![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
niemand weet precies wat goed en slecht is. Maar je weet wel wat je wel en niet mag. Dat zijn gewoon twee verschillende dingen. Ik kan best vinden dat internetten goed is, maar als mijn ouders het mij verbieden en ik doe het toch heb ik toch schuld. goed en slecht en niet mogen en wel mogen zijn twee verschillende dingen.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
nu vind ik een veel interessantere vraag n.a.v. mijn gebrabbel hier: - door het adam en eva verhaal veronderstelt dat de mens goed en kwaad kent, betekent dit dat kinderen op zich ook al de begrippen goed en kwaad kennen? In mijn optiek niet en moet hen dat aangeleerd worden. Adam en Eva waren geschapen als man en vrouw (en niet als jongen en meisje) en daarmee volwassen. Het lijkt me dan vanzelfsprekend te speculeren dat dit onderscheid tussen goed en kwaad kennen alleen voor volwassenen geldt. Adam en Eva hadden dit onderscheid aan hun kids moeten overbrengen.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Voor adam en eva was het makkelijker omdat zij niet dachten dat het eten van de boom goed was. En ze ook niet dachten dat dat verbod fout was. wat ik dus probeer te zeggen in mijn vorige post maar wat je blijkbaar niet helemaal doorhad: het maakt niet uit of je weet of het goed of slecht is, als je maar weet of het mag of niet. als je weet dat het niet mag, en je doet het toch ben je fout bezig.
||
Citaat:
een baby weet dat hij niet zomaar zn moeder moet slaan. maar door opvoeding/omgeving wordt denk ik ook een groot deel van de kennis van goed en kwaad overgebracht. En kan het geweten daardoor zelfs vertroebelen. Aan het feit dat de meeste mensen nog wel enig idee van goed en slecht hebben, ondanks de moraal enzo tegenwoordig kun je wel zien dat dat toch wel in je gelegd is, dmv geweten.
||
Citaat:
mjah, het antwoord hierop weet ik niet. Maar het zal iig niet zo zijn dat Adam en Eva onschuldig waren omdat God rechtvaardig is en Hij ze dus geen onschuldigen straft. mss dat iemand anders hier nog wel antw op heeft maar ik niet.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Die naamsverandering was verder wel heel belangrijk. Het was een belangrijke zegen die God aan hem gaf.
||
Citaat:
|||||
Citaat:
Citaat:
Hier wordt het tijdstip als reden aangegeven. Heeft deze god slechts 's nachts macht oid? Citaat:
The man said, 'Your name will no longer be called Jacob, but Israel, for you have wrestled with God and with men, and you have prevailed.' Hij worstelde met god, niet met een engel. Ook het breken van zijn heup duidt op een physieke gebeurtenis. Citaat:
||
Citaat:
Niet zozeer smeken idd. Hij dwong bijna. Maar God liet hem zien dat hij niets verdiende.
||||
Citaat:
Citaat:
Het was idd. God. Maar Hij zal de gedaante van een engel of mens gehad hebben. Idd. was het een physieke gebeurtenis, maar ook een geestelijke. Daar wijzen de bekentenis van Jakob en zijn vraag om een zegen ook op. Het worstelen in gebed is ook heel wezenlijk. Citaat:
||
Citaat:
![]()
||||
Citaat:
Dus heeft de nam wel degelijk meer betekenis? Citaat:
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Hierin zie je ook wel dat het een geloofszaak is. Door het geloof kunnen we tot God naderen en vragen om een zegen. Daardoor overwinnen we.
||
Citaat:
28 De ander vroeg: ‘Hoe luidt je naam?’ ‘Jakob,’ antwoordde hij. 29 Daarop zei hij: ‘Voortaan zal je naam niet Jakob zijn maar Israël, want je hebt met God en mensen gestreden en je hebt gewonnen.’ Niks vorstelijk gedragen dus. Verder lijkt God me nogal willekeurig in zijn zegeningen
|||
Citaat:
Citaat:
|||
oké, kzal het nog makkelijker proberen...
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
But Jacob replied, "I will not let you go unless you bless me." Jakob eist dat hij gezegend wordt, hij zegt niks over een toekomstige verlosser.
|||
Citaat:
(In die zin is het een beeld van een geestelijke worsteling waarin we door het geloof tot God mogen naderen. God liet Jakob winnen.) Citaat:
|||
Citaat:
2) Nergens staat dat hij overwint door geloof (waarom niet door physieke kracht bijvoorbeeld?) 3) Waaruit blijkt dat de god Jakob laat winnen? Citaat:
|||
Citaat:
2) Het ging ook om het smeken in het geloof. Er staat in Hosea 12 nog een tekst over... 5 Ja, hij gedroeg zich vorstelijk tegen den Engel, en overmocht Hem; hij weende en smeekte Hem. Die had ik eerder nog niet gezien, maar laat zien hoe Jakob gesmeekt moet hebben om de zegen. En het gebed is altijd in geloof. Hier zie je nog eens een bevestiging dat hij overwon. 3) Dit is allereerst een logische gevolgtrekking uit het feit dat God almachtig is. Hij had makkelijk kunnen overwinnen en dat laat Hij ook zien doordat Hij het gewricht van Jakobs heup ontwricht. Hij laat Jakob daarmee voelen dat hij een zwak mens is. Citaat:
|||||
Citaat:
[b][quote]2) Het ging ook om het smeken in het geloof. Er staat in Hosea 12 nog een tekst over... 5 Ja, hij gedroeg zich vorstelijk tegen den Engel, en overmocht Hem; hij weende en smeekte Hem. Citaat:
1) Is het een god of een engel? 2) Smeken versus gebieden. 3) Winnen vs. gelijkspel 4) Er staat verder niks over bidden? Citaat:
![]() Citaat:
|||||
Citaat:
hij gedroeg zich vorstelijk tegen den Engel, en overmocht Hem; Citaat:
2) 'Ik laat U niet gaan tenzij Gij mij zegent...' kun je als gebieden opvatten maar ook als smeken. Zeker als je het ziet in het licht van een mens tegenover God. Citaat:
Citaat:
Voor de rest is dit natuurlijk een heel andere discussie...
||||||
Citaat:
24 So Jacob was left alone, and a man wrestled with him till daybreak. 25 When the man saw that he could not overpower him, he touched the socket of Jacob's hip so that his hip was wrenched as he wrestled with the man Citaat:
Niks over gedaante van engelen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik doelde hiermee meer op het laatste toen ze ook met elkaar spraken.
|||||
Citaat:
Citaat:
![]() 1) Is Jhwh een man? Lijkt me niet 2) Is in die andere passage enige reden om aan te nemen dat het om een engel gaat? Lijkt me niet. Hence, duidelijke tegenspraak ![]() Citaat:
Citaat:
|||||
Citaat:
want gij hebt u vorstelijk gedragen met God en met de mensen, en hebt overmocht. [b] Citaat:
2) In Genesis wordt er steeds een man genoemd. Uiteindelijk blijkt dit God te zijn. 'Een man' is nogal een vage, anonieme uitdrukking. Hosea maakt dat specifieker door te noemen dat het een engel was. Helemaal niet verwonderlijk. God vertoont zich in een gedaante, een hemelse gedaante. Citaat:
God toont hier Zijn almacht niet hoewel Hij Jakob wel laat voelen dat hij niet de machtigste is. Aan het eind zegt Jakob ook: ik heb God gezien van aangezicht tot aangezicht, en mijn ziel is gered geweest. Hij was zich dus bewust tegenover Wie hij stond en hij wist hoe de macht van God was. Dus kun je dit ook als smeken zien... Citaat:
||
Sorry, ik had een tijdje geen zin iom te reageren
![]() Citaat:
2) Zijn er dan mannelijke en vrouwelijke engelen? Of is JHWH mannelijk? 3) Als hij wist tegenover wie hij stond, waarom bevocht hij hem dan in plaats van zich over te geven? 4) Waaruit blijkt hier dan dat die god heir een keus had?
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
en verder: 1) Waarom wil God stoffelijke offers? 2) Waarom aanvaardt hij Kain's offer niet?
Laatst gewijzigd op 26-07-2005 om 09:06. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
En er staa ook "in de beginne" en daarna "nu". Dit zou bovendien kunnen betekenen dat God de Aarde niet in 1 dag schiep |
![]() |
||
Citaat:
![]() Bedoel je nu dat er een onbestemde tijd is tussen het begin en de scheiding van licht en duisternis? Zoja, dan heb je een punt, maar dat betekent wel dat de aarde voor de 2e dag verrekt weinig voorstelde.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd