Oud 11-04-2005, 17:32
Jolt
Jolt is offline
Ligt aan het persoon zelf, als je iemand ontmoet die juist veel wil leren, veel doet, etc mooi toch, maar er zijn ook genoeg die slim zijn maar gewoon te lui voor VWO of Havo.

En dan heb je ook nog de mensen die slim genoeg zijn maar toch helemaal onderaan beginnen, omdat dat beter voor in de toekomst is .
gurl19
gurl19 is offline
ik vind het intelligentieniveau wel belangrijk. Ik doe zelf HBO, een jongen mag best vbo hebben gedaan, dat zegt niet perse wat over de intelligentie. Maar als hij simpele dingen niet begrijpt dan gaat het bij mij wel snel over.
Met citaat reageren
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Sanoeske schreef op 11-04-2005 @ 18:27 :
ok, maar je bent dus niet per definitie dom als je een lagere opleiding hebt gedaan..
Niet dom, alleen minder intelligent. Of je bent wel heel intelligent, maar je hebt geen zin om iets voor school te doen. En dat moem ik dan weer dom.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 17:35
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Sanoeske schreef op 11-04-2005 @ 16:52 :
mjaa goed, maar iemand die mbo doet zou dan dus jou leven als wo-er niet snappen? hangt er denk ik ook vanaf diegene zelf tegenover studie en leren staat enz.
Heeft niets met hoe je tegenover studie en leren staat te maken, zelf ben ik ook niet zo'n studiebol. De studentenwereld (waar ik in dit geval dus wo mee bedoel) is gewoon heel anders dan de mbo wereld en in veel gevallen ook anders dat die van hbo'ers. Qua leefritme, sociale activiteiten en dat soort dingen, geldt ook niet voor alle wo'ers maar voor mij geldt dat wel (wat klinkt dat eigenlijk allemaal decadent). Veel lange relaties gaan ook uit op het moment dat een van de twee naar de universiteit gaat, puur omdat er zoveel veranderd zodat je uit elkaar groeit. Dus ik wil iemand die hetzelfde leeft ofzo.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 17:36
Sanoeske
Sanoeske is offline
[QUOTE]Mark Almighty schreef op 11-04-2005 @ 18:32 :
Niet dom, alleen minder intelligent. Of je bent wel heel intelligent, maar je hebt geen zin om iets voor school te doen. En dat moem ik dan weer dom. [/QUOT]

en als we terugspringen naar morgans quote, is het wel wenselijk dat de intelligentie een beetje bij elkaar aansluit...hoe verklaar ik dan dat iemand van het vwo een heel goed stel vormt met iemand van vbo...die daarna mbo doet...?
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 17:37
Verwijderd
Citaat:
Envy schreef op 11-04-2005 @ 16:09 :
Opleidingsniveau niet, intelligentie zeker.
Bovendien moet mijn betere helft tenminste een klein beetje kunnen schaken.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 17:39
Sanoeske
Sanoeske is offline
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 11-04-2005 @ 18:35 :
Heeft niets met hoe je tegenover studie en leren staat te maken, zelf ben ik ook niet zo'n studiebol. De studentenwereld (waar ik in dit geval dus wo mee bedoel) is gewoon heel anders dan de mbo wereld en in veel gevallen ook anders dat die van hbo'ers. Qua leefritme, sociale activiteiten en dat soort dingen, geldt ook niet voor alle wo'ers maar voor mij geldt dat wel (wat klinkt dat eigenlijk allemaal decadent). Veel lange relaties gaan ook uit op het moment dat een van de twee naar de universiteit gaat, puur omdat er zoveel veranderd zodat je uit elkaar groeit. Dus ik wil iemand die hetzelfde leeft ofzo.
nee ok zoals je het nu zegt snap ik je wel denk ook dat je daarin wel gelijk hebt...ik ga nu zelf ook naar het wo, maar ik wil absoluut niet op kamers of iets dergelijks...ben ik het type niet voor laten we het daar maar op houden...als ik er over na zou denken wat er zou gebeuren als ik WEL een typisch studententyp was geweest ( om het maar even zo te noemen) dan dnek ik indd niet dat er veel was overgebleven van een relatie met een jongen die mbo doet en een beetje thuis bij pap en ma hangt...bij wijze van
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 17:50
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Sanoeske schreef op 11-04-2005 @ 18:39 :
nee ok zoals je het nu zegt snap ik je wel denk ook dat je daarin wel gelijk hebt...ik ga nu zelf ook naar het wo, maar ik wil absoluut niet op kamers of iets dergelijks...ben ik het type niet voor laten we het daar maar op houden...als ik er over na zou denken wat er zou gebeuren als ik WEL een typisch studententyp was geweest ( om het maar even zo te noemen) dan dnek ik indd niet dat er veel was overgebleven van een relatie met een jongen die mbo doet en een beetje thuis bij pap en ma hangt...bij wijze van
Ok , je snapt idd mijn punt.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 17:51
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Sanoeske schreef op 11-04-2005 @ 18:36 :

en als we terugspringen naar morgans quote, is het wel wenselijk dat de intelligentie een beetje bij elkaar aansluit...hoe verklaar ik dan dat iemand van het vwo een heel goed stel vormt met iemand van vbo...die daarna mbo doet...?
Maar in hoeverre is één voorbeeld representatief voor alle stelletjes?
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 17:52
Sanoeske
Sanoeske is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 11-04-2005 @ 18:51 :
Maar in hoeverre is één voorbeeld representatief voor alle stelletjes?
ok daar heb je ook weer een punt, maar dan zijn er dus uitzonderingen....
maargoed wanneer zijn die er niet
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 17:53
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Sanoeske schreef op 11-04-2005 @ 18:52 :
ok daar heb je ook weer een punt, maar dan zijn er dus uitzonderingen....
maargoed wanneer zijn die er niet
Maar om antwoord te geven op je vraag: in mijn geval is het zeer wenselijk dat haar intelligentie aansluit op die van mij.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 17:56
Sithan
Sithan is offline
Ik heb liever iemand die veel inbeeldingsvermogen heeft dan iemand met een hoge opleiding...
Oud 11-04-2005, 18:08
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Sithan schreef op 11-04-2005 @ 18:56 :
Ik heb liever iemand die veel inbeeldingsvermogen heeft dan iemand met een hoge opleiding...
Dan kan diegene zich inbeelden dat ze een hoge opleiding heeft.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 18:10
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 11-04-2005 @ 17:34 :
Opleidingsniveau en intelligentie is in die zin belangrijk, dat ik graag met mijn vriendje wil praten over wat ik op school leer en meemaak en dergelijke.
Ik heb twee vriendjes gehad waarbij ik eigenlijk alleen maar over alledaagse dingen kon praten en op den duur gaat me dat irriteren. Ik wil altijd graag over dingen die me bezighouden praten, dat kon met die twee jongens niet altijd en dat was ook een van de redenen waarom ik het uitmaakte.
Oud 11-04-2005, 18:24
Verwijderd
Citaat:
Sanoeske schreef op 11-04-2005 @ 18:27 :
ok, maar je bent dus niet per definitie dom als je een lagere opleiding hebt gedaan..
Nee, allicht niet. Ik heb ook vriendinnen die MBO hebben gedaan en die zijn minstens zo slim als ik, anders waren ze mijn vriendinnen niet. Maar ik merk wel een verschil in interessen - ik vind leren (betrekkelijk) leuk en ik ben geïnteresseerd in dingen die hen soms niet kunnen boeien. En natuurlijk hebben zij ook hobbies/werk waar ik het nooit in zulk detail met hen over kan hebben, omdat ik niet in die wereld zit of het zelf niet interessant vind.

Dat maakt niets uit voor vriendschappen, omdat ik meerdere vriendinnen heb. Als de een het niet boeiend vindt, kan ik het er met de ander over hebben. Ik heb echter maar een vriendje en vind het dus wel fijn als hij zoveel mogelijk met mij deelt (qua interessen, persoonlijkheidstrekjes, gevoel voor humor, intelligentie - niet zijn bankrekening. Hoewel hij die ook wel met mij mag delen).
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 18:42
Lorelei
Lorelei is offline
Opleidingsniveau kan me op zich weinig schelen maar in veel gevallen zegt het iets over of de intelligentie of de instelling van die persoon. En dat laatste kan ook erg vervelend worden. Intelligentieniveau kan me wel wat schelen.
Oud 11-04-2005, 18:50
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Sanoeske schreef op 11-04-2005 @ 18:04 :
dat snap ik, maar of het opleidingsniveau daarvoor belangrijk is? mijn vriend heeft ook vbo gedaan en doet nu mbo...ligt er waaarschijnlijk ook aan hoe er thuis met die mensen wordt omgesprongen, ofja das mijn mening...je kunt iemand ook 'dom' maken...als er thuis nooit met 'moeilijkere' woorden gesproken wordt is het niet raar dat zo'n jongen./meisje dan niet zo veel snapt...
Ik heb ook niet beweerd dat opleidingsniveau per se alles over een persoon wil zeggen, maar mijn eerste vriendje snapte zelfs een opmerking als 'je moet het niet zo zwart-wit zien' niet. Toen bedacht ik me wel heel gauw dat het nooit ging werken tussen ons.
Verder ben ik het wel met *sunrise1986* eens, dat mensen die geen hoger onderwijs volgen, niet altijd snappen wat dat inhoudt. Ik heb een paar vriendinnen die niet snappen dat ik geen Engelse les meer krijg op de universiteit (omdat zij dat op het mbo wel krijgen). Ik moet er persoonlijk niet aan denken dat mijn vriend ook dat soort denkbeelden er op na zou houden. Ik ben blij dat hij snapt wat het principe 'college' inhoudt, en dat ik niet in een klas zit de hele dag, en dat er veel zelfstudie bij een studie komt kijken. Ik wil niet zeggen dat mbo-ers dat niet kunnen, maar die zullen toch moeten omschakelen als ze het daar over hebben. En mijn ervaringen met dergelijke vriendjes waren niet echt positief.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 19:32
Nephtys
Nephtys is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 11-04-2005 @ 18:32 :
Niet dom, alleen minder intelligent. Of je bent wel heel intelligent, maar je hebt geen zin om iets voor school te doen. En dat moem ik dan weer dom.
Waarom? Als je het makkelijk haalt zonder iets te doen, is het toch dom om dan wel wat te gaan doen?
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 19:35
Verwijderd
als iemand een lage opleiding doet vanwege een slecht leervermogen of vanwege gebrek aan wiskundig inzicht, dan vind ik dat niet erg. Als iemand een lage opleiding doet vanwege onbegrip, doordat hij niet uit zichzelf kan begrijpen hoe algemene dingen in elkaar zitten, vind ik dat wel erg, want dan kan ik geen fatsoenlijk gesprek met iemand voeren. Als iemand een lage opleiding doet uit luiheid vind ik dat ook erg, want ik hou niet van luie mensen.
Oh, als iemand een lage opleiding doet omdat-ie liever zijn best doet voor een praktijkvak dan voor een theorievak, vind ik dat ook niet echt een probleem.

Laatst gewijzigd op 12-04-2005 om 08:32.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 20:07
Stefanie
Stefanie is offline
Het maakt mij niet uit watvoor opleiding hij gedaan heeft, als ik maar goed met hem over van alles kan praten. Ik vind het ook erg belangrijk dat je elkaar aanvoelt en begrijpt.
Daarnaast is het natuurlijk altijd handig als je vriend extra kennis heeft van bepaalde (extra) dingetjes.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 20:13
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Nephtys schreef op 11-04-2005 @ 20:32 :
Waarom? Als je het makkelijk haalt zonder iets te doen, is het toch dom om dan wel wat te gaan doen?
Ik bedoel: het is dom om uit luiheid vmbo te gaan doen, als je vwo kunt.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 20:18
Verwijderd
Puur instinctief zou ik het niet belangrijk moeten vinden, maar mijn ervaring is dat het niet werkt als het intelligentieverschil te groot is (en dat gebeurt in mijn geval nogal snel). Zo heb ik bijvoorbeeld een ex die HAVO deed. Ik moest haar voortdurend de betekenis van woorden die ik gebruikte uitleggen.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 21:20
Drez
Drez is offline
Citaat:
Morgan schreef op 11-04-2005 @ 16:25 :
Opleidingsniveau hangt redelijk samen met intelligentie, en intelligentie is heel belangrijk. Ik wil geen relatie met iemand die dom is. Daarbij is het wel fijn als hij in een zelfde milieu zit en weet wat ik bedoel, waar ik over praat. Niet noodzakelijk, wel prettig.
Oud 11-04-2005, 21:20
Verwijderd
Ik vind het wel belangrijk eigenlijk, om op hetzelfde denkniveau te zitten. Of eigenlijk moet hij iets ''hoger'' zitten, of moet ik daar iig het idee van hebben. Hij moet veel weten, dingen die ik niet weet. Maar er zijn natuurlijk altijd dingen die ik weer beter weet .
Verder merk ik af en toe ook wel dat ik het fijn vind dat mijn vriend wo doet, gewoon naar de buitenwereld toe ofzo. Wel een beetje krom, want ik doe zelf hbo (maar ja wel vwo gedaan!).

Mwah ik zie het aan mensen in mijn omgeving; iemand met een lager denkniveau kan goed gaan, maar vaak ''mist'' er dan toch wel iets .
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 22:06
Vice
Vice is offline
Citaat:
Envy schreef op 11-04-2005 @ 16:09 :
Opleidingsniveau niet, intelligentie zeker.
Oud 12-04-2005, 00:20
bamiPoep
bamiPoep is offline
opleiding- en intelligentieniveau zijn beiden wel belangrijk
kgeil niet zo op retards
Oud 12-04-2005, 01:22
Verwijderd
Ik date alleen hoger dan Havo. Zleep
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 01:27
Bu||eT
Bu||eT is offline
Love>intelligentie
Oud 12-04-2005, 07:50
Smobbo
Smobbo is offline
Voor mij is het wel belangrijk, want ik klets vrij veel (ahum, understatement ) dus dan vind ik het stront vervelend als ik na elke zin uit moet leggen wie ook al weer wie was, etc.
Het heeft vooral met intelligentieniveau te maken, het 'op-1-lijn' zitten zeg maar. Aangezien er dus (zoals ik al zei) vrij veel gebabbeld wordt bij ons is het wel zo handig dat we ons over de zelfde dingen druk maken, interesseren. Dat kletst toch wat makkelijker
Oud 12-04-2005, 13:25
Sanoeske
Sanoeske is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 11-04-2005 @ 22:20 :
Ik vind het wel belangrijk eigenlijk, om op hetzelfde denkniveau te zitten. Of eigenlijk moet hij iets ''hoger'' zitten, of moet ik daar iig het idee van hebben. Hij moet veel weten, dingen die ik niet weet. Maar er zijn natuurlijk altijd dingen die ik weer beter weet .
Verder merk ik af en toe ook wel dat ik het fijn vind dat mijn vriend wo doet, gewoon naar de buitenwereld toe ofzo. Wel een beetje krom, want ik doe zelf hbo (maar ja wel vwo gedaan!).

Mwah ik zie het aan mensen in mijn omgeving; iemand met een lager denkniveau kan goed gaan, maar vaak ''mist'' er dan toch wel iets .
naar de buiten wereld toe 'ofzo'
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 13:26
Sanoeske
Sanoeske is offline
Citaat:
Sarah schreef op 11-04-2005 @ 20:35 :
als iemand een lage opleiding doet vanwege een slecht leervermogen of vanwege gebrek aan wiskundig inzicht, dan vind ik dat niet erg. Als iemand een lage opleiding doet vanwege onbegrip, doordat hij niet uit zichzelf kan begrijpen hoe algemene dingen in elkaar zitten, vind ik dat wel erg, want dan kan ik geen fatsoenlijk gesprek met iemand voeren. Als iemand een lage opleiding doet uit luiheid vind ik dat ook erg, want ik hou niet van luie mensen.
Oh, als iemand een lage opleiding doet omdat-ie liever zijn best doet voor een praktijkvak dan voor een theorievak, vind ik dat ook niet echt een probleem.
ja mee eens het gaat ook om de gedachte die er achter de 'lage' opleiding zit
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 13:38
Verwijderd
Citaat:
Sanoeske schreef op 12-04-2005 @ 14:25 :
naar de buiten wereld toe 'ofzo'
Lekker bijdehand! Hoe moet ik dat dan beter verwoorden?!
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 13:39
Sanoeske
Sanoeske is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 12-04-2005 @ 14:38 :
Lekker bijdehand! Hoe moet ik dat dan beter verwoorden?!
ik bedoelde het niet bijdehand het ging mij meer om de gedachte die je er bij zou kunnen krijgen maar bedoelde er verder echt niks mee...
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 17:50
filia dei
filia dei is offline
Als ik verliefd ben geworden op iemand zou ik echt wel wat met hem beginnen ongeacht zijn niveau. Ik denk alleen dat ik makkelijker verliefd wordt op iemand met ongeveer het zelfde denkniveau. Gewoon omdat gesprekken soepeler verlopen en je geen dingen die in jouw ogen hartstikke duidelijk zijn moet gaan uitleggen ofzo.

Maar welk labeltje de school daar aan hangt boeit me niet.
Oud 12-04-2005, 20:37
Verwijderd
Citaat:
Sanoeske schreef op 12-04-2005 @ 14:39 :
ik bedoelde het niet bijdehand het ging mij meer om de gedachte die je er bij zou kunnen krijgen maar bedoelde er verder echt niks mee...
nee ik ook niet hoor
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 20:38
Sanoeske
Sanoeske is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 12-04-2005 @ 21:37 :
nee ik ook niet hoor
okejj dan is het goed
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 04:41
Droid
Droid is offline
Ik denk dat het ook aan de motivatie ligt. Als je rondloop met de houding "ik wil niet verder" dan kan ik begrijpen dat je vriend(in) met een hogere opleiding zegt hij is beneden mijn niveau. Buiten dat is er ook nog het verschil dat ook al heb ik een lagere opleiding dan mijn vriendin, ik mijn vriendin niet zo vlug mijn werk zie doen. Dus aan tafel heeft zij het over dingen waar ik af en toe de ballen niet van snap en vise versa. Het leuke is dat zij vaak dingen theoretisch benaderd en dat ik vaak de praktische kant van dingen zie. En dat laatste geeft juist veel gespreksstof die ik persoonlijk niet zo vlug zou zien bij een relatie van twee mensen van hetzelfde opleidings niveau.
Oud 13-04-2005, 08:46
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 11-04-2005 @ 21:18 :
Puur instinctief zou ik het niet belangrijk moeten vinden, maar mijn ervaring is dat het niet werkt als het intelligentieverschil te groot is (en dat gebeurt in mijn geval nogal snel). Zo heb ik bijvoorbeeld een ex die HAVO deed. Ik moest haar voortdurend de betekenis van woorden die ik gebruikte uitleggen.
Bwahahaa!

*zich het volgende voorstelt:*
Mep.: Schat, zullen we even copuleren?
Vrie.: huh?
Mep.:

Ontopic:
Vooral het intelligentieniveau vind ik belangrijk. Inderdaad, instinctief gezien zou je gewoon moeten pakken wat je pakken kunt, maar onze wereld draait ook om zelfredzaamheid, geld verdienen, carriere opbouwen, etc.

Ik begin geen relaties met mensen die een lagere opleiding hebben genoten dan ik zelf. Dat klinkt misschien wat arrogant, maar een relatie werkt bij mij toch niet als er een te groot verschil in intelligentie zit. Dus waarom zou ik daar moeite voor doen?

Ik vind veel mensen erg oppervlakkig, veel mensen vinden mij weer extreem complex. Een relatie kan wel, maar dan moet desbetreffende toch over genoeg intelligentie en inlevingsvermogen beschikken en zeker niet tegen mij op gaan kijken of mij raar gaan vinden.

Gelijkwaardigheid in intelligentie dus.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 09:23
blupp
blupp is offline
Nou, ik heb een half jaartje mbo gedaan..ik kan makkelijk gymnasium, maar die kinders daar waren bijna allemaal beneden mijn niveau hoor. Dat kan ook natuurlijk aan die bepaalde klas hebben gelegen, maar van de 30 mensen waren er misschien VIJF die een beetje verstandig/slim waren..dus ja ik heb ene wat minder positief beeld over mbo-ertjes Kan dus ook aan die klas of school gelegen hebben dat deze extra lompe boeren waren ofzo-_-
Ik ben trouwens niet afgezakt uit LUIHEID..dat vind ik wel altijd een kortzichtige opmerking van mensen, je gaat heus niet ZOMAAR niks doen op school hoor. Dat komt door verschillende dingen, luiheid kan het deels bepalen, koppigheid, problemen thuis, problemen in je koppie of dat je niet van die bepaalde dingen leren houdt..er zullen vast wel ergens vuilnismannen zijn met een iq (die term gebruik ik maar even..schijnt populair te zijn) van 140 omdat ze dat liever doen dan ruines opgraven of dag in dag uit op een kantoortje zitten etc etc.
Ik vind het erg belangrijk dat je een beetje op het zelfde denkniveau zit, hoeft niet perse aan het opleidingsniveau te liggen maar het is redelijk vaak wel zo, misschien niet duidelijk genoeg om een conclusie daar uit te trekken. Maar het is natuurlijk enorm frustrerend als je een eerder genoemde simpele term als 'het niet zo zwart wit bekijken' moet gaan uitleggen aan je geliefde. Ik zelf vindt leren belangrijk, niet de soort leren op een standaard vwo/havo school, maar het leren over jezelf en over het leven en wat je echt wilt..voor sommige mensen is dat moeilijker, niet iedereen weet op hun 6e al dat ze het onderwijs in willen. Klinkt altijd zo cliché als ik de zoveelste meid spreek die een juffrouwtje wil worden.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 09:32
Middlefinger1
Middlefinger1 is offline
opleidingsniveau is onzin, want iemand met een gymnasium opleiding kan van precies hetzelfde intelligentie niveau zijn als een putjesschepper.
Oud 13-04-2005, 09:35
Verwijderd
Intelligentie zeker. Opleidingsniveau is ook wel belangrijk, ze moet bij voorkeur zelf ook (gaan) studeren (WO dus ) of in elk geval op zijn minst een realistisch beeld hebben van een universiteit en een beetje weten wat een wetenschappelijke opleiding inhoudt. Dus niet zo'n figuur dat er met ooh en aah naar opkijkt of juist denkt dat er op een universiteit alleen maar 'ballen' rondlopen ofzo.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 09:37
Jolt
Jolt is offline
Nou ik heb gozers bij mij in de klas zitten die niet eens kunnen onthouden wat de week van te voren gezegd was.

Of ze weten niet eens wat een Roux is, je bent gvd 2e jaars kok, dat is de simpele basis!!!!

Schande gewoon.
Oud 13-04-2005, 09:48
Mysterons
Mysterons is offline
Ik vind intelligentie heel erg belangrijk. Ik kan echt geen relatie met iemand hebben die een kleine woordenschat heeft, sociaal niet erg ontwikkeld is, veel taalfouten maakt, geen discussie kan voeren, geen politieke voorkeur heeft enz. Ik merk ook dat mijn vriendjes havo/vwo/hbo/wo doen. En degene die havo doen hebben de ambitie om te gaan studeren aan een universiteit(dat is voor mij geen voorwaarde hoor). Ik wil iemand met een doel voor ogen, en dan niet timmerman worden, er moet voor mij net iets meer in zitten.
Oud 13-04-2005, 09:52
Jolt
Jolt is offline
Sorry dat ik het zeg, maar dat is wel heel close minded.
Wat is mis met timmerman?
Sommige mensen kunnen gewoon weg beter met hun handen werken dan met hun hoofd.

Hoezo vooroordelen. Als je meer of liever meer met je handen werkt dan met je hoofd, ben je niet meteen dom. Want misschien een slimme kerel met 2 linkse handen zou dat nooit kunnen.
Oud 13-04-2005, 10:00
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 13-04-2005 @ 10:35 :
Intelligentie zeker. Opleidingsniveau is ook wel belangrijk, ze moet bij voorkeur zelf ook (gaan) studeren (WO dus ) of in elk geval op zijn minst een realistisch beeld hebben van een universiteit en een beetje weten wat een wetenschappelijke opleiding inhoudt. Dus niet zo'n figuur dat er met ooh en aah naar opkijkt of juist denkt dat er op een universiteit alleen maar 'ballen' rondlopen ofzo.
Jazeker. Toch ken ik ook genoeg domme, kortzichtige mensen die een WO volgen. WO volgen staat niet gelijk aan "een intelligent persoon zijn" denk ik.

Ik zie intelligentie vooral als: Wat doet iemand ermee?
Wat is het wereldbeeld van die persoon, houdt dat op bij het verlaten van de eigen stad of het eigen dorp? Hoe zelfbewust is de persoon, kan ze het leven aan? Ik ken mensen die universitair afgestudeerd zijn maar sociaal een wrak zijn. Dat lijkt me een zeer ongewenste situatie.

Zelf ben ik stiekum gymnasiast , maar ik volg bijvoorbeeld nu een HBO opleiding. Ik zoek echter niet gericht naar een meisje dat ook gymnasium heeft gedaan of een WO volgt. Dat zou de doelgroep veel teveel beperken. Er spelen immers meer factoren dan intelligentie mee in mijn partnerkeuze. (tetten )

Haha, nee dat laatste niet echt, gewoon het totaalbeeld bedoel ik.

Laatst gewijzigd op 13-04-2005 om 10:03.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 10:34
Verwijderd
Ik koppelde intelligentie bewust ook niet aan het volgen van een WO-opleiding.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 10:41
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 13-04-2005 @ 11:34 :
Ik koppelde intelligentie bewust ook niet aan het volgen van een WO-opleiding.
ok, te snel gelezen.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 10:48
Verwijderd
Ik vind opleidingsniveau niet veel uitmaken.. Je kan net zoveel lol met mekaar hebben als ze vmbo of universitair geschoold is..(ik zelf doe nu WO)..
Maar je moet wel een beetje op gelijke hoogte qua gedachtes en golflengte zitten..
K heb ook wel een vriendin gehad met wie ik totaal geen gesprek kon voeren dat de gemiddelde fancy oversteeg..
voorbeeld
ik ging savonds naar hans teeuwen, nja geweldig tof, dus ik die middag al in de mood, dus ik zo haar vertellen..
zij, 'wie is hans teeuwen?' (nja, kan nog)
ik uitleggen dat het een cabaretier is..
'cabaretier? wat is dat nou weer?'..
dat viel me al wat tegen, dus kon ik ook gaan uitleggen wat die voor werk deed, mensen laten lachen in theaters en schouwburgen..
'theater? dat is toch alleen voor klassieke muziek?'..

jah, dat was eventjes jammer.. als je dat op je 16e niet weet, nja, kan natuurlijk, maar er waren nog wel meer voorvallen..

zolang je iig een beetje met mekaar kan praten maakt het opleidingsniveau geen reet uit
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 11:05
Konijn
Konijn is offline
Ik heb zelf gemerkt dat het op zich wel kan werken..
Ik doe zelf gymnasium, en heb een brede algemene ontwikkeling.
Mijn eerste ex zat bij me in de klas, deed atheneum en had net zo veel interesse in allerlei zaken als ik. Mijn tweede ex had LTS gedaan en volgde een MBO-opleiding. Ik kreeg van de buitenwereld gelijk te horen dat dat niet zou werken, maar we konden wel gewoon gesprekken 'op niveau' voeren, dus ik merkte het echt. Vond het ook echt onzin dat opleidingsniveau uit zou maken.
Maar uiteindelijk begon het wel te kriebelen om altijd maar degene te zijn die dingen beter weet (heel irritant, ik ging me zelfs aan mezelf ergeren), en dat hij gewoon gebrek aan interesse had, hij wilde wel over dingen praten, maar ergens in verdiepen, laat maar zitten.
Dus uiteindelijk gaat het me er meer om dat iemand gewoon dezelfde brede interesse heeft, fatsoenlijke gesprekken kan voeren en een beetje weet wat er in de wereld speelt, dan dat diegene per se vwo heeft gedaan ofzo.
Helaas zijn mijn ervaringen dus dat bovenstaande criteria wel van opleidingsniveau afhangen, maar ik weet dat het niet zo is, want ik ken genoeg mensen met een lagere opleiding die dus wel 'intelligent' zijn, om dat woord maar weer te gebruiken.
Oud 13-04-2005, 11:17
blupp
blupp is offline
Citaat:
Mysterons schreef op 13-04-2005 @ 10:48 :
Ik vind intelligentie heel erg belangrijk. Ik kan echt geen relatie met iemand hebben die een kleine woordenschat heeft, sociaal niet erg ontwikkeld is, veel taalfouten maakt, geen discussie kan voeren, geen politieke voorkeur heeft enz. Ik merk ook dat mijn vriendjes havo/vwo/hbo/wo doen. En degene die havo doen hebben de ambitie om te gaan studeren aan een universiteit(dat is voor mij geen voorwaarde hoor). Ik wil iemand met een doel voor ogen, en dan niet timmerman worden, er moet voor mij net iets meer in zitten.
Vage reactie dit hoor
Wtf heeft sociale ontwikkeling te maken met intelligentie, volgens mij zijn toch meer dan de helft van de overdreven intelligente mensen meestal vrij contactgestoord of ze hebben een andere tick. Op het gymnasium leer je heus niet hoe je je moet gedragen in het openbaar, ja misschien leer je dingetjes over de oude grieken en romeintjes. En idd, wat is er mis met een timmerman? Dit zal je ook wel vaag in de oren klinken..maar timmermannen en mensen die dingen verbouwen of electriciens etc etc verdienen vaak een stuk MEER dan de mensjes die in een kantoortje zitten opgesloten.

Valt me heel erg op..hoe hoger de opleiding, hoe geconcentreerder de kortzichtheid is over de lager opgeleide mensen. Mijn beste vriend ook, die doet gymnasium maar toen hij hoorde (2 jaar terug) dat ik iets met een meid had die mbo doet lachte hij me vierkant uit, met de woorden: 'wat moet je met zo een dom wijf?' En die jongen zou een IQ van 140 moeten hebben..lekker sociaal ja.
Dit is uiteraard een voorbeeld maar deze dingen komen TE vaak voor. Iedereen wordt maar door de maatschappij wijsgemaakt dat je zonder goeie opleiding NIETS kunt en je wordt indirect voor dom uitgemaakt als je niet hoger kan dan vmbo en je ouders hogere verwachtingen hadden, mensen met een lagere opleiding zijn heus niet lager ontwikkeld hoor. Ik vind het eerder andersom omdat ik sociale ontwikkeling belangrijker vindt dan kennis over bloemetjes en schaapjes en romeintjes.
Veel mensen zijn nu eenmaal niet gemaakt voor school en dagen achtereen te studeren, veel mensen komen op een andere manier aan de top..iedereen z'n kwaliteiten.
Mensen op het mbo die hoorden dat ik gymnasium deed keken ook opeens op een andere manier naar je, alsof ik een vreemde ben ofzo, komt dit omdat zij ook kortzichtig zijn of omdat ze tevaak worden wijsgemaakt dommer te zijn dan 'moet'?

Laatst gewijzigd op 13-04-2005 om 11:21.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten