![]() |
|
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aerogel
"Aerogel is een vaste stof met de kleinste dichtheid ter wereld. Het bestaat voor meer dan 99% uit lucht, waaraan een vaste structuur wordt gegeven door siliconen. Aerogel is erg doorzichtig en voelt poreus en sponsachtig aan. Hoe groot de dichtheid is is de laatste jaren nogal aan verandering onderhevig en er worden zelfs records van bijgehouden in het Guinness Book of Records. In 2003 brak het Jet Propulsion Laboratory van Nasa het record met een aerogel van slechts 3 milligram per kubieke centimeter. Dat record werd hetzelfde jaar verbroken door wetenschappers van het Lawrence Livermore National Laboratory. Zij slaagden er in een aerogel van 1,9 milligram per kubieke centimeter te maken. Inmiddels zijn dezelfde wetenschappers er in geslaagd de dichtheid te reduceren tot 1 milligram per kubieke centimeter, het huidige record. Ter vergelijking van deze getallen, lucht heeft een massa van 1,2 milligram per kubieke centimeter. De laatste versie van Aerogel is dus lichter dan lucht. Aerogel heeft een smeltpunt van ongeveer 1.200 °C." Ik snap het niet. Aerogel bestaat uit lucht, en siliconen. Lucht heeft de zelfde dichtheid als lucht, maar siliconen (volgens wikipedia SiO) zijn zwaarder dan lucht. Als het bestaat uit lucht en een zwaardere stof, hoe kan het dan lichter zijn dan lucht? Of ben ik nu helemaal verkeerd aan het denken? |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Trouwens, vloeistoffen boven het kookpunt kunnen gewoon vloeibaar blijven. Bijvoorbeeld in een bellenvat. Sowieso, als die moleculen zo ver uit elkaar zitten, kunnen ze elkaar toch niet genoeg meer aantrekken om een (zelfs vrij stevige) vaste stof te vormen? Laatst gewijzigd op 25-02-2005 om 18:07. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Aerogel is doorzichtig. Als je het gewoon bekijk is het blauwig om dezelfde reden dat de lucht blauw is. Weet alleen niet meer precies hoe dat zat ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() http://www.sciencemadesimple.com/sky_blue.html |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Maar wat ik dus eigenlijk wil weten is hoe het kan dat die SiO moleculen, die zo ver uit elkaar zitten volgens GVR, een vaste stof kunnen zijn, terwijl zuurstof en stikstof moleculen geen vaste stof zijn. (ik vind het nogal moeilijk te geloven dat die SiO zo ver uit elkaar kunnen zitten) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Tis toch simpel? Verplaats het "naar onderen"
Olie is "lichter" dan water en daarom drijft het op water, dat betekent echter niet automatisch dat het een gas is of dat water vastvorming is. Dit overstijgt alleen maar een fase, zo moeilijk is het niet om dat te begrijpen. En het bestaat toch echt, of je het nou gelooft of niet. http://eande.lbl.gov/ECS/aerogels/saprops.htm |
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|