Advertentie | |
|
![]() |
||
Dat is een goede vraag.
Waarom ik naar mijn kerk ga is denk ik grotendeels om het gevoel, niet om de woorden. Het gaat erom hoe ik me voel als ik daar ben, dat ik me geaccepteerd voel, en daardoor voel ik me goed. En daarnaast spreekt wat er gezegd wordt me erg aan... Ik leer daar om het mooie van mensen en dingen in te zien, het Goddelijke in allerlei kleine dingen te kunnen zien... Een zonsondergang, een pasgeboren baby, een blik vol liefde van je vriendin, mensen die je steunen terwijl je het niet van ze verwacht... In alles zit een stukje van God, het is de kunst dat te leren zien. Verder: het verschil van mijn kerk met de gemiddelde kerk is dat wij niet geloven in een 'persoon' boven in de Hemel, maar dat God een kracht is. Ik citeer: Citaat:
F |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Volgens mij was Jezus niet de zoon van God, niet meer dan ieder ander. Hij was alleen een man met visie, inspiratie, die de mensen liet zien dat het ook anders kon... Ik geloof dus ook niet dat Jezus water in wijn heeft veranderd en over het water geeft gelopen... Deze dingen staan volgens mij metafoor voor andere, veel diepere, dingen. Grtz, F |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dat houdt dus in dat je niet vastgeroest moet zitten in traditie, maar ook eens nieuwere dingen moet proberen/bekijken. Ik meot nu stoppen, reageer morgen wel verder ![]() grtz, F |
![]() |
||
Citaat:
Omdat mensen in die tijd Jezus volgden, het met zijn ideeën eens waren, bedachten ze volgens mij allerlei wonderen - die zo vaak zijn verteld dat men uiteindelijk zelf dacht dat ze waar waren - over hem, om het geloof in hem en zijn ideeën aan te wakkeren. Een mooie stelling uit de statuten van mijn geloof is: Het gaat niet om het geloof ín Jezus, maar om het geloof ván Jezus Misschien dat het zo wat duidelijker is? Grtz, F |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Gelukkig dat er tegenstellingen zijn, anders zou je geen enkel geloof kritisch kunnen bekijken, en vergelijken. Ik heb er gewoon moeite mee te kunnen geloven dat daarboven werkelijk iemand is, die zijn Zoon naar aarde stuurde om te sterven voor onze zonden... Ten eerste zie ik niet in waarom deze God uberhaupt een offer wil voor de zonden van de mensheid, en ten tweede geloof ik ook niet dat Maria maagd was. Dat klinkt misschien heel grof voor je, dat weet ik niet, maar ik geloof dat Jezus gewoon de zoon was van Maria en Jozef... En de verhalen over Jezus in de Bijbel zijn mijns insziens in de kern wel waar, maar de entourage is volgens mij soms sterk overdreven... Men moest in die tijd Jezus wel wonderen toedichten, anders geloofde niemand in hem! Grtz, F |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar, als je zegt dat men Jezus wonderen toedicht, bedoel je daarmee dat ze wel zijn gebeurd, maar niet door Jezus, of dat ze helemaal niet zijn gebeurt. En nee, je klinkt niet grof voor mij, dit is een simpel verschil van mening. |
![]() |
||
Citaat:
En ik vraag me af hoe die evangelie-schrijvers ooit kunnen weten dat Maria maagd is... Maarja, dat is op zich redelijk onbelangrijk. Grtz, F |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En Maria maagd?? De evangelisten zullen het wel uit een betrouwbare bron moeten hebben gehoord. |
![]() |
||
Citaat:
Sorry, maar dat Maria maagd was bij de geboorte van Jezus kan ik niet geloven. Grtz, F |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
God is zelf een Wonder. Grtz, F |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
geloof niet, maar ga soms wel naar de kerk. naar een sow kerk wel te verstaan, of naar een 'toeristen kerk'...
maar met kerk zit ik weleens in de kerk... lijkt hypocriet, maar ga meer voor de sfeer... kerstspel enzo... maar de kerk waar we thuis nu bij aangesloten zitten is heel onpersoonlijk... dus ga misschien eens ergens anders kijken... voel me ondanx dat ik niet geloof toch aangetrokken tot kerken... |
![]() |
|
Ik ben hervormd opgevoed, maar toen ik oud genoeg was om zelf te beseffen wat alles inhield ben ik ermee gestopt. Ik ging vroeger dus wel naar de kerk "omdat het moest"
ik vind dat zo erg: Als je ouders iets geloven, moet jij daar dus ook maar in geloven. Je ouders kunnen je zo een geloof opdringen! Ik bedoel als klein kind weet je niet beter en ga je er dan misschien in geloven en kan je later niet objectief meer tegen een geloof aankijken. Ik vind dat eigenlijk best erg als je het zo bekijkt. Bovendien vind ik: Ookal zou ik bijvoorbeeld wel geloven, zou ik niet naar een kerk gaan. Niemand heeft precies hetzelfde geloof en ik heb het idee dat je in veel kerken als het ware geindoctrineerd wordt. Ik zou met mijn karakter zelf willen uitzoeken wat ik geloof en dan niet naar de kerk gaan. Maar ik geloof niet in "God". Ik geloof wel ergens in... maar dat zijn allemaal religies door elkaar. Maar er is niemand nu hoger dan ons. Er bestaat naar mijn mening geen god |
![]() |
|
Mijn geloof is ook eigenlijk erg vaag.
Het grootste deel van mijn geloof is gebaseerd op het Apostolisch Genootschap, waar ik het eerder al over had, maar ook een groot deel is afkomstig uit Wicca, en uit Satanisme... (daarover heb ik trouwens ook wat gezet op mijn cu2site http://www.cu2.nl/fuergrissa) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik ben katholiek,..maar in het normale leven lijk ik seculier.
in mijn prive leven bid ik wel en dergelijke maar dat is voor eigen gemoedsrust en dergelijken. ik ben na mijn geboorte tot moslim gedoopt,..daar was ik het nooit zo mee eens en heb me op mijn twaalfde katholiek laten dopen. Ik ga niet naar de kerk met enige regelmaat maar bezoek soms wel een kapel. Dat doe ik om dat het daar fijn rustig is en het er kapot tyfus mooi is,.. zo iets is net een museum vol met prachtige kunst waar meer achtersteekt dan snel geld verdienen. Ik zoek eigenlijk alleen maar rust in mijn hoofd door te bidden en kerk bezoek. dus het geeft wel wat houvast om iets dat je onmogelijk kan begrijpen te bedanken voor alle goede dingen die je hebt mee gemaakt en sorry te zeggen voro alle stomme dingen die je misschien die dag hebt gedaan. bovendien vind ik sinterklaas en sint maarten leuk en dat zijn van oorsrong katholieke feesten. dus. ook katholieke missen zijn wel mooi in het geval van een begrafenis, doop of kerst viering.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar om terug te komen op het eigenlijke onderwerp: Ik ga naar mijn kerk omdat ik mij daar prettig voel, me daar thuis voel, geaccepteerd voel, en omdat ik het gevoel heb dat ik iets heb aan wat er daar gezegd wordt... |
![]() |
|
Ik denk dat iedereen het wel met TMLWKLY eens is. Ik weet dat ik naar een kerk ga omdat ik er veel van leer en omdat het daar zo'n goede sfeer heeft. Ook al moet ik osms heel wat gezeik erover doorstaan van mijn familie, die overtuigde athiesten zijn. Maar de 3 uur die ik op zondagen in de kerk doorbreng maken dat ronduit goed. Het is zo'n fijn gevoel om met al die mensen te zingen en te weten dat iedereen bijeen is om God te eren...snappen jullie?
|
Eerder ging ik wel naar de kerk, vaak. Nu geloof ik niet alles meer, dus ga ik ook minder. Maar ik moet toch nog wel met Kerst en Pasen in ieder geval en mijn moeder en zus zijn nog wel erg actief bij de kerk dus ik kom er toch nog wel regelmatig.
Maar ik ga niet graag naar de kerk. Ten eerste omdat die houten banken op den duur zeer gaan doen, dan ook nog omdat het meestal erg koud is en het duurt vaak zo lang, een mis. Ik vind onze kerk niet lelijk maar ook niet mooi. Ook vind ik het vreemd wanneer mensen zeggen dat ze naar de kerk gaan omdat ze het er mooi vinden. Je gaat toch naar de kerk om je geloof te delen? En dat is ook de belangrijkste reden hoor: ik geloof haast niks meer wat ik 'hoor te geloven als Katholiek-persoon' en dus ga ik dan niet in die kerk zitten en doen alsof ik het allemaal wel geloof. Dat kan ik gewoon niet, dat vind ik niet netjes tegenover de pastoor en alle anderen die wel echt geloven.
||||
Citaat:
Ik geloof op een andere manier in God als andere mensen die naar dezelfde Kerk gaan als ik... Ik ga naar de Kerk om daar een stukje van mezelf te geven, om iets voor die mensen te betekenen, en in ruil daarvoor krijg ik een stukje liefde van hen terug... Het gaat mij niet alleen om wat er gezegd wordt, dat is misschien niet eens het belangrijkste... Citaat:
![]() Citaat:
Om nog even terug te komen op het onderwerp: Waarom welke kerk? Ik denk dat het antwoord simpel is: Iedereen gaat naar de kerk waarbij hij/zij zich het meest thuisvoelt, zowel in wat er gepreekt wordt als in hoe de sfeer is. In die zin geloof ik ook in het Ware Geloof, maar het Ware Geloof is voor iedereen verschillend. Laatst gewijzigd op 06-08-2002 om 08:47. |
![]() |
||
Citaat:
![]() b) ik geloof niet, maar ik ga toch wel naar de kerk en ik hou me ook wel godsdienst bezig. de laatste jaren ga ik niet veel meer naar de kerk. hooguit met kerst ![]() ik weet niet precies wat het is, maar ik voel me altijd wel thuis in de kerk. alsof het niet uitmaakt wie je bent en wat je gedaan hebt. ofzo. ik kan het niet echt uitleggen... maar het komt er dus op neer dat ik het niet vreemd vind dat mensen die niet geloven toch in de kerk komen.... de kerk is imo niet alleen een plek om je geloof te delen, maar ook tot jezelf te komen. je kunt je gedachten ordenen. en of je je dan wel of niet tot god richt maakt niet zo veel uit denk ik. |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Bestaat God? couw | 268 | 21-06-2012 12:06 | |
Waarom bestaat er geen god? wolle19 | 500 | 23-03-2011 22:30 | |
Geloof - vervolg op 'De ontkrachting van het christendom' Verwijderd | 233 | 14-06-2010 22:20 | |
geloof, hoop, liefde Gerlinda | 126 | 12-05-2009 06:32 | |
"Paus verbant vrouwelijke misdienaars" sterre | 77 | 11-10-2003 23:48 | |
EO-jongerendag zus | 110 | 01-07-2003 11:01 |