dat het klopt.
Daarom heb ik onderstaande artikel geschreven. Ik ben zeer benieuwd naar reacties en ideeen van andere mensen hierover. En kom nou niet meteen met 'onzin' of 'dat geloof ik niet' voordat je alles goed hebt doorgelezen aub. This is heavy. Artikel Huib Kraaijeveld heeft in een aantal tv programma's van verschillende zenders verborgen beelden ontdekt. O.a. in programma's van KETNET, MTV en SBS6. Verborgen beelden die verwarring oproepen zoals 'everything you know is wrong', 'answer authority, you know' en 'love = hate'. ![]() De programmadirecteur van SBS Broadcasting, met wie hij een afspraak had gemaakt, vond het schokkend wat hij gevonden had. Maar het Hoofd Inkoop van de zender deed het meteen lacherig af als een 'sick joke' van een eenzame technicus. Maar dat verklaard niet waarom Kraaijeveld in compleet andere programma's op andere buitenlandse zenders, ook dergelijke verborgen beelden aantrof. Allemaal 'sick jokes' van een eenzame technicus? Hoe werkt het De meeste mensen kennen het voorbeeld van het verborgen cola plaatje in een bioscoopfilm, tientallen jaren geleden. Eén seconde film bestaat uit ongeveer 20 plaatjes (frames). Als je in één van deze frames een boodschap plaatst, bijvoorbeeld een lekker koud cola flesje, dan zie je dat niet terug als je de film bekijkt. Je hersenen kunnen dit niet bewust onderscheiden. Maar onbewust wordt het wel in je hersenen opgenomen. En dat is nou juist de truc. Tijdens de bewuste bioscoopvoorstelling van de film waarin de colaflesjes stiekem waren verwerkt, bleek dan in de pauze er aanzienlijk meer cola werd verkocht. Dit bleek dus uitstekend te werken. Persoonlijk denk ik dat dit niet voor iedereen geldt. Als je bijvoorbeeld altijd water drinkt zullen de onbewuste beelden je waarschijnlijk niet beinvloeden, maar als je van plan bent wat drinken te halen en je hebt nog niet besloten welk drankje, dan kunnen de beelden die je onbewust in de film hebt gezien, de doorslag geven. Dergelijke beinvloeding is dus wel degelijk mogelijk. Deze techniek is daarom ook al lang geleden verboden. Bioscopen en filmmakers mogen deze techniek niet gebruiken. Maar houdt de overheid zich wel aan deze wet? Lees verder en volg de link naar de website van Huib Kraaijeveld en je zult versteld staan! Massamanipulatie Verborgen beelden als 'everything you know is wrong', 'love = hate' en 'you want the truth but you need lies' zijn toch op zijn minst opmerkelijk te noemen. Huub Kraaijeveld denkt dat het een soort blauwdruk is van de internationale ontwikkelingen na 11 september 2001, de dag dat de wereld op zijn kop werd gezet. Let op: de programma's waarin hij ze aantrof werden in 2000 al uitgezonden, dus voor 11 september! ![]() Een interessantere insteek is misschien: Wie heeft zoveel macht om dit soort montages structureel in diverse programma's van verschillende omroepen te krijgen en wie heeft er belang bij dat mensen massaal dit soort programmeringen geloven? Oordeel zelf, maar besef dat massamanipulatie pas kan werken als het ons voorstellingsvermogen ver te boven gaat... Onzin? Ik denk het niet. Feit is gewoon dat de beelden in de programma's zaten. Er kan wellicht wel gediscussieerd worden over of mensen er wel of niet door beinvloed worden. Persoonlijk denk ik van wel, denk aan het cola voorbeeld, maar ook als dit niet het geval is, dan is het nog ziek dat iemand deze beelden stiekem in programma's van kinderen en volwasssen stopt. Wij kiezen er niet voor om deze beelden te zien en zijn ons er ook niet bewust van. Lees hier verder op de zeer uitgebreide en overzichtelijke website van Huib Kraaijeveld. Flitsend de toekomst in – de prijs van vermaak Het beste kun je eerst bovenstaande website lezen, om daarna de bewuste fragmenten hier te bekijken. . Ongelooflijk dat dit gebeurd! Bron en meer informatie: Nieuws-Platform.nl Laatst gewijzigd op 18-05-2004 om 23:55. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
De mensen die heel veel tv kijken zijn over het algemeen toch de wat lager ontwikkelden. Ik betwijfel sterk of zij de gedachte achter die boodschap überhaupt begrijpen. Als je een blikje cola ziet is de boodschap wel vrij duidelijk, maar wat zou je onderbewuste nou doen met een zin als "you want truth but you need lies"? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er mensen door zo'n op zichzelf nietszeggende zin beïnvloed raken. Verder vind ik het idd ook niet al te objectief:
Citaat:
__________________
There was a time when religion ruled the world. It is known as the Dark Ages.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Volgens mij is dit total crap, want ik heb meermaals met een TV-kaart programma's opgenomen op mijn harde schijf, waarbij je dus frame voor frame kunt bekijken en bewerken. Ik ben daar nog nooit zoiets in tegengekomen. Verder heeft een televisieuitzending een verversingssnelheid van ~24 (23,976 om precies te zijn) beeldjes per seconde. Als je daar éen uitknipt en vervangt met zo'n tekst, dan zie je dat meteen, het beeld flikkert dan irritant en ook dat is me nog nooit opgevallen. Ook is nooit echt aangetoond dat het menselijk brein door een dergelijke fragmentarische registratie ook daadwerkelijk beïnvloed wordt.
Lijkt mij dus grote onzin, zowel vanwege de technische onwaarschijnlijkheid ervan als vanwege het hoge X-Filesgehalte. |
![]() |
|
![]() |
Die site is een hoax.
En waarom beelden in tv programmas stoppen als je gewoon om de 20 minuten het hele programma kunt onderbreken voor 5 minuten lang mind control filmpjes. Trouwens werkt het alleen met hele duidelijke dingen, met dingen zoals "you want truth but you need lies" kan het onderbewuste niets. Je kunt er mensen dus ook niet mee controleren. Ik zie niet in waarom er nood is voor dit soort 'mind control'. Nederland doet op dit mee aan oorlogsmisdaden in Iraq welke door leugens van Balkenende ondersteund zijn en niemand doet er wat aan. Als je een speech van Bush ziet is ook elk belangrijk punt gelogen. Dat is gewoon onderdeel van z'n werk, politici zijn, en die horen te liegen. Om Noam Chomsky te quoten: "If you repeat it loudly enough it will become the truth."
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
|
![]() |
||
Citaat:
Voor de rest kan ik het wel met je eens zijn. Toch denk ik niet dat de site een hoax is. Waarom zou die vent? Nee, het klopt wel hoor. David
__________________
~ WAARHEID is een ILLUSIE ~
Laatst gewijzigd op 24-05-2004 om 09:44. |
![]() |
|
Ew...Eng hoor...Zo'n samenzweringstheorie.
Zelf wil ik het niet geloven. Maar waarom zou een land zoals Amerika berichten zoals Love is Hell of zoiets willen uitzenden? Wat willen zij ermee bereiken? Amerika heeft wel iets belangrijkers aan zijn hoofd dan de Liefde. En trouwens als die berichten nou al 20 jaar of langer worden uitgezonden, is de wereld dan echt zo erg veranderd is iedereen nu een Satanische gek geworden die alles wil hebben wat ie pakken kan? Nee, misschien NOG niet. Of het is niet waar God weet...
__________________
Man is the Unnatural Animal, the Rebel Child of Nature, and more and more does He turn himself against the Harsh and Fitful Hand that reared Him.
Laatst gewijzigd op 19-05-2004 om 18:54. |
![]() |
|
En als argument.
Waarom de berichten in het Engels uitzenden? Kinderen begrijpen de taal niet eens! En heel veel oudere mensen ook niet! Beetje onlogisch toch? ![]()
__________________
Man is the Unnatural Animal, the Rebel Child of Nature, and more and more does He turn himself against the Harsh and Fitful Hand that reared Him.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Die link, naar die fragmenten, die is vet loos.
Je ziet in het normale filmpje de frames ook gewoon die "eng" zijn. Het verslomen zorgt alleen dat je het beter kan lezen. En in sommige filmpjes zie ik niet eens wat de verborgen boodschap is, laat staan dat het eng is. ![]() EDIT: Ketnet heeft altijd zon vaag intro filmpje, niks met "subliminal" te maken laat staan met verborgen. Laatst gewijzigd op 19-05-2004 om 20:48. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat is het nut van zo'n filmpje. Ik doel dan op de super snelle flitsende beelden die je normaal nooit kan zien. Waarom dat toch zo'n filmpje, als de kijker het toch niet ziet? Daar komt nog bij dat er wel vreemde symbolen in zitten volgens mij. Gr David Laatst gewijzigd op 24-05-2004 om 09:44. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Dit zijn zogenaamde sublimale beelden. T idee is best leuk, maar t is al bewezen dat het niet werkt. Een bron kun je vinden Biological Psychology van James W. Kalat. Ik zou kunnen gaan zoeken, maar t boek is nogal dik en ik heb daar geen zin aan, dus je zult me maar even op mijn woord moeten geloven. Het blijkt maar een heel klein beetje effect te hebben, het is iig niet zo dat er een gigantisch rush komt op de cola, als je 1 colaflesje in beeld hebt.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
|
![]() |
||
Citaat:
Ik geloof niet dat als er 1 keer een colaflesje in beeld komt dat de verkoop dan ineens met 80% stijgt. Kijk, als je altijd water drinkt in de pauze, dan zul je dat dan ook doen. Ga je iets bestellen maar je weet nog niet wat, dan geloof ik dat het onderbewuste beeld van het colaflesje je net over de streep kan trekken om geen 7-up te kopen, maar cola. David Laatst gewijzigd op 24-05-2004 om 09:44. |
![]() |
|
Hier i het topic word volgens mij al bewezen door sommige posters wat het nut is van die ene zin: "you want truth, but you need lies". je wilt de waarheid weten, maar je hebt de leugens NODIG. Als je het namelijk zou geloven dan zou de wereld zoals wij die kennen op z'n kop komen te staat. daarom kunnen we beter oompje overheid geloven zodat we tenminste verder kunnen met onze doodnormale leventjes waarin nooit iets vreemds gebeurt. persoonlijk vind ik die site nogal zorgwekkend. het is bewezen dat het werkt (het colavoorbeeld). Ik heb na het lezen van die site en al die bronnen het gevl alsof alle puzzelstukjes op hun plaats vallen en eerlik gezegt weet ik niet of ik dat wel had willen weten (ik weet niet of dit gevoel uit mezelf komt, of van het "je wilt de waarheid maar je hebt leugens nodig" voortkomt)
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
|
![]() |
|
Ik heb ooit es een wetenschappelijk programma gezien over dit. Dat was een professor die een geheime boodschap in een filmpje had gezet, je hoorde het niet ofzo, maar het was er wel. En de boodschap was: Ga morgen als je wakker bent je auto wassen. Dus staan al die mensen die naar dat filmpje gekeken hebben hun auto's te wassen.
![]() |
![]() |
||
Citaat:
__________________
There was a time when religion ruled the world. It is known as the Dark Ages.
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
|
![]() |
||
Citaat:
"You want the truth but you NEED lies" Je moet een goeie balans vinden, tussen normaal leven en alles kritisch benaderen denk ik David Laatst gewijzigd op 24-05-2004 om 09:43. |
![]() |
||
Citaat:
__________________
There was a time when religion ruled the world. It is known as the Dark Ages.
Laatst gewijzigd op 22-05-2004 om 16:59. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Waar doet iedereen zo moeilijk over. Subliminale middelen worden overal ingezet. Van de Broodgeur en kleurgebruik in je supermarkt tot retouchering van foto's (grotere pupillen, et cet.) - subliminale boodschappen zitten overal in. Het enige verschil is dat het hier om wat meer controversiële berichten gaat. Bovendien is de invloed van subliminale boodschappen miniem - als die al aanwezig zou zijn.
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
i'll be your groupie baby, Cuz you are my superstar, Im your number one fan, give me your autograph, Sign it right here on my (L)
|
![]() |
|
Als 1 frame van normaal filmmateriaal vervangen wordt zie je dat duidelijk, ik vraag me af of het uberhaupt kan op een tv. Verder moet de boodschap zo simpel en duidelijk mogelijk zijn, waarom zijn de boodschappen dan in het Engels op Nederlandse tv? Waarom zijn het geen concrete opdrachten? Waarom nemen ze meerdere frames in beslag? Waarom zijn ze in de jij vorm geschreven en niet in de ik vorm? en waarom zijn die woorden half over elkaar heengeplakt in plaats van simpel naast elkaar?
Als het dus waar is is het behoorlijk dom gedaan. |
![]() |
|
Werkt niet. Zijn al massa's onderzoeken naar gedaan, en het meest belangrijke wat onderzoekers konden bewerkstelligen was mensen beïnvloeden bij een absoluut onbelangrijke keuze (priming).
Bijvoorbeeld: Ik heb net een flits van een brandweerauto gezien, maar mijn bewuste kan het zich niet herrinneren. Druk ik op een rode of op een groene knop? 55% drukt liever op de rode knop, ondanks dat ze zich geen brandweerauto herrinneren. Valt in de zelfde categorie als de 'Drink Coke in Bioscoop' urban myth.
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Laatst gewijzigd op 09-06-2005 om 01:23. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
De invloed die tot nu toe is aangetoond, is maar beperkt. Zoals eerder genoemd; als je vlak voor de pauze een plaatje van een colaflesje hebt gezien en je twijfelde (al dan niet bewust) of je cola of sinas zou nemen, dan is de kans groter dat je dan cola neemt. Maar dat effect duurt maar kort en houdt zeker niet aan na een hele nacht slaap. Daarbij kan het onderbewuste zulke grote dingen niet verwerken. Ze hebben een keer een onderzoek gedaan waarbij ze proefpersonen onbewust de zin 'don't eat' lieten zien. De groep die deze zin gezien had, at juist [I]meer/[I] in verhouding tot de controlegroep. De gangbare verklaring is dat het onderbewuste een ontkenning gewoon niet onthoudt/begrijpt. Laat staan dat het dan onthoudt dat het na het slapen gaan de auto moet gaan wassen. ![]() (Voor bron; 'Sociale Psychologie' van mevr. Roos. Ik ga de bladzijden niet opzoeken.) |
![]() |
|
Een topic van een jaar geleden
![]() Ik zal het open houden, want het lijkt me wel een leuk topic om over te discussieren. Ik had trouwens weer ergens gelezen dat die proef met de cola in de bioscoop heel slecht was uitgevoerd en dat het eigenlijk geen echt onderzoek mocht heten. (Ik dacht uit de Quest ![]()
__________________
<):o)
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
__________________
<):o)
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Subliminal imaging heeft wel effecten, maar is voor marketing weinig interessant. Er zijn wetenschappelijke onderzoeken geweest, en hoewel er verschillende resultaten uitkomen, is algemene tendens dat heel algemene indrukken wel opgenomen worden, maar specifieke uitingen niet. Het is wel mogelijk om in heel beperkte mate een gevoel van honger, dorst of onvrede op te wekken, maar niet 'drink Coca Cola' of 'Stem SP'.
Dit soort onderzoeken komt meestal naar voren in de eerste week van een vak als (Sociale) Psychologie of Marketingwerking, omdat het zo leuk aansprekend en bekend is. ![]() Leuk feitje: in veel landen is, na de grote hype in de jaren '60, iedere vorm van subliminale boodschappen in bewegende beelden verboden. De wetenschappelijke basis daarvoor was toentertijd (en nu helemaal) verschrikkelijk smal. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
__________________
Disgustibus non est disputandem
|
Advertentie |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|