Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-07-2002, 18:24
rene-gn
rene-gn is offline
Voor de mensen die aangesloten zijn bij een kerk(genootschap):
Waarom ga je naar die kerk toe? Wat gelooft die groep anders dan anderen? en voor de niet-kerkgangers: waarom ga je niet naar een kerk?

Laatst gewijzigd op 10-07-2002 om 21:05.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-07-2002, 20:00
McCaine
McCaine is offline
Jij vraagt, waarom mensen die bij een kerk aangesloten zijn niet naar een kerk gaan? Vreemd...
Oud 10-07-2002, 21:04
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Jij vraagt, waarom mensen die bij een kerk aangesloten zijn niet naar een kerk gaan? Vreemd...
Foutje, heb ik hersteld...sorry!
Met citaat reageren
Oud 10-07-2002, 22:17
Joostje
Joostje is offline
naja ik ga alleen naar kerken als ze mooi zijn en antiek enz.

voor de rest geloof ik niet in God, Alla, of iets/ iemand dergelijks.
Oud 11-07-2002, 23:39
Verwijderd
Citaat:
rene-gn schreef:
en voor de niet-kerkgangers: waarom ga je niet naar een kerk?
Waarom wel?
Omdat ik niet gelovig ben.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 07:45
TMLWKY
TMLWKY is offline
Dat is een goede vraag.

Waarom ik naar mijn kerk ga is denk ik grotendeels om het gevoel, niet om de woorden. Het gaat erom hoe ik me voel als ik daar ben, dat ik me geaccepteerd voel, en daardoor voel ik me goed. En daarnaast spreekt wat er gezegd wordt me erg aan... Ik leer daar om het mooie van mensen en dingen in te zien, het Goddelijke in allerlei kleine dingen te kunnen zien...
Een zonsondergang, een pasgeboren baby, een blik vol liefde van je vriendin, mensen die je steunen terwijl je het niet van ze verwacht... In alles zit een stukje van God, het is de kunst dat te leren zien.

Verder: het verschil van mijn kerk met de gemiddelde kerk is dat wij niet geloven in een 'persoon' boven in de Hemel, maar dat God een kracht is. Ik citeer:

Citaat:
Het Apostolisch Genootschap erkent een universeel werkzame, creërende kracht, die zich via een evolutionair proces in ontelbare vormen verwerkelijkt. Het is een mysterie, traditioneel aangeduid met God. God en schepping staan dus niet los van elkaar, maar zijn deel van een ondeelbaar geheel, zonder met elkaar samen te vallen. Heel de schepping, ook de mens, wordt gezien als gestaltegeving Gods.
Bron: http://www.apgen.nl
Grtz,
F
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 11:25
Idoless
Idoless is offline
het bepaald soort geloof van mensen gaat toch door van generatie tot generatie in dezelfde familie, je wordt toch geboren als christen, katholiek, protestant of watdanook...dat dacht ik tenminste,

en waarom ik niet naar de kerk ga?
Ik geloof niet in god en dat soort dingen,
ik heb daar mn eigen redenen voor
En die bankjes zitten kut
Oud 12-07-2002, 15:28
xsten
xsten is offline
Ik ga niet naar een kerk, simpelweg omdat ik niet geloof.

Ik denk dat de mensen die wel naar een kerk gaan daarheen gaan omdat ze daar van jongs af aan al heen gaan en het gewoon een gewoonte is.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 15:30
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
xsten schreef:
Ik ga niet naar een kerk, simpelweg omdat ik niet geloof.

Ik denk dat de mensen die wel naar een kerk gaan daarheen gaan omdat ze daar van jongs af aan al heen gaan en het gewoon een gewoonte is.
Het grootste deel wel ja. Maar er zijn mensen die niet kerkelijk zijn opgevoed en toch weten/voelen dat er 'iets' is. Ik ken er zelf maar 1tje, maar zij is de enige oprechte 'bekeerling', om het even zo te zeggen, die ik ken.

Grtz,
F
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 16:13
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:

Het grootste deel wel ja. Maar er zijn mensen die niet kerkelijk zijn opgevoed en toch weten/voelen dat er 'iets' is. Ik ken er zelf maar 1tje, maar zij is de enige oprechte 'bekeerling', om het even zo te zeggen, die ik ken.

Grtz,
F
tsja, heb altijd moeite met het woord 'bekering' maar ik weet,ook uit eigen ervaring dat er mensen zijn die tot geloof komen zonder ooit iets met een kerk te maken hebben gehad
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 16:15
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:
Dat is een goede vraag.

Waarom ik naar mijn kerk ga is denk ik grotendeels om het gevoel, niet om de woorden. Het gaat erom hoe ik me voel als ik daar ben, dat ik me geaccepteerd voel, en daardoor voel ik me goed. En daarnaast spreekt wat er gezegd wordt me erg aan... Ik leer daar om het mooie van mensen en dingen in te zien, het Goddelijke in allerlei kleine dingen te kunnen zien...
Een zonsondergang, een pasgeboren baby, een blik vol liefde van je vriendin, mensen die je steunen terwijl je het niet van ze verwacht... In alles zit een stukje van God, het is de kunst dat te leren zien.

Verder: het verschil van mijn kerk met de gemiddelde kerk is dat wij niet geloven in een 'persoon' boven in de Hemel, maar dat God een kracht is. Ik citeer:

Grtz,
F
Ik ben nu heel erg benieuwd hoe jullie Jezus in jullie Godsbeeld hebben staan.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 17:13
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
rene-gn schreef:

Ik ben nu heel erg benieuwd hoe jullie Jezus in jullie Godsbeeld hebben staan.
Jezus is iemand die mensen inspireerde... Iemand die het beste in mensen naar boven haalde.
Volgens mij was Jezus niet de zoon van God, niet meer dan ieder ander. Hij was alleen een man met visie, inspiratie, die de mensen liet zien dat het ook anders kon... Ik geloof dus ook niet dat Jezus water in wijn heeft veranderd en over het water geeft gelopen... Deze dingen staan volgens mij metafoor voor andere, veel diepere, dingen.

Grtz,
F
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 18:23
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:

Jezus is iemand die mensen inspireerde... Iemand die het beste in mensen naar boven haalde.
Volgens mij was Jezus niet de zoon van God, niet meer dan ieder ander. Hij was alleen een man met visie, inspiratie, die de mensen liet zien dat het ook anders kon... Ik geloof dus ook niet dat Jezus water in wijn heeft veranderd en over het water geeft gelopen... Deze dingen staan volgens mij metafoor voor andere, veel diepere, dingen.

Grtz,
F
Oke, ik snap het. Maar ik snap nu niet wat die metaforen dan waren. dus m.a.w. welke diepere dingen bedoel je?
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 18:25
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
rene-gn schreef:

Oke, ik snap het. Maar ik snap nu niet wat die metaforen dan waren. dus m.a.w. welke diepere dingen bedoel je?
Om een voorbeeld te nemen van de vissers die aan de andere kant moesten gaan vissen...

Dat houdt dus in dat je niet vastgeroest moet zitten in traditie, maar ook eens nieuwere dingen moet proberen/bekijken.

Ik meot nu stoppen, reageer morgen wel verder

grtz,
F
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 18:26
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:

Ik meot nu stoppen, reageer morgen wel verder

grtz,
F
Dat lijkt me wel handig, want ik snap het nog niet...sorry!

René
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 20:27
Hippielove
Hippielove is offline
Ik heb geen kerk, maar het lijkt me best iets heel moois hebben om bij een kerk aangesloten te zitten. Die verbondenheid en dergelijke.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 06:07
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
rene-gn schreef:

Dat lijkt me wel handig, want ik snap het nog niet...sorry!

René
Jezus is geen magische figuur, maar net zo'n normaal persoon als jij en ik. Hij had alleen ideeën die zijn tijd ver vooruit waren, GOEDE ideeën. En daar gaat het om.

Omdat mensen in die tijd Jezus volgden, het met zijn ideeën eens waren, bedachten ze volgens mij allerlei wonderen - die zo vaak zijn verteld dat men uiteindelijk zelf dacht dat ze waar waren - over hem, om het geloof in hem en zijn ideeën aan te wakkeren.

Een mooie stelling uit de statuten van mijn geloof is:
Het gaat niet om het geloof ín Jezus, maar om het geloof ván Jezus

Misschien dat het zo wat duidelijker is?

Grtz,
F
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 09:51
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:

Jezus is geen magische figuur, maar net zo'n normaal persoon als jij en ik. Hij had alleen ideeën die zijn tijd ver vooruit waren, GOEDE ideeën. En daar gaat het om.

Omdat mensen in die tijd Jezus volgden, het met zijn ideeën eens waren, bedachten ze volgens mij allerlei wonderen - die zo vaak zijn verteld dat men uiteindelijk zelf dacht dat ze waar waren - over hem, om het geloof in hem en zijn ideeën aan te wakkeren.

Een mooie stelling uit de statuten van mijn geloof is:
Het gaat niet om het geloof ín Jezus, maar om het geloof ván Jezus

Misschien dat het zo wat duidelijker is?

Grtz,
F
Het is inderdaad wel duidelijker, en ik begrijp dat jouw geloof lijnrecht tegenover het mijne staat..... Voor ons is Jezus zoon van God, gestorven om ons mensen terug bij God te brengen. Hij heeft geleefd, zo rond het begin van onze jaartelling, en wonderen gedaan, want God geeft zijn Zoon kracht om wonderen te doen. Dus bij ons gaat het wel degelijk om het geloof ín Jezus, de Zoon van een almachtig God.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 08:21
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
rene-gn schreef:

Het is inderdaad wel duidelijker, en ik begrijp dat jouw geloof lijnrecht tegenover het mijne staat..... Voor ons is Jezus zoon van God, gestorven om ons mensen terug bij God te brengen. Hij heeft geleefd, zo rond het begin van onze jaartelling, en wonderen gedaan, want God geeft zijn Zoon kracht om wonderen te doen. Dus bij ons gaat het wel degelijk om het geloof ín Jezus, de Zoon van een almachtig God.
Ja, dat kan he
Gelukkig dat er tegenstellingen zijn, anders zou je geen enkel geloof kritisch kunnen bekijken, en vergelijken.

Ik heb er gewoon moeite mee te kunnen geloven dat daarboven werkelijk iemand is, die zijn Zoon naar aarde stuurde om te sterven voor onze zonden...
Ten eerste zie ik niet in waarom deze God uberhaupt een offer wil voor de zonden van de mensheid, en ten tweede geloof ik ook niet dat Maria maagd was.

Dat klinkt misschien heel grof voor je, dat weet ik niet, maar ik geloof dat Jezus gewoon de zoon was van Maria en Jozef... En de verhalen over Jezus in de Bijbel zijn mijns insziens in de kern wel waar, maar de entourage is volgens mij soms sterk overdreven... Men moest in die tijd Jezus wel wonderen toedichten, anders geloofde niemand in hem!

Grtz,
F
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 14:13
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:

Ja, dat kan he
Gelukkig dat er tegenstellingen zijn, anders zou je geen enkel geloof kritisch kunnen bekijken, en vergelijken.

Ik heb er gewoon moeite mee te kunnen geloven dat daarboven werkelijk iemand is, die zijn Zoon naar aarde stuurde om te sterven voor onze zonden...
Ten eerste zie ik niet in waarom deze God uberhaupt een offer wil voor de zonden van de mensheid, en ten tweede geloof ik ook niet dat Maria maagd was.

Dat klinkt misschien heel grof voor je, dat weet ik niet, maar ik geloof dat Jezus gewoon de zoon was van Maria en Jozef... En de verhalen over Jezus in de Bijbel zijn mijns insziens in de kern wel waar, maar de entourage is volgens mij soms sterk overdreven... Men moest in die tijd Jezus wel wonderen toedichten, anders geloofde niemand in hem!

Grtz,
F
Tsja, ik geloof heel simpel dat Maria maagd was, omdat dat door 2 verschillende evangelie-schrijvers nadrukkelijk wordt genoemd. Het offer voor de zonden van de mensheid heeft God gegeven tot redding van mensen.

Maar, als je zegt dat men Jezus wonderen toedicht, bedoel je daarmee dat ze wel zijn gebeurd, maar niet door Jezus, of dat ze helemaal niet zijn gebeurt.

En nee, je klinkt niet grof voor mij, dit is een simpel verschil van mening.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 14:17
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
rene-gn schreef:

Tsja, ik geloof heel simpel dat Maria maagd was, omdat dat door 2 verschillende evangelie-schrijvers nadrukkelijk wordt genoemd. Het offer voor de zonden van de mensheid heeft God gegeven tot redding van mensen.

Maar, als je zegt dat men Jezus wonderen toedicht, bedoel je daarmee dat ze wel zijn gebeurd, maar niet door Jezus, of dat ze helemaal niet zijn gebeurt.

En nee, je klinkt niet grof voor mij, dit is een simpel verschil van mening.
Ik geloof niet dat de wonderen zijn gebeurd... Ik geloof dat ze zijn bedacht om Jezus een betere positie te geven mensen in hem te doen geloven.

En ik vraag me af hoe die evangelie-schrijvers ooit kunnen weten dat Maria maagd is... Maarja, dat is op zich redelijk onbelangrijk.

Grtz,
F
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 14:22
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:

Ik geloof niet dat de wonderen zijn gebeurd... Ik geloof dat ze zijn bedacht om Jezus een betere positie te geven mensen in hem te doen geloven.

En ik vraag me af hoe die evangelie-schrijvers ooit kunnen weten dat Maria maagd is... Maarja, dat is op zich redelijk onbelangrijk.

Grtz,
F
Tsja dat eerste is een kwestie van geloven, voor mij is het bewezen omdat het zo nadrukkelijk, soms door meer dan 1 verschillende bron, worden genoemd.

En Maria maagd?? De evangelisten zullen het wel uit een betrouwbare bron moeten hebben gehoord.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 14:28
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
rene-gn schreef:

Tsja dat eerste is een kwestie van geloven, voor mij is het bewezen omdat het zo nadrukkelijk, soms door meer dan 1 verschillende bron, worden genoemd.

En Maria maagd?? De evangelisten zullen het wel uit een betrouwbare bron moeten hebben gehoord.
Een betrouwbare bron... God? Jozef? Die weet niet wat z'n vrouw in d'r vrije tijd doet. Jezus? Die weet niet hoe z'n moeder vroeger was...

Sorry, maar dat Maria maagd was bij de geboorte van Jezus kan ik niet geloven.

Grtz,
F
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 14:33
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:

Een betrouwbare bron... God? Jozef? Die weet niet wat z'n vrouw in d'r vrije tijd doet. Jezus? Die weet niet hoe z'n moeder vroeger was...

Sorry, maar dat Maria maagd was bij de geboorte van Jezus kan ik niet geloven.

Grtz,
F
Tsja, dan is het ook verspilde moeite als ik nog doorga. Maar jij gelooft dus niet dat God wonderen kan doen? Of doet?
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 14:43
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
rene-gn schreef:

Tsja, dan is het ook verspilde moeite als ik nog doorga. Maar jij gelooft dus niet dat God wonderen kan doen? Of doet?
Ik geloof dat God an sich een wonder is. Maar aangezien ik niet geloof dat God een persoon is, hoe kan het dan een zelfbewustzijn hebben en beslissen een wonder te doen gebeuren?

God is zelf een Wonder.

Grtz,
F
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-07-2002, 15:11
Kirk22
Kirk22 is offline
9999 vd 10000 mensen omdat hun ouders het geloven. Degenen die niet gaan: omdat ze doorhebben dat het op die manier gaat of een andere reden.
Oud 14-07-2002, 15:21
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
rene-gn schreef:

je gaat er zo makkelijk vanuit dat die bronnen deugen... je mag natuurlijk geloven wat je wilt maar lijkt het je niet ontzettend logisch dat hier sprake is van legendevorming? dat 2 evangelisten het zeggen zegt niets; ze moeten het immers uit dezelfde bron hebben.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 21:19
sublime
sublime is offline
geloof niet, maar ga soms wel naar de kerk. naar een sow kerk wel te verstaan, of naar een 'toeristen kerk'...
maar met kerk zit ik weleens in de kerk... lijkt hypocriet, maar ga meer voor de sfeer... kerstspel enzo... maar de kerk waar we thuis nu bij aangesloten zitten is heel onpersoonlijk...
dus ga misschien eens ergens anders kijken... voel me ondanx dat ik niet geloof toch aangetrokken tot kerken...
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 03:08
Gaia
Gaia is offline
Ik ben hervormd opgevoed, maar toen ik oud genoeg was om zelf te beseffen wat alles inhield ben ik ermee gestopt. Ik ging vroeger dus wel naar de kerk "omdat het moest"

ik vind dat zo erg:
Als je ouders iets geloven, moet jij daar dus ook maar in geloven. Je ouders kunnen je zo een geloof opdringen! Ik bedoel als klein kind weet je niet beter en ga je er dan misschien in geloven en kan je later niet objectief meer tegen een geloof aankijken. Ik vind dat eigenlijk best erg als je het zo bekijkt.

Bovendien vind ik: Ookal zou ik bijvoorbeeld wel geloven, zou ik niet naar een kerk gaan. Niemand heeft precies hetzelfde geloof en ik heb het idee dat je in veel kerken als het ware geindoctrineerd wordt. Ik zou met mijn karakter zelf willen uitzoeken wat ik geloof en dan niet naar de kerk gaan.
Maar ik geloof niet in "God". Ik geloof wel ergens in... maar dat zijn allemaal religies door elkaar. Maar er is niemand nu hoger dan ons. Er bestaat naar mijn mening geen god
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 03:22
Gaia
Gaia is offline
Ow hehe wat ik net geschreven heb past best bij het topic ag je je kinderen dwingen naar de kerk te gaan ofzo.....grappig..... bla.........

tis laat, sorry ik ben een beetje raar
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 11:36
TMLWKY
TMLWKY is offline
Mijn geloof is ook eigenlijk erg vaag.

Het grootste deel van mijn geloof is gebaseerd op het Apostolisch Genootschap, waar ik het eerder al over had, maar ook een groot deel is afkomstig uit Wicca, en uit Satanisme... (daarover heb ik trouwens ook wat gezet op mijn cu2site http://www.cu2.nl/fuergrissa)
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 13:24
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
sublime schreef:
geloof niet, maar ga soms wel naar de kerk. naar een sow kerk wel te verstaan, of naar een 'toeristen kerk'...
maar met kerk zit ik weleens in de kerk... lijkt hypocriet, maar ga meer voor de sfeer... kerstspel enzo... maar de kerk waar we thuis nu bij aangesloten zitten is heel onpersoonlijk...
dus ga misschien eens ergens anders kijken... voel me ondanx dat ik niet geloof toch aangetrokken tot kerken...
meestal is het toch andersom: wel geloven maar geen zin hebben in kerken...vind dit ook wel interessant
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 13:46
sublime
sublime is offline
Citaat:
rene-gn schreef:

meestal is het toch andersom: wel geloven maar geen zin hebben in kerken...vind dit ook wel interessant
tja... ik kan me overigens wle voorstellen dat mensen die geloven zoiets hebben van 'de kerk, okee wat moet ik daar? ik geloof wel op mn eigen manier'. maar de kerk trekt mij aan niet zozeer door het geloof maar meer door de groep mensen die samen iets positiefs geloven.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 23:39
lamer82
lamer82 is offline
Ik ben katholiek,..maar in het normale leven lijk ik seculier.
in mijn prive leven bid ik wel en dergelijke maar dat is voor eigen gemoedsrust en dergelijken.
ik ben na mijn geboorte tot moslim gedoopt,..daar was ik het nooit zo mee eens en heb me op mijn twaalfde katholiek laten dopen. Ik ga niet naar de kerk met enige regelmaat maar bezoek soms wel een kapel. Dat doe ik om dat het daar fijn rustig is en het er kapot tyfus mooi is,.. zo iets is net een museum vol met prachtige kunst waar meer achtersteekt dan snel geld verdienen.

Ik zoek eigenlijk alleen maar rust in mijn hoofd door te bidden en kerk bezoek.

dus het geeft wel wat houvast om iets dat je onmogelijk kan begrijpen te bedanken voor alle goede dingen die je hebt mee gemaakt en sorry te zeggen voro alle stomme dingen die je misschien die dag hebt gedaan.
bovendien vind ik sinterklaas en sint maarten leuk en dat zijn van oorsrong katholieke feesten.

dus. ook katholieke missen zijn wel mooi in het geval van een begrafenis, doop of kerst viering.
Oud 01-08-2002, 19:55
humandoll
humandoll is offline
Ik ga naar de kerk(Nederlands Hervormd) omdat ik geloof in de drieënige God: God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
En omdat ik geloof wat er in de Bijbel staat en ernaar leef(probeer te leven).
Met citaat reageren
Oud 02-08-2002, 15:46
Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
humandoll schreef:
Ik ga naar de kerk(Nederlands Hervormd) omdat ik geloof in de drieënige God: God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
En omdat ik geloof wat er in de Bijbel staat en ernaar leef(probeer te leven).
je ouders ook?
Oud 03-08-2002, 21:11
sase
sase is offline
Citaat:
Just Johan schreef:

je gaat er zo makkelijk vanuit dat die bronnen deugen... je mag natuurlijk geloven wat je wilt maar lijkt het je niet ontzettend logisch dat hier sprake is van legendevorming? dat 2 evangelisten het zeggen zegt niets; ze moeten het immers uit dezelfde bron hebben.
De evangelie schrijvers hadden elkaar als bron, maar niet als enigste. Dat zie je ondermeer uit de feit dat ze elkaar soms tegenspreken (in de opstanding van Jezus bijvoorbeeld word er eerst over 1 jongeman/engel bij Zijn graf gesproken, later zijn dat er 2 engelen). Ze gebruikte altijd betrouwbare en verschillende bronnen.
Oud 03-08-2002, 21:28
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
sase schreef:

De evangelie schrijvers hadden elkaar als bron, maar niet als enigste. Dat zie je ondermeer uit de feit dat ze elkaar soms tegenspreken (in de opstanding van Jezus bijvoorbeeld word er eerst over 1 jongeman/engel bij Zijn graf gesproken, later zijn dat er 2 engelen). Ze gebruikte altijd betrouwbare en verschillende bronnen.
vind je het gegeven dat de bronnen niet met elkaar kloppen een bewijs van het feit dat het betrouwbare bronnen zijn?
Met citaat reageren
Oud 04-08-2002, 06:18
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
sase schreef:

Als twee bronnen twee verschillende dingen zeggen kunnen ze toch niet allebei betrouwbaar zijn ?

Maar om terug te komen op het eigenlijke onderwerp: Ik ga naar mijn kerk omdat ik mij daar prettig voel, me daar thuis voel, geaccepteerd voel, en omdat ik het gevoel heb dat ik iets heb aan wat er daar gezegd wordt...
Met citaat reageren
Oud 05-08-2002, 18:03
sase
sase is offline
Ik denk dat iedereen het wel met TMLWKLY eens is. Ik weet dat ik naar een kerk ga omdat ik er veel van leer en omdat het daar zo'n goede sfeer heeft. Ook al moet ik osms heel wat gezeik erover doorstaan van mijn familie, die overtuigde athiesten zijn. Maar de 3 uur die ik op zondagen in de kerk doorbreng maken dat ronduit goed. Het is zo'n fijn gevoel om met al die mensen te zingen en te weten dat iedereen bijeen is om God te eren...snappen jullie?
Oud 05-08-2002, 21:54
alpha
alpha is offline
Eerder ging ik wel naar de kerk, vaak. Nu geloof ik niet alles meer, dus ga ik ook minder. Maar ik moet toch nog wel met Kerst en Pasen in ieder geval en mijn moeder en zus zijn nog wel erg actief bij de kerk dus ik kom er toch nog wel regelmatig.

Maar ik ga niet graag naar de kerk. Ten eerste omdat die houten banken op den duur zeer gaan doen, dan ook nog omdat het meestal erg koud is en het duurt vaak zo lang, een mis. Ik vind onze kerk niet lelijk maar ook niet mooi.

Ook vind ik het vreemd wanneer mensen zeggen dat ze naar de kerk gaan omdat ze het er mooi vinden. Je gaat toch naar de kerk om je geloof te delen?

En dat is ook de belangrijkste reden hoor: ik geloof haast niks meer wat ik 'hoor te geloven als Katholiek-persoon' en dus ga ik dan niet in die kerk zitten en doen alsof ik het allemaal wel geloof. Dat kan ik gewoon niet, dat vind ik niet netjes tegenover de pastoor en alle anderen die wel echt geloven.
Oud 06-08-2002, 08:42
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
alpha schreef:
Ook vind ik het vreemd wanneer mensen zeggen dat ze naar de kerk gaan omdat ze het er mooi vinden. Je gaat toch naar de kerk om je geloof te delen?
Geen enkel geloof is hetzelfde...

Ik geloof op een andere manier in God als andere mensen die naar dezelfde Kerk gaan als ik...
Ik ga naar de Kerk om daar een stukje van mezelf te geven, om iets voor die mensen te betekenen, en in ruil daarvoor krijg ik een stukje liefde van hen terug... Het gaat mij niet alleen om wat er gezegd wordt, dat is misschien niet eens het belangrijkste...

Citaat:
sase schreef:
Ik denk dat iedereen het wel met TMLWKLY eens is.
Dank je

Citaat:
sase schreef:
Ik weet dat ik naar een kerk ga omdat ik er veel van leer en omdat het daar zo'n goede sfeer heeft... Het is zo'n fijn gevoel om met al die mensen te zingen en te weten dat iedereen bijeen is om God te eren...snappen jullie?
Dat is dus precies waar het mij om gaat... Weten dat je bijeen bent met mensen die (binnen bepaalde grenzen) hetzelfde denken als jij, mensen die net als jij het wonder van de Schepping willen eren.

Om nog even terug te komen op het onderwerp: Waarom welke kerk?
Ik denk dat het antwoord simpel is: Iedereen gaat naar de kerk waarbij hij/zij zich het meest thuisvoelt, zowel in wat er gepreekt wordt als in hoe de sfeer is. In die zin geloof ik ook in het Ware Geloof, maar het Ware Geloof is voor iedereen verschillend.

Laatst gewijzigd op 06-08-2002 om 08:47.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 19:39
sublime
sublime is offline
Citaat:
alpha schreef:

a) sommige mensen bedoelen in dat geval denk ik het culturele van de kerk, zoals je op vakantie naar parijs de notre dame gaat bekijken en in praag de st vitus kathedraal etc

b) ik geloof niet, maar ik ga toch wel naar de kerk en ik hou me ook wel godsdienst bezig. de laatste jaren ga ik niet veel meer naar de kerk. hooguit met kerst ... zoals ik al eerder zei is deze kerk heel onpersoonlijk. er zijn zóveel mensen! wat ik bij andere kerken merkte was dat de gemeente veel meer een geheel vormt. en dat vind ik mooi. vroeger woonde ik in een dorpje en in de kerk daar kende iedereen iedereen. daar was de gemeente echt een gemeente.
ik weet niet precies wat het is, maar ik voel me altijd wel thuis in de kerk. alsof het niet uitmaakt wie je bent en wat je gedaan hebt.
ofzo.
ik kan het niet echt uitleggen... maar het komt er dus op neer dat ik het niet vreemd vind dat mensen die niet geloven toch in de kerk komen.... de kerk is imo niet alleen een plek om je geloof te delen, maar ook tot jezelf te komen. je kunt je gedachten ordenen. en of je je dan wel of niet tot god richt maakt niet zo veel uit denk ik.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten