Oud 02-08-2005, 17:41
S.I
Vraag

En voorwerp voert een rechtlijnige beweging uit. Voor de plaatsfuctie geldt: x(t) = t²-6t+8
a. Op welke tijdstippen passeert het voorwerp de oorsprong?
b. Teken het (x,t)-diagram voor de periode van t = 0 s tot t = 4 s.
c. Wat wordt er bedoeld met s(3)?
d. Bereken s(3).

Mijn antwoorden

a. x(0)= (x-4) (x-2)= 0 dus bij 2 s en 4 s.
b. Heb ik in mijn schrift.
c. Daarmee wordt de afgelegde afstand vanaf t = 0 tot t = 3 bedoeld.
d. s(t) = x(t) - x(0) <=> s(t) = t²-6t+8 - 8 = t²-6t
s(3) = 9-18= -9 dus afgelegde afstand is -9 meter (of moet ik gewoon zeggen 9 meter?)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-08-2005, 17:42
S.I
ik wil dus weer weten of mijn antwoorden kloppen.

alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 17:51
Supersuri
Supersuri is offline
Het ziet er goed uit. Alleen a is fout (ligt aan hun vraagstelling) omdat de oorsprong een punt is en geen lijn. De oorsprong is 0,0. Daar komt de lijn niet door, want als je 0 invult als t komt er geen 0 uit. Dus de lijn komt nooit door de oorsprong.

Ik weet niet wat er met S(3) wordt bedoelt omdat ik geen s in de functie zie. Meestal wordter bedoelt dat je voor s 3 invult.

D ligt er aan hoe de afstand wordt bedoeld. Hemelsbreed dan klopt jou antwoord en letterlijke afgelegde weg reken je met je rekenmachine uit met arclengt. (weet niet meer precies de formule namelijk, iets ingewikkelts met een intergraal).
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 18:03
S.I
voor d:
ergens in mijn boek staat "de fuctie s(t) = de verplaatsing van het voorwerp, gerekend vanaf het tijdstip t = 0 seconden tot het tijdstip t seconden.
s(t)= x(t)-x(0) "

x(t) geeft de plaats van een voorwerp aan ten opzichte van de oorsprong O op het tijdstip t.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 18:06
S.I
hierboven bedoel ik dus voor c.

en voor d maakt het volgens mij in dit geval niet uit, want bij b (in mijn schrift) zie ik dat de lijn niet twee keer bij de zelfde punt gaat.
dat zou wel het geval zijn als s(4) was. (DENK IK)
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 19:04
Verwijderd
Citaat:
Supersuri schreef op 02-08-2005 @ 18:51 :
Het ziet er goed uit. Alleen a is fout (ligt aan hun vraagstelling) omdat de oorsprong een punt is en geen lijn. De oorsprong is 0,0. Daar komt de lijn niet door, want als je 0 invult als t komt er geen 0 uit. Dus de lijn komt nooit door de oorsprong.
Het kan wel zo. De plaats-tijd-grafiek wordt gegeven. Het object beweegt over een lijn 'x'. Op bepaalde tijdstippen geldt x(t) = 0. Dan is het object door de oorsprong. Je plot alleen een y(x)-grafiek. Die gaat toevallig niet door de oorsprong.

Antwoord d klopt ook.

Laatst gewijzigd op 02-08-2005 om 19:07.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 21:04
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
Snees schreef op 02-08-2005 @ 20:04 :
Het kan wel zo. De plaats-tijd-grafiek wordt gegeven. Het object beweegt over een lijn 'x'. Op bepaalde tijdstippen geldt x(t) = 0. Dan is het object door de oorsprong. Je plot alleen een y(x)-grafiek. Die gaat toevallig niet door de oorsprong.

Antwoord d klopt ook.
De oorsprong is een punt. De lijn gaat toch door de x-as dan?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 21:16
Verwijderd
Citaat:
Supersuri schreef op 02-08-2005 @ 22:04 :
De oorsprong is een punt. De lijn gaat toch door de x-as dan?
Je kijkt naar de verkeerde lijn. Met de oorsprong uit de vraag wordt een punt bedoelt in een eendimensionaal stelsel, een imaginaire x-as. Jouw oorsprong is het punt (0,0) in een 2D-Oxy-stelsel. x(t) plot je als y(x). De oorsprong op de vraag komt dus overeen met y=0, dus de x-as, in je plot.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 23:10
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Snees schreef op 02-08-2005 @ 22:16 :
Je kijkt naar de verkeerde lijn. Met de oorsprong uit de vraag wordt een punt bedoelt in een eendimensionaal stelsel, een imaginaire x-as. Jouw oorsprong is het punt (0,0) in een 2D-Oxy-stelsel. x(t) plot je als y(x). De oorsprong op de vraag komt dus overeen met y=0, dus de x-as, in je plot.
Ik kan ook wel een oorsprong definieren waar de lijn doorheen gaat.

Waarom zou je x(t) niet gewoon plotten als x(t)?
Oud 03-08-2005, 11:33
Verwijderd
Is dat echt de vraagstelling uit je boek? Die is dan wel waardeloos.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 14:28
Keith
Keith is offline
Er is toch niks mis mee? Je hebt een beweging over de x-as, in 1D ruimte, dus de oorsprong is simpelweg (0). Ik zou het alleen zelf in het boek wel anders hebben geschreven.
Oud 03-08-2005, 17:03
I.S
Citaat:
Mephostophilis schreef op 03-08-2005 @ 12:33 :
Is dat echt de vraagstelling uit je boek? Die is dan wel waardeloos.
het is een boek om je deficientie van natuurkunde weg te werken voor technische natuurkunde aan de Technische Hogeschool Rijswijk.
Eerder een dictaat dus.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 19:57
sdekivit
sdekivit is offline
hmmmm dit soort vragen kreeg ik altijd als inkomvraagje op een wiskundetentamen differentieren/integreren
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten