Oud 24-02-2005, 15:38
Verwijderd
hallo allemaal,
ik zit op het vmbo t.
de vierde dit jaar doe ik examen daarna moet ik een school kiezen. het MBO.
Ik weet nog niet precies wat ik wil, wel weet ik dat ik niet echt een kantoorbaantje wil, en dat ik niet tegen bloed kan.
ik zit nu in de sector Economie. Ik weet nog helemaal niet wat ik wil worden dus heb ik de sector economie maar gekozen. want ikwil toch niks in een zieken huis doen want ik kan niet tegen bloed. niet de zorg in dus.
Ik heb ook geen biologie. dat iswel jammer van mzelf want ik hou wel van dieren, en dat kan ik dus niet worden iets met dieren.

Als ik naar het MBO ga dan kies ik denk ik recreatie( toerisme en recreatie school, ROC UTRECHT)
je kan daar van alles mee worden, het lijkt me ook gaaf om evenementen te organiseren, en je kan er zelfs in de dierentuin mee werken. Dus wat dat betreft......
maar ik ben er niet helemaal zeker van en het moet allemaal zo snel beslist worden!!

maar op de havo heb je ook meer vakken, en moeilijker denk ik qua wiskunde. (waar ik dus helemaal niet geod in ben)

Nu weet ik niet of ik naar de havo moet gaan, ik ben bang dat ik het niet aan kan en dan heb ik toch een paar jaar verspilt.
Is de HAVO zoveel zwaarder als het vmbo t(mavo)??
heeft er iemand misshien ervaring mee, of advies of iets?

ik hoop dat iemand reageerd

groetjes,
ikke
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2005, 15:51
Verwijderd
Wat scoor je ongeveer? Zesjes of achten?
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 15:53
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
ga maar havo doen, hoe meer opleiding hoe meer mogelijkheden, reden genoeg
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 15:55
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 24-02-2005 @ 16:51 :
Wat scoor je ongeveer? Zesjes of achten?
meer zevens.
alleen bij eco heb ik het vorig jaarn iet echt sirieus genomen, dus daar sta ik laag voor.
maar voor de rest is het wel goed.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 15:56
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
havo doen is beter dan een gerichtte opleiding doen om er mee te kappen omdat t je niet ligt.
Oud 24-02-2005, 16:00
I love stars
I love stars is offline
Gewoon havo doen , zo erg is het toch niet als je een jaartje verspilt ?
Oud 24-02-2005, 16:06
Verwijderd
nee, maar die decaan zegt ook

als je een negatief advies krijgt mag je niet blijven zitten op de havo.

positief wel.

ja maar het gaat mij er ook om dat ik dan straks het heel moeilijk vind en geen tijd meer over hou voor andere dingen etc etc.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 16:13
Nienna*
Nienna* is offline
Zelf zit ik niet met dit probleem, maar mijn idee is dat je het altijd kunt proberen, toch?
Stel dat het je niet lukt, dan kun je altijd nog naar het MBO.
Het lijkt me beter je nog een paar jaartjes te oriënteren dan iets te gaan doen waar je later misschien toch vanaf stapt.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 16:15
DG
DG is offline
Ik zit met hetzelfde probleem.
ik weet nog niet wat ik wil worden, zit ook in sector economie

scoor voor tentamens minimaal een zeven (meer achten dan zevens ), maar ik kan me soms niet concentreren, wel kan ik thuis met een muziekje op wel goed werken.

ik wil dus eigelijk Havo gaan doen, maar wat mijn struikelblok is, is dat ik in de klas soms niet zo goed kan concentreren.
is dat een groot probleem, of denken jullie dat ik wel gewoon Havo kan doen.

(wat zijn de verschillen?
-word het echt veel moeilijker?
-krijg je veel meer huiswerk?)
Oud 24-02-2005, 16:40
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
ik weet niet hoeveel huiswerk jullie krijgen, maar bij ons valt dat best mee. ik zit trouwens in havo 4. ik denk dat je toch wel erg goed moet staan om naar havo te gaan. ik vind dit jaar best wel moeilijk, maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk maar pas op! want je komt in de 2de fase terecht en dat is wel een regelrechte ramp! maar ja, daar moet je maar doorheen zien te kronkelen. bij ons blijft 55% waarschijnlijk van de 4de klas havo'ers zitten!! dat is echt mega veel. maar je kunt het altijd proberen! je hebt natuurlijk wel meer studie mogelijkheden. maar er zijn er zat die van vmbo naar havo zijn gegaan en die staan veel beter dan mij ik wil zelf juist de kappersopleiding gaan volgen. grappig dat jullie het andersom willen!
Oud 24-02-2005, 17:24
Verwijderd
Citaat:
DG schreef op 24-02-2005 @ 17:15 :

scoor voor tentamens minimaal een zeven (meer achten dan zevens ), maar ik kan me soms niet concentreren, wel kan ik thuis met een muziekje op wel goed werken.

ik wil dus eigelijk Havo gaan doen, maar wat mijn struikelblok is, is dat ik in de klas soms niet zo goed kan concentreren.

wat gaaf da jij ook met dat probleem zit..
nouja gaaf natuurlijk niet.
ik denk niet echt dat het een probleem is want je kan denk ik ook wel je huiswerk thuis doen.
maar het is wel kut dat ik nogn iet weet wat k wil, het moet allemaal zo snel. ik denk dat het daarom beter is om havo te doen.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 17:25
Verwijderd
Citaat:
BrunetJuh schreef op 24-02-2005 @ 17:40 :
ik weet niet hoeveel huiswerk jullie krijgen, maar bij ons valt dat best mee. ik zit trouwens in havo 4. ik denk dat je toch wel erg goed moet staan om naar havo te gaan. ik vind dit jaar best wel moeilijk, maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk maar pas op! want je komt in de 2de fase terecht en dat is wel een regelrechte ramp! maar ja, daar moet je maar doorheen zien te kronkelen. bij ons blijft 55% waarschijnlijk van de 4de klas havo'ers zitten!! dat is echt mega veel. maar je kunt het altijd proberen! je hebt natuurlijk wel meer studie mogelijkheden. maar er zijn er zat die van vmbo naar havo zijn gegaan en die staan veel beter dan mij ik wil zelf juist de kappersopleiding gaan volgen. grappig dat jullie het andersom willen!
wat houd de 2e fase in dan.
wij hebben nu super weinig huiswerk.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 17:26
the secret
the secret is offline
Havo doen, als dat niks is kun je altijd nog mbo gaan doen
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 17:39
Verwijderd
Het is maar de vraag of je wel goed genoeg bent voor havo. Voor iemand die het vwo al op z'n sloffen doet is het vrij simpel, voor iemand die van het vmbo komt is het een stuk moeilijker. Het zal waarschijnlijk afhankelijk zijn van de cijfers die je nu haalt en je motivatie. Bedenk wel dat de havo een stuk zwaarder is dan het vmbo en je waarschijnlijk niet zomaar kunt denken, nou, daar heb ik geen zin in, dus daar haal ik wel lage cijfers voor.

Laat je eens adviseren door je docenten.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 18:32
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 24-02-2005 @ 18:39 :
Het is maar de vraag of je wel goed genoeg bent voor havo. Voor iemand die het vwo al op z'n sloffen doet is het vrij simpel, voor iemand die van het vmbo komt is het een stuk moeilijker. Het zal waarschijnlijk afhankelijk zijn van de cijfers die je nu haalt en je motivatie. Bedenk wel dat de havo een stuk zwaarder is dan het vmbo en je waarschijnlijk niet zomaar kunt denken, nou, daar heb ik geen zin in, dus daar haal ik wel lage cijfers voor.

Laat je eens adviseren door je docenten.
ja ben ik al mee bezig enz.
maar k ben niet echt.......eh... bij sommige lessen goed bezig ofzo. maar k haal wel goede cijfers.
en ik hoop dat die leraren het wel weten dat het vooral door een meisje komt met een hele grote scheur die de heletijd bij me vriendin zit, ja ik ga met 1 iemand om in de klas en dat wijf is oo kvriendinnen met haar. dat is kut ze verpest het voor me!
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 19:01
DG
DG is offline
ik heb hier een overzicht van hoe ik er gemiddeld voor sta
(na 2 tentamens, dus nog 1 tentamen periode te gaan, en dan nog het examen, en alles verloopt goed)

Godsd. 7.9
Ned. 6.6
Duits. 6.7
Engels 6.9
Aardrijk. 8.2
Wis. 6.9
Natuurk. 7.2
Eco. 7.5
Maatschap. 7.8

zoal je ziet zijn talen mijn zwakker kant, en Eco, Ak en MT mijn sterkere kanten.

En idd we krijgen nu (haast) geen huiswerk op de MAVO
Oud 24-02-2005, 19:46
Verwijderd
ik denk dat je naar je decaan moet gaan, heb ik ook gedaan.
want straks kan je je niet meer inschrijven ofzo voor de havo.
ik zal maaris met wat mensen gaan praten als ik jou was je ouders etc, de leraren.
benk ook meeb ezig.
maar het lijkt me wel fuckin zwaar.
en zoon mbo school lijkt me ook wel spannend, maarja het gaat om je toekomst en ik weet nog niet wat ik wil.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 20:10
Verwijderd
Citaat:
soulflytribe schreef op 24-02-2005 @ 19:32 :
ja ben ik al mee bezig enz.
maar k ben niet echt.......eh... bij sommige lessen goed bezig ofzo. maar k haal wel goede cijfers.
en ik hoop dat die leraren het wel weten dat het vooral door een meisje komt met een hele grote scheur die de heletijd bij me vriendin zit, ja ik ga met 1 iemand om in de klas en dat wijf is oo kvriendinnen met haar. dat is kut ze verpest het voor me!
Dan laat je je te snel beďnvloeden.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 21:53
Vice
Vice is offline
Je kan er allebei mee naar hbo.
Het voordeel van havo is, is dat je niet gelijk aan een beroepgerichte opleiding zit. Daarnaast doe je er 2 jaar korter over. Dus als jet het nog niet zeker weet, raad ik je zeker havo aan. MBO moet je meer zien als een vooropleiding voor hbo. Daar heb je (meestal) veel meer aan dan alleen een mbo-diploma. Maar dat zullen ze ook wel op het ROC aanraden.

Maar ben je al op open dagen geweest bij het ROC. Ik heb wel eens verhalen gehoord dat het daar niet zo gezellig schijnt te zijn.
Oud 24-02-2005, 22:25
Global
Global is offline
doe gewoon HAVO.. is echt niet zoveel moeilijker dan VMBO ofzo hoor
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 22:33
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Citaat:
soulflytribe schreef op 24-02-2005 @ 18:25 :
wat houd de 2e fase in dan.
wij hebben nu super weinig huiswerk.
da's het studiehuis. dat houdt in dat je veel zelf moet doen en zelf moet plannen en dat soort dingen. het is meer zelfstandig studeren. geloof me, dat is echt een regelrecht gezeik
Oud 24-02-2005, 22:35
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Citaat:
DG schreef op 24-02-2005 @ 20:01 :
ik heb hier een overzicht van hoe ik er gemiddeld voor sta
(na 2 tentamens, dus nog 1 tentamen periode te gaan, en dan nog het examen, en alles verloopt goed)

Godsd. 7.9
Ned. 6.6
Duits. 6.7
Engels 6.9
Aardrijk. 8.2
Wis. 6.9
Natuurk. 7.2
Eco. 7.5
Maatschap. 7.8

zoal je ziet zijn talen mijn zwakker kant, en Eco, Ak en MT mijn sterkere kanten.

En idd we krijgen nu (haast) geen huiswerk op de MAVO
daar kun je echt wel mee naar Havo hoor! als je mijn rapporten zie, haal jij het gemakkelijk!
Oud 24-02-2005, 22:52
Eritreaboy16
Eritreaboy16 is offline
Hallo
Ik heb vorig jaar ook MAVO 4-TL afgerond, en daarna ben ik doorgestroomd naar HAVO 4.
Qua niveau is het verschil niet zo groot, maar het ligt aan het hoeveelheid. Je krijgt echt vet veel stof die je in je hoofd moet pompen.
Ik ben survivor, dus ik ga er echt voor natuurlijk. Als je echt de motivatie hebt dan kun je dat makkelijk halen.
Ik sta 3 x 6, 5 x 7, 1 x 8 en 1 x 9. Ik werk er ook hard aan. Maar aan de andere kant zijn er ook mensen die van de mavo komen die het niet halen.
Motivitatie is al je helft van je cijfer, die andere helft is het leren natuurlijk.
als je meer vragen heb, kun je me mailen
doei

Laatst gewijzigd op 24-02-2005 om 22:56.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 11:32
flamez
flamez is offline
Citaat:
meer zevens.

als je wiskunde a1 kiest op de havo is het echt wel te doen hoor
verder: havo heb je wel meer mogelijkheden qua opleidingen, en als je het niet haalt dan heb je alleen een jaartje verspilt plus ongeveer 1000 euro
Oud 25-02-2005, 12:38
Verwijderd
Citaat:
soulflytribe schreef op 24-02-2005 @ 17:06 :
ja maar het gaat mij er ook om dat ik dan straks het heel moeilijk vind en geen tijd meer over hou voor andere dingen etc etc.
Een behoorlijk deel van de MBO-studies zijn zwaarder dan de HAVO, dus dat lijkt me geen probleem.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-02-2005, 12:39
Verwijderd
Citaat:
flamez schreef op 25-02-2005 @ 12:32 :

als je wiskunde a1 kiest op de havo is het echt wel te doen hoor
verder: havo heb je wel meer mogelijkheden qua opleidingen, en als je het niet haalt dan heb je alleen een jaartje verspilt plus ongeveer 1000 euro
Duizend? Een jaarsalaris is over het algemeen wel iets meer dan dat.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 12:46
flamez
flamez is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-02-2005 @ 13:39 :
Duizend? Een jaarsalaris is over het algemeen wel iets meer dan dat.
heb het over lesgeld + boeken
Oud 25-02-2005, 13:41
Verwijderd
Citaat:
flamez schreef op 25-02-2005 @ 13:46 :
heb het over lesgeld + boeken
Ik dus niet.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 16:56
Liss
Liss is offline
Citaat:
DG schreef op 24-02-2005 @ 17:15 :

Ik kon me op de mavo ook echt totaal niet concentreren en haalde dus ook echt geen goede cijfers, het boeide me allemaal niet zo.
Ben dus niet geslaagd met supercijfers maar erna wel havo gaan doen. Op de havo heb ik wel echt goede cijfers gehaald, echt veel beter dan op de mavo. Op de havo boeide alles me wat meer, er werden teminste dingen verteld die ik nog niet wist en op de mavo werd er vanalles verteld dat me toch allemaal wel erg logisch klonk en meer algemene kennis was. Je moest er veel logische begrippen uit je hoofd kunnen stampen en dat vond ik aardig suf.
Op de havo heb je wel iets meer huiswerk maar ik ben eigenlijk net zo doorgegaan als op de mavo, bijna niets doen :/ Wel lette ik beter op in de lessen omdat die boeiender waren.
Nja, havo is me dus heel erg meegevallen en zit nu uiteindelijk in 5+6 vwo
Je kan het dus altijd proberen en als het dan niet lukt heb je het iig geprobeert..
Oud 25-02-2005, 18:22
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Liss schreef op 25-02-2005 @ 17:56 :
Ik kon me op de mavo ook echt totaal niet concentreren en haalde dus ook echt geen goede cijfers, het boeide me allemaal niet zo.
Ben dus niet geslaagd met supercijfers maar erna wel havo gaan doen. Op de havo heb ik wel echt goede cijfers gehaald, echt veel beter dan op de mavo. Op de havo boeide alles me wat meer, er werden teminste dingen verteld die ik nog niet wist en op de mavo werd er vanalles verteld dat me toch allemaal wel erg logisch klonk en meer algemene kennis was. Je moest er veel logische begrippen uit je hoofd kunnen stampen en dat vond ik aardig suf.
Op de havo heb je wel iets meer huiswerk maar ik ben eigenlijk net zo doorgegaan als op de mavo, bijna niets doen :/ Wel lette ik beter op in de lessen omdat die boeiender waren.
Je kan het dus altijd proberen en als het dan niet lukt heb je het iig geprobeert..
Jij zat dus duidelijk niet op de goede plek. Maar voor veel mensen zal dat ook anders zijn. Als je havo wilt gaan doen geef ik toch als advies om te kijken hoe je je mavo hebt gered. Deed je dit makkelijk, waarom niet? Maar een leerling die mavo net haalt oid zal het over het algemeen zwaar krijgen op de havo. Of het moet dus zoals bij jou zijn dat de havo veel interessanter onderwerpen heeft. Maar dat gaat niet voor iedereen op denk ik...
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 19:02
DG
DG is offline
Citaat:
Liss schreef op 25-02-2005 @ 17:56 :
wat jij hier beschrijft, dat is gewoon net zoals ik het voel, ze behandelen je daar alsof je achterlijk bent, en zelfs over de simpelste dingen, doen ze moeilijk.
Soms gebeurd het zelfs, dat je het allemaal snapt, en na de uitleg(die zo erg verdraaid, en versimpeld is) het allemaal wel een raadsel lijkt, totdat je het weer op je eigen manier doet.

ik heb ondertussen gekeken en ik krijg wiskunde A1 en 2
denken jullie dat dit lukt met mijn cijfersvoor wiskunde?
(-IS geschiedenis moeilijk op HAVO?)

Ps.
@BrunetJuh: Thanks voor de opkikker
Oud 25-02-2005, 21:42
Liss
Liss is offline
Dan zou ik het gewoon proberen als ik jou was.
Bij wiskunde vind ik het precies hetzelfde als de andere vakken die ik op de mavo kreeg, op de havo boeide me het meer.
Op de mavo stond ik een 7 of een 8 (weet niet precies meer) en op de havo in de 4e een 9, zakte in de 5e af naar net geen 9 meer maar een 8
Maar goed, ik ben absoluut niet goed in talen en gewoon beter in wiskunde enz... weet niet hoe dat bij jou zit?
Over het algemeen worden wis en eco wel het lastigst gevonden en waren bij ons de 2 vakken waar de meeste op zakten als ze zakten. Zou het er even met je wiskunde leraar over hebben
Geschiedenis vond ik niet zo moeilijk maar heb op de mavo geen geschiedenis gehad, op de havo zat het nu eenmaal in e&m anders had ik het niet gekozen.
Oud 25-02-2005, 22:44
rizzlefizzle
rizzlefizzle is offline
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 23:12
Vice
Vice is offline
Citaat:
DG schreef op 25-02-2005 @ 20:02 :
wat jij hier beschrijft, dat is gewoon net zoals ik het voel, ze behandelen je daar alsof je achterlijk bent, en zelfs over de simpelste dingen, doen ze moeilijk.
Soms gebeurd het zelfs, dat je het allemaal snapt, en na de uitleg(die zo erg verdraaid, en versimpeld is) het allemaal wel een raadsel lijkt, totdat je het weer op je eigen manier doet.
Helaas gebeurt dat op het mbo soms nog steeds.
Oud 26-02-2005, 19:38
Verwijderd
ze behandelen je idd als of je een kleuter bent..
maar vmbo heeft gewoon een slechte naam!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 13:56
ChInA
ChInA is offline
Ik kom zelf ook van VMBO en zit nu in HAVO-4. Toen ik op VMBO zat, wist ik ook niet wat ik moest gaaan doen. Op het VMBO had ik voor de sector Economie gekozen.
Nu zit ik dus in HAVO-4. Je moet meer tijd in je huiswerk steken, maar het is niet echt veel moeilijker. Nu doe ik Natuur en Techniek met economie 1 en management en organisatie als keuzevakken. Mijn punten zijn ongeveer gelijk gebleven. Ik raad je dus aan om HAVO te gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 15:13
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
ChInA schreef op 27-02-2005 @ 14:56 :
Ik kom zelf ook van VMBO en zit nu in HAVO-4. Toen ik op VMBO zat, wist ik ook niet wat ik moest gaaan doen. Op het VMBO had ik voor de sector Economie gekozen.
Nu zit ik dus in HAVO-4. Je moet meer tijd in je huiswerk steken, maar het is niet echt veel moeilijker. Nu doe ik Natuur en Techniek met economie 1 en management en organisatie als keuzevakken. Mijn punten zijn ongeveer gelijk gebleven. Ik raad je dus aan om HAVO te gaan doen.
Kan je wel zeggen, maar ik heb wel eens gezien wat mensen in 4vmbo moesten leren en daar schrok ik ontzettend van. Engels en wiskunde waren zó versimpeld, zó makkelijk. Ja, dan krijg je wel dat beeld dat ze daar achterlijk zijn ofzo. Ik snapte echt niet hoe dat verschil tussen vmbo en havo zo groot kon zijn. Sorry, maar de stof die ik zag sloeg gewoon nergens op...
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 18:51
lovenasty
lovenasty is offline
Ik heb vmbo gedaan en zit nu op MBO.
Ik zou wel havo kunnen doen, maar heb het toch niet gedaan.
Omdat ik dan weer in 4-havo moest beginnen.
Maar ik heb er spijt van!!!

Na je havo diploma kun je meteen HBO doen, en je kunt uit meer opleidingen kiezen, en je verdient meer.
als ik het over zou kunnen doen, had ik havo gedaan.

Dus als je goede cijfers hebt, ga naar de havo!!!
Oud 27-02-2005, 18:58
Vice
Vice is offline
Citaat:
lovenasty schreef op 27-02-2005 @ 19:51 :
Ik heb vmbo gedaan en zit nu op MBO.
Ik zou wel havo kunnen doen, maar heb het toch niet gedaan.
Omdat ik dan weer in 4-havo moest beginnen.
Maar ik heb er spijt van!!!

Na je havo diploma kun je meteen HBO doen, en je kunt uit meer opleidingen kiezen, en je verdient meer.
als ik het over zou kunnen doen, had ik havo gedaan.

Dus als je goede cijfers hebt, ga naar de havo!!!
Met mbo kan je ook gelijk naar het hbo.
Je doet er alleen 2 jaar langer over.
Oud 27-02-2005, 20:48
Eritreaboy16
Eritreaboy16 is offline
en als je mbo hebt gedaan, Kan je master in 3 jaar halen ipv 4 jaar
Oud 27-02-2005, 22:42
Verwijderd
Citaat:
Eritreaboy16 schreef op 24-02-2005 @ 23:52 :
(...)
Motivitatie is al je helft van je cijfer, die andere helft is het leren natuurlijk.
(...)
Correctie: de grootte van je motivatie vormt een groot deel van je cijfers, je intelligentie en je milieu vormen de rest van je cijfers. Bij mensen die het vmbo met hoge cijfers hebben afgerond ligt het vaak niet aan de motivatie wanneer de havo een stapje te ver blijkt te zijn, maar aan de intelligentie en het milieu. Ik neem tenminste aan dat iemand die na het vmbo de havo gaat doen, vaak vrij gemotiveerd is.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 14:06
Louisa
Louisa is offline
Doen! Nou ja...kan natuurlijk niet voor je beslissen. Ik heb het in ieder geval wel gedaan. Het was inderdaad niet veel moeilijker maar wel iets meer werk aangezien het in de tweede fase 'in' is om po's te maken. Ik heb de havo met goed gevolg afgesloten en ben nu bezig met mijn examen vwo.

Als ik exklasgenoten mavo spreek dan hoor ik van veel van hen dat ze spijt hebben dat ze de stap niet durfden maken. Dat is zonde. De school heeft het deze leerlingen (mij overigens ook) toendertijd ten zeerste afgeraden (ze hadden een negatief beeld over overstappen door 'voorgangers'). Daarom zou ik je aan willen raden om vooral ook van jezelf uit te gaan en je ouders. Zij en jij weten zo goed wat je wel en niet kunt verwachten van jou/jezelf!

Het mbo heeft leuke opleidingen maar als je je daar niet gelukkig voelt, het niet is wat je echt wilt, zul je er vroeg of laat toch spijt van krijgen. Dat zou zonde zijn. Als je de havo niet zo halen (door welke reden dan ook) zie ik dat dan ook niet als een jaar verliezen.

Ik ben erg blij dat ik het wel heb gedaan. Ik heb heel veel leuke mensen leren kennen, nieuwe boeiende vakken ontdekt. Ik heb nu het gevoel alsof ik daar ben gekomen waar ik wilde zijn en dat voelt goed.
Ik wens je veel succes met je keuze. En ben benieuwd wat het geworden is.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 17:06
annetjuh
annetjuh is offline
beter Havo doen natuurlijk hoe hoger je diploma, uit hoe meer opleidingen/studies je kan kiezen.
Maar die logica van jou snap ik niet helemaal.
Niets in de zorg omdat je niet tegen bloed kan. Fysiotherapeuten, ergotherapeuten, bejaardeverzorgsters, etc. hebben niets met bloed te maken. Maar goed.
Je moet zelf maar gaan bekijken wat je mogelijkheden zijn om een havodiploma te halen. En wat je mogelijkheden zijn met of zonder een havodiploma in het algemeen.
Oud 03-03-2005, 17:44
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 27-02-2005 @ 16:13 :
Kan je wel zeggen, maar ik heb wel eens gezien wat mensen in 4vmbo moesten leren en daar schrok ik ontzettend van. Engels en wiskunde waren zó versimpeld, zó makkelijk. Ja, dan krijg je wel dat beeld dat ze daar achterlijk zijn ofzo. Ik snapte echt niet hoe dat verschil tussen vmbo en havo zo groot kon zijn. Sorry, maar de stof die ik zag sloeg gewoon nergens op...
we zijn gelukkig nieta llemaal even slim als jij natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 21:58
Verwijderd
Ga maar H.A.V.O. doen. MBO'ers zijn er immers al genoeg. Wil je een goede baan moet je naar het HBO. En dat gaat nou eenmaal wat makkelijker met een havo-diploma.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 11:09
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
soulflytribe schreef op 03-03-2005 @ 18:44 :
we zijn gelukkig nieta llemaal even slim als jij natuurlijk
Er werd gezegd dat de overgang tussen vmbo en havo niet zo groot is, maar dat verschil vind ik dus wel enorm. Ik schrók gewoon van de lestof van het vmbo. En er zijn er hier zat slimmer dan ik denk ik
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 15:20
Verwijderd
waarom zit je dan nog op de havo?
dat is toch alleen voor slimme mensen
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 16:06
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
soulflytribe schreef op 06-03-2005 @ 16:20 :
waarom zit je dan nog op de havo?
dat is toch alleen voor slimme mensen
Tegen wie heb je t? (Ik heb mn diploma al hoor )
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 16:59
Verwijderd
ja sorry hoor maar jij scheert zelf alle vmbo mensen over 1 kant, zegt dat ze niet zo slim zijn, omdat jij die stof makkelijk vind.
terwijl je die stof op de havo ook krijgt maar dan in een wat snellere tijd.
en hoe kunnen die vmbo mensen dan naar de havo en vervolgens hun havo diploma halen, als ze toch niet slim zijn?
blijkbaar dan even slim als jij.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 17:06
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
soulflytribe schreef op 06-03-2005 @ 17:59 :
ja sorry hoor maar jij scheert zelf alle vmbo mensen over 1 kant, zegt dat ze niet zo slim zijn, omdat jij die stof makkelijk vind.
terwijl je die stof op de havo ook krijgt maar dan in een wat snellere tijd.
en hoe kunnen die vmbo mensen dan naar de havo en vervolgens hun havo diploma halen, als ze toch niet slim zijn?
blijkbaar dan even slim als jij.
Iemand zei dat het verschil niet zo groot was terwijl ik dat wel vindt. Ik zeg niet dat ze allemaal zo dom zijn ofzo Helemaal niet. Ik zat zelf in 4&5 havo waar ontzettend veel vmbo'ers bij zaten en het vaak goed deden. Maar dat waren dan ook de mensen die het vmbo op hun sloffen hadden gehaald. En iemand die in 3 havo zit heeft minstens net zoveel stof gehad als iemand met een vmbo diploma (is mij op school verteld) dus dat verschil is er gewoon. Het is toch ook algemeen bekend dat het verschil tussen vmbo/havo groter is dan havo/vwo...?

Maar ik scheer helemaal niet mensen over 1 kam. Dat is onzin. Ik was het er gewoon niet mee eens.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten