![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Officieel wil de PvdA de burgermeester structureel anders gekozen laten worden, maar dat was aanvankelijk geen issue in de eerste kamer. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Als D66 de burgermeester had gekregen, dan was regeringsdeelname succesvol geweest aangezien één van hun hoofditems verzilverd was. Als de PvdA niet tegengestemd had was die burgermeester er ook beslist gekomen. Wellicht nog met wijzigingen, maar een bugermeester was er beslist gekomen. Dat an sich kun je VVD+CDA niet kwalijk nemen, al zullen ze er niet heel rouwig om zijn denk ik zo. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]() Desalnietemin vind ik het stemgedrag van de PvdA erg opportunistisch. De Graaf had alle consessies gedaan om de PvdA te naderen, en de PvdA deed steeds maar weer een stapje terug. Het is gewoon overduidelijk dat de PvdA deze coalitie niet met een gekozen burgermeester weg wilde laten komen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Overigens wel goed dat D66 de scherpe randjes van de bezuinigingen op bijv. onderwijs er indertijd nog af heeft kunnen halen. Maar ondanks dat wordt er inderdaad nog teveel op bezuinigd. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 26-03-2005 om 17:50. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik heb zelf SP gestemt, kan me niet altijd helemaal vinden in die ideeen van ze, maar ik ben nooit echt teleurgesteld geweest in de manier waarop ze mijn stem vertegenwoordigen. De SP fractie is zo anti-koningshuis dat ze niet eens op prinsjesdag naar e koningin komen luisteren. Maar toch stemden ze tegen de deconstitutionalisering van de wet die bepaald dat de kroon de burgermeester aanstelt. Rede, het wedsvoorstel en deze deconstitutionalisering kun je politiek gezien niet los van elkaar zien. PvdA stopte de deconstitutionalisering omdat ze het niet eens waren met de opvolgende wetten. Ik weet niet wat de gemiddelde PvdA kiezer er van vind, misschien ben jij er eentje en maak je er daarom z'n punt van. Maar ik kan me voorstellen dat ze liever twee of vier jaar later een gekozen burgermeester door de gemeenteraad dan in 2006 al een gekozen burgermeester direct door het volk. En een gekozen burgermeester door de gemeenteraad staat in hun partijprogramma. Niet die ene die ze nu weggestemd hebben. Trouwens stond er in de eerste krant die ik na het aftreden van De Graaf onder ogen kreeg met een dikke kop "De Graaf treed af vanwege VVD' of iets in die zin. De Graaf en Dittrich schijnen ook niet meer door een deur te kunnen. En dan zouden de PvdA-stemmers boos zijn op hun partij?
Laatst gewijzigd op 26-03-2005 om 18:12. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Coalitie eens over voortgang kabinet Uitgegeven: 26 maart 2005 10:19 Laatst gewijzigd: 26 maart 2005 22:05 DEN HAAG - De regeringspartijen CDA, VVD en D66 zijn het zaterdag na ruim elf uur onderhandelen eens geworden over hoe ze verder willen in het kabinet-Balkenende. De politieke crisis, die dinsdag begon toen het D66-kroonjuweel van de gekozen burgemeester sneuvelde in de Eerste Kamer, is daarmee bezworen. Het akkoord omvat een rechtstreeks gekozen burgemeester in 2010, een kleine wijziging van het kiesstelsel in 2007, een verhoging van het budget voor onderwijs met structureel een kwart miljard euro en een half miljard euro voor kennis en innovatie, die afkomstig is uit een meevaller van de aardgasbaten. Drie winnaars Na afloop van het overleg zaterdagavond zei premier Balkenende dat iedereen gelukkig is: "Er zijn drie winnaars en dat zijn de drie partijen." De hele zaterdag spraken CDA-premier Balkenende, VVD-vice-premier Zalm en D66-minister Brinkhorst samen met de fractievoorzitters Verhagen (CDA), Van Aartsen (VVD) en Dittrich (D66). Ook donderdag onderhandelden ze al enige uren over de compensatie die D66 eiste na het einde van de gekozen burgemeester. Voorstel Het kabinet zal een voorstel indienen om de rechtstreeks door de bevolking gekozen burgemeester in de Grondwet op te nemen. Tot nu toe ging het er alleen om dat de benoeming door de Kroon uit de Grondwet werd gehaald. De wijze waarop een burgemeester zou moeten worden gekozen, moest nog door de Tweede Kamer worden behandeld. Een meerderheid wilde rechtstreekse verkiezingen maar de linkse oppositie wil liever dat de gemeenteraad de eerste burger kiest. De rechtstreeks gekozen burgemeester moet er zijn in 2010. Tot die tijd worden alleen waarnemers benoemd. Ook wil het kabinet gemeenten stimuleren om alvast raadplegende referenda te houden waarmee de bevolking al een burgemeester kan aanwijzen. Dit kan al maar is slechts een paar keer gebruikt en het heeft geen rechtsgrond. Voorkeursstemmen Ook wil het kabinet het kiesstelsel zodanig veranderen dat er meer gewicht komt op de voorkeurstemmen die kiezers kunnen uitbrengen op kandidaten voor de Tweede Kamer. Er komt geen gemengd stelsel voor de Tweede-Kamerverkiezingen, zoals eerder was voorgesteld. Hiernaar komt eerst een onderzoek, evenals naar andere varianten van het zogeheten districtenstelsel. Het kabinet heeft verder met de coalitiefracties afgesproken dat er een breed onderzoek komt naar allerlei mogelijkheden van bestuurlijke vernieuwing. Het lijstje hiervan is lang: versterking van de positie van de minister-president, referenda en burgerinitiatieven, de positie van de Eerste Kamer en van de Raad van State, de procedure voor een grondwetsherziening, toegang tot informatie, bestuurlijke verhoudingen. Bron: www.nu.nl |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Dit had natuurlijk allemaal prima hierbij gekund.
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
PvdA: kabinet negeert racisme Verwijderd | 68 | 08-06-2006 18:38 | |
Felle kritiek op PvdA-oproep tot verzet MissCzechMeOut | 52 | 08-02-2004 14:32 | |
Lijstverbinding PvdA en GroenLinks in Europa Gatara | 15 | 12-12-2003 18:43 | |
Tegenbegroting PvdA krijgt negatief onthaal MissCzechMeOut | 92 | 02-10-2003 20:59 | |
Wouter Bos overwoog PvdA op te heffen Anne | 21 | 27-06-2003 12:50 | |
Kiezer eist premierkandidaat PvdA Atje85 | 35 | 16-01-2003 11:24 |