Oud 21-09-2004, 17:16
Omi0
Omi0 is offline
Zijn hier misschien mensen die TMA doen? In r'dam of a'dam?

Ik twijfel nogal, ik ben dus echt geen talenwonder, Engels&Duits gaat nog net en alhoewel ik heel graag Japans zou willen leren lijkt et me een hele opgave..

oh en projectonderwijs

nah ja hoop dat iemand reageert
Advertentie
Oud 21-09-2004, 17:38
Lyx
Lyx is offline
paar vrienden van me doen die opleiding
zover ik weet is 80-90% van aziatische afkomst die de opleiding doen

als je specifieke vragen hebt kan ik het navragen
Oud 22-09-2004, 01:37
SQUARE
SQUARE is offline
Citaat:
Omi0 schreef op 21-09-2004 @ 18:16 :
Zijn hier misschien mensen die TMA doen? In r'dam of a'dam?

Ik twijfel nogal, ik ben dus echt geen talenwonder, Engels&Duits gaat nog net en alhoewel ik heel graag Japans zou willen leren lijkt et me een hele opgave..

oh en projectonderwijs

nah ja hoop dat iemand reageert
koel

ik doe tma aan de hes in rotterdam, en idd

groot gedeelte is van aziatish afkomst

als je vragen heb stel ze maar
Oud 22-09-2004, 12:15
Omi0
Omi0 is offline
Ha oke..veel aziaten dus..nah ja val ik tenminste op met mijn grote blonde blauw-ogige verschijning

Maar zijn et dan aziaten uit azië of aziatische Nederlanders? Misschien een beetje domme vraag hoor..Maar anders ga je je eigen taal leren en leren hoe je een beetje kunt handel drijven met je eigen landje..snap ik et nut niet echt van

nah ja heb nog wel 1000 vragen hier een kleine selectie

1. Bevalt de opleiding? Kun je het makkelijk aan? Krijg je vaak het god-sjit-wat-moet-ik-hier-in-vredesnaam-gevoel?
2. Hoeveel uur ben je gem. bezig met je opleiding?
3. Waarom heb je voor de Rotterdam gekozen en niet voor A'dam? (of andersom..)
4. Zijn die projecten wat te pruimen? Ik hoor altijd alleen maar horror verhalen over dat soort onderwijs..andere mensen die niks doen in je projectgroepje enzo..
5. Wat gaf nou de doorslag om voor TMA te kiezen?

Tsja ikzelf vind Azië wel heel interessant en een beetje de economische richting wil ik ook wel op..maarja stel nou dat ik uit dat vliegtuig stap en het god-sjit-wat-moet-ik-hier-in-vredesnaam-gevoel overvalt me..

Oud 22-09-2004, 15:33
Lyx
Lyx is offline
uit verhalen hoor ik dat juist die blonde koppen met blauwe ogen als eerste stoppen met de opleiding

Verder schijnt TMA beter te zijn in r'dam dan als in amsterdam
Amsterdam schijnt een soort verkapt commercieel economie te zijn met een aziatische taal doorheen
maar dat heb ik van horen zeggen
Oud 22-09-2004, 17:00
SQUARE
SQUARE is offline
Citaat:
Omi0 schreef op 22-09-2004 @ 13:15 :
Ha oke..veel aziaten dus..nah ja val ik tenminste op met mijn grote blonde blauw-ogige verschijning

Maar zijn et dan aziaten uit azië of aziatische Nederlanders? Misschien een beetje domme vraag hoor..Maar anders ga je je eigen taal leren en leren hoe je een beetje kunt handel drijven met je eigen landje..snap ik et nut niet echt van

nah ja heb nog wel 1000 vragen hier een kleine selectie

1. Bevalt de opleiding? Kun je het makkelijk aan? Krijg je vaak het god-sjit-wat-moet-ik-hier-in-vredesnaam-gevoel?
2. Hoeveel uur ben je gem. bezig met je opleiding?
3. Waarom heb je voor de Rotterdam gekozen en niet voor A'dam? (of andersom..)
4. Zijn die projecten wat te pruimen? Ik hoor altijd alleen maar horror verhalen over dat soort onderwijs..andere mensen die niks doen in je projectgroepje enzo..
5. Wat gaf nou de doorslag om voor TMA te kiezen?

Tsja ikzelf vind Azië wel heel interessant en een beetje de economische richting wil ik ook wel op..maarja stel nou dat ik uit dat vliegtuig stap en het god-sjit-wat-moet-ik-hier-in-vredesnaam-gevoel overvalt me..

eh... nee, het zijn geen import aziaten die hier zitten. Die doen allemaal ibms(international bussiness and management).
en met die velen aziaten valt het opzicht nog wel mee, genoeg nederlanders, marokanen en andere mensen die de opleiding doen. Alleen is het wel zo dat overgrote deel aziatish is.

1.

ben inmiddels 2e jaars, en het bevalt me echt goed. de opleiding is op de aziatische talen na wel heel erg goed te doen. nergens word het te moeilijk. maar zoveel nemen die talen niet echt in beslag. je kiest voor 1 taal en die krijg je 3x 50 minuten per week.
ik heb geen seconde gedacht van "sjit wat doe ik hier in vredesnaam". maar dat zal voornamelijk ook wel aan de klas liggen.

2.

wil je eerlijk antwoord? ik ben er echt verdomt weinig uren aan kwijt. ik kom namelijk alleen maar naar de verplichte colleges en voor projectgroep vergaderingen.

maar het hangt echt wel voor een groot gedeelte van jezelf af met hoeveel tijd je er aan wkijt bent. als je bijvoorbeeld een taal goed kan beheersen scheelt dat wel. Of als je goed bent in BE (M&0) kan het ook nog wel eens een hoop tijd schelen.

3

dat was echt puur voor de stad zelf en heeft niet echt veel met de opleiding te maken. maar zo goed had ik me niet eens georienteerd toen ik voor deze opleiding koos. ik weet niet echt wat het verschil is met tma amsterdam.

volgens mij heet die opleiding in amsterdam Asian studies en worden de lessen in het engls gegeven.

4. dat valt wel heel erg mee. ze zijn goed te doen iig. bijna niemand haalt de projecten niet. dus als er iets is dat je wel haalt zijn het wel de projecten

5.
eigenlijk de stage in het buitenland . een jaar lang in azie

maar ook wel omdat azie eens steeds belangrijker rol gaat spelen in de wereld ecenomie. zeker nu china zijn deuren heeft geopend.

en mij leek het toendertijd het dan wel verstandig om hierop in te kunnen spelen en van die succes te kunnen profiteren
Oud 22-09-2004, 17:00
SQUARE
SQUARE is offline
Citaat:
Lyx schreef op 22-09-2004 @ 16:33 :
uit verhalen hoor ik dat juist die blonde koppen met blauwe ogen als eerste stoppen met de opleiding

Verder schijnt TMA beter te zijn in r'dam dan als in amsterdam
Amsterdam schijnt een soort verkapt commercieel economie te zijn met een aziatische taal doorheen
maar dat heb ik van horen zeggen
tot nu toe zijn het juis voornamelijk de aziaten die op zijn gestapt.
Oud 22-09-2004, 19:53
Omi0
Omi0 is offline
Nah ja of het nou de blond hoofdige blauw-ogige knaapjes of de zwart harige bruin-ogige knaapjes zijn die eerder opstappen..whatever

Maar iig heel erg bedankt voor de reacties! Ik ga zeker ook nog wel even naar een open dag tis alleen zo klote lang reizen voor mij maar op deze manier krijg ik in ieder geval al een wat beter beeld van de opleiding

Ik was eigenlijk nog wel benieuwd naar de sfeer binnen de studie..ga je veel met je klasgenoten om? Is het een beetje relaxt of hangt er echt een opgefokt sfeertje? En hoe ga je om met de docenten?

Citaat:
eigenlijk de stage in het buitenland . een jaar lang in azie
btw m'n zus heeft PABO gedaan, één van de meest a-internationale studies en die heeft ook een jaar in Wenen gezeten..maar oke Azië is nog wel wat beter..

Hoe ga je dat trouwens doen als je daar een jaar zit? Haal je ergens een beurs vandaan? Of gaan je ouders je sponseren? Ik neem aan dat je daar niet kunt gaan werken..(of is het een betaalde stage? )

En dan tenslot wellicht kan iemand mij vertellen hoe groot de kamernood in R'dam momenteel is? Ik wil het liefst anti-kraak gaan wonen, lekker goedkoop
Oud 22-09-2004, 21:21
Lyx
Lyx is offline
waar kom je vandaan aka hoever moet je reizen?
anders kan je bij stadswonen urgentieverklaring aanvragen
Oud 22-09-2004, 21:46
Omi0
Omi0 is offline
Citaat:
Lyx schreef op 22-09-2004 @ 22:21 :
waar kom je vandaan aka hoever moet je reizen?
anders kan je bij stadswonen urgentieverklaring aanvragen

niet ver van leeuwarden..en dat is dus 2 uur en 58 minuten met de trein..

dat lijkt me dus best wel geen succes..
Oud 23-09-2004, 00:58
SQUARE
SQUARE is offline
Citaat:
Omi0 schreef op 22-09-2004 @ 20:53 :
Nah ja of het nou de blond hoofdige blauw-ogige knaapjes of de zwart harige bruin-ogige knaapjes zijn die eerder opstappen..whatever

Maar iig heel erg bedankt voor de reacties! Ik ga zeker ook nog wel even naar een open dag tis alleen zo klote lang reizen voor mij maar op deze manier krijg ik in ieder geval al een wat beter beeld van de opleiding

Ik was eigenlijk nog wel benieuwd naar de sfeer binnen de studie..ga je veel met je klasgenoten om? Is het een beetje relaxt of hangt er echt een opgefokt sfeertje? En hoe ga je om met de docenten?

btw m'n zus heeft PABO gedaan, één van de meest a-internationale studies en die heeft ook een jaar in Wenen gezeten..maar oke Azië is nog wel wat beter..

Hoe ga je dat trouwens doen als je daar een jaar zit? Haal je ergens een beurs vandaan? Of gaan je ouders je sponseren? Ik neem aan dat je daar niet kunt gaan werken..(of is het een betaalde stage? )

En dan tenslot wellicht kan iemand mij vertellen hoe groot de kamernood in R'dam momenteel is? Ik wil het liefst anti-kraak gaan wonen, lekker goedkoop
-de sfeer is vet relax daar op het tma. je maakt echt heel snel vrienden. En er is daar ook niet echt een soort van groepsvorming, iedreen gaat gewoon met elkaar om.

oke, er zijn wel mesnen die iets meer met de bepaalde mensen omgaan, maar over het algemeen gaat heel tma wel heel erg goed met elkaar om.

wat je wel ziet is dat tma zelf weer wat minder snel met mensen omgaat van hetzelfde cluster maar dan van een andere opleiding(IBL,IBMS)

school vergoed dacht ik een gedeelte en daarna heb ik gehoort dat je je erg goed kan redden met je studifinanciering.

alleen als je van plan bent om naar japan te gaan moet je van te voren sparen.

en als laatste de kamernood

dat is best wel een ramp hier. mischien dat je een kans maakt als je je heb ingeschreven voor een kamer, maar de w8 tijd hiervoor bedraagt een jaar geloof ik. en particulier zoeken is het haast onmogenlijk er 1 te vinden voor een redelijke prijs.

maar dan heb ik het wel over als je te laat begint met zoeken. als je gewoon tijdig begint zal het vast wel lukken om een kamer te vinden.
Oud 23-09-2004, 18:11
Omi0
Omi0 is offline
oke ik ga nog even door met vragen stellen hoor

Hm ja die kamernood was ik al bang voor.. maja wat doe je er aan, goed zoeken, idd

Nah ja het lijkt me allemaal wel erg leuk zelf zit ik nu in V6 en nou niet raar bedoeld ofzo maar is dat dan ook wat te makkelijk? Zijn er veel mensen die van het vwo afkomen bij TMA?
Tsja ik kan ook zo'n versneld traject gaan doen maar kweet niet hoor..dan race je zo snel door je studietijd heen, maar wel als bijkomend voordeel dat ik op mn 21e lekker in Japan gaan zitten chillen.. (lees: hard opzoek gaan naar een baan want et schijnt daar klote duur te zijn )

Nah ja ben bang dat et versnelde traject voor mij ook niet zo'n goed idee is aangezien ik geen talenknobbel heb en M&O heb ik niet eens in mn pakket zitten..
Oud 24-09-2004, 02:58
Lyx
Lyx is offline
wat dat betreft zou je beter het 'normale' traject volgen
Verder zijn de vakken (behalve de talen) best makkelijk (misschien te makkelijk 1e jaar vrienden van me doen geen kont en halen nog voldoende)
En vandaar ken ik veel mensen die hun P in de 1e jaar halen.

Over de kamers
tjah.. ik zou alvast inschrijven bij stadswonen (www.stadswonen.nl) zij regelen de kamers in rotterdam
Als je nu vast inschrijft dan zit je tegen de jaar op wachtlijst als je gaat beginnen met studeren en verder met je urgentieverklaring dan kom je erwel.
Maar je moet er wel achterna gaan.. want stadswonen is log en slome organisatie

Ik heb zelf een kamer via stadswonen geregeld
33m2 met eigen keuken en douche en 5 min fietsen van Hes/Erasmus uni
Oud 24-09-2004, 18:53
SQUARE
SQUARE is offline
Citaat:
Omi0 schreef op 23-09-2004 @ 19:11 :
oke ik ga nog even door met vragen stellen hoor

Hm ja die kamernood was ik al bang voor.. maja wat doe je er aan, goed zoeken, idd

Nah ja het lijkt me allemaal wel erg leuk zelf zit ik nu in V6 en nou niet raar bedoeld ofzo maar is dat dan ook wat te makkelijk? Zijn er veel mensen die van het vwo afkomen bij TMA?
Tsja ik kan ook zo'n versneld traject gaan doen maar kweet niet hoor..dan race je zo snel door je studietijd heen, maar wel als bijkomend voordeel dat ik op mn 21e lekker in Japan gaan zitten chillen.. (lees: hard opzoek gaan naar een baan want et schijnt daar klote duur te zijn )

Nah ja ben bang dat et versnelde traject voor mij ook niet zo'n goed idee is aangezien ik geen talenknobbel heb en M&O heb ik niet eens in mn pakket zitten..
ach, er zijn er wel een paar van vwo. het is geen rare vraag hoor

maar het is dan voor het grootse gedeelte wel heel erg makkelijk voor je. dat iz het zelf voor mij en ik ben van de havo.

je kan dus de versnelde route doen. en de achterstand die je heb bij BE en de talen kan je opzicht wel inhalen, alleen moet ik je er dan wel bij vertellen dat het heel zwaar word. en als het te makkelijk is doe je er een tweede taal bij. en als je echt slim ben doe je 3 talen

maar op je 21ste naar japan is vroeg??

ik ben volgend jaar 21 en dan ga ik naar azie en ik vind dat eigenlijk al best wel te laat

maar nog ff over de "p"

die haal je dus echt niet makkelijk in 1 jaar vorig jaar waren er maar iets van 3 op heel de opleiding die hun p in 1 jaar hebben gehaald. jaar daarvoor vijf dacht ik.

dat is echt wel verdomd laag. dat komt doordat je op het tma alle vakken moet hebben gehaald. dus je kan ook niet compenseren. stel dat je bijvoorbeeld slect ben in een bepaalde vak en je heb 1 lullige onvoldoende....

weg "p" binnen 1 jaar. dan moet je dat volgend jaar doen. en er zijn altijd wel vakken waar je niet in uitblinkt: japans, chinees, vietnamees indonesich(talen) dan wel ict of BE of iets dergelijkst. ook zijn er wel altijd vakken die bijna niemand in 1x haalt zoals rechten of weet ik het.

mocht je trouwens nog vragen over de talen hebben, in het eerste kwartaal krijg je jimv, dus dat zijn de vier talen in een. van daaruit ga je dus orienteren welke taal je neemt en daarna hoe je dus nog maar 1 taal te doen. het is dus niet zo dat je al die talen hoeft te volgen, wat ik dus dacht toen ik tma ging doen
Oud 25-09-2004, 17:46
Omi0
Omi0 is offline
Citaat:
Lyx schreef op 24-09-2004 @ 03:58 :

Ik heb zelf een kamer via stadswonen geregeld
33m2 met eigen keuken en douche en 5 min fietsen van Hes/Erasmus uni
zo... meneer heeft et voor mekaar, hoeveel betaal je daarvoor?(als ik vragen mag..)

Nah ja heb een beetje zitten denken.. heb dan misschien wel een vwo papiertje maar helaas zit daar niet een uitblinking in talen óf juist in BE (eigenlijk kan ik alles een beetje en dus net niet.. ) aanvast, dus dan doe ik et gewone traject, kan ik daarnaast ook nog ergens werk gaan zoeken om te sparen voor de reis

Over die reis trouwens nog even hè..
Ik las dat het het 2e halfjaar in et 3e jaar en het 1e halfjaar van het 4e studiejaar plaats vindt..En dat je een half jaar aan een universiteit gaat studeren en een half jaar gaat stage lopen..
hoop dat dit zo'n beetje klopt..
Daar zit dus een 'zomervakantie' tussen..vlieg je dan ook weer naar Nederland of blijf je dan in Azië?

Oh en weet iemand misschien op wat voor niveau je Japans (bijv) kunt spreken na 4 jaar? Je kunt ook Japans studeren aan de Uni in Leiden en op de hogeschool Maastricht heb je ook iets in die richting..nou zijn deze mensen 4 jaar puur met de taal (en beetje cultuur..) bezig, neem ik aan dat hun niveau hoger ligt?
Was eigenlijk ook één van mijn eerste gedachten toen ik over TMA las.. leer je nu hoe je in een (internationaal) bedrijf de contacten tussen Japan en Europa kunt onderhouden en -plat gezegd- de boel een beetje te managen?
Of leer je nu vloeiend Japans en leer je hoe je een contractje opstellen kunt en that's it?

en dan mijn laatste afvraag-vraag..: Heb je eigenlijk als je in een internationaal bedijf met contacten in Azië en de rest van de wereld dat hele japans wel nodig? Is het niet zo dat Engels de voertaal is?
wel weer handig als je in Japan zelf wat luxe dingen als bijvoorbeeld eten wilt aan schaffen en de sushiverkoper spreekt alleen z'n eigen taal..(want ik snap ook wel dat niet de godganse wereld vloeiend engels spreekt..)

oke, en nou ga ik m'n mond houden...
Oud 27-09-2004, 00:09
SQUARE
SQUARE is offline
Citaat:
Omi0 schreef op 25-09-2004 @ 18:46 :
zo... meneer heeft et voor mekaar, hoeveel betaal je daarvoor?(als ik vragen mag..)

Nah ja heb een beetje zitten denken.. heb dan misschien wel een vwo papiertje maar helaas zit daar niet een uitblinking in talen óf juist in BE (eigenlijk kan ik alles een beetje en dus net niet.. ) aanvast, dus dan doe ik et gewone traject, kan ik daarnaast ook nog ergens werk gaan zoeken om te sparen voor de reis

Over die reis trouwens nog even hè..
Ik las dat het het 2e halfjaar in et 3e jaar en het 1e halfjaar van het 4e studiejaar plaats vindt..En dat je een half jaar aan een universiteit gaat studeren en een half jaar gaat stage lopen..
hoop dat dit zo'n beetje klopt..
Daar zit dus een 'zomervakantie' tussen..vlieg je dan ook weer naar Nederland of blijf je dan in Azië?

die keuze is aan jouw, als jij in de vakantie door azie wilt touren(om bijvoorbeeld studie genoten op te zoeken) is die keuze geheel aan jou. je mag ook wel naar nederland gaan, maar ik denk niet dat veel mensen naar nederland willen gaan voor op vakantie. tenzij je erg last van heimwee heb natuurlijk.

Oh en weet iemand misschien op wat voor niveau je Japans (bijv) kunt spreken na 4 jaar? Je kunt ook Japans studeren aan de Uni in Leiden en op de hogeschool Maastricht heb je ook iets in die richting..nou zijn deze mensen 4 jaar puur met de taal (en beetje cultuur..) bezig, neem ik aan dat hun niveau hoger ligt?
Was eigenlijk ook één van mijn eerste gedachten toen ik over TMA las.. leer je nu hoe je in een (internationaal) bedrijf de contacten tussen Japan en Europa kunt onderhouden en -plat gezegd- de boel een beetje te managen?
Of leer je nu vloeiend Japans en leer je hoe je een contractje opstellen kunt en that's it?

wat je het eerste zei. TMA is echt een economische studie en als je denkt dat het iets met tourisme ofzo heeft te maken dan zit je echt helemaal verkeerd. natuurlijk leer je wel wat over de cultuur van japan, maar dan met als doel om er zakelijk voordeel uit te halen. waarschijnlijk is je niveau japans wel hoger als je japans studeer aan de uni, maar je moet wel rekening houden dat je tegen de tijd dat je afgestudeerd ben, wel al een jaar in azie heb gewoont. dan heb je dus dagelijkst met japans te maken, en van wat ik heb gehoort, leer je daar dus ontiegelijk veel van. kwa cultuur en taal.

en dan mijn laatste afvraag-vraag..: Heb je eigenlijk als je in een internationaal bedijf met contacten in Azië en de rest van de wereld dat hele japans wel nodig? Is het niet zo dat Engels de voertaal is?
wel weer handig als je in Japan zelf wat luxe dingen als bijvoorbeeld eten wilt aan schaffen en de sushiverkoper spreekt alleen z'n eigen taal..(want ik snap ook wel dat niet de godganse wereld vloeiend engels spreekt..)

het is natuurlijk niet perse nodig. je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat tma een heel specefieke opleiding is die gericht is op azie. er zijn zat opleidingen die internationaal gericht zijn en waarvan je vast en zeker wel een goed betaalde baant kunt krijgen. maar voor het zaken doen in azie is de taal wel erg handig. je zult merken dat als je de taal en de gewoontes en gebruiken van een land kent, je veel gemakklijke deals voor elkaar krijgt. ook zal je dan wel de voorkeur van een japans bedrijf veel sneller krijgen dan iemand die alleen maar engels spreekt.

oke, en nou ga ik m'n mond houden...

je mag gerust wel meer vragen hoor als je meer wilt weten. het is tog wel belangrijk om je goed te orienteren voor je een opleiding kiest
Oud 28-09-2004, 15:18
Omi0
Omi0 is offline
Citaat:
je mag gerust wel meer vragen hoor als je meer wilt weten . het is tog wel belangrijk om je goed te orienteren voor je een opleiding kiest
je kan wel decaan worden bij ons op school , dat mens dat wij hebben weet niet eens dat deze opleiding bestáát..

Ik had eigenlijk nog wat vraagjes over de stage..

In het 2e jaar loop je stage bij een nederlands bedrijf dat gericht is op Azië las ik..de hamvraag: is het een betaalde stage?
Heb jij al een stageplek? Hoe vind je zo iets, moet je zelf op onderzoek of helpt school hier bij? Aan wat voor soort taken moet ik denken als je stage gaat lopen bij een bedrijf? Wordt je achter een pc'tje geplant zo van ga dit maar even over typen of draai je écht mee met het bedrijf?
zal ook wel verschillend zijn natuurlijk, hangt af waar je terecht komt..

Dan nog even over de 12 maanden in Azië hoe zit dat met huisvestiging? Woon je zeg maar midden tussen de Japanners zelf of zit je met de rest van je hollandse studiegenoten in een gebouw? En is het niet zo dat je eigenlijk alleen maar met andere Europeanen en Amerikanen in aanraking komt?
Oud 29-09-2004, 16:41
SQUARE
SQUARE is offline
Citaat:
Omi0 schreef op 28-09-2004 @ 16:18 :
je kan wel decaan worden bij ons op school , dat mens dat wij hebben weet niet eens dat deze opleiding bestáát..

je vleit me

Ik had eigenlijk nog wat vraagjes over de stage..

In het 2e jaar loop je stage bij een nederlands bedrijf dat gericht is op Azië las ik..de hamvraag: 1*is het een betaalde stage?
2*Heb jij al een stageplek? 3* Hoe vind je zo iets, moet je zelf op onderzoek of helpt school hier bij? 5*Aan wat voor soort taken moet ik denken als je stage gaat lopen bij een bedrijf?6* Wordt je achter een pc'tje geplant zo van ga dit maar even over typen of draai je écht mee met het bedrijf?
zal ook wel verschillend zijn natuurlijk, hangt af waar je terecht komt..

goede vragen allemaal, maar tot mijn spijt kan ik niet alle vragen beantwoorden. ik weet het namelijk zelf ook nog niet precies. in het tweede jaar ben je voornamelijk bezig met je import onderneming. dan moet je een eigen bedrijf gaan oprichten en dan een een product uit azie importteren en die met winst proberen kwijt te raken. zoon soort spel dat je ook al bij M&O heb gehad, alleen is het deze keer met echt geld en mag je de winst houden dit project duurt 3 kwartalen en die stage is maar 1 kwartaal. (laatste kwartaal)

maar om even terrug te komen op je vragen:

1* ik weet het niet, maar ik dacht het niet.
2* nee dus
3* je moet er natuurlik zelf achteraan gaan, maar als je niets kunt vinden help de school je aan een stage plek. alleen kan die plek je mischien niet bevallen als school voor je heeft gezocht.
5* ik zou het dus echt niet weten, ik zal wel eens na vragen.
6* dat hangt volgens mij idd af van je stage plek

Dan nog even over de 12 maanden in Azië hoe zit dat met huisvestiging? Woon je zeg maar midden tussen de Japanners zelf of zit je met de rest van je hollandse studiegenoten in een gebouw? En is het niet zo dat je eigenlijk alleen maar met andere Europeanen en Amerikanen in aanraking komt?

dat weet ik niet precies allemaal, maar volgens mij is dat per land ook wel verschillend. zo kon je in indonesie met een paar klasgenoten bij wijze van spreken een villa afhuren. in china ging je volgens mij in een soort campus. van japan en vietnam weet ik het niet echt. ik heb wel gehoort dat je in japan al tevreden moet zijn met een erg kleine kamer. een groot verschil dus met indonesie.

maar bij alle landen mocht je volgens mij ook wel zelf huisvestiging particulier regelen. of als je daar familie heb mag je daar ook wel blijven.

maaar nog ff over japan. je komt in japan met veel verschillende nationaliteiten in aanraking. het is een internationale universiteit, dus je zal wel veel met japanners, amerikanen en chinezen, russen en al die andere mensen te maken hebben.

dus je heb niet alleen maar met europeanen en amerikanen te maken. leek me eigenlijk wel logisch tog, anders kon je net zo goed in ned blijven

ik moet me trouwens nog verontschuldigen dat ik niet eerder heb geantwoord

maar mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust
Oud 30-09-2004, 12:42
Omi0
Omi0 is offline
Citaat:
in het tweede jaar ben je voornamelijk bezig met je import onderneming. dan moet je een eigen bedrijf gaan oprichten en dan een een product uit azie importteren en die met winst proberen kwijt te raken. zoon soort spel dat je ook al bij M&O heb gehad, alleen is het deze keer met echt geld en mag je de winst houden dit project duurt 3 kwartalen en die stage is maar 1 kwartaal. (laatste kwartaal)
oh dat klinkt wel erg leuk heb alleen nooit m&o gehad en dus ook nog nooit zo'n soort project gedaan
Mijn eerste gedacht was eigenlijk: wat doe je als je verlies lijdt? Moet je dan zelf voor de kosten opdraaaien? ohh..dat zou echt wel sneu zijn..
Maar et lijkt me opzich wel heel leerzaam. Zou je ong. kunnen vertellen wat voor product jullie importeren en hoe je zoiets nou aanpakt?

Dan nog even de ham-vraag van m'n pa..( ) hij is nogal sceptisch..zo van omdat het een vrij nieuwe, en in zijn ogen 'exotische' opleiding is, als je bijv. rechten gaat studeren wordt je advocaat, nah ja ik vraag het mezelf ook wel af.. Leer je wel concrete dingen? Je zei al eerder dat het vrij simpel is..(sommige dingen dan) heb je dan wel het gevoel alsof je vooruit komt?

Dan wou ik nog graag weten wat de man/vrouw verhouding is en hoe is de verdeling tussen chinees/indonesisch/japans/vietnamees chinees zal wel het grootste zijn zeker?

Hmm ik had nog een afvraag vraag.. nah ja die bewaren we voor de volgende keer, maar weer
Oud 01-10-2004, 10:19
SQUARE
SQUARE is offline
Citaat:
Omi0 schreef op 30-09-2004 @ 13:42 :
oh dat klinkt wel erg leuk heb alleen nooit m&o gehad en dus ook nog nooit zo'n soort project gedaan
Mijn eerste gedacht was eigenlijk: wat doe je als je verlies lijdt? Moet je dan zelf voor de kosten opdraaaien? ohh..dat zou echt wel sneu zijn..
Maar et lijkt me opzich wel heel leerzaam. Zou je ong. kunnen vertellen wat voor product jullie importeren en hoe je zoiets nou aanpakt?

dit is het eerste jaar dat het verlies voor de studenten is . de jaren daarvoor draaide de opleiding altijd voor het verlies op.

wat we dus gaan doen is een product importeren. voor dat product moet je dan een ondernemingsplan maken, een markt onderzoek houden, de financien van je berdijf onderhouden ed. het is heel erg realistich.

je moet echt met veel rekening houden zoals belasting, invoerechten, het zoeken naar leveranciers ed. je krijgt erg veel praktijk ervaring.

daarnaast is je project groep ook nog eens onderverdeeld in allerlei rollen. zo is de een financieel manager, de ander algemeen directeur, weer een ander persooneels manager enz. Ook zijn er een paar projectleden gewoon werknemers.

er valt echt wel zo veel over dit project te vertellen, dit doe ik niet zo 123. Maar ik hoop dat je een beetje een globaal beeld van heb.

Dan nog even de ham-vraag van m'n pa..( ) hij is nogal sceptisch..zo van omdat het een vrij nieuwe, en in zijn ogen 'exotische' opleiding is, als je bijv. rechten gaat studeren wordt je advocaat, nah ja ik vraag het mezelf ook wel af.. Leer je wel concrete dingen? Je zei al eerder dat het vrij simpel is..(sommige dingen dan) heb je dan wel het gevoel alsof je vooruit komt?

mwah, je krijgt op het tma dezelfde vakken als op CE(commerciele economie). alleen heb je hier een aziatisch taal extra. of dat concreet is is aan jouw om te beoordelen. CE is namelijk ook niet echt moeilijk. Ook is deze opleiding wel te vergleijken met het IBL(international bussiness and languages). alleen is deze opleiding meer gericht op europa en amerika.

maar van wat ik gehoort heb is het niveau van tma en ce ongeveer hetzelfde. volgens mij is IBL iets moeilijker, omdat ze daar bijvoorbeeld al vanuit gaan dat je een bepaald niveau van de talen moet hebben.

ik heb zelf wel het gevoel dat ik vooruit ben gegaan. maar dat heb ik na elk jaar. dat was op de havo ook al zo. zou wel heel erg sneu zijn als je elke keeer op het zelfde niveau bleef

Dan wou ik nog graag weten wat de man/vrouw verhouding is en hoe is de verdeling tussen chinees/indonesisch/japans/vietnamees chinees zal wel het grootste zijn zeker?

man/vrouw verhoudiing ligt rond de 55/45. er zijn iets meer mannen dan vrouwen, maar over het algemeen is dat wel in redelijke verhouding.

in mijn lichting zijn er idd de meeste menesen chinees. er zijn nul japanners en ik ben enigiste vietnamees. verder zitten er een thai en koreaan in het tweede jaar. dan zijn er nog een aantal surinamers, turken, marrokanen en de rest nederlanders.

dit jaar zitten er in het eerste jaar veel nederlander en veel minder chinezen. ongeveer 30% ned 3n 30% chinezen en de rest zijn andere nationaliteiten.

Hmm ik had nog een afvraag vraag.. nah ja die bewaren we voor de volgende keer, maar weer
Oud 18-11-2004, 16:41
UFOtje
UFOtje is offline
TMA lijkt mij een erg leuke opleiding. Ik doe nu MER aan de HAN in Nijmegen, maar het bevalt mij helemaal niet goed. Ik ben dus van plan over te stappen naar deze opleiding.

Ik ben alleen bang dat het erg moeilijk is, op de HAN heb ik namelijk al gemerkt dat ik vakken zoals BE en BA erg moeilijk vind..

Zijn er nog meer mensen die deze opleiding doen en hun ervaringen willen delen?

en SQUARE, ik heb je een PM gestuurd.
Oud 24-01-2005, 02:33
Empiraa
Empiraa is offline
Citaat:
UFOtje schreef op 18-11-2004 @ 17:41 :
TMA lijkt mij een erg leuke opleiding. Ik doe nu MER aan de HAN in Nijmegen, maar het bevalt mij helemaal niet goed. Ik ben dus van plan over te stappen naar deze opleiding.

Ik ben alleen bang dat het erg moeilijk is, op de HAN heb ik namelijk al gemerkt dat ik vakken zoals BE en BA erg moeilijk vind..

Zijn er nog meer mensen die deze opleiding doen en hun ervaringen willen delen?

en SQUARE, ik heb je een PM gestuurd.
ik doe die opleiding en tot nu toe heb ik me er prima vermaakt
Oud 28-02-2007, 17:08
Ivys
Ivys is offline
Hee hoi!

Ik wil volgend jaar ook TMA gaan studeren . Wilde even zeggen dat het erg leuk is om al die vragen en antwoorden te lezen! Ik heb me ook al ingeschreven bij stadswonen. Ik zal inderdaad nog wel een jaar moeten wachten voordat ik in kan trekken.. Hoop dat het op en neer reizen niet vervelend wordt.

Ik heb ook nog een vraagje

- Is het gebouw/sfeer waar de studie wordt gegeven een beetje leuk, kun je er je dag leuk doorbrengen?

zit nu namelijk in een soort van 'betonnen smaakloze bunker', tussen allemaal gedemotiveerde studenten.. (Laatste jaar Havo op het Roc in Ede)

Ps. hoe krijg je zo'n plaatje bij je naam?
Oud 28-02-2007, 17:12
Ivys
Ivys is offline
Oeps, ik zie net dat het laatste bericht gepost is in 2005! hehe...

Meisje die al die vragen stelde --> bevalt de studie??

Is er nog iemand die TMA studeerd??

Groetjes Ivy
Oud 28-02-2007, 19:01
Miracle
Miracle is offline
Dit topic is inderdaad te oud. Indien nodig, kan je een nieuw topic maken.

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten