Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Bekijk resultaten poll: op kamers of thuis blijven??
thuis 63 42.57%
op kamers 85 57.43%
Aantal stemmers: 148. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-09-2004, 15:26
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Ik heb het nog prima naar mn zin bij mijn pappie en mijn mammie en ik moet ongeveer 3 kwartier/uurtje reizen dus ik hoef nog niet zo nodig op kamers
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-09-2004, 15:43
Verwijderd
Citaat:
mirrie-1986 schreef op 26-09-2004 @ 15:23 :
En hoeveel tijd denk je wel niet dat je kwijtbent aan het schoonmaken van de wc, keuken, boodschappen doen, eten klaarmaken. Dat duurt meestal net zolang dan wanneer je thuis blijft wonen en met de trein moet reizen.
Da's ook de ervaring van mijn broer, die zit nu ook een paar weken op kamers en ontdekt dat hij juist minder vrije tijd heeft dan meer. Maar voor hem was het ook wel logisch (kutverbinding met de trein, overstappen enz).
Met citaat reageren
Oud 26-09-2004, 18:35
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Vice schreef op 26-09-2004 @ 14:49 :
Voor de mensen die al op zich zelf wonen. Hoe betalen jullie de huur, eten en kleding? Ik heb ooit uitgerekend hoeveel ik dan in de maand kwijt was, maar dat ik nooit kunnen betalen. Tenzij ik elke avond ga werken, maar daar heb ik eigenlijk ook geen zin in.
Ik ben in totaal bijna 600 euro per maand kwijt, 260 huur incl., 200 euro eten en drinken incl. huisalcohol, 50 euro verzekeringen en zo'n 100 euro per maand aan kleding/boeken etc. Ik krijg stufi met gedeeltelijk aanvullende beurs (315 euro) en 150 euro ouderbijdrage per maand (aanbevolen hoeveelheid). De rest leen ik nu bij het IBG, maar hiervoor werkte ik en over een dikke maand ben ik als het goed is ook weer aan het werk (12 uur per week).

edit: Ik woon slechts een halfuurtje bij mijn ouders vandaan met een rechtstreekse busverbinding, maar woon al wel sinds het begin op kamers, omdat ik het belangrijk vind om m'n eigen bedoening te hebben. Je leert er van, je hebt meer vrijheid en verantwoordelijkheid voor jezelf en het is gemakkelijk, je zit dicht bij het vuur.

Laatst gewijzigd op 26-09-2004 om 18:39.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2004, 19:51
bloemetje18
bloemetje18 is offline
Gewoon lekker thuis! Ten eerste vind ik het nog steeds leuk, ten tweede hoef ik gemiddeld maar 3 dagen naar school per week (moet wel 1,5 uur reizen, maar vind ik niet erg), ten derde wil ik m'n sociale leven hier niet missen en ten vierde is het ook nog eens lekker goedkoop!
Oud 26-09-2004, 20:05
prrr ta li loe
prrr ta li loe is offline
Citaat:
Malthus schreef op 26-09-2004 @ 19:35 :
Ik ben in totaal bijna 600 euro per maand kwijt, 260 huur incl., 200 euro eten en drinken incl. huisalcohol, 50 euro verzekeringen en zo'n 100 euro per maand aan kleding/boeken etc. Ik krijg stufi met gedeeltelijk aanvullende beurs (315 euro) en 150 euro ouderbijdrage per maand (aanbevolen hoeveelheid). De rest leen ik nu bij het IBG, maar hiervoor werkte ik en over een dikke maand ben ik als het goed is ook weer aan het werk (12 uur per week).

edit: Ik woon slechts een halfuurtje bij mijn ouders vandaan met een rechtstreekse busverbinding, maar woon al wel sinds het begin op kamers, omdat ik het belangrijk vind om m'n eigen bedoening te hebben. Je leert er van, je hebt meer vrijheid en verantwoordelijkheid voor jezelf en het is gemakkelijk, je zit dicht bij het vuur.
ik ben in totaal iets van 650 euro per maand kwijt en dan betalen mijn ouders nog mijn kleren, boeken en collegegeld.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2004, 20:10
Verwijderd
Citaat:
VAP schreef op 26-09-2004 @ 21:05 :
ik ben in totaal iets van 650 euro per maand kwijt en dan betalen mijn ouders nog mijn kleren, boeken en collegegeld.
Jezus, waar geef jij die 650 dan aan uit?
Met citaat reageren
Oud 26-09-2004, 20:31
prrr ta li loe
Citaat:
Andijvie schreef op 26-09-2004 @ 21:10 :
Jezus, waar geef jij die 650 dan aan uit?
uhmm; huur, eten en drinken, verzekeringen, telefoon dat soort dingen.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2004, 21:59
Verwijderd
Citaat:
VAP schreef op 26-09-2004 @ 21:31 :
uhmm; huur, eten en drinken, verzekeringen, telefoon dat soort dingen.
Pff, woon je duur dan? Ik vind het echt veel geld, 650 euro zónder dat daar kleren, boeken en collegegeld bij zit... Zonder kleren, boeken en collegegeld kom ik op €340,- (huur + eten + verzekering (particulier, dus kan eigenlijk nog goedkoper) + telefoon) Dat is bijna de helft van wat jij uitgeeft
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 11:34
snoopy
snoopy is offline
Ik studeer in Amsterdam en ik woon ook in Amsterdam. k Zie dus niet echt een reden om op kamers te gaan.
Al zou ik t willen... zoek maar s een kamer in Amsterdam...
Oud 27-09-2004, 11:38
Gadje
Gadje is offline
op kamers
het lijkt me zoo geweldig en ik heb echt geen zin om thuis te blijven
zo snel mogelijk het huis uit en naar utrecht
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 11:40
Briseïs
Briseïs is offline
Ik woon nog thuis, omdat ik dat wel lekker makkelijk en goedkoop vind, maar ik zie ook zeker wel veel voordelen aan op kamers. Dus ik kan niet kiezen.
Oud 27-09-2004, 15:33
prrr ta li loe
Citaat:
Andijvie schreef op 26-09-2004 @ 22:59 :
Pff, woon je duur dan? Ik vind het echt veel geld, 650 euro zónder dat daar kleren, boeken en collegegeld bij zit... Zonder kleren, boeken en collegegeld kom ik op €340,- (huur + eten + verzekering (particulier, dus kan eigenlijk nog goedkoper) + telefoon) Dat is bijna de helft van wat jij uitgeeft
eet je dan alleen maar pasta ofzo? en hoeveel huur betaal je dan?
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 17:53
Balance
Balance is offline
Citaat:
maar jij woont toch samen? Dan denk ik dat je met dingen als huur en boodschappen wel iets goedkoper uit bent omdat je het met z'n tweeën betaalt. (jaja, je gebruikt ook wel meer, maar over het algemeen komt het in dat soort situaties goedkoper uit, of is dat bij jou niet zo?)
Oud 03-10-2004, 11:45
Verwijderd
Citaat:
de Koe! schreef op 24-09-2004 @ 20:54 :
Als je op kamers zit, dan moet je nog steeds drinken, eten, kleren en boeken kopen hoor! Thuis en kamers is dus precies hetzelfde, met het enige verschil dat er bij kamers ook nog eens een extra huur bijkomt. Dus het is wel degelijk duurder! Of dacht je dat eten, drank, kleren, school en boeken plots goedkoper worden als je op kamers zit?

Mijn ouders hebben het al niet zo makkelijk om rond te komen. Als daar dan nog een extra huur zou bijkomen, hoe klein die ook is, dan krijgen ze het nog moeilijker. Zou dat niet een beetje belachelijk zijn, aangezien ik even goed rustig te voet naar de hogeschool kan gaan?

Soms erger ik mij er wel eens aan als mensen denken dat geld voor iedereen gewoon uit de lucht komt vallen...
Mwah ik ben wel de laatste tegen wie je dat moet zeggen! Mijn vader is gestorven, en we hebben dus wel geld, maar het is echt niet zo dat mijn moeder het altijd erg ruim heeft. Daarnaast heb ik een oudere zus die studeert en op kamers woont, een zusje en een broertje die op de middelbare school zitten en dus ook het nodige kosten!! Dus het is echt niet zo dat ik den kdat het geld uit de luchtkomt vallen!!

Maar als je op kamers gaat, dan krijg je ten eerste al meer studiefinanciering. Als je ouders weinig verdienen krijg je bovendien ook nog aanvullende beurs. En je ouders kunnen je geld betalen. Ik bedoel dat zijn ze immers toch aan je kwijt aan je. Daarnaast kan je ook nog paar uurtjes in de week werken.

Dus niet zeggen dat ik denk dat het geld uit de lucht komt vallen
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 12:00
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 26-09-2004 @ 15:17 :
Ik zou jou nu eerder onzin praten.

Geld is zeker wel een goede reden. Het mag dan beiden evenveel kosten, maar bij de meesten geldt: ga je op kamers, dan zijn al die kosten voor jou. Blijf je thuis wonen, dan zijn de kosten voor je ouders.
Dus als ik geen geld heb om op kamers te gaan dan betekent dat niet dat ik dan ook geen geld heb om thuis te wonen. Thuis betalen m'n ouders de huur, het eten en drinken, schoolboeken en studiekosten.

En mensen die zeggen: ik blijf eerst nog een jaartje thuis wonen. Ja, misschien zijn ze inderdaad nog bang om alles achter te laten en in een vreemde stad te beginnen. Waarom is dat een onzinargument dan? Mag je soms niet toegeven aan je angstgevoelens of gewoon de comfort en omgeving die je thuis hebt?
Mwah je ouders kunnen dus ook mee betalen aan je kosten (zie hier boven).

En ja ik vind dat eigenlijk wel een beetje slecht. Hallo als je 20 bent, dan is het echt niet zo'n raar idee om op jezelf te wonen hoor. Ik durfde eigenlijk ook niet, maar JUIST daarom heb ik het toen gedaan. Kan toch niet altijd bij mama blijven wonen.

Ik werk bij een oude mevrouw die nog 2 zoons van rond de 40 thuis heeft wonen, die vonden dat ook altijd wel makkelijk. Dat vind ik echt niet normaal hoor!
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 12:06
Verwijderd
Citaat:
mirrie-1986 schreef op 26-09-2004 @ 15:23 :
En hoeveel tijd denk je wel niet dat je kwijtbent aan het schoonmaken van de wc, keuken, boodschappen doen, eten klaarmaken. Dat duurt meestal net zolang dan wanneer je thuis blijft wonen en met de trein moet reizen.
Bij mij absoluut niet hoor, maar ja ik zal dan wel weer vreemd zijn.
Schoonmaken, uhh van de wc en de douche, nou ja dat hoef ik maar 1 keer in de maand te doen (we wonen met zijn 4ren in huis, en dat is dus iedereen 1 keer in de 4 weken).
Kamer stoffen & zuigen, zoveel werk is dat niet, mss 20 min.
Boodschappen doen en eten klaar maken, vaak eet je samen met andere mensen, en dan is het alleen gezellig, of de een doet de boodschappen en de ander kookt ofzo, nou ja nooit een probleem. En als je alleen eet, dan is het ook echt niet echt veel werk hoor.

Thuis had ik echt veel meer te doen hoor! maar ja ik heb mijnmoeder ook altijd wel erg meegeholpen (stofzuigen, koken, vaatwasser in/uit ruimen honden uitlaten, etc). en als ik dan ook nog zou moeten reizen...
Met citaat reageren
Oud 04-10-2004, 12:04
Balance
Balance is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 03-10-2004 @ 13:00 :
Mwah je ouders kunnen dus ook mee betalen aan je kosten (zie hier boven).

En ja ik vind dat eigenlijk wel een beetje slecht. Hallo als je 20 bent, dan is het echt niet zo'n raar idee om op jezelf te wonen hoor. Ik durfde eigenlijk ook niet, maar JUIST daarom heb ik het toen gedaan. Kan toch niet altijd bij mama blijven wonen.

Ik werk bij een oude mevrouw die nog 2 zoons van rond de 40 thuis heeft wonen, die vonden dat ook altijd wel makkelijk. Dat vind ik echt niet normaal hoor!
20 is iets anders dan 40 hè?
Ik denk dat jij in je hoofd hebt 'als je het met 20 niet durft, durf je het met 21 ook niet, met 22 niet enz. enz. en dan woon je met je 40ste nog thuis.
Maar bij veel jongeren die lang thuis blijven wonen zie je dat ze rond een jaar of 23 (vaak hebben ze dan hun studie afgerond) alsnog wel het huis uit gaan en ook zelfstandig leren zijn.
En als je iets niet durft vind ik niet dat je het daarom toch moet doen. Imo mag je best een paar jaartjes wachten en dan pas het huis uit gaan. Vaak zie je dat die paar jaartjes ook genoeg zijn om over die 'angst' heen te komen.
Oud 04-10-2004, 12:23
NilsHolgersson
NilsHolgersson is offline
hm ik woon nog thuis, en heb niet echt zin om op kamers te gaan..
de reistijd is wel kut (van omgeving zwolle naar utrecht)
Met citaat reageren
Oud 04-10-2004, 13:45
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Waarom denkt iedereen dat als je thuiswoont dat je ouders dan je eten enzo betalen? Toen ik thuiswoonde op mijn 18e moest ik gewoon kostgeld betalen en nu zit ik op kamers en nu kan ik dat dus voor mijn eten enzo hier betalen maar dat betalen mijn ouders niet voor me.
Oud 04-10-2004, 16:30
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 04-10-2004 @ 14:45 :
Waarom denkt iedereen dat als je thuiswoont dat je ouders dan je eten enzo betalen? Toen ik thuiswoonde op mijn 18e moest ik gewoon kostgeld betalen en nu zit ik op kamers en nu kan ik dat dus voor mijn eten enzo hier betalen maar dat betalen mijn ouders niet voor me.
Omdat mijn ouders het hartstikke normaal vinden om het eten voor hun thuiswonende kinderen te betalen.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 23:18
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 04-10-2004 @ 13:04 :
Maar bij veel jongeren die lang thuis blijven wonen zie je dat ze rond een jaar of 23 (vaak hebben ze dan hun studie afgerond) alsnog wel het huis uit gaan en ook zelfstandig leren zijn.
En als je iets niet durft vind ik niet dat je het daarom toch moet doen. Imo mag je best een paar jaartjes wachten en dan pas het huis uit gaan. Vaak zie je dat die paar jaartjes ook genoeg zijn om over die 'angst' heen te komen.
Maar veel jongeren kunnen ook echt NIKS als ze dan 23 zijn en op zichzelf gaan wonen... En ik ken mensen die dan denken nog maar een jaartje thuis, nog maar een jaartje thuis... en dan ben je snel 40 hoor .

Nou ja ik ben er wel voor om beetje op tijd op je zelf te gaan wonen. In de puberteit maak je je los van je ouders, en daarna, als de puberteit net afgelopen is het tijd om te gaan.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 08:24
Vice
Vice is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 07-10-2004 @ 00:18 :
Maar veel jongeren kunnen ook echt NIKS als ze dan 23 zijn en op zichzelf gaan wonen... En ik ken mensen die dan denken nog maar een jaartje thuis, nog maar een jaartje thuis... en dan ben je snel 40 hoor .

Nou ja ik ben er wel voor om beetje op tijd op je zelf te gaan wonen. In de puberteit maak je je los van je ouders, en daarna, als de puberteit net afgelopen is het tijd om te gaan.
Dat is verschillend per persoon. Die een is op z'n 19e klaar met studeren en de ander op z'n 26e. Dan is het ook logisch dat die persoon van 19 eerder op zichzelf gaat wonen, omdat die dan al een vaste baan heeft.
Sommige mensen willen in hun studiejaren gewoon meer tijd besteden aan studeren, dan aan geld vedienen om te huur te betalen. Dan heb je ook zoiets als stage waar je vrij weinig mee verdiend. Iedergeval te weinig voor de huur.
Zolang ik naar school ga, mag ik thuis blijven wonen. Ik weet niet of ik tot m'n 25e thuis wil blijven wonen. Dat zie ik dan wel.

Iedergeval, thuis kan je ook gewoon zelfstandig zijn. Iemand van 23 jaar is vast wel een week alleen thuis of op vakantie geweest en dan moet je ook alles zelf doen.
Oud 07-10-2004, 08:25
Verwijderd
Citaat:
Coconut schreef op 04-10-2004 @ 17:30 :
Omdat mijn ouders het hartstikke normaal vinden om het eten voor hun thuiswonende kinderen te betalen.
Ja, de mijne ook.

Ik denk wel dat het wat anders wordt als ik op mijn vijfentwintigste nog thuis zou wonen en een fulltime baan zou hebben. Maar zolang ik dat niet zou hebben zouden ze er geen probleem mee hebben.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 09:10
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 07-10-2004 @ 09:24 :
Dat is verschillend per persoon. Die een is op z'n 19e klaar met studeren en de ander op z'n 26e. Dan is het ook logisch dat die persoon van 19 eerder op zichzelf gaat wonen, omdat die dan al een vaste baan heeft.
Sommige mensen willen in hun studiejaren gewoon meer tijd besteden aan studeren, dan aan geld vedienen om te huur te betalen. Dan heb je ook zoiets als stage waar je vrij weinig mee verdiend. Iedergeval te weinig voor de huur.
Zolang ik naar school ga, mag ik thuis blijven wonen. Ik weet niet of ik tot m'n 25e thuis wil blijven wonen. Dat zie ik dan wel.

Iedergeval, thuis kan je ook gewoon zelfstandig zijn. Iemand van 23 jaar is vast wel een week alleen thuis of op vakantie geweest en dan moet je ook alles zelf doen.
Ja juist dit bedoel ik dan wel weer een beetje. Denk je echt dat op vakantie evenveel zelfstandigheid oplevert als zelf alles regelen?? Dat bedoel ik dus met onzelfstandig.
Moet je een inboedelverzekering afsluiten voordat je een weekje op vakantie gaat? Om maar een voorbeeld te noemen.

Daarnaast, ieder moet doen wat hij/ zij zelf wil hoor, ik vind alles prima ... Alleen ik ben er wel voor om rond je 20ste het huis uit te gaan, ongeacht of je studeert of niet. En die kamerhuur betalen lukt wel hoor als je stage loop...
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 09:24
Verwijderd
Citaat:
Naja, ik gaat een dezer dagen ook op kamers, en ik had toch ook zo'n begroting opgesteld. Huur 290, inc. (aanname), en dan stufi van 230 gebruiken voor: Eten, internet & Telefoon. Kom je ook al op 520 neer. Dan komt daar dus nog eens 50 a 60 euro aan verzekering bij...
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 09:45
Vice
Vice is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 07-10-2004 @ 10:10 :
Ja juist dit bedoel ik dan wel weer een beetje. Denk je echt dat op vakantie evenveel zelfstandigheid oplevert als zelf alles regelen?? Dat bedoel ik dus met onzelfstandig.
Moet je een inboedelverzekering afsluiten voordat je een weekje op vakantie gaat? Om maar een voorbeeld te noemen.

Daarnaast, ieder moet doen wat hij/ zij zelf wil hoor, ik vind alles prima ... Alleen ik ben er wel voor om rond je 20ste het huis uit te gaan, ongeacht of je studeert of niet. En die kamerhuur betalen lukt wel hoor als je stage loop...
Dan maakt het toch niet uit of je op je 20e of 25e de deur uitgaat. Zelfstandig wordt je toch wel.
Oud 07-10-2004, 16:48
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 07-10-2004 @ 10:45 :
Dan maakt het toch niet uit of je op je 20e of 25e de deur uitgaat. Zelfstandig wordt je toch wel.
Nee dat klopt, maar dan niet zeggen dat je door vakantie zelfstandig wordt

Maar wees niet bang, iedereen kan idd zelfstandig worden, dan zijn we het tenminste eens
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 16:38
Verwijderd
ik woon ook lekker op kamers, bevaltw el hor
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 16:45
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
Eerder quoted door mezelf in dit topic:
Maar als ik vrijdagavond weer thuis kom bij pa en ma is dat ook wel weer leuk hoor.
@ the moment verander ik het even: vind het op kamers / op mezelf zonder zeurende mensen leuker
Oud 10-10-2004, 14:58
engeltje202
engeltje202 is offline
Nou voor mijn vervolgopleiding moet ik in Rotterdam zijn dus dat word wel op kamers maar dat ligt geheel aan de locatie denk ik.
Opzich is kamers wel een leuke optie maar thuis blijven is lekker gemakkelijk.
Waarom veranderen als t best gaat?
Oud 12-10-2004, 13:30
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 04-10-2004 @ 14:45 :
Alimentatie wat je krijgt is iets anders dan kostgeld
Oud 12-10-2004, 13:37
Flærynn
Flærynn is offline
Ik ben echt zoooooo blij dat ik op kamers zit
Moet er niet aan denken nog thuis te wonen zeg
Oud 12-10-2004, 13:38
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Vice schreef op 26-09-2004 @ 14:49 :
Voor de mensen die al op zich zelf wonen. Hoe betalen jullie de huur, eten en kleding? Ik heb ooit uitgerekend hoeveel ik dan in de maand kwijt was, maar dat ik nooit kunnen betalen. Tenzij ik elke avond ga werken, maar daar heb ik eigenlijk ook geen zin in.
Nou... werken?

Stufi: 228
Alimentatie: 387
Salaris: 160

Uitgaven
Eten: 150
Huur: 300
Collegegeld: 167
Overig: 100

Hmm, dan zou ik geld moeten overhouden, wat toch echt niet het geval is...
Oud 12-10-2004, 14:33
Liss
Liss is offline
Thuis blijven wonen. Ik woon een uurtje reizen van mijn school vandaan en slaap 2 keer door de weeks daar in de buurt bij familie maar derest gewoon thuis.
Als het dichtbij is waarom dan niet, is wel zo handig
Oud 14-10-2004, 11:43
Multilot
Multilot is offline
ligt aan de opleiding.
Voor mij is het nu 10 minuutjes fietsen, dan blijf ik wel thuis wonen.
Oud 18-10-2004, 22:55
MB
MB is offline
Ik ga zeker op kamers, om 3 redenen:

- ik en de vriend van mijn moeder kunnen elkaars bloed drinken
- bij de hotelschool is op kamers het 1e jaar verplicht
- De hotelscholen zijn te ver weg (minstens 120 km) en ik wil naar Den Haag dus dat is nog verder weg
- ik denk dathet iets is dat je niet mag missen, voor het eerst op jezelf maar toch anders als dat je op je zelf zou gaan met een vaste baan ed al...

Lijkt me gewoon ongelooflijk vet, alleen financieel kan het weleens vervelend uitpakken denk ik...
Oud 19-10-2004, 09:17
Dolores
Dolores is offline
'k Ga waarschijnlijk in Utrecht studeren dus dan blijf ik voorlopig gewoon thuis wonen. Mocht ik echt in Groningen oid gaan studeren dan ga ik wel op kamers.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten