![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het is absoluut onjuist dat historisch onderzoek de bijbel nog nooit tegengesproken heeft. Zie voor een paar voorbeelden: De bijbel op de helling De passages die aangehaald worden om ‘moderne wetenschappelijke’ inzichten te steunen berusten puur op een bepaalde interpretatie: lezen wat je wilt lezen, net als de moslimfundi’s die dit met de koran noemt. Tevens zijn er bijvoorbeeld ook bijbelpassages die duiden op een platte aarde, zoals het zien van de hele wereld vanaf een berg (Mat. 4:8) en de vier hoeken van de aarde (o.a. Op. 7:1). Beide zijn onmogelijk als de aarde rond zou zijn. Daarnaast zijn er natuurlijk de vele mythen uit de bijbel die door de wetenschap ontkracht zijn, zoals de scheppingsmythe en de zondvloedmythe. Dat de bijbel volledig consistent zou zijn is ook absoluut onjuist. Vele passages spreken elkaar tegen, bijvoorbeeld de de sterfdag van Jezus volgens Johannes en de synoptische evangeliën. Hier staan nog veel meer voorbeelden van bijbelse inconsistenties. Van die structurele en wiskundige patronen ben ik erg benieuwd naar voorbeelden.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
"Although the whole book is attributed to Isaiah, scholars now recognize that it took shape over several centuries, attaining its present form sometime before 180 bc. The Book of Isaiah falls into two sections, originating in different ages and marked by distinctly different theological outlooks and literary styles. The first 39 chapters date mainly from the time of the historical Isaiah—that is, roughly the latter half of the 8th century bc. The bulk of this section is consequently attributed to the historical prophet and is called First Isaiah. The second section of the book (chapters 40-66) dates to the second half of the sixth century bc and is often subdivided into Second Isaiah and Third Isaiah. (Encarta) Het zou dus heel goed kunnen dat de versie in de dode zee rollen deze versie is. Dan is het niet verwonderlijk dat ze met elkaar overeenstemmen.
|||
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||
![]() |
Citaat:
Daar ben ik ook erg benieuwd naar, als het geen hoax is. Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Polytheisme... ok. Maar dan heb ik nog geen antwoord op mijn vraag waarom de joden zeiden dat Jezus dat was.
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 02-04-2005 om 16:01. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Matteus, Marcus, Lucas en Handelingen zijn geschreven binnen één generatie na Christus' leven op aarde; daarvoor bestaan goede bewijzen. Maar zelfs indien alle evangeliën waren geschreven na het jaar 70 dan was dat nog binnen de kritieke periode van twee generaties, waarna de verzonnen elementen van het verhaal doorgaans de overhand krijgen boven de historische.
||
Citaat:
P.S. nog gecondoleerd met de paus. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
- de belangen/emotionele verdraaiing die de schrijvers er bij hebben - de opleiding/bekwaamheid van de schrijvers in het weergeven van betrouwbare histrische informatie - vertaalfouten/problemen - de cultuur waarin verhalen zich afspelen - de hoeveelheid tijd/personen tussen het afspelen en opschrijven - de manier van overlevering - komt het verhaal van ooggetuigen? Als deze factoren spreken niet bepaald in het voordeel van de betrouwbaarheid van de evangelien. Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Als je mij (en de andere ongelovigen) hier wilt overtuigen, zult je toch echt met fatsoenlijke argumenten/bewijzen moeten komen, niet met dit uit de lucht gegrepen gepreek.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dat ik gelovigen om bewijzen, ten minste argumenten, vraag, vind ik niet meer dan logisch in een discussie. Discussie voer je met argumenten, niet met onbeargumenteerde dogma's. Als gelovigen geen argumenten kunnnen gebruiken, vraag ik me sterk af wat zij doe op een discussieforum als deze.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Je moet even op die link klikken in dat bericht. Dan kun je wat luisteren over Gods werk. En ik sluit me verder helemaal aan bij Alicia Silverstone ![]()
||
![]() |
Citaat:
Tevens benadrukken de rollen (net als Jezus zelf) de imminentie (het naderen van) van het koninkrijk Gods. Jezus en veel andere joden uit die tijd verwachtten dat God heel binnenkort zijn koninkrijk zou vestigen op aarde. Dit laat echter tot op de dag van vandaag nog steeds op zich wachten....
||
![]() |
Citaat:
|
Ik ben ongelovig maar allesbehalve doelloos of op zoek naar antwoorden die mijn menselijk bevattingsvermogen toch te boven gaan. Als een medemens met dezelfde beperkingen zoiets tegen me zegt, word ik daar zo giftig van. Waarom moet ik voor lief nemen wat zoveel mensen beweren, maar niemand begrijpt?
Wat is dat voor zelfbedrog? Nogmaals, als je er gelukkig van wordt, ga vooral je gang, maar verwacht niet van een atheist dat hij het ooit voldoende overtuigend bewijs zal vinden dat er iets is wat hij toch nooit zal begrijpen en om die reden maar moet geloven. Ik geloof toch ook niet in kaboutertjes of elfen? |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
De reactie dat dit verhaal verzonnen is kan ik zelf ook bedenken maar is onzin. Probeer liever mij een verklaring te geven waarmee ik de artsen kan overtuigen. |
![]() |
||
Citaat:
# ARGUMENT FROM MIRACLES (1) My aunt had cancer. (2) The doctors gave her all these horrible treatments. (3) My aunt prayed to God and now she doesn't have cancer. (4) Therefore, God exists. en Proof By Anecdote (1) God can be seen by those who believe in Him. (2) If the God is seen, then He must exist. (3) I have seen God. (4) Therefore, God exists. Oh, en in de ironie verscholen in deze citaatjes schuilt mijn beargumentatie. |
![]() |
|
Als rolvoorbeeld vind ik Jezus een betere keuze dan Mohammed, als het gaat om het welbevinden van de wereld. Jezus was een zijen sok natuurlijk, die geweldloosheid, vergiffenis, goedheid en liefde voor zelfs zijn vijanden predikte, en met die beginselen een hele wereldgodsdienst inspireerde. Mohammed heeft zijn geloof te vuur en te zwaard verspreid, op zeer agressieve wijze.
Ik denk wel dat ik weet wie ik een beter mens vind. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Enquête geloof onder jongeren bokbier | 27 | 20-04-2011 15:10 | |
De Kantine |
Het grote taarttopic Verwijderd | 22 | 24-09-2009 11:48 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Brief van jezus aan jou.. Tintia* | 4 | 19-09-2005 11:23 | |
wat vinden jullie van deze brief debotjuh | 6 | 03-07-2003 11:42 | |
Verhalen & Gedichten |
[begin van een verhaal] Flipje het Kipje | 4 | 25-05-2003 22:55 | |
De beoordeling/het profiel van Jezus Christus Verwijderd | 11 | 05-05-2002 18:28 |