Advertentie | |
|
![]() |
|
Wat een manipulatief stukje door euthanasie te verbinden met nazi-Duitsland.
Zelf vind ik het ethisch onverantwoord om mensen in leven te houden als ze in constant lijden zijn. Ik kan me ook neit voorstellen dat de docters het doen zonder de toestemming van de ouders. Ik vind je als mens ziek als je vindt dat iedereen maar in leven gehouden moet worden. Het leven is geen wonder, het is eerder een plaag. Er zijn al te veel mensen hier op aarde, en dus is het zinloos om mensen die geen menswaardig leven kunne leiden te laten bestaan. Het klinkt mischein hard, maar zo vindt ik dat. En als je vindt dat je die mensen een natuurlijk dood moet laten sterfen, wees dan consequent en besteeds ook niet alle moeite om zo iemand in leven te houden, want zo rek je de natuurlijke dood waardoor het niet meer natuurlijk is.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
-offtopic- Ik had het een tijdje terug ook, in een ontiegelijk new-age blad van m'n moeder stond een artikel waarvan de haren op m'n rug overeind gingen staan. Iedereen met een beetje kennis van de natuurkunde kon meteen zien dat die kerel louter onzin verkocht. Ik stuurde hierop een brief om te zeggen dat ik het niet vond kunnen dat hij misbruik maakt van die naive new-agers. Ook nooit wat van terug gehoord.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Euthanasie vind ik een ander verhaal dan abortus. Bij abortus gaat het om het beëindigen van het leven van een ander, bij euthanasie gaat het (meestal) om het beëindigen van het eigen leven. Een foetus kan nog niet beslissen of hij geaborteerd wil worden, terwijl een terminaal zieke patiënt dat in de regel wel kan. De situatie waarin iemand niet meer zelf kan beslissen ligt nog anders.
In elk geval vind ik dat iemand die nog in staat is de beslissing te nemen altijd zelf mag eisen dat een arts hem helpt bij levensbeëindiging. Dat vloeit voort uit het zelfbeschikkings'recht' (ik plaats 'recht' tussen aanhalingstekens omdat het natuurlijk niet gaat om een recht in juridische zin, maar meer een soort natuurlijk recht. Een mens kan en mag gewoon over zijn eigen lichaam beschikken). |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Overigens is de situatie dan nog verschillend van die van abortus, omdat een kind dat ter wereld komt een heel leven voor zich heeft (bij een gezond kind dan) terwijl een oud iemand die ondraaglijk lijdt weinig meer heeft om voor te leven. |
![]() |
|
Een Amerikaan die de (Amerikaanse!) eugenetici en euthanasie niet uit elkaar kan houden....
in een woord: hopeloos dan hebben ze het erover dat het slecht is het natuurlijke sterfproces te verstoren... hallo amerika, de hele medische wetenschap gaat daarover... ![]()
||
![]() |
Citaat:
En dat nog afgezien met vergelijkingen met Hitler, die altijd gevoelig liggen. Als je een overeenkomst durft te leggen tussen iets en de Nazis dan zit je bijna altijd al fout.
|
tof, straks leest bush dit en komen ze de onderdrukte nederlanders redden.
![]() Maar heeft die columnist ooit een baby gezien, die in de eerste maand van zijn leven 5 hersenbloedingen heeft gehad, en net aan zelf kan ademen? Drinken lukte hem geen eens, hij werd kunstmatig gevoerd. Dat vind ik onmenselijk.
|||
Citaat:
![]() wie weet, als er wordt ontdekt dat er olie ligt onder Nederland, gebeurt dat misschien wel. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Wat betreft mensen die een lichamelijke ziekte hebben en veel lijden vind ik wel dat kan. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Waarom geen zelfdoding als je 80 bent en je eigenlijk alles al gedaan hebt dat je wil doen? Waarom per se wachten op een ziekte die er een eind aan maakt?
||
Citaat:
Maar alsnog bij vreselijk lijden is het wreed om te zeggen "LEEF JE LEVEN UIT!" Dus ja, zij moeten euthanasie mogen laten plegen. |
Advertentie |
|
![]() |
|
![]() |
Onnatuurlijk? We houden mensen al veel langer in leven met onze technologie. Ik zie zelf het verschil tussen het op wens van de persoon in leven houden van mensen door technologie of juist het eindigen van het leven door midden van technologie niet.
Beide zijn even onnatuurlijk en beide zijn naar mijn mening dezelfde morele keuze. Maar mensen schijnen moete te hebben met het idee dat ze sterfelijk zijn. Ik zie dat niet zo. Als je 80 jaar bent dan vind ik euthernasie net zo normaal als een levensreddende hartoperatie bij dezelfde persoon.
|
Ik ben vooral voorstander van passieve euthanasie. Als een oud menske dat een pijnlijke, ongeneeslijke ziekte heeft en eigenlijk niks meer heeft (familie/vrienden) en er ook nog eens een dikke longontsteking bij krijgt zou ik zeggen: niet behandelen die longontsteking. Dan is het gauw gebeurd.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Daar breng je ons weer op een heel andere discussie.
Ja heelveel wel ja. Sommige figuren hier in NL gaan huilend naar de doctor als ze een koutje hebben gevat. En blijven weken thuis 'uitzieken' in de ziektewet. Maar goed, ik moet jullie toch echt gelijk geven, het natuur argument is in deze samenleving niet de beste. Maar toch de meest rationele. Survival of the fittest toch? |
![]() |
|
op de lange baan natuurlijk, maar op korte termijn is dit niet te rechtvaardigen.
waarom? een conflict met het instinct om te overleven, en in tweede lijn om de groep (lees: alle soortgenoten die je kan waarnemen) te helpen overleven. medische wetenschap is dus op een andere manier bekeken mischien onnatuurlijk, maar wel een nastreven van instincten.
|
"Haal eerst de balk uit je eigen oog, voor je bij een ander de doorn verwijdert."
Een wijs gezegde, waarvan ik op de een of andere manier verwacht dat hij niet naar het amerikaans vertaald kan worden. @JackieZ: Jou antwoord erop daarentegen was prachtig, jammer dat er niet meer op ingegaan is. Je had 'm eigenlijk naar een aantal verschillende kranten daar moeten sturen, er had er zeker een moeten zijn die er wat mee zou doen. Overigens vind ik hulp bij zelfdoding ook helemaal geen punt. Op die manier maak je het voor alle partijen makkelijker. Degenen die dood willen, vinden toch wel een weg. Waarom zou je ze in de weg staan? Op deze manier filter je de twijfelaars er tenminste veilig tussenuit.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik ben voor euthanasie. Ook bij babies die een non-leven tegemoet gaan. "Het meest rationele" trouwens. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik kan goed begrijpen dat als je oud bent, misschien niet eens ziek maar gewoon uitgeput van het leven, je dood wil. Naarmate je ouder wordt overlijden ook familieleden waar je erg hecht mee bent, en op een gegeven moment is dan het enigste contact wat je nog hebt de Thuiszorg die je komt verzorgen. Mijn oudere zus werkt bijvoorbeeld bij de thuiszorg en werkt vaak met ouderen die helemaal alleen zijn en niemand meer hebben. Ze zijn super ongelukkig en zijn eigenlijk aan het 'wachten' op hun overlijden.. Daarnaast vind ik ook dat andere mensen niet kunnen beslissen over het leven van anderen die 'dood willen'. Als familielid zou ik dat wel begrijpen, maar als bijvoorbeeld een politicus die daar tegen is? Waarom zou die daar over mee kunnen beslissen? En zoals Zut Alors! schreef; de mensen die dood willen vinden toch wel een weg. Dus ik zou wel een reden willen horen waarom sommige mensen het slecht en onmenselijk vinden? Btw, ik vind het belachelijk dat die amerikanen de Nazi's erbij halen, is Euthanasie dan net zo wreed en gruwelijk als de onmenselijke gruwelen die zij hebben uitgevoerd? Nee. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Al die anti-euthansie argumenten zijn gebaseerd op een fundamentele angst voor de dood en het idee dat het zo belangrijk mogelijk is de dood uit te stellen.
Vreemd dat de felste tegenstanders van euthanasie vaak mensen zijn die geloven in leven-na-de-dood. Of misschien logisch wel, omdat ze het idee dat dood definitief is niet kunnen verkroppen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik vind euthanasie van baby's met een nihile overlevingskans persoonlijk minder erg dan het proberen te redden van die kinderen in de wetenschap dat de kans op functieuitval erg groot is. Dit soort wetenschappelijke experimenten met mensen doen mij eerder aan nazi-praktijken denken.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Column van Cal Thomas is uiteraard hypocriete, typisch Amerikaanse bullshit. Heb zelf ook een bezwaartje terug geschreven uit irritatie (en verveling)
![]() Abortus zou ook een vrije keuze van de verantwoordelijke moeten kunnen zijn natuurlijk, maar er zitten zoveel dingen aan vast, jammergenoeg. Iemand die het vertikt verstandig te zijn en gemiddeld 3 keer per jaar bij de dokter zit voor een abortus zouden ze bwvs moeten steriliseren. Euthanasie zelfde idee, als iemand bij toeval ook nogeens manisch depressief schijnt te zijn n er een te makkelijke uitweg in ziet, moet daar ook eerst aan gewerkt worden ipv klakkeloos zeggen 'Ach, hij wil zo graag'. Ontoerekeningsvatbare mensen.... nee. Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|