Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Als het leven toch niets inhoudt, zou je een man zijn als je er zelf een einde aan zou maken, ipv het wachten. 2. Ik kan me zelf ook elke dag kapot zuipen, hier en daar een inbraakje plegen, enz. Omdát je het kunt is geen argument om iets te doen, aangezien je zoveel dingen kunt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wat zijn mijn beweegredenen om goed te doen? Die zijn ontleend aan de samenleving zoals die feitelijk is. Ik kan mensen gelukkig maken door mijn handelingen. Daar heb ik geen god voor nodig om dat te rechtvaardigen. Mijn levensdoel is zoveel mogelijk goeds te doen in dit leven en mezelf zoveel mogelijk te ontwikkelen. Als ik goed doe voel ik me goed. Dat is een feitelijke, lichamelijke sensatie in mijzelf. Misschien vindt een god het leuk dat ik dat doe, misschien niet. Kan me niet schelen, want ik beleef er zelf plezier aan. Waarom? Omdat ik daar zelf bevrediging uit haal. Ik heb niet het gevoel dat ik het voor iemand anders doe, ik doe het voor mezelf. Dat ik niet de ultieme verklaring kan vinden waarom de gehele mensheid ontstaan is, doet aan mijn eigen zin niet af - het is voor de invulling van mijn leven niet noodzakelijk dat ik weet hoe het leven in zijn geheel is ontstaan. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Dan vraag ik mij af wat jij zou doen als je geboren werd in een lichaam zonder armen en voeten? Of wat jij gaat doen als je 50 bent, en je lul niet meer stijf krijgt? Ben ik de enige die inziet dat het leven slecht en zinloos is? |
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar goed, hoezo zou iemand niet zonder religie kunnen leven? |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Dus als ik zonder armen of benen was geboren of door een ongeluk zonder armen of benen kom te zitten, of ik krijg hem niet meer omhoog, dan heb ik gelukkig nog een boeiende geest waar ik mezelf mee kan vermaken. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik trek mij het aan als het met anderen slecht gaat en dus is anderen helpen een groot onderdeel van naar het goede leven.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Sommige mensen krijgen voldoende plezier zonder dat ze hulp terugverwachten... Maar kijk andersom is het ook waar... Als ik in de problemen ben en ik vraag iemand om mij te helpen en het is een heel redelijke vraag en die persoon zegt grofweg nee (zonder dat ik die persoon ooit geholpen heb) dan zou ik me echt afvragen of het een echte vriend is. Stel dat ik die persoon wel geholpen heb, dan reken ik hem dat zwaarder af maar dat is toch niet meer dan logisch? Mensen die je laten stikken zijn geen vrienden!
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar ik denk dat ze wel het iemand meer kwalijk nemen als ze niet geholpen worden (wanneer zij die persoon geholpen hebben). Dat is ook logisch, het voelt dan gewoon zo oneerlijk. Doe jij je best en je verwacht er op dat moment niks voor terug omdat het gewoon vanzelfsprekend is maar als je logisch nadenkt is het dan ook vanzelfsprekend dat als jij in de muchos problemas bent dat je geholpen wordt door die persoon ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
Misschien dat een van de andere wijzen der s.com ( McCaine!? alluman ) kunnen helpen? |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
dan geef ik jou eens iets om over na te denken : een zaadje van een boom "weet" dat ze een boom moet worden. het DNA zal vertellen hoe dat moet de bouwtekening.. maar wat vertelt haar dat ze er uberhaubt wat mee doen moet ? het leven zou erg weinig voorstellen ( en volgens mij zelfs niet mogelijk zijn) als we alleen uit fysieke materie zouden bestaan . en mocht je over evolutie gaan beginnen, weet dan dat de evolutie theorie oorspronkelijk van mijn religie (en verwante)afkomstig is. alleen had het christelijke geloof toen zo veel macht dan mensen dat niet mochten zeggen. |
![]() |
||
Citaat:
Het idee dat moraal verbonden is met religie alleen is een fabel.
||
Citaat:
Duidelijk? Er zit geen plan achter.
||
Citaat:
Los van dat het zwaar beledigend is klopt het van geen kanten, moraliteit is universeel menselijk, het is hypocriet en arrogant om jezelf of je geloof dat exclusief toe te eigenen.
||
Citaat:
Om kennis op te bouwen en door te geven. Dat doen tegenwoordig redelijk efficiënt, aangezien we nu en masse grondiger kunnen onderzoeken en handig kunnen documenteren (taal, schrift, computers etc). 'Goed' en 'kwaad' zijn slechts termen om een gemeenschappelijke betekenis te kunnen samenvangen en deze aan te kunnen duiden. Good&evil zijn geen natuurlijke 'verschijnselen' daar ze onderhevig zijn aan menselijke perceptie. Deze perceptie stelt ons in staat te registreren en te onthouden wat wij als kennis krijgen aangereikt of uit ervaring opdoen en afhankelijk van het positieve danwel negatieve effect op ons of onze omgeving (met een beetje hulp van oorzaak/gevolg redeneringen) betitelen wij dit als goed of kwaad. Dieren kunnen niet kiezen en hebben dus ook geen notie van goed of kwaad. Religies hebben ons verteld wat gfoed en kwaad is door deze kennis in een tijdperk lang gelee te documenteren. Dat werd gedaan door wijzen die de kunst van het schrift machtig waren, naar de toenmalige perceptie. Niet toevallig lag de macht en (daarom) de kennis destijds bij de gevestigde religieuze orde, waardoor de termen goed en kwaad in dat perspectief gedefinieerd, gedocumenteerd en doorgegeven zijn. In 1 ding heb je gelijk. Wetenschap is niet in staat aan te tonen wat goed en kwaad is, ook niet met experimenten. Maar ja.... dat zegt geen ruk. Van een perenboom kan je geen citroenen plukken. Essentie bestaat niet, dus kan je ook niet met een experiment controleren of een stuk kaas wel ethisch verantwoord is.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Lees dan ook.
Essentie bestaat niet. En ga nou niet flauw doen door te vragen waarom er geen essentie bestaat. ![]() Essentie is als oorzaak en gevolg. Je hebt dan wel de natuurkundige actie is min reactie wet, maar oorzaak en gevolg is puur een menselijk hersenspinsel dat we nodig hebben om dingen te kunnen 'doen'. (Geen noodzaak je vingers te krommen als het niet als gevolg heeft dat je een sigaretje vasthoudt). Dit onderscheidt ons van de planten. En oja, dieren denken ook niet in termen als oorzaak en gevolg. Die doen maar wat naar wat hun instincten hun ingeven en het peil van de verscheidene hormonen etc. Voor iemand van 27 ben je wel heel erg verstokt op zoek naar 'Het Universele Antwoord'. En dit keer vraag ík me af....Waarom? ![]() Citaat:
Het Daarom is niet te noemen anders had jij, ik en de rest van de mensheid het al gevonden. Het daarom is dus alleen maar te benaderen door het HOE te benoemen, want : Waarom -> Hoe -> Daarom. (niet toevallig de beginselen van elke realistische vorm van wetenschap) Ook al zou je het Daarom weten, moet je nog het Hoe weten om het Daarom te kunnen begrijpen. Het Hoe is echter slechts een hypothese totdat deze bewezen kan worden. Omdat het Hoe slechts speculatief kan zijn komen we niet achter het Daarom, wat als gevolg heeft dat iedereen zijn eigen speculatie over het Daarom en eigen hypothese over het Hoe verzint naar individueel goeddunken. Wat weer de reden is dat moslims nooit Maria zien verschijnen en boeddhisten nooit Thor. Voor meer informatie wil je graag doorverwijzen naar deze historische denker. ![]()
Laatst gewijzigd op 14-07-2005 om 17:24. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
@ Luciano: Heb jij voorbeelden van oorlogen waarin religie geen rol speelt? Ik kan er zo snel echt geen bedenken.
Zelf de oorlog in irak, hoewel daar ook oorlog in het spel is, is een oorlog tegen het terrorisme oftewel tegen de fundamentalistische uitwassen (geert toch) van de islam. @ Jouri : Ja ik zou graag een religieuze oorlog met je voeren. (streng) gelovigen zijn een blok aan het been van de menselijke vooruitgang en soms heb ik dus wel eens de behoefte mensen die mekaar met hun religie tot last zijn dood te slaan. Maar zoals je in je post mooi naar voren haalt, zo blijf je bezig.....
|
Isreal (en palestina), Pakistan (en india), China (tibet), De hele rambam in het middenoosten. Aantal Afrikaanse landen. En ook in het verleden zijn er vele oorlogen uitgevochten, denk maar eens aan de kruistochten va de Crhistenen bijvoorbeeld. Zijn dit genoeg oorlogen voor jou ??? Of zal ik nog meer opnoemen ?
|
![]() |
||
Citaat:
alleen is dat "iets" ![]() kijk het feit dat moslims nooit maria zien verschijnen zou ook een aldere oorzaak kunnen hebben. stel je bent moslim en je ziet maria verschijnen .. zou je dan nog een moslim zijn ? ( niet dat ik enig bijbels geloof aan hang, zuiver ter illustratie) en wist je dat Thor, Odin, Wodan, Pan, Osiris e.d. volgens mijn religie een en de zelfde god zijn .. die in DAT gedaante naar iemand toe komt waar iemand in kan geloven ? of dat ze tenminste de boodschap kunnen begrijpen ? waarom en hoe is niet de zelfde vraag hoor.. Hoe een zaadje een boom wordt weten we allang... dat is de manier waarop waarom een zaadje een boom wordt dan moet je je de REDEN afvragen .. en alleen een denkende geest kan een reden hebben ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Religie versus wetenschap Egoconstructie | 36 | 25-01-2011 15:54 | |
Beleidszaken |
Het religie forum trophus | 18 | 28-07-2007 12:19 | |
Lezingen: "Religie: tussen wonder en wetenschap" Bart Klink | 49 | 15-02-2006 15:20 | |
Hoe weet je dat jouw religie de juiste is? akumabito | 98 | 29-11-2005 02:24 | |
Kijk op het verspreiden van religie JackieZ | 47 | 09-01-2005 12:59 | |
Waar is mijn Religie topic?? Enlightenment | 0 | 08-10-2004 10:03 |