Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() overegens vergelijk jij wel een highend sata product met lowend scsi een beetje scsi schijf kost twee keer zoveel |
![]() |
||
Citaat:
![]() ik had tot voorkort anders 3 servers draaien en geen 1 heeft scsi aanboord ![]() welke raid ga je draaien dan? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb ongeveer een jaar geleden voor een vriend een pc gebouwd met daarin een WD Raptor 74 GB en een Maxtor DiamondMax 9 200 GB. Ik heb hem daarna ook een tijdje de temperaturen van die gevallen in de gaten laten houden en het verschil tussen de 2 was opvallend klein, meestal minder dan 1 graad. Ontopic: Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar als het echt voor een server is zou ik ook voor (i)SCSI gaan, over het algemeen is dat allemaal iets professionelere apparatuur. |
![]() |
||
Citaat:
en zo warm worden ze nou ookweer niet momenteel schijf 1 = 29 schijf 2 =31 ( 1 keer raden welke schijf er boven de andere hangt ![]() dit is zonder enige vorm van koeling btw. de peformance van een lowbudget scsi is niets beter dan de raptor voor opslag hebje trouwens helemaal niet zoon vreselijke snelle schijf nodig je kan ook gewoon een diskpack maken van sata 200 gig samsung ![]() Laatst gewijzigd op 06-04-2005 om 21:48. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Zo zijn de WD Raptors bijvoorbeeld in feite SCSI schijven met een SATA interface. SCSI schijven zijn vaak gebouwd voor servertaken, maar nu Serial ATA met NCQ ook interessant wordt, zullen serverschijven ook met SATA interface verschijnen.
||
Citaat:
![]() Hoe lang maakte WD vóór de Raptors al geen harddisks met een scsi interface meer?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
En ook 'slechts' een interface ben ik het niet mee eens. Bij SCSI komt nog wat meer kijken in de aansturing omdat het bijvoorbeeld processor onafhankelijk is. SCSI schijven lopen meestal voor op de technologie behalve in opslagcapaciteit. Die WD Raptor is dan ook de enige schijf die zou kunnen concurreren met SCSI schijven qua betrouwbaarheid en stabiliteit, maar qua snelheid is een SATA150 interface niets vergeleken met SCSI U320 LVD 15K(Standaard schijven in een gemiddelde HP/Compaq server, en deze kosten geen drol, een DL380/G4 met een 3.6GHz Xeon kost inclusief 2x72GB, redundant power supply, 2GB Registered ECC DDR inclusief BTW net iets meer dan 5000€, heb vandaag eentje besteld). Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel cache er op onze scsi schijven zit. Op de nieuwe LSI controllers zit 128 of 256MB afhankelijk van de uitvoering. |
![]() |
|||
Citaat:
als ik het over een server heb... dan..... Citaat:
en dat standaard verhaal klopt gewoon niet zelfs 1 van de meest stoere serverborden kent dit fenomeen niet http://www.tyan.com/products/html/thunderk8qspro.html het is dus over het algemeen een losse kaart en totaal geen standaard. Dat het veel wordt gebruikt , heeft een reden (betrouwbaarheid ) Dat ik nu om me heen veel sata diskpacks zie heeft ook een reden (net zo betrouwbaar , maar veeeeeeeeeel goedkoper) edit: fixed link Laatst gewijzigd op 08-04-2005 om 14:00. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Zowel server power en genoeg power om te gamen ![]() Zodra games meer dan 1 core ondersteunen, is dat iets voor mij ![]()
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
De normale SATA schijven zijn niet net zo betrouwbaar. De MTBF houd op als die van SCSI nog lang niet beginnen. En tjah, op mainboards zit niet altijd SCSI, maar wel zeer vaak, en ook de DL-series van HP/Compaq zijn met SATA verkrijgbaar, alleen veruit het overgrote gedeelte is met U320. En twain4me, dat Tyan moederbord wat jij post heeft SCSI onboard: Citaat:
edit: bij de prodspecs van het tyan moederbord zijn sata en scsi als optioneel aangegeven Laatst gewijzigd op 08-04-2005 om 16:55. |
Advertentie |
|
![]() |
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
SCSI schijven zijn duurder, daar staat tegenover dat SCSI twee keer sneller is(SATA-2 reken ik niet mee, omdat er voor zover ik weet nog niet echt controllers op de markt zijn met 100'en MB's geheugen in PCI-X of PCI-E.). Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Of het wordt dus SAS. Serial Attached SCSI. Heb je daar wel eens mee gewerkt? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En toen... toen was alles duidelijk |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() edit: iets andere formulering |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Areca is een merk wat het wel goed doet volgens mij. LSI ook, maar ze lopen ietsjes achter. Citaat:
En moederborden met een onboard controller die alles moet doen is niet super. Een PCI-E x8 slot is veel handiger.
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Raid 0+1 mirror je twee striped array's Bij RAID10 stripe je een mirrored array. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||||
Citaat:
Citaat:
Dus nogmaals: het ligt niet zozeer aan de interface, de betrouwbaarheid van een schijf heeft sowieso al niks met de interface te maken. Feit is alleen dat in de praktijk serverschijven vaak (vrijwel altijd) een SCSI interface meekrijgen. Dat is in de praktijk zo, maar zegt dus niets over SCSI of SATA. Qua performance zit er weinig verschil tussen, SCSI heeft met Tagged Command Queueing alleen een diepere I/O queue, terwijl SATA met NCQ maar 16-stappen had geloof ik. In de praktijk betekent dat hooguit 1 of 2 procenten winst; SATA als interface doet dus echt niet onder voor SCSI. Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Fileservers/mailservers/databases/webservers. Die moeten hun data kwijt. De buffer van je OS, die doorgaans zo'n 60 tot 200MB aan filebuffer/cache in het geheugen houdt, zal binnen 30 seconden de data naar de disk schrijven. Dit heet 'write behind cache' (foute term; het is immers een BUFFER en geen cache... maarja windows he ![]() Citaat:
En als je server gaat swappen doe je al helemaal iets verkeerd, dan kun je het sowieso schudden met je performance. Voor web-databases zijn hardeschijven vaak minder belangrijk dan wordt gedacht. Vaak wordt er voor 32-bits intelprocessors gekozen. Dan zit je met 2GB per proces-limieten en smerige oplossingen als PAE om toch 4GB te krijgen. Met AMD64 en EM64T is dat probleem er niet en past er gewoon 12 nette gigabytejes in een degelijke server met een net server OS. ![]() Nee hoor, SCSI is zo heilig niet. De tijden van vroeger zijn voorbij, alleen willen sommige mensen dat niet zo graag geloven en leven grotendeels in het verleden met hun serial terminals e.d. ![]() Nee ik heb het niet over jou hoor Questor. ![]()
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Het is inderdaad zo dat de interface niets hoeft te zeggen, behalve dan dat het in de praktijk er op neerkomt dat SCSI schijven gewoon simpelweg betrouwbaarder zijn. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|||||
Citaat:
![]() Raptor draait ook gewoon 10k rpm, 15k rpm (Cheetahs anyone?) verlaagt de accesstime nog iets meer. Maar verkijk je niet op dit effect. Kijk maar eens wat de rotatiesnelheid-verhoging doet met de sequential read/write snelheden: vrij weinig. De IOps snelheid wordt wel verhoogd, daarom heeft veel rpm vooral zin in servers en eigenlijk niet of nauwelijks in desktops. En dan weer: dit heeft an sich niets met SCSI of SATA te maken, met de doelgroep van de schijf. In dit geval servertaken. Citaat:
Citaat:
![]() Die WD Raptor zal niet meer of minder betrouwbaar zijn dan een SCSI serverschijf. Interface zegt immers niets over de schijf zelf. Citaat:
USB daarintegen heeft een simpele interface-chip en is daardoor stukken goedkoper. Het idee van USB is echter een slim maar complex design: een treelike infrastructure (active/passive) met 5V stroomlijnen, managable bandwidth door het OS, backwards compatibliteit en nog meer functies. Dit maakt USB moeilijker te ontwikkelen maar uiteindelijk wel goedkoper. Ook is USB royalty-free, wat zeker heeft bijgedragen tot zijn succes. Teruggekomen op IDE vs. SCSI: daar zie je ongeveer een zelfde beeld. SCSI heeft steeds ingeleverd op populariteit, met name door de hoge kosten. In de serverwereld zijn kosten echter van minder groot belang en de betrokken partijen hebben hun belangen daarin veilig gesteld. Door de opkomst van Serial ATA zagen zij hun toekomst in gevaar komen, waarna zij - zo wijs als ze zijn - met SAS (Serial Attached SCSI) kwamen, zodat Serieel niet langer een argument kon zijn om voor SATA te kiezen, want daar zijn de op SCSI-gerichte bedrijven als de dood voor. Een ultragoedkope supersnelle royaltyvrije interface; daar kun je moeilijk tegen concurreren. Dus zorg dat bedrijven obstakels ondervinden bij de migratie van SCSI/SAS naar SATA net zoals Microsoft dat doet met Linux/UNIX. Dan kun je je eigen markt veilig stellen. Kortom, SCSI is vooral iets van het verleden. Het verleden heeft de les gebracht dat een slim en royaltyvrij design dé weg is om te bewandelen en dat Firewire/Rambus/SCSI en andere sterk gedomineerde en gecontroleerde technologiën uiteindelijk niet in het belang zijn van de consument cq. eindgebruiker.
||
Citaat:
![]() RAID 0 + 1 wordt RAID10 ofwel 1+0 mee bedoeld kun je rustig vanuit gaan.
||
Citaat:
0+1 zijn bv 2 stripes die in mirror staan. althans..... zo heb ik het ooit begrepen. Laatst gewijzigd op 10-04-2005 om 11:47. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Je wilt inderdaad een striped volume mirroren, dus: Code:
(A) (B) 1 2 3 4
||
Citaat:
|
Twain4me, ik kan weinig wijs worden uit jouw figuurtjes. Tip: geef de fysieke schijven een nummer en gebruik voor logische (RAID) volumes een letter, dan wordt het vast al duidelijker wat je bedoelt.
Bij RAID10 heb je 4 schijven (minimaal ook, tevens). Schijven 1,2,3 en 4. Schijven 1 en 2 vormen een striped volume A, schijven 3 en 4 vormen een striped volume B. Dus je hebt nu zeg maar twee RAID0 volumes A en B. daar kun je aparte dingen mee doen (dan zijn ze beide gewoon RAID0) maar je kunt de twee striped volumes ook in mirror zetten, dan is het dus RAID10. B (bestaande uit schijven 3 en 4) is dan een mirror-backup van A (bestaande uit schijven 1 en 2). Andersom, dus dat je een stripe maakt van mirrored volumes, vervult geen enkele behoefte en ik denk ook niet dat RAID adapters deze nutteloze vorm ondersteunen. Hoogstens Vinum waar je zelf je volumes, al dan niet met een RAID vorm, kunt specificeren. Met Vinum kun je ook een RAID 5015 volume maken, theoretisch dan. ![]()
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|