Oud 30-04-2005, 17:20
Miracle
Miracle is offline
Is er iemand die daar wat meer verstand van heeft, of een plek weet waar ik het kan vinden?

Ik ben vooral benieuwd naar hoe het zit met over-de-uiterste-verkoopdatum-producten. Mag je korting eisen, als je bij de kassa ontdekt dat jouw product al over de uiterste verkoopdatum heen is? Is de winkel in overtreding als ze een product in de winkel hebben liggen wat over datum is?
Kortom, wat zijn de rechten en plichten van de verkoper en koper.

Ik werk zelf in een soort supermarkt en het gebeurt af en toe dat er overdatum producten toch in de schappen liggen. Dat is natuurlijk niet netjes, maar mijn baas doet er niet zo moeilijk over.
Daarnaast zie ik soms zelf ook over-datum producten liggen, die ik eigenlijk wilde kopen. Wat kun je in zo'n situatie doen, behalve een ander product kopen?
Oud 30-04-2005, 18:05
Go
Go is offline
Als je op www.vwa.nl zoekt, kom je op een gegeven moment uit bij het volgende infoblad:
http://www.vwa.nl/download/infoblade...aarbedrijf.pdf

Hierin valt bijvoorbeeld te lezen dat de winkelier de uiterste houdbaarheidsdatum niet mag verlengen.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2005, 18:20
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
gerwin schreef op 30-04-2005 @ 19:05 :
Als je op www.vwa.nl zoekt, kom je op een gegeven moment uit bij het volgende infoblad:

Hierin valt bijvoorbeeld te lezen dat de winkelier de uiterste houdbaarheidsdatum niet mag verlengen.
ik heb laatste ergens gelzen dat het wel mag tenzij het zuivel,eiren vlees e.d. is. Die van b.v. potgroente mag wel verlengt worden op risico van de ondernemer en niet die van de fabrikant daarom gebeurd het zelden.
Oud 30-04-2005, 18:21
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
gerwin schreef op 30-04-2005 @ 19:05 :

Verlengen zegt niet zoveel toch?

Daar ging het me niet om, lees nog maar een keer de laatste vragen in m'n openingspost.
Oud 30-04-2005, 18:40
Go
Go is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 30-04-2005 @ 19:20 :
ik heb laatste ergens gelzen dat het wel mag tenzij het zuivel,eiren vlees e.d. is. Die van b.v. potgroente mag wel verlengt worden op risico van de ondernemer en niet die van de fabrikant daarom gebeurd het zelden.
Je hebt gelijk. Als ik dat ene bestand nog eens lees staat er: "Het is voor winkeliers dus niet verboden om de houdbaarheidsdatum, welke door de producent op de verpakking is aangebracht, te wijzigen en er nog een bepaalde tijd aan toe te voegen. Wanneer een winkelier de datum verandert, dan neemt de winkelier de verantwoording voor het product van de producent over".

Ik wilde even iets te snel en kwam bij het verkeerde zinnetje uit
Met citaat reageren
Oud 30-04-2005, 20:12
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
Miracle schreef op 30-04-2005 @ 18:20 :
Is er iemand die daar wat meer verstand van heeft, of een plek weet waar ik het kan vinden?

Ik ben vooral benieuwd naar hoe het zit met over-de-uiterste-verkoopdatum-producten. Mag je korting eisen, als je bij de kassa ontdekt dat jouw product al over de uiterste verkoopdatum heen is? Is de winkel in overtreding als ze een product in de winkel hebben liggen wat over datum is?
Kortom, wat zijn de rechten en plichten van de verkoper en koper.

Ik werk zelf in een soort supermarkt en het gebeurt af en toe dat er overdatum producten toch in de schappen liggen. Dat is natuurlijk niet netjes, maar mijn baas doet er niet zo moeilijk over.
Daarnaast zie ik soms zelf ook over-datum producten liggen, die ik eigenlijk wilde kopen. Wat kun je in zo'n situatie doen, behalve een ander product kopen?
wij(ik werk bij ah) mogen het niet meer verkopen als het overdatumt is, dus we nemen het in als je het laat zien. En als het dezelfde dag overdatumt, zijn we natuurlijk niet verplicht om het af te prijzen!
maar ja, anders wordt het niet verkocht he
Met citaat reageren
Oud 30-04-2005, 22:04
Jolt
Jolt is offline
Zowizo is het niet meer dan normaal. Ik zelf werk in de horeca, altijd met verse producten. Maar ik hoor zo verhalen, dat ze gewoon de THT datum van verschillende producten iets langer maken bij de supermarkten/groothandels. Beetje zonde, je kan er hartstikke ziek van worden.

Je hebt een verantwoordelijkheid als verkoper.
Sla de HACCP regels er maar op na, rare is dat ze nu weer minder regels gaan opstellen.
Oud 01-05-2005, 15:11
Redhair
Redhair is offline
We zijn veel te stroef met de tht datums. Als iets tht 30 april is, betekent het niet dat het daarna meteen verrot.
TENMINSTE houdbaar. Dus het kan nog langer. Alleen dan is de fabrikant/verkoper niet verantwoordelijk meer voor eventuele gevolgen. Maar wat ik al zei, wij zijn er veel te stroef mee. Je kan alles wat 'over datum' is vaak nog een halve week gebruiken, met uitzondering van vers/zuivel, wat sneller verrot. Dus je kan gewoon die producten kopen en eraan ruiken en kijken hoe het eruit ziet.
Oud 01-05-2005, 18:03
Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Artikelen die over de datum zijn mogen niet meer worden verkocht.

Je mag geen korting eisen bij artikelen die houdbaar zijn tot de dag waarop jij ze koopt. Als je weet dat ze bij jouw supermarkt ze afprijzen, kun je het altijd even vragen. Soms is jouw product dan gewoon over het hoofd gezien. Maar bij ons (AH) worden sommige artikelen bijvoorbeeld pas vanaf een bepaald tijdstip afgeprijsd, en kun je daarvoor dus geen korting eisen.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 18:33
ikbenschipper1
Citaat:
Redhair schreef op 01-05-2005 @ 16:11 :
We zijn veel te stroef met de tht datums. Als iets tht 30 april is, betekent het niet dat het daarna meteen verrot.
TENMINSTE houdbaar. Dus het kan nog langer. Alleen dan is de fabrikant/verkoper niet verantwoordelijk meer voor eventuele gevolgen. Maar wat ik al zei, wij zijn er veel te stroef mee. Je kan alles wat 'over datum' is vaak nog een halve week gebruiken, met uitzondering van vers/zuivel, wat sneller verrot. Dus je kan gewoon die producten kopen en eraan ruiken en kijken hoe het eruit ziet.
De FABRIKANT is niet meer aansprakelijk
Als het nog WEL in de winkel ligt is de winkel WEL aansprakelijk
Oud 01-05-2005, 18:43
Carriteras
Carriteras is offline
Bij ons (De 3e AH in dit topic ) Verkopen we geen producten die over datum zijn. Wanneer een product houdbaar is tot bijv vandaag, dan doen we er een 35% korting sticker op. Bljft het liggen, dan gooien we het de vlende dag weg.

Bij welke AH's werken jullie eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 18:54
Redhair
Redhair is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 01-05-2005 @ 19:33 :
Ja? Oke, foutje van mij.
Oud 01-05-2005, 18:55
Verwijderd
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 01-05-2005 @ 19:33 :
Het lijkt mij dat de fabrikant alleen maar aansprakelijk is wanneer het produkt ondeugdelijk is, dus bijvoorbeeld er is tijdens het produktieproces onvoldoende conserveermiddel toegevoegd waardoor de uiterste houdbaarheidsdatum niet gehaald wordt of er is bij het verpakken van de levensmiddelen per abuis een foutieve houdbaarheidsdatum op de verpakkingen geprint. Maar in zo'n geval is waarschijnlijk de detaillist naast de producent aansprakelijk.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 19:40
ikbenschipper1
Citaat:
nare man schreef op 01-05-2005 @ 19:55 :
Het lijkt mij dat de fabrikant alleen maar aansprakelijk is wanneer het produkt ondeugdelijk is, dus bijvoorbeeld er is tijdens het produktieproces onvoldoende conserveermiddel toegevoegd waardoor de uiterste houdbaarheidsdatum niet gehaald wordt of er is bij het verpakken van de levensmiddelen per abuis een foutieve houdbaarheidsdatum op de verpakkingen geprint. Maar in zo'n geval is waarschijnlijk de detaillist naast de producent aansprakelijk.
Een product dat buiten schuld van de consument voor de tht datum eerder bedorven is is de fout van de fabrikant.
Wanneer de Detailist de tht datum verlengt is dit de verantwoordelijkheid van hemzelf en niet die van de consument, daarom gebeurd het zelden omdat er een te groot aaansprakelijkheids risico aan zit.
Oud 01-05-2005, 19:59
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Redhair schreef op 01-05-2005 @ 16:11 :
Dus als jij ergens gaat eten boeit het niet dat ze producten gebruiken over datum?

Ze stoppen zoveel kleur/geurstoffen/conserveringsmiddelen in producten dat het gewoon niet meer vers is. Dat zie je, aan de kwaliteit, je proeft het.

Verse groenten, vlees, vis, zuivel is veel betere kwaliteit dan van die zooi over THT. Zo een THT staat er niet voor niks op, elk product kan anders zijn, Filet American, zou ik niet langer dan 3 dagen bewaren, zelfde geld voor garnalen. Je kan er echt zwaar ziek van worden.
Lees de HACCP eens door zowel van de boeren, de transporters, de supermarkten, evenals de horeca.
Oud 01-05-2005, 20:03
Verwijderd
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 01-05-2005 @ 20:40 :
Een product dat buiten schuld van de consument voor de tht datum eerder bedorven is is de fout van de fabrikant.
Wanneer de Detailist de tht datum verlengt is dit de verantwoordelijkheid van hemzelf en niet die van de consument, daarom gebeurd het zelden omdat er een te groot aaansprakelijkheids risico aan zit.
Dat bedoelde ik dus ook. Het produkt moet wel ondeugdelijk zijn. Verkeerd gebruik van een op zichzelf deugdelijk produkt leidt niet tot aansprakelijkheid van de fabrikant. Maar als het produkt ondeugdelijk is (bijvoorbeeld als het eerder bedorven is dan de uiterste houdbaarheidsdatum aangeeft) dan maakt het ook niet meer uit of die ondeugdelijkheid toe te schrijven is aan een fout van de fabrikant: hij is risico-aansprakelijk voor de in het verkeer gebrachte produkten.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2005, 11:41
Liss
Liss is offline
Toen ik in een supermarkt werkte werd het idd eerst afgeprijst en de dag waarop het niet meer goed was moest het uit de schappen, ook al kwam je er bij de kassa pas achter dat het niet meer goed was dan toch mocht het niet verkocht worden.
Alleen was onze vers chef soms erg lui en keek hij zijn schappen twee dagen niet na ofzo :/
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten