Oud 10-05-2004, 20:06
metropolis
metropolis is offline
Citaat:
S. schreef op 10-05-2004 @ 16:21 :
Hahaha,
misschien is ze op zoek naar de godsdienst die het dichtst bij haar past..
o, ja. natuurlijk. maar je hoeft niet per se te kiezen vind ik. toch. maar het mag natuurlijk wel. maar je mag dan weer niet gelijk andere religies veroordelen. ]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-05-2004, 20:08
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
metropolis schreef op 10-05-2004 @ 21:06 :
o, ja. natuurlijk. maar je hoeft niet per se te kiezen vind ik. toch. maar het mag natuurlijk wel. maar je mag dan weer niet gelijk andere religies veroordelen. ]
Daar was toch ook geen sprake van, of zeg je het uit voorzorg? Het is in ieder geval een heel persoonlijke zaak, daar kan een ander niet over oordelen. Dit zeg ik uit voorzorg
Oud 10-05-2004, 20:18
metropolis
metropolis is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 10-05-2004 @ 21:08 :
Daar was toch ook geen sprake van, of zeg je het uit voorzorg? Het is in ieder geval een heel persoonlijke zaak, daar kan een ander niet over oordelen. Dit zeg ik uit voorzorg
Absoluut zeker. Religie is een strikt persoonlijke aangelegenheid. Je kunt het niet opdringen aan iemand. Daarom geloof ik ook niet in het principe van een staatsgodsdienst, zelfs niet als alle burgers voor zijn. (ongeveer Gandhi's woorden)

Het is een zoektocht door de mysterieën van het bewustzijn, had ik een keer gezegd. Maar dat is natuurlijk niet compleet. Religie gaat ook over de hele kosmos. En nog veel meer. Eigenlijk over alles, de grondslag van al het leven.

En zoiets kan je niet aan iemand opdringen. Hoewel er maar één waarheid is, kan je het op ontzettend veel manieren uitleggen, omdat de mens de waarheid nooit helemaal kan bevatten.

Dus ja, het is idd een strikt persoonlijke zaak, vind ik ook... maar je mag andere religies nooit veroordelen.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 20:20
Silvia19
Silvia19 is offline
Citaat:
metropolis schreef op 10-05-2004 @ 21:18 :
... maar je mag andere religies nooit veroordelen.
Ben ik ook niet van plan, en heb et ook nooit gedaan!
Oud 10-05-2004, 20:27
metropolis
metropolis is offline
Citaat:
Silvia19 schreef op 10-05-2004 @ 21:20 :
Ben ik ook niet van plan, en heb et ook nooit gedaan!

Toen ik klein was (<12) verschool ik mezelf nog weleens achter het materialisme of atheïsme, maar dat was achteraf gezien omdat ik religie niet begreep, me er nooit in verdiept had ook. Ik kende het alleen van boze fundamentalisten en vage kerkdiensten. Gelukkig begrijp ik het steeds meer, het is iets moois, iedere religie op zich. Of levensbeschouwing. Wat is het taoïsme eigenlijk, een religie of levensbeschouwing? Overigens wil ik mezelf niet achter een '-isme' scharen. Iedere religie is waar, stuk voor stuk even mooi.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 10:36
washiestleader
washiestleader is offline
ik ben van niet gelovig, me bekeerd naar het evangelische geloof,

ik was toen 15, maar nu ben ik maar een goed jaar echt bezig met het geloof, nu ben ik bijna 19 en ik ben er echt trots op dat ik geloof, want in mijn school zit er niemand, ja 1meisje in men klas die, getuige van jehova is, en we respecteren elkaars mening.
Met citaat reageren
washiestleader

ik was toen 15, maar nu ben ik maar een goed jaar echt bezig met het geloof, nu ben ik bijna 19 en ik ben er echt trots op dat ik geloof, want in mijn school zit er niemand, ja 1meisje in men klas die, getuige van jehova is, en we respecteren elkaars mening.
Met citaat reageren
washiestleader

bewerkt, je mag dit bericht gerust verwijderen, kheb per ongeluk 2 maal, op post repley gedrukt
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 10:39
metropolis
metropolis is offline
Citaat:
washiestleader schreef op 12-05-2004 @ 11:36 :
bewerkt, je mag dit bericht gerust verwijderen, kheb per ongeluk 2 maal, op post repley gedrukt
je kan ze ook zelf verwijderen, klik op 'wijzig' bij het betreffende bericht en bovenaan is er een optie om te verwijderen. aanvinken links & op verwijderen klikken rechts.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 21:36
Apomes
Apomes is offline
Van christen naar Atheist, van Atheist naar Grieks Orthodox.

Ik wil graag Grieks Orthodox worden maar toch niet helemaal want ook de griekse orthodoxe kerk gelooft in god en ik niet, ik wil gewoon "meer griek" worden . Besides, als ik me zou laten inschrijven in de grieks orthodoxe kerk zal ik nooit kunnen gaan werken in ene katholieke school
Oud 19-11-2004, 06:58
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Daboman schreef op 03-05-2004 @ 16:21 :
Ik ben van atheisme naar spiritualisme/new age weer naar atheisme gegaan.

De eerste stap omdat wat ze brengen heel mooi is en veel hoop kan geven. De tweede stap omdat er toch tegenstrijdige dingen inzitten.
Wat voor tegenstrijdige dingen? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Oud 19-11-2004, 09:05
dragonstorm
dragonstorm is offline
Kiezen tussen religies op grond van 'hoe goed het bij je past' en 'welke het meest acceptabel is' is compleet onzin, omdat beide dingen irrelevant zijn.

Het enige wat belangrijk is in dit geval, is wat waar is. Er is niets zinlozer dan geloven in een god die niet bestaat. En religie sluit per definitie uit dat de religie zelf kan worden bewezen. Met als gevolg dat zelfs de meest lullige, meest flauwe religie ('ik geloof in tandpastagoden', of, iets schokkender: 'gumba-eh zegt dat ik kleine meisjes moet verkrachten') net zo goed waar kan zijn als het christendom of de islam for that matter. Waarmee het zinloos word om te kiezen tussen geloven, want iedere keuze is een pure gok, afgegaan van het gegeven dat er uberhaupt 1 waar is.

Disclaimer: bovenstaande geld alleen voor supernaturalistische levensbeschouwingen.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 19:04
yavanna
yavanna is offline
Vroeger was ik atheist, maar dat kwam omdat ik zo veel ellende hoorde (en nog steeds iedere dag hoor) over ruzie tussen verschillende geloven, waardoor ik dacht dat het maar beter was mij niet in te laten met welk geloof dan ook (nou jah ik wilde er wel over leren, maar ik wilde niet tot een bepaald geloof behoren).

Ik hoor nog steeds niet bij een bestaand geloof, maar m'n geloof lijkt wel min of meer op hekserij. Ik ben daarop gekomen door een reeks wondertjes en vreemde dingen, dus dacht ik; het moet wel waar zijn. Maar het meest actief werd ik een maand geleden.
Ik was helemaal in een dip, ik werd gek van mezelf en m'n omgeving. Waarom?
nou dat is helemaal een warrig verhaal. Ik wist niet meer of ik op een bepaald iemand verliefd was of toch op die andere... maar aan de andere kant was ik heel erg bang dat die andere maar een player was en dat ik het helemaal zou verknallen. Het werd zelfs zo erg dat ik op een gegeven moment alleen maar de stem van die andere persoon kon horen en hij bleef de hele tijd door m'n hoofd spoken. Ik was echt helemaal in paniek. Dus toen was ik het zat. Ik zat in de tram en vroeg de krachten v/d natuur (waar ik dus tot dan toe min of meer in geloofde) om een teken. Op een gegeven moment reed de tram over een brug en toen zag ik een zwarte zwaan vliegen. Omdat zwarte zwanen normaal gesproken alleen in australie voorkomen, vatte ik dat op als het teken dat ik gevraagd had. Maar ik wist natuulijk niet wat het betekende. na lang nadenken wist ik het wel redelijk: een witte zwaan is heel populair, pronkt met zijn veren en iedereen vind hem geweldig. Dat kwam dus precies overeen met degene die ik misschien leuk dacht te vinden. Een zwarte zwaan is minder populair, minder mensen vinden ze geweldig en minder mensen kennen ze (volgens mij dan he het hoeft niet zo te zijn) dat kwam precies overeen met de persoon op wie ik eerst verliefd was. Omdat de zwaan vloog, vatte ik dat op als een weg naar vrijheid. Dus de zwarte zwaan betekende verlossing van m'n zorgen. En toen ik het teken begreep voelde ik me zoveel beter! Echt m'n dip verdween als sneeuw voor de zon en ik moest lachen. Als er op dat moment niemand in de buurt was geweest was ik echt gaan dansen en zingen. Ik was zooooo gelukkig echt onverklaarbaar.... die andere persoon is helemaal niet meer m'n gedachten in komen sluipen, helemaal verdwenen uit m'n hoofd (afgezien van de normale gedachten over school enzoow dan he...)

Omdat ik de krachten waar ik in geloof om hulp vroeg, en die heb gekregen (in mijn ogen), is mijn geloof echt definitief geworden. Ik zal altijd erin blijven geloven, en ik weet dat ze, zolang ik in hun geloof, ze mij nooit in de steek zullen laten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten