Voor mijn vernieuwde site heb ik een aantal mogelijke SQL-tabellen op papier gezet. Daarbij heb ik er vooral op gelet om alles zo efficiënt mogelijk te houden. Zo viel het mij bijvoorbeeld op dat ik dingen als forumposts, -topics, testvragem, -antwoorden, -resultaten, gastenboekposts, nieuwsberichten, pm, enz. best in één tabel kan zetten, aangezien die heel veel velden met elkaar gemeen hebben.
Dit leek mij heel erg slim, omdat ik dan maar één tabel nodig heb voor een hele hoop dingen. Alleen ik zat net even te denken dat dat misschien ten koste gaat van de snelheid van de site. Ik weet niet of dat zo is, dus daarom vraag ik het hier.
Mijn huidige forum heeft ongeveer 10.000 posts en ik denk erover om die dus over te zetten in mijn nieuwe tabellen. Al die posts komen sowieso in één tabel, daar doe ik niets aan. Alleen ik vroeg me af, of het straks niet heel langzaam zal gaan om bijvoorbeeld een gastenboekberichje te laden. Volgens mij heb ik amper 100 gastenboekberichtjes en die zou ik natuurlijk ook in een eigen tabel kunnen zetten.
Mijn vraag is dus of de grootte van een tabel (aantal rijen) de snelheid van een query daarop erg beïnvloedt, want als dat zo is, kan ik denk ik beter allemaal verschillende tabellen gebruiken.