Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Hmmja.....
Kijk als je dénkt van "Dit is op dit moment het verstandigste/aardigste en het is niet extreem ernstig als ik hierover lieg", zoals bij die broek, dan denk ik ook van: okee, dat moet kunnen. Maar wanneer iemand er expliciet bij zegt van "Ik wil de waarheid weten, al is die nóg zo negatief", dan vind ik dat je de waarheid moet vertellen. Ik heb bovenstaande altijd gezegd wanneer het met m'n relaties verband hield. Alleen heeft nog nooit iemand zich eraan gehouden bij mij, volgens mij... ![]() |
![]() |
|
hmm ik probeer zelf eerlijk te zijn tegenover iedereen enzo, maar ik weet gewoon als ik bepaalde dingen zeg dat het eigenlijk geen nut heeft ik bedoel niemand wordt er beter van en ik kwets iemand ontsettend.
Ik vind dan wel dat je ff tactisch kan zijn en zeggen dat je 'de trui wel leuk vind staan maar dat het gewoon niet helemaal jou smaak is' in plaats van: 'die is lelijk!!' Snap wat ik bedoel? ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
En ja, in een relatie is het erg belangrijk denk ik, want die persoon vertrouw je dus van die persoon verwacht je dat die zich vrij genoeg voelt eerlijk tegen je te zijn |
![]() |
|
Vind ik het belangrijkste in een relatie..maar nog moeilijker wordt het als een ander persoon over je vriendje zegt dat hij liegt en hij zelf zegt dat dat helemaal niet zo is (gaat dan niet over zijn gevoelens voor mij maar over andere (kleine) dingen)..bleh..weet ff niet wat ik moet doen..iemand nog tips?
|
100% eerlijkheid voor mij... ik kan niet tegen vaagheid, of dingen niet weten... Ik zal dan ook net zo lang over iets doorgaan tot ik tevreden ben met het antwoord. In een relatie moet je gewoon alles tegen elkaar kunnen zeggen, als je tegen je vriend al niet eerlijk kan zijn, tegen wie dan wel? Als je niet eerlijk bent, komen er dingen tussen in te staan. Dan komen die dingen er in ruzie pas uit, en dat werkt helemaal niet. Als ik ergens mee zit wil ik dat gewoon kunnen zeggen, als ik iets vervelend vind, wil ik het daar ook gewoon ver kunnen hebben, zonder meteen een ruzie te krijgen en zonder dat hij zich meteen aangevallen voelt.
Andersom net zo, ik wil niet achteraf horen dat hij iets vervelend vond, dat wil ik meteen horen, dan kan ik er misschien nog iets aan doen. Verder ben ik slecht in mensen vertrouwen, maar met complete eerlijkheid wordt dat makkelijker. Naar mijn idee is praten dé basis van een relatie en hetgeen dat een relatie stand kan houden... tja je kan het bij mij snel verpesten met dingen verzwijgen. Ik ben heel redelijk en men hoeft niet bang te zijn dat ik boos word als ze iets vertellen, zolang ze het maar vertellen. En kom op, als iemand niet tegen de waarheid kan als ik zijn broek niet mooi vind? Tja ik denk niet dat mijn vriend zoiemand zal zijn, is ie het wel, houdt hij het niet zo lang met mij vol... die kleine dingetjes zijn al helemaal achtelijk om te verzwijgen, is toch niet nodig? En misschien dat er dingen zijn die idd beter verzwegen kunnen worden... maar ja daar wil ik nog altijd zelf over oordelen, want ik denk dat ik daar beter over kan oordelen dan iemand anders...
Laatst gewijzigd op 12-07-2002 om 17:43. |
![]() |
||
Citaat:
Bijv. iemand mailt jouw een foto, en wil eerlijk weten wat jij er van vind. Kijk als die persoon echt oerlelijk is, dan is dat een beetje lullig om te zeggen. In dit geval moet je dus er gewoon omheen draaien, met een opmerking als leuke foto ! Jij liegt niet en kwetst die persoon niet. Jij blij, die persoon ook blij ![]() -Desecrator
|
![]() |
Ik vind het ook wel prettig als mensen eerlijk zijn. Het ligt er wel aan wie en op wat voor manier. Als iemand waar ik niets mee te maken heb ineens op me af komt van: Wat heb jij een belachelijke broek aan", zal ik anders reageren dan als een goede vriend zou zeggen: "Ik vind eigenlijk niet dat die broek je zo erg goed staat".
|
![]() |
|
![]() |
Hallo,
Vanzelfsprekend willen we allemaal dat we 'eerlijk' tegen elkaar zijn. Echter, hoe je dit aan moet pakken verschilt voor iedereen. Dit heeft alles te maken met zogenaamde 'faces', het 'politeness-principle' en het 'cooperatiebeginsel'. Wow..... wat zegt ie nu? Nou, iedereen heeft een zogenaamde 'face', gezicht dus, wat hij/zij wil beschermen. Dat heb jij, dat heb ik, dat heeft je buurman: dat heeft iedereen. Wanneer iemand iets negatiefs zegt over bijvoorbeeld je nieuwe kleding, voel je je aangevallen, je voelt je "face" in het nauw gedreven. Dit weten we allemaal (onbewust of niet), en daarom maken we gebruik van het 'politeness principle': beleefdheidsbeginsel. Ook gaan we uit van het cooperatiebeginsel: het zou te ver voeren om dit hier helemaal uit te leggen. Maar het komt erop neer dat je ervan uitgaat dat je gesprekspartner "meewerkt" in het gesprek volgens een aantal geldende normen, zo moet datgene wat er gezegd wordt relevant zijn en voldoen aan kwaliteits- en kwantiteitseisen. Om terug te komen op het onderwerp: wanneer jij een lelijke broek aanhebt, zal de andere partij dit niet zomaar zeggen. Je kunt een aantal categorieen onderscheiden hoe je zou kunnen reageren: 1.) niet ("wat een mooie broek heb je aan") 2.) indirect ("wat een aparte broek heb je aan") 3.) direct - negatief ("sorry dat ik het zeg, maar je broek staat me niet aan") 4.) direct - positief ("Wat heb jij een lelijke broek aan") Het is afhankelijk van de positie van beide sprekers, de zwaarte van het onderwerp en de afstand tussen beide betrokkenen voor welke variant gekozen wordt. Misschien een beetje diepgravend... het is dan ook niet voor niks een stukje communicatiewetenschap ![]()
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Eerlijkheid op Psychologie. Vowel | 83 | 18-03-2012 00:34 | |
Werk, Geld & Recht |
eerlijk / liegen ?! Amoa | 11 | 10-11-2009 10:04 | |
Psychologie |
Eerlijk zijn? ikkuh15 | 10 | 25-09-2008 21:14 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
[STELLING] De nadelen van een verzorgingsstaat zijn groter dan de voordelen. Verwijderd | 110 | 21-09-2006 00:04 | |
Liefde & Relatie |
Eerlijk zijn, in relaties en tegen vrienden... [eitje]Methuselah | 24 | 26-02-2003 19:50 | |
Verhalen & Gedichten |
Even eerlijk zijn... Eend | 3 | 05-02-2002 14:03 |