Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ik doe tma aan de hes in rotterdam, en idd groot gedeelte is van aziatish afkomst als je vragen heb stel ze maar |
![]() |
||
Citaat:
en met die velen aziaten valt het opzicht nog wel mee, genoeg nederlanders, marokanen en andere mensen die de opleiding doen. Alleen is het wel zo dat overgrote deel aziatish is. 1. ben inmiddels 2e jaars, en het bevalt me echt goed. de opleiding is op de aziatische talen na wel heel erg goed te doen. nergens word het te moeilijk. maar zoveel nemen die talen niet echt in beslag. je kiest voor 1 taal en die krijg je 3x 50 minuten per week. ik heb geen seconde gedacht van "sjit wat doe ik hier in vredesnaam". maar dat zal voornamelijk ook wel aan de klas liggen. 2. wil je eerlijk antwoord? ik ben er echt verdomt weinig uren aan kwijt. ik kom namelijk alleen maar naar de verplichte colleges en voor projectgroep vergaderingen. maar het hangt echt wel voor een groot gedeelte van jezelf af met hoeveel tijd je er aan wkijt bent. als je bijvoorbeeld een taal goed kan beheersen scheelt dat wel. Of als je goed bent in BE (M&0) kan het ook nog wel eens een hoop tijd schelen. 3 dat was echt puur voor de stad zelf en heeft niet echt veel met de opleiding te maken. maar zo goed had ik me niet eens georienteerd toen ik voor deze opleiding koos. ik weet niet echt wat het verschil is met tma amsterdam. volgens mij heet die opleiding in amsterdam Asian studies en worden de lessen in het engls gegeven. 4. dat valt wel heel erg mee. ze zijn goed te doen iig. bijna niemand haalt de projecten niet. dus als er iets is dat je wel haalt zijn het wel de projecten ![]() 5. eigenlijk de stage in het buitenland ![]() ![]() maar ook wel omdat azie eens steeds belangrijker rol gaat spelen in de wereld ecenomie. zeker nu china zijn deuren heeft geopend. en mij leek het toendertijd het dan wel verstandig om hierop in te kunnen spelen en van die succes te kunnen profiteren |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
niet ver van leeuwarden..en dat is dus 2 uur en 58 minuten met de trein.. ![]() dat lijkt me dus best wel geen succes.. |
![]() |
||
Citaat:
oke, er zijn wel mesnen die iets meer met de bepaalde mensen omgaan, maar over het algemeen gaat heel tma wel heel erg goed met elkaar om. wat je wel ziet is dat tma zelf weer wat minder snel met mensen omgaat van hetzelfde cluster maar dan van een andere opleiding(IBL,IBMS) school vergoed dacht ik een gedeelte en daarna heb ik gehoort dat je je erg goed kan redden met je studifinanciering. alleen als je van plan bent om naar japan te gaan moet je van te voren sparen. en als laatste de kamernood ![]() dat is best wel een ramp hier. mischien dat je een kans maakt als je je heb ingeschreven voor een kamer, maar de w8 tijd hiervoor bedraagt een jaar geloof ik. en particulier zoeken is het haast onmogenlijk er 1 te vinden voor een redelijke prijs. maar dan heb ik het wel over als je te laat begint met zoeken. als je gewoon tijdig begint zal het vast wel lukken om een kamer te vinden. |
![]() |
|
oke ik ga nog even door met vragen stellen hoor
![]() Hm ja die kamernood was ik al bang voor.. maja wat doe je er aan, goed zoeken, idd ![]() Nah ja het lijkt me allemaal wel erg leuk ![]() Tsja ik kan ook zo'n versneld traject gaan doen maar kweet niet hoor..dan race je zo snel door je studietijd heen, maar wel als bijkomend voordeel dat ik op mn 21e lekker in Japan gaan zitten chillen.. (lees: hard opzoek gaan naar een baan want et schijnt daar klote duur te zijn ![]() Nah ja ben bang dat et versnelde traject voor mij ook niet zo'n goed idee is aangezien ik geen talenknobbel heb en M&O heb ik niet eens in mn pakket zitten.. |
![]() |
|
wat dat betreft zou je beter het 'normale' traject volgen
Verder zijn de vakken (behalve de talen) best makkelijk (misschien te makkelijk 1e jaar ![]() En vandaar ken ik veel mensen die hun P in de 1e jaar halen. Over de kamers tjah.. ik zou alvast inschrijven bij stadswonen (www.stadswonen.nl) zij regelen de kamers in rotterdam ![]() Als je nu vast inschrijft dan zit je tegen de jaar op wachtlijst als je gaat beginnen met studeren en verder met je urgentieverklaring dan kom je erwel. Maar je moet er wel achterna gaan.. want stadswonen is log en slome organisatie Ik heb zelf een kamer via stadswonen geregeld ![]() 33m2 met eigen keuken en douche en 5 min fietsen van Hes/Erasmus uni ![]()
||
Citaat:
![]() maar het is dan voor het grootse gedeelte wel heel erg makkelijk voor je. dat iz het zelf voor mij en ik ben van de havo. je kan dus de versnelde route doen. en de achterstand die je heb bij BE en de talen kan je opzicht wel inhalen, alleen moet ik je er dan wel bij vertellen dat het heel zwaar word. en als het te makkelijk is doe je er een tweede taal bij. en als je echt slim ben doe je 3 talen ![]() maar op je 21ste naar japan is vroeg?? ik ben volgend jaar 21 en dan ga ik naar azie en ik vind dat eigenlijk al best wel te laat ![]() maar nog ff over de "p" die haal je dus echt niet makkelijk in 1 jaar ![]() dat is echt wel verdomd laag. dat komt doordat je op het tma alle vakken moet hebben gehaald. dus je kan ook niet compenseren. stel dat je bijvoorbeeld slect ben in een bepaalde vak en je heb 1 lullige onvoldoende.... weg "p" binnen 1 jaar. dan moet je dat volgend jaar doen. en er zijn altijd wel vakken waar je niet in uitblinkt: japans, chinees, vietnamees indonesich(talen) dan wel ict of BE of iets dergelijkst. ook zijn er wel altijd vakken die bijna niemand in 1x haalt zoals rechten of weet ik het. mocht je trouwens nog vragen over de talen hebben, in het eerste kwartaal krijg je jimv, dus dat zijn de vier talen in een. van daaruit ga je dus orienteren welke taal je neemt en daarna hoe je dus nog maar 1 taal te doen. het is dus niet zo dat je al die talen hoeft te volgen, wat ik dus dacht toen ik tma ging doen |
![]() |
||
Citaat:
![]() Nah ja heb een beetje zitten denken.. heb dan misschien wel een vwo papiertje maar helaas zit daar niet een uitblinking in talen óf juist in BE (eigenlijk kan ik alles een beetje en dus net niet.. ![]() Over die reis trouwens nog even hè.. Ik las dat het het 2e halfjaar in et 3e jaar en het 1e halfjaar van het 4e studiejaar plaats vindt..En dat je een half jaar aan een universiteit gaat studeren en een half jaar gaat stage lopen.. hoop dat dit zo'n beetje klopt.. Daar zit dus een 'zomervakantie' tussen..vlieg je dan ook weer naar Nederland of blijf je dan in Azië? Oh en weet iemand misschien op wat voor niveau je Japans (bijv) kunt spreken na 4 jaar? Je kunt ook Japans studeren aan de Uni in Leiden en op de hogeschool Maastricht heb je ook iets in die richting..nou zijn deze mensen 4 jaar puur met de taal (en beetje cultuur..) bezig, neem ik aan dat hun niveau hoger ligt? Was eigenlijk ook één van mijn eerste gedachten toen ik over TMA las.. leer je nu hoe je in een (internationaal) bedrijf de contacten tussen Japan en Europa kunt onderhouden en -plat gezegd- de boel een beetje te managen? Of leer je nu vloeiend Japans en leer je hoe je een contractje opstellen kunt en that's it? en dan mijn laatste afvraag-vraag..: Heb je eigenlijk als je in een internationaal bedijf met contacten in Azië en de rest van de wereld dat hele japans wel nodig? Is het niet zo dat Engels de voertaal is? wel weer handig als je in Japan zelf wat luxe dingen als bijvoorbeeld eten wilt aan schaffen en de sushiverkoper spreekt alleen z'n eigen taal..(want ik snap ook wel dat niet de godganse wereld vloeiend engels spreekt..) ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik had eigenlijk nog wat vraagjes over de stage.. In het 2e jaar loop je stage bij een nederlands bedrijf dat gericht is op Azië las ik..de hamvraag: is het een betaalde stage? ![]() Heb jij al een stageplek? Hoe vind je zo iets, moet je zelf op onderzoek of helpt school hier bij? Aan wat voor soort taken moet ik denken als je stage gaat lopen bij een bedrijf? Wordt je achter een pc'tje geplant zo van ga dit maar even over typen of draai je écht mee met het bedrijf? zal ook wel verschillend zijn natuurlijk, hangt af waar je terecht komt.. Dan nog even over de 12 maanden in Azië ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Mijn eerste gedacht was eigenlijk: wat doe je als je verlies lijdt? Moet je dan zelf voor de kosten opdraaaien? ohh..dat zou echt wel sneu zijn.. Maar et lijkt me opzich wel heel leerzaam. Zou je ong. kunnen vertellen wat voor product jullie importeren en hoe je zoiets nou aanpakt? Dan nog even de ham-vraag van m'n pa..( ![]() Dan wou ik nog graag weten wat de man/vrouw verhouding is ![]() Hmm ik had nog een afvraag vraag.. nah ja die bewaren we voor de volgende keer, maar weer ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
TMA lijkt mij een erg leuke opleiding. Ik doe nu MER aan de HAN in Nijmegen, maar het bevalt mij helemaal niet goed. Ik ben dus van plan over te stappen naar deze opleiding.
Ik ben alleen bang dat het erg moeilijk is, op de HAN heb ik namelijk al gemerkt dat ik vakken zoals BE en BA erg moeilijk vind.. ![]() Zijn er nog meer mensen die deze opleiding doen en hun ervaringen willen delen? en SQUARE, ik heb je een PM gestuurd. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Hee hoi!
Ik wil volgend jaar ook TMA gaan studeren ![]() Ik heb ook nog een vraagje ![]() - Is het gebouw/sfeer waar de studie wordt gegeven een beetje leuk, kun je er je dag leuk doorbrengen? zit nu namelijk in een soort van 'betonnen smaakloze bunker', tussen allemaal gedemotiveerde studenten.. (Laatste jaar Havo op het Roc in Ede) ![]() Ps. hoe krijg je zo'n plaatje bij je naam?
|
|