@ LUH-3417: Je hoeft me niks over het Christendom uit te leggen hoor, ik ben daar zelf goed tot zeer goed mee bekend. Mede door mijn studie natuurlijk
Het gaat hier om twee verschillende feiten: Ten eerste is de Christelijke (en voornamelijk de Katholieke) kerk een instituut was vrede en naastenliefde predikt. Dit is volgens de kerk ook de boodschap van Jezus Christus geweest, zij het dat er bijbelpassages zijn die daar anders over schrijven. Aan de andere kant is men bekend met de gewelddadige geschiedenis van de kerk (the church' violent history). Bekijk hiervoor de voorbeelden die ik in mijn vorige post heb gegeven. De kerk doet dus in feite iets anders dan wat het in zijn eigen dogma's zegt. Ïn dat opzicht vind ik het gewoon een grappig bijverschijnsel dat het symbool van de kerk van een martelwerktuig komt. Het is hiervoor helemaal niet nodig om diep de geschiedenis in te duiken, want die ken ik prima. Ik weet ook wel dat het allemaal niet op die manier bedoelt is. Het is gewoon een leuke ironie die een interessante lading heeft. Maar als jullie dat niet vinden, dan zal ik er niet van wakker liggen