Citaat:
*sunrise1986* schreef op 20-06-2005 @ 19:13 :
Wij wonen nu al 20 jaar in hetzelfde huurhuis, en mijn ouders blijven hier nog wel 10 jaar wonen. Zonde van je geld? ja aan de ene kant wel, maar aan de andere kant wonen we wel in een mooi huis op een perfecte locatie. We hebben jarenlang naar een koophuis gezocht, wat we konden betalen (en op dezelfde manier blijven leven), maar hebben niets geschikt kunnen vinden.
Achteraf hadden ze natuurlijk wel beter een huis kunnen kopen, ivm de gigantische waardestijgingen de afgelopen 20 jaar, maar als je nu een huis koopt loop je het risico er op te verliezen.
|
Voor mijn ouders geldt het zelfde.
Ik wil wel graag opmerken dat er een HEEL groot verschil is tussen huren in de sociale sector of particuliere huur.
Particuliere huurprijzen zijn veel hoger als die van de sociale sector. Voordeel is wel dat je sneller aan een huis kunt komen.
De meeste sociale huurwoningen in Nederland zijn goed onderhouden. Daar heeft de huurder geen omkijken naar. Met een koopwoning heb je naast je hypotheeklasten ook te maken met zaken als groot onderhoud, hogere OZB, opstalverzekering, onderhoudscontract CV-installatie enz. Bij mijn ouders zijn dat allemaal kostenposten die in de huur zitten berekent.
De kosten van huren zijn dus niet zo gek veel hoger als van kopen. Daar komt bij dat mijn ouders 15 jaar geleden door te huren wel in een volwaardig rijtjeshuis konden gaan wonen, en door te kopen niet.
Een koopwoning is vaak grofweg de eerste 5 tot 10 jaar duurder als een vergelijkbare sociale huurwoning, en daarna goedkoper. Dit komt omdat de hypotheeklasten in principe niet stijgen (alleen bij hogere rente), maar de huren wel elk jaar.
Huren en kopen is dus een overweging die je moet maken. Mensen die snel een gezin willen, zullen eerder kiezen voor huren. Mensen die zich eerst een paar jaartjes op hun carriere storten, zullen eerder kiezen voor kopen.