Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Toch vind ik dat je onderscheid moet maken tussen domme (mensen die van hun geboorte gewoon simpel/niet slim zijn) en mensen die bewust de kennis beperken die ze tot zich nemen. Fundamenteel gelovige mensen zijn volgens mij zeker niet minder slim dan niet-fundamenteel gelovigen, of überhaubt anders- of niet-gelovigen. Ze zijn qua gedachtengangen en filosofische hersenspinsels tot de zelfde dingen toe in staat als ieder ander. Het probleem is echter dat ze het zichzelf niet willen laten doen. Ik heb (van christenen zelf) hier verschillende redenen voor gehoord, waarvan er toch wel 2 boven uit staken: - bang om dingen te horen die niet met het geloofspunt staven - ze willen gewoon niets anders horen, omdat het geloof het enige belangrijke voor ze is. Het komt er op neer dat ik met dat soort mensen toch wel medelijden heb. Dat jullie sommige mensen dan beschrijven als 'dom', tja, het dekt niet misschien helemaal de lading, maar ik kan het me wel voorstellen ja. Jammer genoeg zijn er veel van dat soort mensen. Ik vraag me echter wel sterk of dat zo'n grote groep mensen uitmaakt. Volgens mij is het eerder een geval van een 'availibility bias'. Niet-fundamentele gelovigen zonder die sterke bekeringsdrang zullen je nou eenmaal minder snel opvallen. Het zijn juist de extreme types die eruitspringen, en die om aandacht lijken te schreeuwen. Er zijn echter veel christenen die, net als ik, zich niet willen beperken tot het geloof alleen, maar daarbuiten ook willen genieten en willen filosoferen, en ook zelfs het standpunt aandurven: wat als God nou niet zou bestaan? Jammer genoeg is zo'n groep dan weer niet opvallend genoeg. Over precieze cijfers die de grootten van de verscheidene christelijke groeperingen/kerken/sectes etc. (waarvan er alleen in Nederland al honderden zijn) kan ik je jammer genoeg niet veel vertellen. Uit eigen ervaring weet ik echter dat er 'gelukkig' veel christenen nog nadenken. Citaat:
![]() jep, daar ben ik het ganselijkerwijs mee eens Wat me echter wel opvalt, is dat de haat- en irritatie-grens op dit forum (en ieder ander, for that matter) zeer laag ligt. Ikzelf heb ook al de neiging om telkens als iemand wat doms zegt, of iemand anders afzeikt, daar keihard op terug te slaan. Forums zijn wat dat aangaat, zeer slechte plekken om echt een goede discussie tot stand te brengen. Niets gaat boven intermenselijke interactie van face to face.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
schijnheiligheid... ![]()
||
Citaat:
of is dat een te simpele conclusietrekking? ![]() ik vraag me ook af waarom christenen een streepje voor hebben ten opzichte van joden. af gezien van het feit dat de joden natuurlijk toevallig in het midden-oosten zitten en zo'n mooi landje hebben ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() On-topic: Ik heb veel respect voor Machiavelli, hij is van mening dat de Boondock Saints een goede film is. |
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||